EĞİTİM TEKNOLOJİSİ (TÜRKÇE, TEZSİZ)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
EDE5131 Yakınsak ve Iraksak Becerilerin Ölçülmesi Güz
Bahar
3 0 3 8
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANSÜSTÜ
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi NİHAL YURTSEVEN
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. ALİ BAYKAL
Opsiyonel Program Bileşenleri: -
Dersin Amacı: Eğitsel ölçüm uygulamalarını değerlendirmek, yeni eğitsel ölçüm uygulamaları önermek.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;

1. Eğitimde ölçme, değerlendirme ve belirleme kavramları arasındaki ayrımları ve örtüşmeleri anlatabilirler.
2. Eğitimde ölçme ve değerlendirmenin genel ve özel amaçlarının önemini gerekçeleri ile çözümleyebilirler.
3. Eğitimde ölçma alanında kullanılabilecek ölçek kalıplarının özelliklerini, üstünlüklerini ve yetersizliklerini değerlendirebilirler.
4. Kendi konu alanlarında gereken her hangi bir eğitim tasarımını, uygulama sürecini ve sonuçlarını belirlemek için bir ölçme taslağı kurabilirler.
5. Ölçülecek boyutların yapısal içeriğini (eylemsel-içerik-ürün) çözümlemesini yapabilirler.
6. Verilecek uyaran-alınacak uyaran etkileşimine uygun tepki ortamını seçerler.
7. Ölçme geçerliliği türlerini ve yöntemlerini iç ve dış ölçütlerle değerlendirirler
8. Verili koşullarda tasarlanan ve uygulanan ölçeklerin geçerliliğini gerekçeli olarak derecelendirirler.
9. Ölçme güvenlirliği türlerini ve yöntemlerini iç ve dış ölçütlerle değerlendirirler.
10. Veriler üzerinde ölçeğin tamamı, alt ölçekleri ve maddelerinin geçerlilik ve güvenilirlik çözümlemesini yapabilirler.
11. Göstergeleri ve içerikleri bilinen maddelerle amaca uygun yeni ölçekler tasarlayabilirler.
12. Yeni ölçeklerin tasarımı için amaca uygun seçki ve sıralamalar yapabilirler.
13. Verili koşullara en uygun geçerlilik, güvenilirlik ve kullanışlılık kıvamını gerekçeli olarak önerebilirler.


Dersin İçeriği

Değerlendirme çeşitleri: biçimlendirici (formative) ve belgendirici (summative) değerlendirme; eğitimde değerlendirmeye farklı yaklaşımlar: konum-bağıl ve ölçüt-bağıl değerlendirme; en uygun değerlendirme yaklaşımının belirlenmesi; eğitim/öğretim programlarının değerlendirilmesinde izlenmesi gereken aşamalar.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Ölçme ve düzeyleri, Sıfır noktası ve birimlerin niteliği; yapısal benzeştirme yanılgısı, değerlendirme ve belirleme. -
2) Eğitimde ölçme gereksinimlerini ve zorunlulukları oluşturan nedenler: Seçme, sıralama, belirleme, karşılaştırma, ilişkilendirme, yöneltme. -
3) Eğitimde ölçme alanında kullanılabilecek ölçek kalıplarının özelliklerini, üstünlüklerini ve yetersizliklerini değerlendirebilirler. -
4) Duyuşsal niteliklerin ölçümü (Tutumlar, algılar, ilgiler) -
5) Davranışsal ölçümde uyaran tepki kasnağı: Görsel, işitsel, dokunsal, kokusal ve tatsal uyaranlar bağlamında kağıt-kalem sınavları, sözlü yoklamalar, e-sınav. -
6) Yakınsak madde kalıpları: Katkı beklentili, seçki beklentili yakınsak maddeler (Açık uçlu, kısa yanıtlı, D/Y ve çoktan seçmeli) -
7) Iraksak madde kalıpları: Açık uçlu, kısa yanıtlı, zorunlu seçmeli, Likert, kutupsal yöneltme, kümeli sıralama. -
8) Vize -
9) Ölçeklerde rastlanan hata türleri; aranan güvenilirlik türleri ve yöntemleri. -
10) Geleneksel test kuramı, Madde tepki kuramı, Rasch Modelinde ölçek ve madde göstergeleri -
11) Geçerlilik türleri ve yöntemleri (Yapısal, kapsam, yordam, görünüş, eş-zamanlı beklenti, -
12) Geçerlilik, güvenilirlik ve kullanışlılık arasında çeşitli koşullara en uygun kıvamın belirlenmesi -
14) Temel betimsel istatistiksel kavramlar ve yöntemler. -
15) Konuların karşılıklı ilişkilendirilmiş özeti -
16) Final -

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Anderson, L.W., and Krathwohl, D.R. (2001). A Taxonomy of Learning, Teaching, and Assessing: A Revision of Bloom’s Taxonomy of Educational Objectives. New York: Longman. Baykal, A. (2008). Eğitimde Ölçme ve Aranan Nitelikler. Erdoğan, İ. (Ed). Ortaöğretim Sisteminde Arayışlar. Özel Okullar Derneği; ss. 93-136.
Diğer Kaynaklar: Hogan, T. P. (2007). Educational assessment: A practical introduction. Hoboken, NJ: John Wiley & Sons, Inc.

Cronbach, L J. (1970). Essentials of psychological testing. Third Edition. New York: Harper and Row.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 5 % 15
Sunum 1 % 15
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 5 70
Sunum / Seminer 2 3 6
Ödevler 5 6 30
Ara Sınavlar 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 150

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme.
2) Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme.
3) Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme.
4) Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme.
5) Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme.
6) Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme.
7) Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla incelemeyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme.
8) Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme.
9) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve bu değerleri öğretebilme.
10) Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme.
11) Alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilme.
12) Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme.
13) Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme.
14) Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme.