BİLİŞSEL NÖROPSİKOLOJİ (İNGİLİZCE, TEZLİ) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
CNP5004 | Gelişmiş Nöropsikoloji | Bahar | 3 | 0 | 3 | 7 |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. METEHAN İRAK |
Dersi Veren(ler): |
Prof. Dr. METEHAN İRAK |
Dersin Amacı: | Bu dersin amaçları: (1)Başlıca merkezi sinir sistemi ve beyin yapılarını tanıtmak;(2)Yüksek bilişsel işlevler ve ilişkili beyin yapıları hakkında bilgilendirmek; (3)Bu işlevleri değerlendiren testlerin uygulanması ve sonuçlarının yorumlanmasını aktarmak;(4)Bilişsel işlevleri etkileyen başlıca hastalıklar hakkında genel bilgi aktarımı yapmak;(5)Nöropsikolojik değerlendirme prensiplerini tanıtmak. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. Nöropsikolojinin temel kavramlarını tanıyabilecek 2. Nöropsikolojik değerlendirmenin temel ilkelerini ve hedeflerini öğrenecek 3. Nöropsikolojik testlerin ilişkili olduğu bilişsel alanları açıklayabilecek 4. Bazı temel nöropsikolojik testleri uygulayabilecek ve sonuçlarını yorumlayabilecek 5. Belirli bir bilişsel soruna uygun nöropsikolojik test bataryasını seçebilecek 6. Temel bazı hastalıklarda beliren bilişsel bozulmaları açıklayabilecek 7. Nöropsikolojik değerlendirmenin etik ve yasal gerekliliklerini bilecektir |
Nöropsikolojinin tarihçesi ve temel kavramları Beyin-biliş-davranış ilişkileri Nöropsikolojik değerlendirmenin amacı, temel ilkeleri ve süreçleri Nöropsikolojik testlerin sınıflandırılması ve kullanım alanları Bellek, dikkat, yürütücü işlevler, dil, görsel-mekânsal beceriler gibi bilişsel alanların değerlendirilmesi Wechsler Bellek Ölçeği, Stroop Testi, Wisconsin Kart Eşleme Testi, Bender-Gestalt Testi gibi temel testlerin tanıtımı ve uygulanması Farklı nörolojik/psikiyatrik hastalıklarda (Alzheimer, travmatik beyin hasarı, dikkat eksikliği vb.) bilişsel bozulma örüntüleri Test sonuçlarının yorumlanması ve raporlanması Nöropsikolojik değerlendirmede etik ilkeler ve yasal sorumluluklar |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Nöropsikolojinin tarihi ve gelişimi | Kolb & Whishaw (2015). Fundamentals of Human Neuropsychology, Ch. 1 |
2) | İnsan beyninin ve davranışının temelleri | Gazzaniga et al. (2019). Cognitive Neuroscience, Ch. 2 |
3) | Oksipital lob | Kolb & Whishaw, Ch. 9 |
4) | Parietal lob | Kolb & Whishaw, Ch. 10 |
5) | Temporal lob | Gazzaniga et al., Ch. on memory and temporal regions |
6) | Frontal lob | Stuss & Knight (2002). Principles of Frontal Lobe Function |
7) | Ara sınav | - |
8) | Bilinçlilik, uyarılma ve dikkat | Posner & Petersen (1990). The attention system of the human brain |
9) | Duygular | LeDoux, J. (2000). Emotion circuits in the brain |
10) | Bellek | Baddeley et al. (2015). Working Memory, Thought, and Action |
11) | Yönetici işlevler | Miyake et al. (2000). Unity and diversity of executive functions |
12) | Dil | Hickok & Poeppel (2007). Cortical organization of speech processing |
13) | Nörolojik ve psikiyatrik bozuklukların bilişsel profili: Şizofreni, Alzheimer, parkinson | APA Neuropsychology guidelines |
14) | Nörolojik ve psikiyatrik bozuklukların bilişsel profili: Demans, Epilepsi, Multiple Seklerozis | APA Neuropsychology guidelines |
Ders Notları / Kitaplar: | 1. Kolb, B., & Whishaw, I.Q. (2009). Fundamentals of human neuropsychology (6th ed). Worth Publishers. 2. Lezak, M.D. (1995). Neuropsychological assessment (3rd ed). Oxford Univ. Press. |
Diğer Kaynaklar: | Kolb, B., & Whishaw, I. Q. (2021). Fundamentals of Human Neuropsychology (8th ed.). Worth Publishers. Goldstein, L. H., & McNeil, J. E. (Eds.). (2013). Clinical Neuropsychology: A Practical Guide to Assessment and Management for Clinicians (2nd ed.). Wiley-Blackwell. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 1 | % 10 |
Ödev | 1 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 15 | 45 |
Laboratuvar | 6 | 30 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 13 | 65 |
Ara Sınavlar | 1 | 13 |
Final | 1 | 10 |
Toplam İş Yükü | 163 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme. | 1 |
1) | Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. | 2 |
1) | Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme. | 3 |
1) | Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme. | 1 |
1) | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve bu değerleri öğretebilme. | 4 |
1) | Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. | 5 |
1) | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme. | 4 |
2) | Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme | 4 |
2) | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme. | 4 |
2) | Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme, | 5 |
2) | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla incelemeyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme. | 1 |
3) | Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme. | 5 |
3) | Alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilme. | 5 |