HEMŞİRELİK (TÜRKÇE)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
HEM3074 Aile Sağlığı Hemşireliği Güz
Bahar
2 0 2 6
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi EVİN KORKMAZ
Dersi Veren(ler): Öğ.Gör. TUĞBA DUYGU ÖZMET
Dr. Öğr. Üyesi AHU KÜRKLÜ
Opsiyonel Program Bileşenleri: Yok
Dersin Amacı: Bu dersin amacı öğrencileri aile sağlığı bakımında çeşitli hastalıkları önleme konusunda temel bilginin farkında olmalarının sağlanmasıdır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1 Aile sağlığının önemini, kapsamını, temel kavram ve yöntemlerini tanımlar.
2 Birey, aile ve gruplarla iyi iletişim kurar ve sürdürür.
3 Bireylere, ailelere ve topluma sağlığı geliştirici, koruyucu, iyileştirici ve rehabilite edici hemşirelik bakımını sağlar.
4 Kültürlerin, folklorik geleneksel alışkanlıkların, insan ve aile sağlığı üzerindeki olumlu/olumsuz etkilerini tanımlar.
5 Ailede önemli sağlık problemlerini tanımlar.
6 Sistematik hemşirelik süreci yaklaşımını ailenin sağlık sorunlarının çözümünde kullanır.
7 Ailede risk değerlendirmesiniyapar ve risk gruplarına yönelik önlemleri uygular.
8 Uygulamalarında ailesel yapı ve değerleri dikkate alarak, olumlu sağlık davranışları yerleştirme ve geliştirmede sağlık eğitimi yapar.
9 Aile sağlığını geliştirmeye yönelik bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
10 Engeli olan bireylerde kullanılan yenilikçi ürün tasarımı hakkında araştırma yapar ve önerilerde bulunur.

Dersin İçeriği

Aile Sağlığı Bakımının Tanımı, Aile Sağlığı Bakımında Bakım Yönetimi ve Hemşirelik Yaklaşımları, Değerlendirme ve Aile Eğitimi, Ailede Ev Bakımı, Aile Sağlık Bakımında İletişim ve İletişim Problemleri

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Aile sağlığı hemşireliği
2) Aile sağlığı hemşireliği süreci
3) Ailede değerler
4) Ailede güçler yapısı
5) Ailedeki roller
6) Yeni kurulan ailenin bakımı
7) Maternal dönemdeki ailenin bakımı
8) 0-6 yaş arasında çocuğu olan ailenin bakımı
9) Adölesan ve okul çağı çocuğu olan ailenin bakımı (Ara sınav)
10) Yaşlısı olan ailenin bakımı
11) Engelli bireyi olan ailenin bakımı ve bakımı kolaylaştıran yenilikçi ürün tasarımı
12) Kronik hastalıklı ailenin bakımı
13) Yoksul ve düşük gelirli aileler
14) Ailede cinsel sağlık ve üreme sağlığı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ders notları haftalık olarak verilecektir.
Course notes will be given weekly.
Diğer Kaynaklar: 1. Bertan M.,Güler Ç., HalkSağlığı. Güneş Kitabevi.1995, Ankara.
2. Erci B., İlknur A.A., Hacıalioğlu N., Kılıç D. , TanrıverdiG. Halk Sağlığı Hemşireliği. GöktuğYayıncılık. 2009, Ankara.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sunum / Seminer 2 20 40
Ödevler 2 20 40
Ara Sınavlar 1 20 20
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 148

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Sağlık bakımı alanında kuramsal ve kanıta dayalı uygulamalar doğrultusunda, bütüncül bir anlayışla hemşirelik bakımını planlamak ve değerlendirmek. 4
2) Hemşirelik uygulamalarında etik ilke ve değerlere uygun davranmak. 3
3) Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanmak. 1
4) Sağlığın korunması, geliştirilmesi ve bakımda Hemşirelik model/kuramlarını kulanmak. 4
5) Toplumsal sorumluluk bilinci ile, interdisipliner anlayış içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol almak. 2
6) Birey, aile ve toplumun sağlık eğitim gereksinimlerine yönelik eğitim ve danışmanlık becerisine sahip olmak. 4
7) Toplumun sağlık sorunlarına duyarlı olmak ve çözüm önerileri üretebilmek. 5
8) Hemşirelik uygulamalarında kişilerarası ve kültürlerarası iletişim becerilerini etkili kullanabilmek. 4
9) Hemşirelik uygulama ve araştırmalarında bilişim ve bakım teknolojilerini kullanabilmek. 3
10) Sağlık bilimlerine yönelik veritabanları ve bilgi kaynaklarında literatür taraması yapmak, bilgiye erişme ve kullanma becerisi kazanmak.
11) En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleme ve meslektaşları ile uluslararası düzeyde iletişim ve işbirliği gerçekleştirebilmek. 2
12) Sağlık hizmetleri ve hemşirelik mesleğinin gelişimine katkı sağlayacak etkinliklerde sorumluluk almak ve öncülük etmek.