HEMŞİRELİK (TÜRKÇE)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
HEM3068 Cinsel Sağlık Güz
Bahar
2 0 2 6
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Turkish
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi HAYAT YALIN
Opsiyonel Program Bileşenleri: Yok
Dersin Amacı: Bu dersin sonunda öğrenciler cinsel sağlık alanında uygun bilgi, tutum ve değerleri kazanırlar.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Cinsel sağlık bilgileri eğitiminin, kapsamını tanımlar.
Cinsel sağlıkla ilgili değerlerin oluşma süreçlerini tanımlar.
Cinselliğin toplumsal yapılar tarafından değerlendirilme biçimlerini tanımlar.
Ergenlerin bedensel ve ruhsal gelişim özelliklerini tanımlar.
Cinsel kimlik gelişiminin aşamalarını açıklar.
Ergenlerde karar verme sürecini ve bu sürecin nasıl geliştiğini tanımlar.
Üreme sağlığı konusundaki temel bilgileri bilir ve aktarır.
Tüm bu bilgileri rehberlik ve psikolojik danışma mesleğini yaparken kullanabilir.

Dersin İçeriği

Sağlık, Cinsellik ve Eğitim,
Cinsel Sağlık Bilgileri Eğitimi,
Toplumlarda Cinselliğe Bakış,
Değer Oluşturma,
Cinsel Kimlik Gelişimi ve Cinsel Roller,
Cinsellikle İlgili Yanlış Bilgiler ve İnanışlar,
Eğitim Kademelerine göre Cinsel Sağlık Bilgileri Eğitimi Programının Yürütülmesi.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin Tanıtımı Ön-test
2) Cinsel sağlık bilgileri eğitimine genel bir bakış
3) Toplumlarda Cinselliğe Bakış.
4) Değer Oluşturma.
5) Kimlik Gelişimi.
6) Ergenlik Dönemindeki Bedensel Değişiklikler.
7) Ara sınav
8) Ergenlik Dönemindeki Ruhsal Değişiklikler.
9) Üreme sağlığı
10) Karar Verme Süreci
11) Sağlığa Zararlı Alışkanlıklar
12) Başvuru Merkezleri
13) Son Test ve Değerlendirilmesi
14) Dersin Değerlendirilmesi

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ders notları haftalık olarak verilecektir.
Course notes will be given weekly.
Diğer Kaynaklar: Cinsel Sağlık Eğitimi: Öğretmen ve Öğretmen Adayları için. İnsan Kaynağını Geliştirme Vakfı, Ceren yayın Dağıtım. İstanbul. 2003.
Kulaksızoğlu, A. (1998) Ergenlik Psikolojisi. Remzi Kitabevi, İstanbul. Onur, B. (1994) Ergenlik Psikolojisi. İmge Yayınları, Ankara.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sunum / Seminer 2 20 40
Ödevler 2 20 40
Ara Sınavlar 1 20 20
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 148

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Sağlık bakımı alanında kuramsal ve kanıta dayalı uygulamalar doğrultusunda, bütüncül bir anlayışla hemşirelik bakımını planlamak ve değerlendirmek. 4
2) Hemşirelik uygulamalarında etik ilke ve değerlere uygun davranmak. 3
3) Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanmak. 1
4) Sağlığın korunması, geliştirilmesi ve bakımda Hemşirelik model/kuramlarını kulanmak. 4
5) Toplumsal sorumluluk bilinci ile, interdisipliner anlayış içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol almak. 2
6) Birey, aile ve toplumun sağlık eğitim gereksinimlerine yönelik eğitim ve danışmanlık becerisine sahip olmak. 4
7) Toplumun sağlık sorunlarına duyarlı olmak ve çözüm önerileri üretebilmek. 4
8) Hemşirelik uygulamalarında kişilerarası ve kültürlerarası iletişim becerilerini etkili kullanabilmek. 3
9) Hemşirelik uygulama ve araştırmalarında bilişim ve bakım teknolojilerini kullanabilmek. 2
10) Sağlık bilimlerine yönelik veritabanları ve bilgi kaynaklarında literatür taraması yapmak, bilgiye erişme ve kullanma becerisi kazanmak.
11) En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleme ve meslektaşları ile uluslararası düzeyde iletişim ve işbirliği gerçekleştirebilmek. 2
12) Sağlık hizmetleri ve hemşirelik mesleğinin gelişimine katkı sağlayacak etkinliklerde sorumluluk almak ve öncülük etmek. 2