HEMŞİRELİK (TÜRKÇE) | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
HEM2007 | Sağlığın Değerlendirilmesi | Güz | 2 | 0 | 2 | 4 |
Öğretim Dili: | Türkçe |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi EVİN KORKMAZ |
Dersi Veren(ler): |
Dr. Öğr. Üyesi EVİN KORKMAZ |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | Bu ders öğrencilere sağlık öyküsü alma ve bunu yorumlayabilme, fizik muayene yöntemlerini bilme ve uygulama, baştan ayağa sistem değerlendirmesini bilme ve anormal durumları saptayıp klinik karar verme, yaşam bulgularını değerlendirebilme ve elde edilen sonuçları yorumlayabilir, hastalık belirtisi olan semptomları bilme, değerlendirme ve yorumlama, yaşlı bireylerin değerlendirmesini yapabilme ve anormal durumları saptayabilme bilgi ve becerisini kazandırmayı amaçlar. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bu dersin sonunda: 1. Sağlık öyküsünü alabilir ve bunu yorumlar, 2. Sağlığın değerlendirilmesinde etnik ve kültürel değerlendirme yapar; 3. Fiziksel muayene yöntemlerini bilir; 4. Yaşam bulgularını değerlendirir ve normal olmayan durumları yorumlar; 5. Hastalık belirtisi olan semptomları bilir değerlendirir ve yorumlar; 6. Sıvı elektrolit, asit-baz dengesini bilir ve bu dengenin bozulduğu durumları bilir ve yorumlar; 7. Baştan ayağa sistem değerlendirmesini bilir ve anormal durumları saptayıp yorumlar; 8. Yaşlı bireyin değerlendirmesini yapar, değişkenleri bilir ve anormal durumları saptayıp yorumlar |
Sağlığın değerlendirilmesine giriş, sağlık öyküsü alma, fizik muayene, yaşam bulgularını sağlık algılamaları ve sağlık yönetimi, beslenme ve metabolizmanın değerlendirilmesi, cilt değerlendirmesi, aktivite ve egzersizi değerlendirmesi, kas-iskelet sistemini değerlendirmesi, solunum sisteminin değerlendirmesi, kalp ve dolaşım sistemini değerlendirmesi, boşaltım sistemini değerlendirmesi ve abdominal muayene, duyu ve algıları değerlendirmesi, uyku ve dinlenmeyi değerlendirmesi. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Oryantasyon • Ders İzlencesinin İncelenmesi • Dersin Tanıtımı ve önemi . Sağlık öyküsü alma Etnik ve kültürel değerlendirme ve klinik karar verme | |
2) | Sağlığın Değerlendirme Esasları . Fiziksel muayene yöntemleri | |
3) | Sağlığın Değerlendirme Esasları . Yaşam bulgularının değerlendirilmesi ve klinik karar verme | |
4) | Sağlığın Değerlendirme Esasları . Semptom değerlendirilmesi ve yorumlanması: Vücut sıcaklığı, Ağrı, Bulantı kusma, Diyare konstipasyon, Uyku | |
5) | Sağlığın Değerlendirme Esasları . Sıvı elektrolit ve asit baz dengesinin değerlendirilmesi ve klinik karar verme | |
6) | Baştan Ayağa Sistematik Değerlendirme . Saç deri ve tırnak değerlendirilmesi ve klinik karar verme . Baş boyun değerlendirilmesi ve klinik karar verme | |
7) | Baştan Ayağa Sistematik Değerlendirme . Kulan burun boğaz değerlendirilmesi ve klinik karar verme . Solunum sisteminin değerlendirilmesi ve klinik karar verme | |
8) | Baştan Ayağa Sistematik Değerlendirme . Gastrointestinal sistem değerlendirilmesi ve klinik karar verme | |
9) | Baştan Ayağa Sistematik Değerlendirme . Kalp ve damar sistemi değerlendirilmesi ve klinik karar verme | |
10) | Baştan Ayağa Sistematik Değerlendirme . Üriner sistemin değerlendirilmesi ve klinik karar verme . Kas iskelet sistemi ve hareket değerlendirilmesi ve klinik karar verme | |
11) | Baştan Ayağa Sistematik Değerlendirme . Sinir sistemi değerlendirilmesi ve klinik karar verme | |
12) | Baştan Ayağa Sistematik Değerlendirme . Karın değerlendirilmesi ve klinik karar verme . Meme değerlendirilmesi ve klinik karar verme | |
13) | Yaşam Boyu Değerlendirme . Yaşlı değerlendirilmesi ve klinik karar verme | |
14) | Dersin Değerlendirilmesi . Dersin değerlendirilmesi ve geri bildirimler |
Ders Notları / Kitaplar: | Ders notları haftalık olarak verilecektir. Course notes will be given weekly. |
Diğer Kaynaklar: | 1. Eti Aslan F (2014). Sağlığın Değerlendirilmesi, 1.Baskı, İstanbul: Acıbadem Üniversitesi Yayını. 2. Fuller J, Schaller-Ayers J. (2000) Health Assessment – A Nursing Approach 3 rd. Ed. Philadelphia, Lippincott. 3. Jarvis C. (2008) Physical Examination & Health Assessment 5th Ed. Philadelphia, Sau• Eti Aslan, F. (Ed). (2014). Sağlığın Değerlendirilmesi. Akademisyen Kitabevi. • Eti Aslan, F., Karakovan, A., (2020). Dahili ve cerrahi hastalıklarda bakım. Akademisyen Kitabevi, Ankara • Eti Aslan, F. (2016). Cerrahi bakım : vaka analizleri ile birlikte. Akademisyen Tıp Kitabevi, Ankara • Eti Aslan, F. (2014). Ağrı Doğası ve Kontrolü. Akademisyen Tıp Kitabevi, Ankara • Fiziksel inceleme. (2020). Columbia Electronic Encyclopedia, 6. Baskı , 1. • Brown, D., Edwards, H., Seaton, L., and Buckley, T. (2015). Lewis's Medical-surgical Nursing: Assessment and Management of Clinical Problems. Elsevier Health Sciences. • Dirksen, S. R., Heitkemper, M. M., and Bucher, L. (2014). Medical-surgical Nursing: Assessment and Management of Clinical Problems. Elsevier/Mosby. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 1 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 2 | 28 |
Ödevler | 2 | 10 | 20 |
Ara Sınavlar | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 88 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Sağlık bakımı alanında kuramsal ve kanıta dayalı uygulamalar doğrultusunda, bütüncül bir anlayışla hemşirelik bakımını planlamak ve değerlendirmek. | 5 |
2) | Hemşirelik uygulamalarında etik ilke ve değerlere uygun davranmak. | 4 |
3) | Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanmak. | 4 |
4) | Sağlığın korunması, geliştirilmesi ve bakımda Hemşirelik model/kuramlarını kulanmak. | 5 |
5) | Toplumsal sorumluluk bilinci ile, interdisipliner anlayış içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol almak. | 3 |
6) | Birey, aile ve toplumun sağlık eğitim gereksinimlerine yönelik eğitim ve danışmanlık becerisine sahip olmak. | 4 |
7) | Toplumun sağlık sorunlarına duyarlı olmak ve çözüm önerileri üretebilmek. | 4 |
8) | Hemşirelik uygulamalarında kişilerarası ve kültürlerarası iletişim becerilerini etkili kullanabilmek. | 4 |
9) | Hemşirelik uygulama ve araştırmalarında bilişim ve bakım teknolojilerini kullanabilmek. | 3 |
10) | Sağlık bilimlerine yönelik veritabanları ve bilgi kaynaklarında literatür taraması yapmak, bilgiye erişme ve kullanma becerisi kazanmak. | 2 |
11) | En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleme ve meslektaşları ile uluslararası düzeyde iletişim ve işbirliği gerçekleştirebilmek. | 2 |
12) | Sağlık hizmetleri ve hemşirelik mesleğinin gelişimine katkı sağlayacak etkinliklerde sorumluluk almak ve öncülük etmek. | 2 |