HEMŞİRELİK (TÜRKÇE) | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
HEM4068 | Ameliyathane Hemşireliği | Bahar | 2 | 0 | 2 | 6 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | Turkish |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi SELDA POLAT |
Dersi Veren(ler): |
Prof. Dr. FATMA ETİ ASLAN |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | Bu derste, öğrencilere ameliyathane ve ameliyathane hemşireliği ile ilgili temel kavramları, cerrahi ekip içerisinde ameliyathane hemşiresinin rol ve sorumluluklarını, ameliyathane girişiminin güvenli koşullar içerisinde gerçekleştirilmesi ile ilgili konular hakkında bilgi ve beceri sahibi olmalarını amaçlamaktadır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bu dersin sonunda öğrenciler; 1. Ameliyathane hemşireliğinin tarihçesi ve felsefesi bilir, 2. Ameliyathane dizaynı, ameliyathanede ekip organizasyonu bilir, 3. Ameliyathane hemşiresinin görev, yetki ve sorumlulukları bilir, 4. Cerrahi asepsinin önemini kavrar, cerrahi teknik ve malzemelerin kullanımını öğrenir, 5. Sterilizasyon, dezenfeksiyon kavramlarını tanımlar, önemini kavrar, 6. Hasta ve çalışan güvenliği için alınması gereken önlemleri bilir, 7. Ameliyat öncesi, sırası ve sonrası dönemlerde hastanın gereksinimi olan hemşirelik bakımını sağlayabilir. |
Ameliyathane hemşireliğine giriş, ameliyathane hemşireliğinde standartlar, ameliyathanede güvenlik önlemleri, ameliyathanede hemşirelik bakımı, asepsi, sterilizasyon, temel cerrahi aletleri, dökümantasyon. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Oryantasyon Ders İzlencesinin İncelenmesi Dersin Tanıtımı ve önemi Ameliyathane hemşireliğinin tarihçesi ve felsefesi | |
2) | Ameliyathane yapısı ve özellikleri | |
3) | Ameliyathane hemşireliği | |
4) | Cerrahi asepsi Aletlerin.Sterilizasyon ve dezenfeksiyon aşamaları | |
5) | Ameliyat öncesi, sırası ve sonrası değerlendirme | |
6) | Ameliyathaneye hasta kabulü | |
7) | Ameliyathanede kullanılan temel alet ve ana cihazlar | |
8) | ARA SINAV | |
9) | Ameliyatrahanede kullanılan ileri teknoloji cihazlar ve branşlara göre sınıflandırılması | |
10) | Ameliyatta Kullanılan Dikiş Materyalleri | |
11) | Pozisyonlar Pozisyonlara bağlı basınç bölgeleri Branşlara göre pozisyonlar ve kullanılması gereken pozisyon aparatları | |
12) | Ameliyathane güvenliği Ameliyatahende hasta güvenliği Ameliyatahende çalışan güvenliği | |
13) | Ameliyathane güvenliği Ameliyathanede çevre güvenliğiAtık yönetimi Cihaz güvenliği | |
14) | Dersin değerlendirilmesi ve geri bildirimler |
Ders Notları / Kitaplar: | Ders notları haftalık olarak verilecektir. |
Diğer Kaynaklar: | 1. Eti Aslan F, Karakovan A, (2020). Dahili ve cerrahi hastalıklarda bakım. Akademisyen Kitabevi, Ankara 2. Eti Aslan F. (2016). Cerrahi bakım : vaka analizleri ile birlikte. Akademisyen Tıp Kitabevi, Ankara 3. Akyolcu, N., Aksoy, N.ve Kanan, N. (2011). Cerrahi hemşireliği uygulama rehberi. İstanbul Tıp Kitabevi. 4. Williams and Wilkins. LWW, and Staff, S. P. C. (2016). Medical-Surgical Nursing Made Incredibly Easy! Vol. 4th ed. Wolters Kluwer Health. 5. Kalenderer Ö, (2011). Ameliyatahane Hemşirelik Rehberi Ameliyat Hazırlığı ve Sütur Materyalleri. 6. Atay N, Daylan Ş, Yayla İ, (2016), 3. Ulusal Sterilizasyon-Ameliyathane- Dezenfeksiyon Kongre Kitabı, Marmaris. 7. Öztürk R, Günaydın M, Esen Ş, Perçin D, Özbayır T, Zenciroğlu D, (2014) 2. Ulusal Sterilizasyon-Ameliyathane- Dezenfeksiyon Kongre Kitabı, Antalya. 8. Tanyer Ş, (2012), Ameliyathane ve Ameliyat Sonrası Hemşirelik Bakımı, Ankara. 9. WHO, (2008a), The Second Global Patient Safety Challenge:Safe Surgery Lives, www.who.int/patientsafety/chalenge/safe.surgery/. 10. WHO, (2008b), The Resarch For Patient Safety, www.who.int. Diğer gerekli makaleler ve bilimsel içerikli yazılar It’slearning aracılığıyla sizlere ulaştırılacaktır. Herhangi bir materyale erişemiyorsanız, lütfen dersin öğretim elemanı ile iletişime geçin. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 2 | 28 |
Sunum / Seminer | 2 | 20 | 40 |
Ödevler | 2 | 20 | 40 |
Ara Sınavlar | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 148 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Sağlık bakımı alanında kuramsal ve kanıta dayalı uygulamalar doğrultusunda, bütüncül bir anlayışla hemşirelik bakımını planlamak ve değerlendirmek. | 4 |
2) | Hemşirelik uygulamalarında etik ilke ve değerlere uygun davranmak. | 3 |
3) | Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanmak. | 1 |
4) | Sağlığın korunması, geliştirilmesi ve bakımda Hemşirelik model/kuramlarını kulanmak. | 4 |
5) | Toplumsal sorumluluk bilinci ile, interdisipliner anlayış içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol almak. | 2 |
6) | Birey, aile ve toplumun sağlık eğitim gereksinimlerine yönelik eğitim ve danışmanlık becerisine sahip olmak. | 4 |
7) | Toplumun sağlık sorunlarına duyarlı olmak ve çözüm önerileri üretebilmek. | 3 |
8) | Hemşirelik uygulamalarında kişilerarası ve kültürlerarası iletişim becerilerini etkili kullanabilmek. | 3 |
9) | Hemşirelik uygulama ve araştırmalarında bilişim ve bakım teknolojilerini kullanabilmek. | 3 |
10) | Sağlık bilimlerine yönelik veritabanları ve bilgi kaynaklarında literatür taraması yapmak, bilgiye erişme ve kullanma becerisi kazanmak. | |
11) | En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleme ve meslektaşları ile uluslararası düzeyde iletişim ve işbirliği gerçekleştirebilmek. | 2 |
12) | Sağlık hizmetleri ve hemşirelik mesleğinin gelişimine katkı sağlayacak etkinliklerde sorumluluk almak ve öncülük etmek. | 2 |