SAĞLIK YÖNETİMİ (TÜRKÇE) | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
SKY3012 | Bilgi Paket Programları Kullanımı | Bahar | 2 | 0 | 2 | 2 |
Öğretim Dili: | Turkish |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi YONCA SEVİM |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | - |
Dersin Amacı: | Bu dersin birincil amacı öğrencilere bilişim, bilişim sistemleri, bilişim teknolojileri ve ilgili temel kavramlar hakkında bilgi kazandırmaktır. Ayrıca, sağlık bilişimi, e-sağlık, Türkiye’de sağlıkta dijital dönüşüm uygulamaları hakkında da bilgi verilmektedir. Dünyada ve Türkiye’de sağlık bilişimi uygulamalarının gelişimi, hastane bilişim sistemleri, bilgi yönetimi ve bilişimde etik ve güvenlik konuları da bahsedilmektedir. Öğrencilerin bilimsel bilgiye erişimini ve bilimsel bilgiyi kullanım becerilerini geliştirmek amaçlar arasındadır. Ulusal sağlık sisteminde kullanılan bilgi sistemlerini tanıma ve kullanabilme, hastanelerde kullanılan paket programları tanıma ve kullanabilme, paket programlar yardımı ile veri girişi ve değerlendirmesi yapabilme, verilerin güvenliğini sağlayabilme ve verileri yedekleyebilme gibi becerilerin de kazandırılması hedeflenmektedir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. Sağlık Kurumlarında Bilgi Sistemleri Temel Kavramlarını tanır ve önemlerine göre sıralar. 2. Bilgi sistemlerini karar alma yapılarına göre tanımlar, hiyerarşik olarak sınıflandırır. 3. Sağlık Kurumlarında Klinik Bilgi Sitemlerinin organizasyona olan katkısını kavrar ve organize eder. 4. Sağlık Kurumlarında kullanılan Yönetim Bilgi Sistemlerinin kavramlarını tanımlar ve hiyerarşik seviyeye göre analiz eder. 5. Sağlık Kurumlarındaki farklı Polikliniklerdeki Klinik Bilgi Sistemlerine veri girişi yapar ve bilgileri sorgular. 6. Sağlık Kurumlarında Laboratuvar ve Radyoloji Bilgi Sistemlerini tanır, veri girer ve bilgi raporlar. 7. Sağlık Kurumlarında Hemşirelik Bilgi Sistemleri ve Eczane Bilgi Sistemlerini ve kodlarını tanır, veri girer ve rapor alır. 8. Sağlık Kurumlarında Malzeme Yönetim Bilgi Sistemlerini kullanarak kliniklere göre malzemelerin veri girişini yapar ve klinikler arası kullanımını organize eder. 9. E-sağlık ve Sağlık-NET bileşenlerini tanır, tanımlar ve aralarındaki entegrasyonunu organize edebilir. 10. Sağlıkta Bilişim Suçlarının neler olduğunu bilir, nasıl ve hangi yöntemlerle engellenebileceğini belirler. 11. Sağlıkta Dönüşüm süreçlerinin neler olduğunu bilir ve bunların Sağlık-Net içerisindeki kullanımını yönetebilir. |
1 Sağlık Kurumlarında Bilgi Sistemleri Temel Kavramlar ve Önemi 2 Sağlık Kurumlarında Klinik Bilgi Sitemleri 3 Sağlık Kurumlarında Yönetim Bilgi Sistemleri 4 Sağlık Kurumlarında Poliklinik Klinik Bilgi Sistemleri 5 Sağlık Kurumlarında Laboratuvar / Radyoloji Bilgi Sistemleri 6 Sağlık Kurumlarında Hemşirelik Bilgi Sistemleri, Sağlık Kurumlarında Eczane Bilgi Sistemleri 7 Sağlık Kurumlarında Malzeme Yönetim Bilgi Sistemleri 8 1. ARA SINAV 9 E-sağlık - Sağlık-NET, Sağlıkta Bilişim Suçları - Sağlıkta Dönüşüm 10 Sağlık Kurumlarında Gelir ve Gider Yapısında Bilgi Sistemleri 11 MEDULA kullanım Kılavuzu 12 2. ARA SINAV 13 MEDULA Uygulamalarının Örnekler Üzerinden Değerlendirilmesi 14 Türkiye de Sağlık Bilgi Teknolojilerinin Mevcut Durumu |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Sağlık Kurumlarında Bilgi Sistemleri Temel Kavramlar ve Önemi | Sağlık Kurumlarında Bilgi Sistemleri; Editör: Ali Yılmaz; AÖF yayınları. |
2) | Sağlık Kurumlarında Klinik Bilgi Sitemleri | Sağlık Kurumlarında Bilgi Sistemleri; Editör: Ali Yılmaz; AÖF yayınları. |
3) | Sağlık Kurumlarında Yönetim Bilgi Sistemleri | Sağlık Kurumlarında Bilgi Sistemleri; Editör: Ali Yılmaz; AÖF yayınları. |
4) | Sağlık Kurumlarında Poliklinik Klinik Bilgi Sistemleri | Sağlık Kurumlarında Bilgi Sistemleri; Editör: Ali Yılmaz; AÖF yayınları. |
5) | Sağlık Kurumlarında Laboratuvar / Radyoloji Bilgi Sistemleri | Sağlık Kurumlarında Bilgi Sistemleri; Editör: Ali Yılmaz; AÖF yayınları. |
6) | Sağlık Kurumlarında Hemşirelik Bilgi Sistemleri, Sağlık Kurumlarında Eczane Bilgi Sistemleri | Sağlık Kurumlarında Bilgi Sistemleri; Editör: Ali Yılmaz; AÖF yayınları. |
7) | Sağlık Kurumlarında Malzeme Yönetim Bilgi Sistemleri | Sağlık Kurumlarında Bilgi Sistemleri; Editör: Ali Yılmaz; AÖF yayınları. |
8) | 1. ARA SINAV | Sağlık Kurumlarında Bilgi Sistemleri; Editör: Ali Yılmaz; AÖF yayınları. |
9) | E-sağlık - Sağlık-NET, Sağlıkta Bilişim Suçları - Sağlıkta Dönüşüm | Sağlık Kurumlarında Bilgi Sistemleri; Editör: Ali Yılmaz; AÖF yayınları. |
10) | Sağlık Kurumları Bilgi Sistemlerinde Gelir ve Gider Yapısı | Sağlık Kurumlarında Bilgi Sistemleri; Editör: Ali Yılmaz; AÖF yayınları. |
11) | MEDULA kullanım Kılavuzu | Sağlık Kurumlarında Bilgi Sistemleri; Editör: Ali Yılmaz; AÖF yayınları. |
12) | 2. ARA SINAV | Sağlık Kurumlarında Bilgi Sistemleri; Editör: Ali Yılmaz; AÖF yayınları. |
13) | MEDULA Uygulamalarının Örnekler Üzerinden Değerlendirilmesi | Sağlık Kurumlarında Bilgi Sistemleri; Editör: Ali Yılmaz; AÖF yayınları. |
14) | Türkiye de Sağlık Bilgi Teknolojilerinin Mevcut Durumu | Sağlık Kurumlarında Bilgi Sistemleri; Editör: Ali Yılmaz; AÖF yayınları. |
Ders Notları / Kitaplar: | Sağlık Kurumlarında Bilgi Sistemleri; Editör: Ali Yılmaz; AÖF yayınları. |
Diğer Kaynaklar: | - |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 2 | 26 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 10 | 2 | 20 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 50 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Sağlık Kurumları Yöneticiliği rol ve işlevlerini yerine getirmek için gerekli kuramsal ve uygulama bilgilerine sahip olmak. | 4 |
2) | Yönetim uygulamalarında etik ilke ve değerlere uygun davranmayı, temel değer ve sosyal hakların evrenselliğini gözetmek; ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kuralları öğrenmek ve uygulamak. | 1 |
3) | Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanmak. | 2 |
4) | Sağlık Kurumları Yöneticiliği alanındaki yönetim fonksiyonları süreçlerini (yönetim ve organizasyon, halkla ilişkiler, insan kaynakları, maliyet muhasebesi, pazarlama) tanımlamak. | 2 |
5) | Toplumsal sorumululuk bilinci ile, interdisipliner anlayış içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol almak. | 3 |
6) | Birey, aile ve toplumun sağlık eğitim gereksinimlerine yönelik eğitim ve projeler planlama becerisine sahip olmak. | 1 |
7) | Toplumun tüm sorunlarına duyarlı olmak ve çözüm önerileri üretebilmek. | 1 |
8) | Güncel, etkin iletişim becerilerini kullanabilmek; diğer meslek grupları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk almak. | 1 |
9) | Sağlık sistemleri konusunda ve sağlık bilişimi alanında ulusal ve ulusararası kapsamda araştırma, planlama ve uygulama becerisi kazanmak. | 5 |
10) | Sağlık ve yönetim alanında veritabanları ve bilgi kaynaklarında literatür taraması yapmak, bilgiye erişme ve kullanma becerisi kazanmak. | 4 |
11) | En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleme ve meslektaşları ile uluslararası düzeyde iletişim ve işbirliği gerçekleştirebilmek. | 2 |
12) | Çağdaş ve profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve yaşadığı topluma örnek olmak. | 4 |