SAĞLIK YÖNETİMİ (TÜRKÇE)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
SKY3012 Bilgi Paket Programları Kullanımı Bahar 2 0 2 2

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Turkish
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi YONCA SEVİM
Opsiyonel Program Bileşenleri: -
Dersin Amacı: Bu dersin birincil amacı öğrencilere bilişim, bilişim sistemleri, bilişim teknolojileri ve ilgili temel kavramlar hakkında bilgi kazandırmaktır. Ayrıca, sağlık bilişimi, e-sağlık, Türkiye’de sağlıkta dijital dönüşüm uygulamaları hakkında da bilgi verilmektedir. Dünyada ve Türkiye’de sağlık bilişimi uygulamalarının gelişimi, hastane bilişim sistemleri, bilgi yönetimi ve bilişimde etik ve güvenlik konuları da bahsedilmektedir. Öğrencilerin bilimsel bilgiye erişimini ve bilimsel bilgiyi kullanım becerilerini geliştirmek amaçlar arasındadır. Ulusal sağlık sisteminde kullanılan bilgi sistemlerini tanıma ve kullanabilme, hastanelerde kullanılan paket programları tanıma ve kullanabilme, paket programlar yardımı ile veri girişi ve değerlendirmesi yapabilme, verilerin güvenliğini sağlayabilme ve verileri yedekleyebilme gibi becerilerin de kazandırılması hedeflenmektedir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1. Sağlık Kurumlarında Bilgi Sistemleri Temel Kavramlarını tanır ve önemlerine göre sıralar. 2. Bilgi sistemlerini karar alma yapılarına göre tanımlar, hiyerarşik olarak sınıflandırır. 3. Sağlık Kurumlarında Klinik Bilgi Sitemlerinin organizasyona olan katkısını kavrar ve organize eder. 4. Sağlık Kurumlarında kullanılan Yönetim Bilgi Sistemlerinin kavramlarını tanımlar ve hiyerarşik seviyeye göre analiz eder. 5. Sağlık Kurumlarındaki farklı Polikliniklerdeki Klinik Bilgi Sistemlerine veri girişi yapar ve bilgileri sorgular. 6. Sağlık Kurumlarında Laboratuvar ve Radyoloji Bilgi Sistemlerini tanır, veri girer ve bilgi raporlar. 7. Sağlık Kurumlarında Hemşirelik Bilgi Sistemleri ve Eczane Bilgi Sistemlerini ve kodlarını tanır, veri girer ve rapor alır. 8. Sağlık Kurumlarında Malzeme Yönetim Bilgi Sistemlerini kullanarak kliniklere göre malzemelerin veri girişini yapar ve klinikler arası kullanımını organize eder. 9. E-sağlık ve Sağlık-NET bileşenlerini tanır, tanımlar ve aralarındaki entegrasyonunu organize edebilir. 10. Sağlıkta Bilişim Suçlarının neler olduğunu bilir, nasıl ve hangi yöntemlerle engellenebileceğini belirler. 11. Sağlıkta Dönüşüm süreçlerinin neler olduğunu bilir ve bunların Sağlık-Net içerisindeki kullanımını yönetebilir.

Dersin İçeriği

1 Sağlık Kurumlarında Bilgi Sistemleri Temel Kavramlar ve Önemi
2 Sağlık Kurumlarında Klinik Bilgi Sitemleri
3 Sağlık Kurumlarında Yönetim Bilgi Sistemleri
4 Sağlık Kurumlarında Poliklinik Klinik Bilgi Sistemleri
5 Sağlık Kurumlarında Laboratuvar / Radyoloji Bilgi Sistemleri
6 Sağlık Kurumlarında Hemşirelik Bilgi Sistemleri, Sağlık Kurumlarında Eczane Bilgi Sistemleri
7 Sağlık Kurumlarında Malzeme Yönetim Bilgi Sistemleri
8 1. ARA SINAV
9 E-sağlık - Sağlık-NET, Sağlıkta Bilişim Suçları - Sağlıkta Dönüşüm
10 Sağlık Kurumlarında Gelir ve Gider Yapısında Bilgi Sistemleri
11 MEDULA kullanım Kılavuzu
12 2. ARA SINAV
13 MEDULA Uygulamalarının Örnekler Üzerinden Değerlendirilmesi
14 Türkiye de Sağlık Bilgi Teknolojilerinin Mevcut Durumu

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Sağlık Kurumlarında Bilgi Sistemleri Temel Kavramlar ve Önemi Sağlık Kurumlarında Bilgi Sistemleri; Editör: Ali Yılmaz; AÖF yayınları.
2) Sağlık Kurumlarında Klinik Bilgi Sitemleri Sağlık Kurumlarında Bilgi Sistemleri; Editör: Ali Yılmaz; AÖF yayınları.
3) Sağlık Kurumlarında Yönetim Bilgi Sistemleri Sağlık Kurumlarında Bilgi Sistemleri; Editör: Ali Yılmaz; AÖF yayınları.
4) Sağlık Kurumlarında Poliklinik Klinik Bilgi Sistemleri Sağlık Kurumlarında Bilgi Sistemleri; Editör: Ali Yılmaz; AÖF yayınları.
5) Sağlık Kurumlarında Laboratuvar / Radyoloji Bilgi Sistemleri Sağlık Kurumlarında Bilgi Sistemleri; Editör: Ali Yılmaz; AÖF yayınları.
6) Sağlık Kurumlarında Hemşirelik Bilgi Sistemleri, Sağlık Kurumlarında Eczane Bilgi Sistemleri Sağlık Kurumlarında Bilgi Sistemleri; Editör: Ali Yılmaz; AÖF yayınları.
7) Sağlık Kurumlarında Malzeme Yönetim Bilgi Sistemleri Sağlık Kurumlarında Bilgi Sistemleri; Editör: Ali Yılmaz; AÖF yayınları.
8) 1. ARA SINAV Sağlık Kurumlarında Bilgi Sistemleri; Editör: Ali Yılmaz; AÖF yayınları.
9) E-sağlık - Sağlık-NET, Sağlıkta Bilişim Suçları - Sağlıkta Dönüşüm Sağlık Kurumlarında Bilgi Sistemleri; Editör: Ali Yılmaz; AÖF yayınları.
10) Sağlık Kurumları Bilgi Sistemlerinde Gelir ve Gider Yapısı Sağlık Kurumlarında Bilgi Sistemleri; Editör: Ali Yılmaz; AÖF yayınları.
11) MEDULA kullanım Kılavuzu Sağlık Kurumlarında Bilgi Sistemleri; Editör: Ali Yılmaz; AÖF yayınları.
12) 2. ARA SINAV Sağlık Kurumlarında Bilgi Sistemleri; Editör: Ali Yılmaz; AÖF yayınları.
13) MEDULA Uygulamalarının Örnekler Üzerinden Değerlendirilmesi Sağlık Kurumlarında Bilgi Sistemleri; Editör: Ali Yılmaz; AÖF yayınları.
14) Türkiye de Sağlık Bilgi Teknolojilerinin Mevcut Durumu Sağlık Kurumlarında Bilgi Sistemleri; Editör: Ali Yılmaz; AÖF yayınları.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Sağlık Kurumlarında Bilgi Sistemleri; Editör: Ali Yılmaz; AÖF yayınları.
Diğer Kaynaklar: -

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 13 2 26
Sınıf Dışı Ders Çalışması 10 2 20
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 50

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Sağlık Kurumları Yöneticiliği rol ve işlevlerini yerine getirmek için gerekli kuramsal ve uygulama bilgilerine sahip olmak. 4
2) Yönetim uygulamalarında etik ilke ve değerlere uygun davranmayı, temel değer ve sosyal hakların evrenselliğini gözetmek; ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kuralları öğrenmek ve uygulamak. 1
3) Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanmak. 2
4) Sağlık Kurumları Yöneticiliği alanındaki yönetim fonksiyonları süreçlerini (yönetim ve organizasyon, halkla ilişkiler, insan kaynakları, maliyet muhasebesi, pazarlama) tanımlamak. 2
5) Toplumsal sorumululuk bilinci ile, interdisipliner anlayış içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol almak. 3
6) Birey, aile ve toplumun sağlık eğitim gereksinimlerine yönelik eğitim ve projeler planlama becerisine sahip olmak. 1
7) Toplumun tüm sorunlarına duyarlı olmak ve çözüm önerileri üretebilmek. 1
8) Güncel, etkin iletişim becerilerini kullanabilmek; diğer meslek grupları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk almak. 1
9) Sağlık sistemleri konusunda ve sağlık bilişimi alanında ulusal ve ulusararası kapsamda araştırma, planlama ve uygulama becerisi kazanmak. 5
10) Sağlık ve yönetim alanında veritabanları ve bilgi kaynaklarında literatür taraması yapmak, bilgiye erişme ve kullanma becerisi kazanmak. 4
11) En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleme ve meslektaşları ile uluslararası düzeyde iletişim ve işbirliği gerçekleştirebilmek. 2
12) Çağdaş ve profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve yaşadığı topluma örnek olmak. 4