TARİH (TÜRKÇE, TEZLİ) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
TAR5319 | 16. – 19. Yüzyıllarda Akdeniz Tarihi | Güz | 3 | 0 | 3 | 8 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | Turkish |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
Dersin Veriliş Şekli: | |
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. FİKRET YILMAZ |
Dersin Amacı: | 16. ve 19. yüzyıllar arasında Avrupa ve Akdeniz dünyasında Osmanlı İmparatorluğu'nun ilerlemesi, çekişme sebepleri ve erken modern dönemde Avrupa'daki değişiklerde Osmanlı İmparatorluğu'nun etkisi gibi konular işlenecek. Ayrıca, rönesans, büyük keşiflerden Avrupa krallıkları ve Osmanlı İmparatorluğu'nun etkilenme biçimleri, ticaretin değişmesi, reform hareketi ve sonrasındaki gelişmeler tartışılacak. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bu dersin sonunda öğrenci; 1. Genel olarak Avrupa imparatorlukları ve Osmanlı İmparatorluğu'nun gerek kıtada ve gerekse Akdeniz ölçeğinde gelişen ilişkilerinin karakterine, değişimine ve birbirini etkileme bağlamına hakim olabilecekler. 2. Osmanlı İmparatorluğu ile Avrupa devletler sisteminin ve Akdeniz'de ticaret dengeleri ve rekabetin doğurduğu sonuçlara hakim olabilecekler. 3. Akdeniz’de meydana gelen mihenk taşı niteliğindeki olaylara ve sosyal/tarihi sonuçlarına dair bir vizyon geliştirmiş olacaklar. |
Osmanlıların Akdeniz siyasetinde etkin bir deniz gücü olarak ortaya çıkışı; Osmanlılar ile çağdaşı batılı devletler arasındaki ticari ilişkiler; Osmanlı bahriye teşkilatının esasları ve gelişim süreci ve diğer Akdeniz devletleri ile rekabeti inceleyecek olan öğrenciler, Orta Avrupa'ya kadar ilerleyen Osmanlı İmparatorluğu'nun modern Avrupa düşüncesinin oluşumuna etkisi Dersin öğretim yöntemleri klasik öğrenme yöntemleri olan anlatım ve problem çözme şeklindedir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Genel Akdeniz Coğrafyası | Fernand Braudel, II. Felipe Döneminde Akdeniz ve Akdeniz Dünyası, çev. M. A. Kılıçbay, Ankara 1993. |
2) | Büyük Keşifler Öncesinde Akdeniz’de Güçler Dengesi: Osmanlı Devleti, Venedik ve Cenova | Fernand Braudel, II. Felipe Döneminde Akdeniz ve Akdeniz Dünyası, çev. M. A. Kılıçbay, Ankara 1993. Ş. Turan, Türkiye İtalya İlişkileri, İstanbul 1990. İ. Bostan, Adriyatik’te Korsanlık: Osmanlılar, Uskoklar, Venedikliler, 1575-1620, İstanbul 2009. |
3) | Atlantik Ekonomilerinin Doğuşu ve Keşifler Sonrasında Akdeniz | Fernand Braudel, II. Felipe Döneminde Akdeniz ve Akdeniz Dünyası, çev. M. A. Kılıçbay, Ankara 1993. Faruk Tabak, Solan Akdeniz 1550-1870, çev. Nurettin El-Hüseyni, YKY, İstanbul 2010. |
4) | Akdeniz’de Yeni Güç Dengesi, Yeni Aktörler: İngiltere, Hollanda, Fransa | K. Fleet, Erken Osmanlı Döneminde Türk-Ceneviz Ticareti, İstanbul 2009. Ş. Turan, Türkiye İtalya İlişkileri, İstanbul 1990. A. Hess, Unutulmuş Sınırlar: 16. Yüzyıl Akdeniz’inde Osmanlı-İspanyol Mücadelesi, çev. Ö. Kolçak, İstanbul 2010. |
5) | İspanyol Engizisyonu ve Dini Çatışmalar | A. Hess, Unutulmuş Sınırlar: 16. Yüzyıl Akdeniz’inde Osmanlı-İspanyol Mücadelesi, çev. Ö. Kolçak, İstanbul 2010. |
6) | Akdeniz’in Değişmeyen Aktörleri: Muhbirler, Ajanlar ve Tüccarlar | K. Fleet, Erken Osmanlı Döneminde Türk-Ceneviz Ticareti, İstanbul 2009. İ. Bostan, Adriyatik’te Korsanlık: Osmanlılar, Uskoklar, Venedikliler, 1575-1620, İstanbul 2009. |
7) | Akdeniz’de Osmanlı Egemenliğinin Zirvesi: Girit’in Fethi | Ayşe Pul, Anonim Bir Osmanlı Kaynağına Göre Girit'in Fethi, Gece Kitaplığı, 2018 |
8) | Osmanlı Gemi Teknolojisinde Değişim Süreci: Kadırgadan Kalyona Geçiş | İdris Bostan, Osmanlı Deniz Teknolojisi, KÜRE YAYINLARI, 2024 |
9) | Osmanlı Donanmasının Yeniden Yapılanması: Mühendishane ve Tersane Organizasyonu | İ. H. Uzunçarşılı, Osmanlı Devletinin Merkez ve Bahriye Teşkilatı, Ankara 1984. |
10) | Venedik Çöküşü ve Anlamı | F. Lane, Venice, (Baskısı çok, klasik bir kitap) |
11) | Akdeniz’de Ticaret ve Diplomasinin Yeniden Şekillenmesi | İ. Bostan, Osmanlılar ve Deniz: Deniz Politikaları, Teşkilat, Gemiler, İstanbul 2007. P. Brummet, Osmanlı Denizgücü: Keşifler Çağında Osmanlı Denizgücü ve Doğu Akdeniz’de Diplomasi, çev. H. N. Pişkin, İstanbul 2009. |
12) | Hacılar ve Kutsal Topraklara Giden Yol | Suraiya Faroqhi, Hacılar ve Sultanlar (1517-1638), Tarih Vakfı Yurt Yayınları, 1995 |
13) | Akdeniz'de Geri Çekilme: Çeşme Baskını, Mısır’ın İşgali | Süleyman Kızıltoprak, Mısır'da İngiliz İşgali Osmanlı'nın Diplomasi Savaşı 1882-1887), TARİH VAKFI YURT YAYINLARI, 2010 |
14) | Final Sunumları |
Ders Notları / Kitaplar: | |
Diğer Kaynaklar: | 1. Braudel, II. Felipe Döneminde Akdeniz ve Akdeniz Dünyası, çev. M. A. Kılıçbay, Ankara 1993. 2. P. Brummet, Osmanlı Denizgücü: Keşiflaer Çağında Osmanlı Denizgücü ve Doğu Akdeniz’de Diplomasi, çev. H. N. Pişkin, İstanbul 2009. 3. İ. Bostan, Adriyatik’te Korsanlık: Osmanlılar, Uskoklar, Venedikliler, 1575-1620, İstanbul 2009. 4. İ. H. Uzunçarşılı, Osmanlı Devletinin Merkez ve Bahriye Teşkilatı, Ankara 1984. 5. İ. Bostan, Osmanlılar ve Deniz: Deniz Politikaları, Teşkilat, Gemiler, İstanbul 2007. 6. İ. Bostan, Beylikten İmparatorluğa Osmanlı Denizciliği, İstanbul 2006. 7. K. Fleet, Erken Osmanlı Döneminde Türk-Ceneviz Ticareti, İstanbul 2009. 8. Ş. Turan, Türkiye İtalya İlişkileri, İstanbul 1990. 9. A. Hess, Unutulmuş Sınırlar: 16. Yüzyıl Akdeniz’inde Osmanlı-İspanyol Mücadelesi, çev. Ö. Kolçak, İstanbul 2010. 10. L. Valensi, Venedik ve Bab-ı Ali: Despotun Doğuşu, çev. A. T. Arnas, İstanbul 1994. 11. Emrah Safa Gürkan, Sultanın Korsanları Osmanlı Akdenizi’nde Gaza, Yağma ve Esaret, 1500-1700, Kronik Kitap, 2021 12. İ. Bostan, Adriyatik’te Korsanlık: Osmanlılar, Uskoklar, Venedikliler, 1575-1620, İstanbul 2009. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Toplam | % | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 0 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % | |
Toplam | % |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Tarih Anabilim Dalı altında çeşitli bilim dallarında çalışarak, derinlemesine inceleme yapacaklar ve bu şekilde daha sağlam bilgiye ulaşacaklardır. | |
2) | Bilimsel etik kurallarını iyi bir şekilde kavrayarak ortaya koydukları eserlerle tarih bilimine katkı sağlayacaklardır. | |
3) | Neden-sonuç ilişkisi içerisinde tarihsel konuları değerlendirerek araştırma ve inceleme eserlerini ortaya koyacaklardır. | |
4) | Araştırma alanıyla ilgili bir problem oluşturarak geliştirebilir ve probleme yönelik bağımsız bir şekilde çözüm metotları uygulayabilir. | |
5) | Tarihsel verilere ulaşabilir, yorumlar, güvenirliliğini ve geçerliliğini değerlendirebilir. |