SAĞLIK YÖNETİMİ (TÜRKÇE) | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
SKY3010 | Bilimsel Araştırma Yöntemleri | Bahar | 2 | 0 | 2 | 4 |
Öğretim Dili: | Türkçe |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi YONCA SEVİM |
Dersi Veren(ler): |
Dr. Öğr. Üyesi AHU KÜRKLÜ |
Dersin Amacı: | Sağlık yönetiminde araştırma sürecini (sorun belirleme, veri toplama, veri analizi ve sonuçları yorumlama) inceler, belli başlı bilimsel araştırma yöntemlerini (deneysel yöntem, betimleme yöntemi vd.) gözden geçirir ve belirli bir konu hakkında araştırma yapabilmeleri için gereken araştırma sorusu bulma, denence (hipotez)kurma, kavramsallaştırma, işlevselleştirme, veri toplama, veri analizi, verileri değerlendirme/yorumlama ve rapor yazma tekniklerini öğrenir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. Bilimsel araştırma problemini tanımlar 2. Seçilen problem alanına bağlı olarak araştırmanın yaklaşımını belirler 3. Araştırma yaklaşımına göre örneklem belirler 4. Örnekleme göre ölçme araçlarını belirler 5. Verileri toplar ve değerlendirir 6. Araştırmanın bulgularını oluşturur 7. Araştırma raporunu hazırlar ve sunar |
Bu ders, öğrencilerin profesyonel iş hayatında, sağlık bilimleri alanında yürütülecek araştırmalarda, araştırma tekniklerini kullanma konusundaki yeteneklerini geliştirmeyi hedeflemektedir |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Bilimsel Araştırma ve temel kavramlarş | |
2) | Bilimsel araştırma yöntemleri | |
3) | Literatür tarama, inceleme ve araştırmada konu seçimi | |
4) | Araştırma desenlerinde yöntem tasarımı I | |
5) | Araştırma desenlerinde yöntem tasarımı II | |
6) | Veri toplam toplama araçları ve ölçme | |
7) | Araştırma tasarımında kaynak gösterme ve raporlaştırma | |
8) | Ara Sınav | |
9) | Bilimsel araştırmalarda etik konular | |
10) | Bilimsel araştırmalarda hipotez testleri | |
11) | Bilimsel Araştırmalarda İstatistiksel Analizler (Parametrik testler) I | |
12) | Bilimsel Araştırmalarda İstatistiksel Analizler (Parametrik testler) II | |
13) | Bilimsel Araştırmalarda İstatistiksel Analizler (Tekrarlı Ölçüm testleri) III | |
14) | Araştırmalarda bulgu ve sonuçların yorumlanması ve raporlaştırma aşamaları |
Ders Notları / Kitaplar: | Kan, İ. (2006). Biyoistatistik. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Alpar, Reha. (2010). Spor, Sağlık ve Eğitim Bilimlerinden Örneklerle, Uygulamalı İstatistik ve Geçerlilik-Güvenirlilik, Detay yayıncılık, Ankara. Aktürk, H Zekeriya ve Acemoğlu, Hamit (2011). Sağlık Çalışanları İçin Araştırma ve Pratik İstatistik, Örnek Problemler ve SPSS Çözümleri, 2. Baskı. Anadolu Matbaası. Ġstanbul. Can, Abdullah. (2013). SPSS ile Bilimsel Araştırma Sürecinde Nicel Veri Analizi, Pegem Akademi, Birinci baskı, Ankara |
Diğer Kaynaklar: | Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S. ve Yıldırım, E. (2005). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri: SPSS uygulamalı. 4. bs. Sakarya. Babbie, E. (2001). The practice of social research. 9th ed. Belmont, CA: Wadsworth. Babbie, E. (2006). The practice of social research. 11th ed. Belmont, CA: Wadsworth. Berelson, B. (1952). Content analysis in communications research. Glencoe, IL: The Free Press. Bilgin, N. (2006). Sosyal bilimlerde içerik analizi: Teknikler ve örnek çalışmalar. Ankara: Siyasal Kitabevi. Creswell, J.W. (2009). Research design: HAFTAuantitative, HAFTAualitative, and mixed methods approaches. 3rd ed. Thousand Oaks, CA: Sage. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 2 | 26 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 12 | 6 | 72 |
Ara Sınavlar | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 102 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Sağlık Kurumları Yöneticiliği rol ve işlevlerini yerine getirmek için gerekli kuramsal ve uygulama bilgilerine sahip olmak. | 3 |
2) | Yönetim uygulamalarında etik ilke ve değerlere uygun davranmayı, temel değer ve sosyal hakların evrenselliğini gözetmek; ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kuralları öğrenmek ve uygulamak. | 1 |
3) | Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanmak. | 4 |
4) | Sağlık Kurumları Yöneticiliği alanındaki yönetim fonksiyonları süreçlerini (yönetim ve organizasyon, halkla ilişkiler, insan kaynakları, maliyet muhasebesi, pazarlama) tanımlamak. | 2 |
5) | Toplumsal sorumululuk bilinci ile, interdisipliner anlayış içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol almak. | 5 |
6) | Birey, aile ve toplumun sağlık eğitim gereksinimlerine yönelik eğitim ve projeler planlama becerisine sahip olmak. | 5 |
7) | Toplumun tüm sorunlarına duyarlı olmak ve çözüm önerileri üretebilmek. | 5 |
8) | Güncel, etkin iletişim becerilerini kullanabilmek; diğer meslek grupları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk almak. | 3 |
9) | Sağlık sistemleri konusunda ve sağlık bilişimi alanında ulusal ve ulusararası kapsamda araştırma, planlama ve uygulama becerisi kazanmak. | 2 |
10) | Sağlık ve yönetim alanında veritabanları ve bilgi kaynaklarında literatür taraması yapmak, bilgiye erişme ve kullanma becerisi kazanmak. | 5 |
11) | En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleme ve meslektaşları ile uluslararası düzeyde iletişim ve işbirliği gerçekleştirebilmek. | 4 |
12) | Çağdaş ve profesyonel kimliği ile meslektaşlarına rol model ve yaşadığı topluma örnek olmak. | 4 |