HEMŞİRELİK (TÜRKÇE) | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
HEM2009 | Acil Bakım | Güz | 2 | 0 | 2 | 4 |
Öğretim Dili: | Türkçe |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi EVİN KORKMAZ |
Dersi Veren(ler): |
Öğ.Gör. EMİNE ÖZDEMİR ASLAN Dr. Öğr. Üyesi EVİN KORKMAZ |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | Bu ders öğrencilere, acil bakım gerektiren durumları tanılaması, acil bakımın önceliklerini bilmeyi ve uygulamayı, tıbbi acil durumları bilmeyi, acil bakım gerektiren durumlarda birey ve ailenin acil tanılanması, hastaların bakım ve takip süreçlerinde ihtiyaç duyulacak temel bilgi ve becerileri kazanmaları, acil hastalarının değerlendirilmesi ve acil bakım uygulamaları konularında gerekli yeterliliğin kazandırması amaçlar. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bu dersin sonunda 1. Acil kavramını, önemini ve acil bakımın tarihsel sürecini bilir; 2. Acil hemşiresinin görev yetki ve sorumluluklarını bilir; 3. Acilde yasal düzenlemeleri bilir; 4. Acile tekrar başvuru nedenlerini yorumlar; 5. Acil hastasını baştan ayağa değerlendirme yöntemlerini bilir; 6. Acilde triyaj sistemini bilir; 7. Temel ve ileri yaşam desteğinin nasıl sağlanacağını bilir; 8. Travma ve yaralanma acillerini bilir, değerlendirir ve yorumlar; 9. Tıbbi acilleri bilir, değerlendirir ve yorumlar. |
Acil bakımın tarihçesi, acil servisin fiziksel özellikleri, birinci ve ikincil hasta değerlendirmesi, temel yaşam desteği, sistemlere göre acil bakım gerektiren durumlarda bakım ve tedavi yaklaşımlarınıı içermektedir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | . Oryantasyon . Genel Konular . Ders İzlencesinin İncelenmesi . Dersin Tanıtımı ve önemi Dersin tanımı, önemi . Acil bakımın tarihsel süreci . Acil hemşiresinin görev yetki ve sorumlulukları | |
2) | . Genel Konular . Acilde yasal düzenlemeler . Acile yeniden (tekrar) başvuru nedenleri | |
3) | . Genel Konular . Baştan ağa değerlendirme . Primer değerlendirme . Sekonder değerlendirme . Acil hasta nakilleri | |
4) | Genel Konular . Triyaj: Acil bakımda önceliklerin belirlenmesi . Acil bakımda adli olgu yaklaşımı | |
5) | Genel Konular . Organ ve doku donörü . Şok yönetimi . Yanık yönetimi | |
6) | Genel Konular . Temel ve ileri yaşam desteğinin sağlanması | |
7) | 1.Ara Sınav . Travma ve Yaralanma Acilleri . 1.Ara Sınav . Travma epidemiyolojisi .Travmadan korunma . Travma: yakalanma mekanizmaları . Hastane öncesi travma organizasyonu | |
8) | Travma ve Yaralanma Acilleri . Yaralı hastanın değerlendirilmesi ve Bakımı : hastane öncesi . Yaralı hastanın değerlendirilmesi ve Bakımı : hastanede | |
9) | Travma ve Yaralanma Acilleri . Travmatik beyin yaralanmaları .Spinal travma | |
10) | Travma ve Yaralanma Acilleri . Toraks travmaları . Karın ve genitoüriner bölge travmaları . Ortopedik ve nörovasküler travmalar | |
11) | Tıbbi Aciller . Metobolik endokrin ve sıvı elektrolit bozukluklarına ilişkin aciller . Gastrointestinal aciller . Nefrolojik aciller | |
12) | Tıbbi Aciller . Metobolik endokrin ve sıvı elektrolit bozukluklarına ilişkin aciller . Gastrointestinal aciller . Nefrolojik aciller | |
13) | Tıbbi Aciller . Onkolojik aciller . Çevresel aciller . Zehirlenmeler | |
14) | . Tıbbi Aciller . Dersin Değerlendirilmesi . Isırma ve sokmalar . Dersin değerlendirilmesi |
Ders Notları / Kitaplar: | Ders notları haftalık olarak verilecektir. Course notes will be given weekly. |
Diğer Kaynaklar: | 1. Kunz, P, Steinmann, H, Steinmann, R (Ed) Duran L. (2018) Sheehy's Emergency Nursing Principles And Practice 6th Edition, Speedy Hen LLC. ABD. 2. Holbery N, Newcombe P (2019). Emergency Nursing at a Glance: Wıley Blackwell, UK. 3. Eti Aslan, F (2016). Cerrahi Bakım Vaka Analizleri ile Birlikte, Akademisyen Tıp Kitapevi, İstanbul. 4. Eti Aslan F, Olgun N. (2014) Erişkinlerde Acil Bakım Ankara: Akademisyen Tıp Kitabevi. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 1 | % 10 |
Ödev | 1 | % 30 |
Ara Sınavlar | 1 | % 20 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 15 | 2 | 30 |
Sunum / Seminer | 1 | 12 | 12 |
Ödevler | 2 | 10 | 20 |
Ara Sınavlar | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 120 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Sağlık bakımı alanında kuramsal ve kanıta dayalı uygulamalar doğrultusunda, bütüncül bir anlayışla hemşirelik bakımını planlamak ve değerlendirmek. | 4 |
2) | Hemşirelik uygulamalarında etik ilke ve değerlere uygun davranmak. | |
3) | Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanmak. | 1 |
4) | Sağlığın korunması, geliştirilmesi ve bakımda Hemşirelik model/kuramlarını kulanmak. | 4 |
5) | Toplumsal sorumluluk bilinci ile, interdisipliner anlayış içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol almak. | 3 |
6) | Birey, aile ve toplumun sağlık eğitim gereksinimlerine yönelik eğitim ve danışmanlık becerisine sahip olmak. | 3 |
7) | Toplumun sağlık sorunlarına duyarlı olmak ve çözüm önerileri üretebilmek. | 3 |
8) | Hemşirelik uygulamalarında kişilerarası ve kültürlerarası iletişim becerilerini etkili kullanabilmek. | 3 |
9) | Hemşirelik uygulama ve araştırmalarında bilişim ve bakım teknolojilerini kullanabilmek. | 3 |
10) | Sağlık bilimlerine yönelik veritabanları ve bilgi kaynaklarında literatür taraması yapmak, bilgiye erişme ve kullanma becerisi kazanmak. | |
11) | En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleme ve meslektaşları ile uluslararası düzeyde iletişim ve işbirliği gerçekleştirebilmek. | 2 |
12) | Sağlık hizmetleri ve hemşirelik mesleğinin gelişimine katkı sağlayacak etkinliklerde sorumluluk almak ve öncülük etmek. | 2 |