HEMŞİRELİK (TÜRKÇE) | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
HEM2008 | Hemşirelikte Araştırma | Bahar | 2 | 0 | 2 | 6 |
Öğretim Dili: | Turkish |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi EVİN KORKMAZ |
Dersi Veren(ler): |
Dr. Öğr. Üyesi AHU KÜRKLÜ |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | Bu derste, öğrenciye bilimsel araştırma sürecinin aşamaları öğretilerek,hemşirelik alanında yapılmış bilimsel araştırma raporlarını eleştirel okuma ve değerlendirme becerisi kazandırılması amaçlanır |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1 Hemşirelikte araştırmanın önemini kavrar, 2 Bilimsel araştırma sürecinin adımlarını bilir, 3 Araştırmanın planlanması, uygulanması ve yürütülmesi için gereken adımları sıralar, 4 Bir araştırma makalesini eleştirel olarak okur ve değerlendirir, 5 Araştırmada etik ilkelerin önemini kavrar, 6 Bilimsel sunum hazırlama ve sunma tekniklerini öğrenir. |
Bilimsel araştırma sürecinin adımları, araştırma raporlarını eleştirel okuma ve değerlendirme, araştırma etiği, bilimsel sunum hazırlama ve sunma teknikleri bu dersin içeriği oluşturmaktadır. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Tanışma/ Dersin tanıtımı Araştırmanın Önemi | |
2) | Bilim ve Araştırma ile İlgili Temel Kavramlar Bilimsel Araştırma Süreci Araştırma Etiği | |
3) | Literatür Tarama ve İnceleme | |
4) | Araştırma Amacı, Araştırma Soruları, Hipotez Oluşturma ve Sınırlılıklar | |
5) | Nicel Araştırma Tasarımları I | |
6) | Nicel Araştırma Tasarımları II | |
7) | Evren ve örnekleme | |
8) | ARASINAV | |
9) | NİTEL ARAŞTIRMA TASARIMLARI | |
10) | NİTEL ARAŞTIRMA TASARIMLARI | |
11) | VERİ TOPLAMA YÖNTEM ve ARAÇLARI | |
12) | Verilerin Analizi | |
13) | Araştırma Raporunun Yazılması | |
14) | Bilimsel Sunum Hazırlama Teknikleri Dersin Değerlendirilmesi |
Ders Notları / Kitaplar: | Ders notları haftalık olarak verilecektir. Course notes will be given weekly. |
Diğer Kaynaklar: | 1. Akdur, R. (1996). Sağlık bilimlerinde araştırma ve tez yapma rehberi: Projelendirme, uygulama, rapor yazma. Ankara. 2. Aksayan, S., Bahar, Z., Bayık, A., Emiroğlu, O.N., Erefe, İ., Görak, G., Karataş, N., Kocaman, G., Kubilay, G., Seviğ, Ü. (2012). Hemşirelikte araştırma ilke süreç ve yöntemleri. Erefe İ. (Ed.). 4.baskı. Ankara: Odak Ofset. 3. Burns, N., & Grove, S.K. (1997). The practice of nursing research: Conduct, critique & utilization (3th ed.). Philadelphia: W.B. Saunders Company. 4. Burns, N.,& Grove, S.K. (2009). The practice of nursing research: Appraisal, synthesis, and generation of evidence (6th ed.). St. Louis, Missouri: Saunders & Elsevier. 5. Dempsey, P.A., & Dempsey, A.D. (2000). Using nursing research process, critical evaluation and utilization (5th ed.). Philadelphia: Lippincott. 6. Erdoğan,S., Nahcivan, N., Esin M.N. (2014). Hemşirelikte araştırma, süreç, uygulama ve kritik. Nobel Tıp Kitabevleri. İstanbul. 7. LoBiondo-Wood,G., & Haber, J.(2002). Nursing research: Methods, critical appraisal, and utilization (5th ed.). St.Louis, Missouri: Mosby Year. 8. LoBiondo-Wood, G., & Haber, J. (2010). Nursing research: Methods and critical appraisal for evidence-based practice (7th ed.). St. Louis, Missouri: Mosby & Elsevier. 9. Özdamar, K. (2003). Modern bilimsel araştırma yöntemleri. 1.Baskı, Eskişehir: ETAM A.Ş. Matbaası. 10. Parahoo, K. (1997). Nursing research: Principles, process and ıssues. Great Britain: MacMillan Press. Ltd. 11. Polit, D.F., & Beck, C. T. (2010). Essentials of nursing research: Appraising evidence for nursing practice (7th ed.). Philadelphia: Wolters Kluwer, Lippincott Williams & Wilkins. 12. Talbot, L.A. (1995). Principles and practice of nursing research. St.Louis: Mosby Year Book Inc. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 1 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 2 | 28 |
Proje | 1 | 22 | 22 |
Ara Sınavlar | 1 | 22 | 22 |
Final | 1 | 48 | 48 |
Toplam İş Yükü | 120 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Sağlık bakımı alanında kuramsal ve kanıta dayalı uygulamalar doğrultusunda, bütüncül bir anlayışla hemşirelik bakımını planlamak ve değerlendirmek. | 5 |
2) | Hemşirelik uygulamalarında etik ilke ve değerlere uygun davranmak. | 4 |
3) | Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanmak. | 4 |
4) | Sağlığın korunması, geliştirilmesi ve bakımda Hemşirelik model/kuramlarını kulanmak. | 3 |
5) | Toplumsal sorumluluk bilinci ile, interdisipliner anlayış içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol almak. | 4 |
6) | Birey, aile ve toplumun sağlık eğitim gereksinimlerine yönelik eğitim ve danışmanlık becerisine sahip olmak. | 3 |
7) | Toplumun sağlık sorunlarına duyarlı olmak ve çözüm önerileri üretebilmek. | 1 |
8) | Hemşirelik uygulamalarında kişilerarası ve kültürlerarası iletişim becerilerini etkili kullanabilmek. | |
9) | Hemşirelik uygulama ve araştırmalarında bilişim ve bakım teknolojilerini kullanabilmek. | 4 |
10) | Sağlık bilimlerine yönelik veritabanları ve bilgi kaynaklarında literatür taraması yapmak, bilgiye erişme ve kullanma becerisi kazanmak. | 5 |
11) | En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleme ve meslektaşları ile uluslararası düzeyde iletişim ve işbirliği gerçekleştirebilmek. | 3 |
12) | Sağlık hizmetleri ve hemşirelik mesleğinin gelişimine katkı sağlayacak etkinliklerde sorumluluk almak ve öncülük etmek. | 4 |