AVRUPA BİRLİĞİ İLİŞKİLERİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
HEM3075 Tamamlayıcı Bakım Yaklaşımları Bahar 2 0 2 6
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Turkish
Dersin Türü: Non-Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi EVİN KORKMAZ
Dersi Veren(ler): Doç. Dr. İSMAİL TOYĞAR
Öğ.Gör. EMİNE ÖZDEMİR ASLAN
Opsiyonel Program Bileşenleri: Yok
Dersin Amacı: Sağlıklı ve hasta bireylerde yaygın kullanılan tamamlayıcı ve alternatif tedavi yöntemleri hakkında genel bir bakış açısı ile kuramsal bilgi ve beceri kazanmalarını sağlamak, bu yöntemlerin yarar ve zararlarını değerlendirmek, bakım uygulamalarına nasıl entegre olabileciğini keşfetmelerini

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1 Tamamlayıcı ve alternatif tedavi uygulamalarını holistik yaklaşım çercevesinde önemini bilir.
2 Dünyada ve Türkiye’de yaygın kullanılan tamamlayıcı ve alternatif tedavi yaklaşımlarını sırayabilir.
3 Bilişsel-davranışsal terapiler, zihin-beden tıbbı, biyolojiye dayalı terapiler , enerji terapileri, manüplatif ve bedene dayalı sistemleri sınıflandırır.
4 Hemşirelik bakım uygulamalarında tamamlayıcı ve alternatif tedavi yaklaşımlarını etki mekanizmasını açıklar.
5 Seçilmiş tamamlayıcı ve alternatif tedavi yöntemlerin yararları ve zararlarını bilir.

Dersin İçeriği

Dünya'da ve Türkiye'de tamamlayıcı ve alternatif( TAT)bakım yaklaşımları, tanımları, tarihsel gelişimi, bilişsel davranışsal terapiler( grup terapileri, bireysel terapiler, hipnoz, dans, gevşeme egzersizleri, nefes egzersizleri, meditasyon, yoga), dini yaklaşımlar, enerji yaklaşımları (reiki, biyoterapi, refloksoloji, biyoenerji, akupunktur) manüplatif yaklaşımlar (masaj, akupressur), alternatif tıbbi sistemler (Çin tıbbı, homeopati, şiroprakti, Ayurvedik tıp) biyolojik yaklaşımlar (vitaminler, multivitaminler, aromaterapi) ilaç bitki etkileşimlerini, hemşirelik bakım, araştırma ve uygulamalarında TAT yaklaşımlarını içerir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Derse Giriş
2) Dünya'da ve Türkiye'de Tamamlayıcı ve Alternatif Bakım Yaklaşımlarına Genel Bakış, Tarihsel gelişim
3) Bilişsel Davranışsal Terapiler 1
4) Bilişsel Davranışsal Terapiler 2
5) Enerji Yaklaşımları 1
6) Enerji Yaklaşımları 2
7) Manüplatif Yaklaşımlar
8) Alternatif Tıbbi Sistemler 1
9) Alternatif Tıbbi Sistemler 2
10) Biyolojik Yaklaşımlar 1
11) Biyolojik Yaklaşımlar 2
12) İlaç-Bitki Etkileşimleri
13) Son Karar, TAT Yaklaşımları Kullanılmalı mı?
14) Dersin değerlendirilmesi

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Haftalık olarak verilecektir.
Course notes will be given weekly.
Diğer Kaynaklar: 1.Topuz, E.(2005) Kanserde alternatif ve tamamlayıcı tıp (bilimsel yaklaşım),İstanbul:İletişim yayınları2-Mıcozzi, M.(2011), Fundamentals of complementary and alternative medicine, United States: Saunders Elsevier

2.Mıcozzi, M.(2011), Fundamentals of complementary and alternative medicine, United Stated: Saunders Elsevier

3-Snyder, L. (Ed.) (2007), Complementary and alternative medicine, ethics, the patients and the phsician, United States:humanapress

4-Araz, A., Harlak, H., & Meşe, G. (2007). Sağlık davranışları ve alternatif tedavi kullanımı. TSK koruyucu hekimlik bülteni, 6(2).

5-Kav, S., Hanoğlu, Z., & Algıer, L. (2008). Türkiyede kanserli hastalarda tamamlayıcı ve alternatif tedavi yöntemlerinin kullanımı: literatür taraması. Uluslararası hematoloji-onkoloji dergisi, 18(1).

6-Neldner, K. H. (2000). Complementary and alternative medicine. Dermatologıc clınıcs, 18(1).

7-Papas, S., & Perlman, A. (2002). Complementary and alternative medicine. Medical clinics of North America, 86(1).

8-Turan, N., Öztürk, A., & Kaya, N. (2010). Hemşirelikte yeni bir sorumluluk alanı: Tamamlayıcı terapi. Maltepe Üniversitesi hemşirelik bilim ve sanat dergisi, 3(1).

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 10
Sunum 1 % 10
Ara Sınavlar 1 % 20
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sunum / Seminer 2 20 40
Ödevler 2 20 40
Ara Sınavlar 1 20 20
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 148

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) AB çalışmaları alanında bilimsel metodları kullanarak veri inceleme, yorumlama ve kanıya varma becerisinin kazanılması. 2
2) AB çalışmaları alanında görev yapan yetkilileri ve kurumları bilgilendirme, nicel ve nitel verilerle desteklenen çözüm önerileri üretme ve fikir geliştirme becerisinin kazanılması. 2
3) AB çalışmalarının yararlandığı diğer disiplinlerden (siyaset bilimi, uluslararası ilişkiler, hukuk, ekonomi, sosyoloji vb.) faydalanabilme ve bu disiplinler hakkında genel bilgi sahibi olma. 3
4) Avrupa Birliği ve AB – Türkiye İlişkileri hakkındaki güncel gelişmeleri değerlendirebilme. 2
5) Yazılı ve sözlü iletişimde ve özellikle AB çalışmaları alanında en iyi şekilde İngilizce kullanabilme. 1
6) AB Çalışmaları alanında veri toplama, yorumlama, dağıtma ve uygulama süreçlerinde etik, toplumsal ve bilimsel değerler uyarınca hareket etmek. 1
7) Avrupa Birliği’nin temellerini, tarihsel gelişimini, kurumlarının işleyişlerini, karar alma sistemini ve ortak politikalarını kavrayabilmek ve analiz edebilmek. 2
8) AB'nin içinden geçmekte olduğu yasal, mali ve kurumsal değişiklikleri değerlendirebilmek. 2
9) AB genişleme sürecinin ana aktör ve kurumlarını tanıyarak bu sürecin dinamiklerini kavrayabilmek ve Türkiye’nin üyelik sürecini daha önceki genişleme örnekleri ile karşılaştırabilmek. 2
10) AB’nin Türkiye’nin siyasi, toplumsal ve ekonomik sistemlerine etkisini analiz edebilmek. 2
11) AB 'proje kültürü' ile tanışmak ve AB formatında proje hazırlamaya yönelik becerileri kazanmak. 2
12) Uluslararası İlişkiler kuramlarını ve kavramlarını AB'nin tarihi gelişimi ile ilişkilendirebilme. 3