HEMŞİRELİK (TÜRKÇE)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
HEM4068 Ameliyathane Hemşireliği Güz
Bahar
2 0 2 6
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi EVİN KORKMAZ
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi EVİN KORKMAZ
Opsiyonel Program Bileşenleri: Yok
Dersin Amacı: Bu derste, öğrencilere ameliyathane ve ameliyathane hemşireliği ile ilgili temel kavramları, cerrahi ekip içerisinde ameliyathane hemşiresinin rol ve sorumluluklarını, ameliyathane girişiminin güvenli koşullar içerisinde gerçekleştirilmesi ile ilgili konular hakkında bilgi ve beceri sahibi olmalarını amaçlamaktadır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Bu dersin sonunda öğrenciler;
1. Ameliyathane hemşireliğinin tarihçesi ve felsefesi bilir,
2. Ameliyathane dizaynı, ameliyathanede ekip organizasyonu bilir,
3. Ameliyathane hemşiresinin görev, yetki ve sorumlulukları bilir,
4. Cerrahi asepsinin önemini kavrar, cerrahi teknik ve malzemelerin kullanımını öğrenir,
5. Sterilizasyon, dezenfeksiyon kavramlarını tanımlar, önemini kavrar,
6. Hasta ve çalışan güvenliği için alınması gereken önlemleri bilir,
7. Ameliyat öncesi, sırası ve sonrası dönemlerde hastanın gereksinimi olan hemşirelik bakımını sağlayabilir.

Dersin İçeriği

Ameliyathane hemşireliğine giriş, ameliyathane hemşireliğinde standartlar, ameliyathanede güvenlik önlemleri, ameliyathanede hemşirelik bakımı, asepsi, sterilizasyon, temel cerrahi aletleri, dökümantasyon.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Oryantasyon Ders İzlencesinin İncelenmesi Dersin Tanıtımı ve önemi Ameliyathane hemşireliğinin tarihçesi ve felsefesi
2) Ameliyathane yapısı ve özellikleri
3) Ameliyathane hemşireliği
4) Cerrahi asepsi Aletlerin.Sterilizasyon ve dezenfeksiyon aşamaları
5) Ameliyat öncesi, sırası ve sonrası değerlendirme
6) Ameliyathaneye hasta kabulü
7) Ameliyathanede kullanılan temel alet ve ana cihazlar
8) ARA SINAV
9) Ameliyatrahanede kullanılan ileri teknoloji cihazlar ve branşlara göre sınıflandırılması
10) Ameliyatta Kullanılan Dikiş Materyalleri
11) Pozisyonlar Pozisyonlara bağlı basınç bölgeleri Branşlara göre pozisyonlar ve kullanılması gereken pozisyon aparatları
12) Ameliyathane güvenliği Ameliyatahende hasta güvenliği Ameliyatahende çalışan güvenliği
13) Ameliyathane güvenliği Ameliyathanede çevre güvenliğiAtık yönetimi Cihaz güvenliği
14) Dersin değerlendirilmesi ve geri bildirimler

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ders notları haftalık olarak verilecektir.
Diğer Kaynaklar: 1. Eti Aslan F, Karakovan A, (2020). Dahili ve cerrahi hastalıklarda bakım. Akademisyen Kitabevi, Ankara
2. Eti Aslan F. (2016). Cerrahi bakım : vaka analizleri ile birlikte. Akademisyen Tıp Kitabevi, Ankara
3. Akyolcu, N., Aksoy, N.ve Kanan, N. (2011). Cerrahi hemşireliği uygulama rehberi. İstanbul Tıp Kitabevi.
4. Williams and Wilkins. LWW, and Staff, S. P. C. (2016). Medical-Surgical Nursing Made Incredibly Easy! Vol. 4th ed. Wolters Kluwer Health.
5. Kalenderer Ö, (2011). Ameliyatahane Hemşirelik Rehberi Ameliyat Hazırlığı ve Sütur Materyalleri.
6. Atay N, Daylan Ş, Yayla İ, (2016), 3. Ulusal Sterilizasyon-Ameliyathane- Dezenfeksiyon Kongre Kitabı, Marmaris.
7. Öztürk R, Günaydın M, Esen Ş, Perçin D, Özbayır T, Zenciroğlu D, (2014) 2. Ulusal Sterilizasyon-Ameliyathane- Dezenfeksiyon Kongre Kitabı, Antalya.
8. Tanyer Ş, (2012), Ameliyathane ve Ameliyat Sonrası Hemşirelik Bakımı, Ankara.
9. WHO, (2008a), The Second Global Patient Safety Challenge:Safe Surgery Lives, www.who.int/patientsafety/chalenge/safe.surgery/.
10. WHO, (2008b), The Resarch For Patient Safety, www.who.int.


Diğer gerekli makaleler ve bilimsel içerikli yazılar It’slearning aracılığıyla sizlere ulaştırılacaktır. Herhangi bir materyale erişemiyorsanız, lütfen dersin öğretim elemanı ile iletişime geçin.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sunum / Seminer 2 20 40
Ödevler 2 20 40
Ara Sınavlar 1 20 20
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 148

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Sağlık bakımı alanında kuramsal ve kanıta dayalı uygulamalar doğrultusunda, bütüncül bir anlayışla hemşirelik bakımını planlamak ve değerlendirmek. 4
2) Hemşirelik uygulamalarında etik ilke ve değerlere uygun davranmak. 3
3) Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanmak. 1
4) Sağlığın korunması, geliştirilmesi ve bakımda Hemşirelik model/kuramlarını kulanmak. 4
5) Toplumsal sorumluluk bilinci ile, interdisipliner anlayış içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol almak. 2
6) Birey, aile ve toplumun sağlık eğitim gereksinimlerine yönelik eğitim ve danışmanlık becerisine sahip olmak. 4
7) Toplumun sağlık sorunlarına duyarlı olmak ve çözüm önerileri üretebilmek. 3
8) Hemşirelik uygulamalarında kişilerarası ve kültürlerarası iletişim becerilerini etkili kullanabilmek. 3
9) Hemşirelik uygulama ve araştırmalarında bilişim ve bakım teknolojilerini kullanabilmek. 3
10) Sağlık bilimlerine yönelik veritabanları ve bilgi kaynaklarında literatür taraması yapmak, bilgiye erişme ve kullanma becerisi kazanmak.
11) En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleme ve meslektaşları ile uluslararası düzeyde iletişim ve işbirliği gerçekleştirebilmek. 2
12) Sağlık hizmetleri ve hemşirelik mesleğinin gelişimine katkı sağlayacak etkinliklerde sorumluluk almak ve öncülük etmek. 2