EĞİTİM TEKNOLOJİSİ (TÜRKÇE, TEZLİ)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
GTE5103 Üstün Zekalılar ve Yetenekliler Eğitiminde Eleştirel Konular Güz
Bahar
3 0 3 8
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANSÜSTÜ
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi AYŞİN KAPLAN SAYI
Dersin Amacı: Dersin amacı üstün zekalılar eğitimi alanındaki farklı fikirlere ve teorilere aşina olunması ve üstün zekalılar ve yetenekliler eğitiminde tartışmalı konuların ele alınarak, farklı ve sıradışı bakış açılarının karşılaştırılmasının sağlanmasıdır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Bu dersin sonunda öğrenci:
Üstün zekâlı ve yetenekli çocukların eğitimindeki kavram ve durumları tartışmalı noktalara değinerek açıklar.
Üstün zekâlı ve yetenekli çocukların bilişsel gelişim özelliklerini açıklar.
Üstün zekalı ve yetenekli çocuğun bilişsel gelişimini destekleyecek, ilgi ve öğrenme stiline uygun örnek etkinliklerden yararlanarak etkinlik oluşturur.
Üstün zekâlı ve yetenekli öğrencinin özelliğine uygun bir eğitim yöntemine karar verir.
Üstün zekalı ve yetenekli bir öğrenciyi potansiyelinin altında başarı gösterme durumundan kurtarmaya yönelik bir aksiyon planı hazırlar.

Dersin İçeriği

Ulusal ya da uluslararası kapsamda üstün zekalı ve yetenekli çocukların eğitimlerinde tartışmalı konuların ele alınması; haftalık okuma yüklenimleri ve sınıfta tartışmalar.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersi, kapsamını, işleyişini ve gerekliliklerini tartışma Zeka, Yetenek ve Üstün Zeka Kavramlarının ve kavramlardaki tartışmalı konuların ele alınması Plucker, J.A.& Callahan, C.M (2008). Critical Issues and Practices in Gifted Education. Prufrock Press. Kaya, F.&Ogurlu, Ü. (2015). Growing up Gifted: Üstün Zekalı olarak Büyümek; Nobel yayınları.
2) Tanılama, Tanılamada kullanılan araçlar ve Tanılamada tartışmalı konuların ele alınması Plucker, J.A.& Callahan, C.M (2008). Critical Issues and Practices in Gifted Education. Prufrock Press. Kaya, F.&Ogurlu, Ü. (2015). Growing up Gifted: Üstün Zekalı olarak Büyümek; Nobel yayınları.
3) Üstün zekalı çocukların Bilişsel Özelliklerinin ele alınması Üstün zekalı çocuklarda Bilişsel Gelişimin Desteklenmesi Plucker, J.A.& Callahan, C.M (2008). Critical Issues and Practices in Gifted Education. Prufrock Press. Kaya, F.&Ogurlu, Ü. (2015). Growing up Gifted: Üstün Zekalı olarak Büyümek; Nobel yayınları.
4) Üstün zekalı ve yeteneklilerde kullanılan ölçme değerlendirme sistemlerinin incelenmesi Alternatif ölçme değerlendirme sistemleri ve araçlarının ele alınması Plucker, J.A.& Callahan, C.M (2008). Critical Issues and Practices in Gifted Education. Prufrock Press. Kaya, F.&Ogurlu, Ü. (2015). Growing up Gifted: Üstün Zekalı olarak Büyümek; Nobel yayınları.
5) Üstün zekalı ve yetenekli çocukların akademik yarışmalardaki durumu İleri düzey yerleştirmenin avantaj ve dezavantajları Plucker, J.A.& Callahan, C.M (2008). Critical Issues and Practices in Gifted Education. Prufrock Press. Kaya, F.&Ogurlu, Ü. (2015). Growing up Gifted: Üstün Zekalı olarak Büyümek; Nobel yayınları.
6) Üstün Zekalı ve Yetenekli Çocuklara Yönelik Özel Okul Sistemleri Homeschooling Uygulamasının İncelenmesi Plucker, J.A.& Callahan, C.M (2008). Critical Issues and Practices in Gifted Education. Prufrock Press. Kaya, F.&Ogurlu, Ü. (2015). Growing up Gifted: Üstün Zekalı olarak Büyümek; Nobel yayınları.
7) Üstün zekalı ve yetenekli kızların Özellikleri Üstün Zekalı ve yetenekli kızların erkeklerden farklarının ele alınması Plucker, J.A.& Callahan, C.M (2008). Critical Issues and Practices in Gifted Education. Prufrock Press. Kaya, F.&Ogurlu, Ü. (2015). Growing up Gifted: Üstün Zekalı olarak Büyümek; Nobel yayınları.
8) Etnik olarak farklı üstün zekalı ve yetenekli öğrencilerin eğitimleri Dezavantajlı üstün zekalı ve yetenekli öğrencilerin eğitimleri Plucker, J.A.& Callahan, C.M (2008). Critical Issues and Practices in Gifted Education. Prufrock Press. Kaya, F.&Ogurlu, Ü. (2015). Growing up Gifted: Üstün Zekalı olarak Büyümek; Nobel yayınları.
9) Üstün zekalı ve yetenekli çocuklarda benlik saygısı, depresyon eğilimi ve intihar eğiliminin ele alınması Plucker, J.A.& Callahan, C.M (2008). Critical Issues and Practices in Gifted Education. Prufrock Press. Kaya, F.&Ogurlu, Ü. (2015). Growing up Gifted: Üstün Zekalı olarak Büyümek; Nobel yayınları.
10) Üstün zekalı ve yetenekli öğrencilerin öğrenme stilleri ,ilgi alanları Üstün zekalı öğrencilere öğretme stilleri Plucker, J.A.& Callahan, C.M (2008). Critical Issues and Practices in Gifted Education. Prufrock Press. Kaya, F.&Ogurlu, Ü. (2015). Growing up Gifted: Üstün Zekalı olarak Büyümek; Nobel yayınları.
11) İki kere farklı üstün zekalı ve yetenekli öğrenciler Üstün zekalı ve yetenekli ve DEHB Üstün zekalı ve yetenekli öğrenme güçlüğü Yetenekli ve otizm Plucker, J.A.& Callahan, C.M (2008). Critical Issues and Practices in Gifted Education. Prufrock Press. Kaya, F.&Ogurlu, Ü. (2015). Growing up Gifted: Üstün Zekalı olarak Büyümek; Nobel yayınları.
12) Üstün zekalı Çocukların Öğretmenleri ve özellikleri Plucker, J.A.& Callahan, C.M (2008). Critical Issues and Practices in Gifted Education. Prufrock Press. Kaya, F.&Ogurlu, Ü. (2015). Growing up Gifted: Üstün Zekalı olarak Büyümek; Nobel yayınları.
13) Potansiyelinin altında başarı gösteren üstün zekalı ve yetenekli öğrenciler Potansiyelinin altında başarı gösteren öğrencilere yönelik rehber hazırlanması Plucker, J.A.& Callahan, C.M (2008). Critical Issues and Practices in Gifted Education. Prufrock Press. Kaya, F.&Ogurlu, Ü. (2015). Growing up Gifted: Üstün Zekalı olarak Büyümek; Nobel yayınları.
14) Dönem değerlendirmesi, dönüt alınıp verilmesi Plucker, J.A.& Callahan, C.M (2008). Critical Issues and Practices in Gifted Education. Prufrock Press. Kaya, F.&Ogurlu, Ü. (2015). Growing up Gifted: Üstün Zekalı olarak Büyümek; Nobel yayınları.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Plucker, J.A.& Callahan, C.M (2008). Critical Issues and Practices in Gifted Education. Prufrock Press.
Kaya, F.&Ogurlu, Ü. (2015). Growing up Gifted: Üstün Zekalı olarak Büyümek; Nobel yayınları.
Diğer Kaynaklar:

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 30
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Uygulama 2 25 50
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 5 70
Sunum / Seminer 2 3 6
Ödevler 5 6 30
Ara Sınavlar 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 200

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Eğitim Teknolojilerini oluşturan disiplinlerle ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur.
2) Eğitim/Öğretim Teknolojilerine ilişkin bilimsel araştırma yapabilir.
3) Bilişim Teknolojileri öğretim sürecini planlama ve düzenleme becerisine sahip olur.
4) Bilişim Teknolojileri öğretimine yönelik strateji, yöntem ve teknikleri etkili biçimde kullanır.
5) Eğitim Teknolojisi alanına ilişkin kuramsal ve uygulamalı bilgileri bütüncül bir biçimde kullanabilir.
6) Öğretim sürecine yönelik yaratıcı materyallar, yazılımlar, oyunlar ve etkinlikler tasarlayabilir.
7) Öğretim süreci içinde ve dışında bilgi ve iletişim teknolojilerini etkili kullanma becerilerine sahip olur.
8) Öğrencilerin öğretim sürecindeki gelişimlerini izlemeye yönelik ölçme-değerlendirme uygulamaları yapabilir.
9) Hızlı değişen ve gelişen bilişim teknolojileri gereksinimleri doğrultusunda kendini sürekli olarak geliştirmeyi sağlayacak becerilere sahip olur.
10) Türk toplumunun değerleri kapsamında vatandaşlık ve bilişim teknolojilerinin doğru kullanımını içeren siber etik bilincini kazanır ve bunları gelecek kuşaklara aktarma yeterliğine sahip olur.
11) Bilişim teknolojileri projelerinin yönetim ve değerlendirilmesi becerilerini kazanır.
12) Kurumların teknolojik altyapı gereksinimlerini bilir ve bu sistemleri hazırlama becerisine sahip olur.