HEMŞİRELİK (TÜRKÇE) | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
HEM3078 | Kanıta Dayalı Hemşirelik | Güz Bahar |
2 | 0 | 2 | 6 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | Türkçe |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi EVİN KORKMAZ |
Dersi Veren(ler): |
Dr. Öğr. Üyesi EVİN KORKMAZ |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | Dersin amacı, öğrencilerin kanıta dayalı bakımın önemini kavraması, güvenilir kanıtlara ulaşmayı ve uygulama alanlarında nasıl kullanıldığını örnekler ile öğrenmesini sağlamaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Hemşirelikte bilimsel bilgi içeriğini genişletmek ve hemşirelik uygulamalarını geliştirmek amacıyla araştırma yapar. Hemşirelik araştırmalarında öncelikleri belirler. Hemşirelik araştırmalarında güncel ve gelecekteki yönelimleri tartışır. Hemşirelik bakım ve eğitiminde kanıt kullanır. Araştırma, eğitim ve uygulamanın birbirleri üzerindeki etkisini açıklar. Kanıt düzeylerini açıklar. Bakımın kanıta temellendirilmesinin önemini açıklar. |
Kanıta Dayalı Hemşirelik Kanıta Dayalı Hemşirelik Uygulamaları ve Bakım Klinik Problem Çözme Klinik Karar Verme Kanıta Dayalı Bakım ve Klinik Örnekler Eğitimde Kanıt Kullanımı / Kanıta Dayalı Eğitim Eğitimin Kanıta Dayalı Uygulamalara Etkisi Bakım ve Eğitim Kurumlarının Entegrasyonunda Kanıta Dayalı Hemşirelik Kanıt Temelli Bir Çalışmanın Analizi Proje: Bir Konuda Metaanaliz Çalışması |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | . Ders İzlencesinin İncelenmesi . Dersin Tanıtımı ve önemi . Kanıt nedir? | |
2) | . Kanıta dayalı uygulama, kanıta dayalı tıp tarihçesi . Kanıta dayalı hemşirelik ve tarihçesi | |
3) | . Kanıta dayalı hemşirelik uygulamalarının adımları ve bileşenleri . Kanıt tipleri ve düzeyleri | |
4) | . Kanıta dayalı hemşirelik uygulamalarının yararları ve engelleri | |
5) | . Hemşirelikle ilgili kanıt kaynakları ve merkezleri . Kanıta dayalı kaynaklardan kanıt bulma ve değerlendirme | |
6) | . Hemşirelikle ilgili kanıt kaynakları ve merkezlerini inceleme (Cochrane, EBN, CINAHL vb) ve yayınların kullanımı . Örnek uygulama çalışması | |
7) | . Yanıtlanabilir soru oluşturma (PICO), . Örnek uygulama çalışmaları | |
8) | . Ara Sınav . Örnek çalışma analizi | |
9) | . Randomize kontrollü çalışma, sistematik inceleme ve meta analiz- Örnekler | |
10) | . Kanıta dayalı uygulama rehberler, amaçları ve uygulamada kullanımı . Kanıtların uygulanması, klinik etkinlikleri | |
11) | . Hemşirelikle ilgili kanıta dayalı kılavuzlar/rehberler nelerdir | |
12) | . Kanıta dayalı uygulama örnekleri; ağrı yönetimi | |
13) | . Kanıta dayalı uygulama örnekleri; onkoloji hemşireliği | |
14) | . Kanıta dayalı uygulama örnekleri; cerrahi hemşireliği . Dersin Değerlendirilmesi |
Ders Notları / Kitaplar: | Ders notları haftalık olarak verilecektir. Course notes will be given weekly. |
Diğer Kaynaklar: | • Eti Aslan, F., Karakovan, A., (2020). Dahili ve cerrahi hastalıklarda bakım. Akademisyen Kitabevi, Ankara • Eti Aslan, F. (2016). Cerrahi bakım : vaka analizleri ile birlikte. Akademisyen Tıp Kitabevi, Ankara • Eti Aslan, F. (2014). Ağrı Doğası ve Kontrolü. Akademisyen Tıp Kitabevi, Ankara • Brown, D., Edwards, H., Seaton, L., and Buckley, T. (2015). Lewis's Medical-surgical Nursing: Assessment and Management of Clinical Problems. Elsevier Health Sciences. • Dirksen, S. R., Heitkemper, M. M., and Bucher, L. (2014). Medical-surgical Nursing: Assessment and Management of Clinical Problems. Elsevier/Mosby. • Joyce J. Fitzpatrick, P. M. R. F., Meredith Kazer, P. A. A.-B. (2012). Encyclopedia of Nursing Research: Vol. 3rd ed. Springer Publishing Company. • De Chesnay, M., Bottorff, J. L. (2015). Nursing research using phenomenology : qualitative designs and methods in nursing. Springer Publishing Company. • Mary De Chesnay, P. R. P.-B. F. (2017). Nursing Research Using Case Studies : Qualitative Designs and Methods in Nursing. Springer Publishing Company. Diğer gerekli makaleler ve bilimsel içerikli yazılar It’slearning aracılığıyla sizlere ulaştırılacaktır. Herhangi bir materyale erişemiyorsanız, lütfen dersin öğretim elemanı ile iletişime geçin. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 1 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 2 | 28 |
Sunum / Seminer | 2 | 20 | 40 |
Ödevler | 2 | 20 | 40 |
Ara Sınavlar | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 148 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Sağlık bakımı alanında kuramsal ve kanıta dayalı uygulamalar doğrultusunda, bütüncül bir anlayışla hemşirelik bakımını planlamak ve değerlendirmek. | 5 |
2) | Hemşirelik uygulamalarında etik ilke ve değerlere uygun davranmak. | 4 |
3) | Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanmak. | 4 |
4) | Sağlığın korunması, geliştirilmesi ve bakımda Hemşirelik model/kuramlarını kulanmak. | 3 |
5) | Toplumsal sorumluluk bilinci ile, interdisipliner anlayış içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol almak. | 3 |
6) | Birey, aile ve toplumun sağlık eğitim gereksinimlerine yönelik eğitim ve danışmanlık becerisine sahip olmak. | 2 |
7) | Toplumun sağlık sorunlarına duyarlı olmak ve çözüm önerileri üretebilmek. | 2 |
8) | Hemşirelik uygulamalarında kişilerarası ve kültürlerarası iletişim becerilerini etkili kullanabilmek. | 1 |
9) | Hemşirelik uygulama ve araştırmalarında bilişim ve bakım teknolojilerini kullanabilmek. | 4 |
10) | Sağlık bilimlerine yönelik veritabanları ve bilgi kaynaklarında literatür taraması yapmak, bilgiye erişme ve kullanma becerisi kazanmak. | 4 |
11) | En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleme ve meslektaşları ile uluslararası düzeyde iletişim ve işbirliği gerçekleştirebilmek. | 3 |
12) | Sağlık hizmetleri ve hemşirelik mesleğinin gelişimine katkı sağlayacak etkinliklerde sorumluluk almak ve öncülük etmek. | 4 |