EDUCATIONAL ADMINISTRATION AND PLANNING (TURKISH, NON-THESIS)
Master TR-NQF-HE: Level 7 QF-EHEA: Second Cycle EQF-LLL: Level 7

Course Introduction and Application Information

Course Code Course Name Semester Theoretical Practical Credit ECTS
GTE5109 Defining Gifted Intelligence and Programs for Gifted Fall 3 0 3 8
This catalog is for information purposes. Course status is determined by the relevant department at the beginning of semester.

Basic information

Language of instruction: Turkish
Type of course: Departmental Elective
Course Level:
Mode of Delivery: Face to face
Course Coordinator : Dr. Öğr. Üyesi AYŞİN KAPLAN SAYI
Course Objectives: The aim of the course is to develop knowledge / skills and competences about giftedness and talent, its identification and programs designed for gifted and talented children.

Learning Outcomes

The students who have succeeded in this course;
Explains the concepts of gifted and talented.
Explains the reasons for the education of gifted and talented children.
Reveals the characteristics of gifted and talented children.
Compares programs used in the education of gifted and talented children.
Implements programs used in the education of gifted and talented children.
Designs a program that can be used in the education of gifted and talented children.

Course Content

Working on programs used in the education of gifted and talented children nationally or internationally; weekly reading assignments and class discussions.

Weekly Detailed Course Contents

Week Subject Related Preparation
1) Discussing the course, its functioning and requirements Working on the Concepts of Intelligence, Ability and Giftedness Sayı, A. (2013) Farklılaştırılmış Yabancı Dil Öğretiminin Üstün Zekalı Öğrencilerde Erişiye, Eleştirel Düşünmeye ve Yaratıcılığa Etkisi, Yayınlanmamış Doktora Tezi Kaya&Ogurlu (2015). Growing up Gifted: Üstün Zekalı olarak Büyümek; Nobel yayınları.
2) Discussing the course, its functioning and requirements Working on the Concepts of Intelligence, Ability and Giftedness Sayı, A. (2013) Farklılaştırılmış Yabancı Dil Öğretiminin Üstün Zekalı Öğrencilerde Erişiye, Eleştirel Düşünmeye ve Yaratıcılığa Etkisi, Yayınlanmamış Doktora Tezi Kaya&Ogurlu (2015). Growing up Gifted: Üstün Zekalı olarak Büyümek; Nobel yayınları.
3) Characteristics of gifted and talented children Sak, U.(2012) Üstün Zekalılar, Özellikleri, Tanılanmaları ve Eğitimleri, Vize Yayıncılık.
4) Characteristics of gifted and talented children Sak, U.(2012) Üstün Zekalılar, Özellikleri, Tanılanmaları ve Eğitimleri, Vize Yayıncılık.
5) Working on Models Used in Gifted and Talented Children Renzulli Enrichment Triad Model and Its Application Sayı, A. (2013) Farklılaştırılmış Yabancı Dil Öğretiminin Üstün Zekalı Öğrencilerde Erişiye, Eleştirel Düşünmeye ve Yaratıcılığa Etkisi, Yayınlanmamış Doktora Tezi
6) Working on Models Used in Gifted and Talented Children Purdue Three Step Enrichment Model and Its Application Sayı, A. (2013) Farklılaştırılmış Yabancı Dil Öğretiminin Üstün Zekalı Öğrencilerde Erişiye, Eleştirel Düşünmeye ve Yaratıcılığa Etkisi, Yayınlanmamış Doktora Tezi
7) Working on Models Used in Gifted and Talented Children Intgrated Curriculum Model and Its Application Sayı, A. (2013) Farklılaştırılmış Yabancı Dil Öğretiminin Üstün Zekalı Öğrencilerde Erişiye, Eleştirel Düşünmeye ve Yaratıcılığa Etkisi, Yayınlanmamış Doktora Tezi
8) Working on Models Used in Gifted and Talented Children The Grid Curriculum Model and Its Application Sayı, A. (2013) Farklılaştırılmış Yabancı Dil Öğretiminin Üstün Zekalı Öğrencilerde Erişiye, Eleştirel Düşünmeye ve Yaratıcılığa Etkisi, Yayınlanmamış Doktora Tezi Sak, U.(2012) Üstün Zekalılar, Özellikleri, Tanılanmaları ve Eğitimleri, Vize Yayıncılık.
9) Working on Models Used in Gifted and Talented Children Paralel Curriculum Model and Its Application Sayı, A. (2013) Farklılaştırılmış Yabancı Dil Öğretiminin Üstün Zekalı Öğrencilerde Erişiye, Eleştirel Düşünmeye ve Yaratıcılığa Etkisi, Yayınlanmamış Doktora Tezi Sak, U.(2012) Üstün Zekalılar, Özellikleri, Tanılanmaları ve Eğitimleri, Vize Yayıncılık.
10) Working on other Models Used in Gifted and Talented Children Sayı, A. (2013) Farklılaştırılmış Yabancı Dil Öğretiminin Üstün Zekalı Öğrencilerde Erişiye, Eleştirel Düşünmeye ve Yaratıcılığa Etkisi, Yayınlanmamış Doktora Tez Sak, U.(2012) Üstün Zekalılar, Özellikleri, Tanılanmaları ve Eğitimleri, Vize Yayıncılık.
11) Working on Other Models Used in Gifted and Talented Children Sayı, A. (2013) Farklılaştırılmış Yabancı Dil Öğretiminin Üstün Zekalı Öğrencilerde Erişiye, Eleştirel Düşünmeye ve Yaratıcılığa Etkisi, Yayınlanmamış Doktora Tez Sak, U.(2012) Üstün Zekalılar, Özellikleri, Tanılanmaları ve Eğitimleri, Vize Yayıncılık.
12) Designing a new program for gifted and talented children Sayı, A. (2013) Farklılaştırılmış Yabancı Dil Öğretiminin Üstün Zekalı Öğrencilerde Erişiye, Eleştirel Düşünmeye ve Yaratıcılığa Etkisi, Yayınlanmamış Doktora Tezi Kaya&Ogurlu (2014). Üstün Zekalılarda En İyi Uygulamalar, Nobel yayınları. Sak, U.(2012) Üstün Zekalılar, Özellikleri, Tanılanmaları ve Eğitimleri, Vize Yayıncılık.
13) Designing a new program for gifted and talented children Sayı, A. (2013) Farklılaştırılmış Yabancı Dil Öğretiminin Üstün Zekalı Öğrencilerde Erişiye, Eleştirel Düşünmeye ve Yaratıcılığa Etkisi, Yayınlanmamış Doktora Tezi Kaya&Ogurlu (2014). Üstün Zekalılarda En İyi Uygulamalar, Nobel yayınları. Sak, U.(2012) Üstün Zekalılar, Özellikleri, Tanılanmaları ve Eğitimleri, Vize Yayıncılık.
14) Critical analysis of programs.

Sources

Course Notes / Textbooks: Sayı, A. (2013) Farklılaştırılmış Yabancı Dil Öğretiminin Üstün Zekalı Öğrencilerde Erişiye, Eleştirel Düşünmeye ve Yaratıcılığa Etkisi, Yayınlanmamış Doktora Tezi
Sak, U.(2012) Üstün Zekalılar, Özellikleri, Tanılanmaları ve Eğitimleri, Vize Yayıncılık.
References: Sayı, A. (2013) Farklılaştırılmış Yabancı Dil Öğretiminin Üstün Zekalı Öğrencilerde Erişiye, Eleştirel Düşünmeye ve Yaratıcılığa Etkisi, Yayınlanmamış Doktora Tezi
Sak, U.(2012) Üstün Zekalılar, Özellikleri, Tanılanmaları ve Eğitimleri, Vize Yayıncılık.

Evaluation System

Semester Requirements Number of Activities Level of Contribution
Homework Assignments 1 % 30
Midterms 1 % 30
Final 1 % 40
Total % 100
PERCENTAGE OF SEMESTER WORK % 60
PERCENTAGE OF FINAL WORK % 40
Total % 100

ECTS / Workload Table

Activities Number of Activities Duration (Hours) Workload
Course Hours 14 3 42
Application 2 25 50
Study Hours Out of Class 14 5 70
Presentations / Seminar 2 3 6
Homework Assignments 5 6 30
Midterms 1 1 1
Final 1 1 1
Total Workload 200

Contribution of Learning Outcomes to Programme Outcomes

No Effect 1 Lowest 2 Low 3 Average 4 High 5 Highest
           
Program Outcomes Level of Contribution
1) Evaluate and apply the theories related to assessment, measurement, quality assurance and accountability systems in educational administration.
2) Develop awareness and deep understanding of administrative theories, and leadership; higher education finance, law, and planning and history of educational administration and will be able to discuss on these concepts.
3) Integrate learning activities, such as writing reports, problem-solving projects and simulation exercises, methods and techniques for career planning and university catalog analysis.
4) Identify concepts related to the most recent information, tools and other scientific sources of educational administration and leadership from the perspectives of national and international standards and use these concepts in their school lives.
5) Understand the roles, functions, and interrelationships among schools major constituents, including students,teachers, school administrators, staff, alumni and parents and reflect these into their own experiences.
6) Promote diversity initiatives within educational settings.
7) Understand developmental theories and develop ideas on these theories.
8) Evaluate current educational policies in the context of its possible impact on the future of schools.
9) Understand main theories and concepts of educational administration and economy and apply these for the analysis and development of educational systems.
10) Understand professional ethics principles in the field and discuss on the practices at schools.
11) Critically evaluate research in the field of educational administration and apply their expertise to the further development of educational administration in both national and international platforms.
12) Plan and conduct action research studies to implement emerging practices and policies in educational administration and share the results of the data analysis with the community