ÇOCUK GELİŞİMİ (TÜRKÇE)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
CGB2010 Okul ve Ergenlik Döneminde Gelişim ve Destek Programları Bahar 2 2 3 5

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Turkish
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğ.Gör. GÜLNİHAL ESRA KORKUT
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. ARİFE KEBİRE NİLGÜN SARP
Dr. Öğr. Üyesi SEDA GÖKÇE TURAN
Dr. Öğr. Üyesi NESRİN GÜLÜM
Dersin Amacı: Okul çağı İlköğrenime başlama yaşı olan 6 yaş ile başlamaktadır. İlköğrenim çağı 6-12 yaşlar olarak kabul edilmektedir. Dünya Sağlık Örgütü (DSÖ) tarafından 10-19 yaş grubu “Adolesan” yaş grubu olarak, 15-24 yaş grubu ise “Genç” grubu olarak nitelendirilmektedir. Adolesan ve gençlik dönemlerine ait yaşların kesişmesi nedeniyle de 10-24 yaş grubu “Genç İnsanlar” olarak isimlendirilir.
Okul çağı ve özellikle ergenlik dönemi gelişim açısından önemlidir. Ergenlik, çocuklar ve ailelerinde pek çok değişikliğin meydana geldiği bir dönemi kapsar. Çocuklar, hormonları vasıtasıyla yetişkin olmaya başladıkça fiziksel olarak değişime uğrar ve duygusal olarak iniş ve çıkışlar yaşarlar.

Bu derste öğrencilerin okul çağı ve ergenlik dönemi gelişim özellikleri ve destek programları ile ilgili bilgi sahibi olmaları ve onların gelişimini değerlendirmeleri hedeflenmektedir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1- Okul çağı ve ergenlik dönemi fiziksel, bilişsel, sosyal-duygusal gelişim alanlarını kapsayan, kuramsal ve uygulama bilgisine sahip olmak.
2- Mesleki uygulamalarda etik ilke ve değerlere uygun davranmak.
3- Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanarak, yaşam boyu öğrenme ilkesini benimsemek.
4-Çocuk, ergen ve ailelere yönelik rehberlik/danışmanlık çalışmalarında etkin iletişim yöntemlerini kullanabilmek.
5- Toplumsal sorumluluk bilinciyle, mesleki proje, araştırma ve etkinlikler planlamak, uygulamak ve değerlendirmek.
7- Çocuk ve ergen gelişim evrelerine uygun olarak eğitim ve iletişim materyalleri kullanmak, eğitim ortamı düzenlemek.
8- Çocuk ve ergen gelişimi ve eğitimi alanında disiplinler arası bir yaklaşımla sorumluluk almak, bilişim teknolojilerini kullanmak, proje ve etkinliklerde bulunmak.
9- Çocuk ve ergen sağlığı gelişimine özgü araştırma alanlarında bilgi teknolojilerini kullanmak.
10- Alanındaki yenilik ve inovasyonlar hakkında bilgi sahibi olur.

Dersin İçeriği

Okul döneminde normal gelişim gösteren ve özel gereksinimli çocukların motor, bilişsel, dil, sosyal-duygusal gelişim özellikleri ve gelişimlerinin değerlendirilmesi, Ev ve okul ortamında uygulanabilecek destekleyici yaklaşımlar, Aile-çevre-arkadaş ilişkileri, Sosyal kimlik ve cinsel gelisim , Ana babalara ve profesyonellere yönelik gelişim temelli danışmanlık, Ergenlik tanımları ve kuramları, Ergenlikte bedensel ve cinsel gelişme, Ergenlikte Arkadaşlık ve kimlik arayışı

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş, dersin genel amaçlarının paylaşılması,ders ve sunum konularının incelenmesi.
2) İlkokul döneminin önemi ve gelişimi
3) Algı ve Okul
4) Dil, okuryazarlık ve okullaşma
5) İlkokul yıllarında sosyal ve duygusal gelişim
6) Ebevenler, Aileler ve çocuklar
7) İlkokul dönemi destek programları
8) Ara sınav
9) Ergenlik kuramları
10) Ergenlik Kuramları
11) Ergenlikte ahlaki ve sosyal gelişim ve destek programları
12) Ergenlikte Bedensel ve Cinsel Gelişim ve destek programları
13) Ergenlikte kişisel gelişim, ergenlik sorunları ve destek programları
14) Gençler, Öğrenciler, Öğretmenler ve Veliler Açısından İnternet, Sosyal Medya ve Yeni Teknolojiler ve Okul Örnekleri

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ders notları haftalık verilecektir. / Will be given weekly.

Diğer Kaynaklar: 1-Adams, J.F. (1995). Ergenligi anlamak. J.F. Adams (Ed) Ergenligi anlamak (13-47) (Çev. A. Dönmez) B. Onur (Ed.). Ankara: İmge Yayınevi
2-Cüceloglu, D. (1991). nsan ve davranısı. 2. Basım. İstanbul: Remzi Kitabevi A.S.
3-Erken Çocukluk Döneminde Gelişim / Early Childhood DevelopmentJeffrey Trawick Smith, Pearson- Nobel Akademik yayıncılık, 2014
4-Yörükoglu, A. (1993). Gençlik Çagı: Ruh saglıgı ve sorunlar. 8. Baskı. İstanbul: Özgür Yayın Dagıtım LTD. STİ

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 1 % 10
Ödev 1 % 10
Sunum 1 % 10
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 4 56
Derse Özgü Staj 14 2 28
Ödevler 3 10 30
Ara Sınavlar 1 1 1
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 125

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Çocuğun fiziksel, bilişsel, sosyal-duygusal gelişim alanlarını kapsayan, kuramsal ve uygulama bilgisine sahip olmak. 5
2) Mesleki uygulamalarda etik ilke ve değerlere uygun davranmak. 5
3) Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanarak, yaşam boyu öğrenme ilkesini benimsemek. 5
4) Çocuk gelişim evrelerini bilmek ve çocukların bilişsel, duyuşsal, psiko-motor gelişimine uygun model/kuramları kullanabilmek. 5
5) Toplumsal sorumluluk bilinciyle, mesleki proje, araştırma ve etkinlikler planlamak, uygulamak ve değerlendirmek. 5
6) Çocuk ve ailelere yönelik rehberlik/danışmanlık çalışmalarında etkin iletişim yöntemlerini kullanabilmek. 4
7) Çocuğun gelişim evrelerini dikkate alarak, çocuk ve aile sorunlarına duyarlı olmak, kişilik kazandırıcı ve hayata hazırlayıcı eğitim ve öğretim yöntemlerini uygulamak. 4
8) Çocuğun gelişim evrelerine uygun olarak eğitim ve iletişim materyalleri kullanmak, eğitim ortamı düzenlemek. 4
9) Çocuk gelişimi ve eğitimi alanında interdisipliner bir yaklaşımla sorumluluk almak, bilişim teknolojilerini kullanmak, proje ve etkinliklerde bulunmak. 4
10) Çocuk sağlığı gelişimine özgü araştırma alanlarında bilgi teknolojilerini kullanmak. 5
11) En az bir yabancı dil kullanarak alanındaki bilgileri izlemek ve meslektaşları ile uluslararası düzeyde iletişim ve işbirliği gerçekleştirebilmek. 5
12) Çocuk gelişimi alanında edindiği ileri düzeydeki bilgileri kullanarak, çağdaş ve profesyonel kimliği ile meslektaşları ve topluma örnek olmak. 4