BİLİŞSEL NÖROPSİKOLOJİ (İNGİLİZCE, TEZLİ)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
CNP5004 Gelişmiş Nöropsikoloji Bahar 3 0 3 7

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: İngilizce
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi: LİSANSÜSTÜ
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. METEHAN İRAK
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. METEHAN İRAK
Dersin Amacı: Bu dersin amaçları: (1)Başlıca merkezi sinir sistemi ve beyin yapılarını tanıtmak;(2)Yüksek bilişsel işlevler ve ilişkili beyin yapıları hakkında bilgilendirmek; (3)Bu işlevleri değerlendiren testlerin uygulanması ve sonuçlarının yorumlanmasını aktarmak;(4)Bilişsel işlevleri etkileyen başlıca hastalıklar hakkında genel bilgi aktarımı yapmak;(5)Nöropsikolojik değerlendirme prensiplerini tanıtmak.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1. Nöropsikolojinin temel kavramlarını tanıyabilecek
2. Nöropsikolojik değerlendirmenin temel ilkelerini ve hedeflerini öğrenecek
3. Nöropsikolojik testlerin ilişkili olduğu bilişsel alanları açıklayabilecek
4. Bazı temel nöropsikolojik testleri uygulayabilecek ve sonuçlarını yorumlayabilecek
5. Belirli bir bilişsel soruna uygun nöropsikolojik test bataryasını seçebilecek
6. Temel bazı hastalıklarda beliren bilişsel bozulmaları açıklayabilecek
7. Nöropsikolojik değerlendirmenin etik ve yasal gerekliliklerini bilecektir

Dersin İçeriği

Nöropsikolojinin tarihçesi ve temel kavramları

Beyin-biliş-davranış ilişkileri

Nöropsikolojik değerlendirmenin amacı, temel ilkeleri ve süreçleri

Nöropsikolojik testlerin sınıflandırılması ve kullanım alanları

Bellek, dikkat, yürütücü işlevler, dil, görsel-mekânsal beceriler gibi bilişsel alanların değerlendirilmesi

Wechsler Bellek Ölçeği, Stroop Testi, Wisconsin Kart Eşleme Testi, Bender-Gestalt Testi gibi temel testlerin tanıtımı ve uygulanması

Farklı nörolojik/psikiyatrik hastalıklarda (Alzheimer, travmatik beyin hasarı, dikkat eksikliği vb.) bilişsel bozulma örüntüleri

Test sonuçlarının yorumlanması ve raporlanması

Nöropsikolojik değerlendirmede etik ilkeler ve yasal sorumluluklar

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Nöropsikolojinin tarihi ve gelişimi Kolb & Whishaw (2015). Fundamentals of Human Neuropsychology, Ch. 1
2) İnsan beyninin ve davranışının temelleri Gazzaniga et al. (2019). Cognitive Neuroscience, Ch. 2
3) Oksipital lob Kolb & Whishaw, Ch. 9
4) Parietal lob Kolb & Whishaw, Ch. 10
5) Temporal lob Gazzaniga et al., Ch. on memory and temporal regions
6) Frontal lob Stuss & Knight (2002). Principles of Frontal Lobe Function
7) Ara sınav -
8) Bilinçlilik, uyarılma ve dikkat Posner & Petersen (1990). The attention system of the human brain
9) Duygular LeDoux, J. (2000). Emotion circuits in the brain
10) Bellek Baddeley et al. (2015). Working Memory, Thought, and Action
11) Yönetici işlevler Miyake et al. (2000). Unity and diversity of executive functions
12) Dil Hickok & Poeppel (2007). Cortical organization of speech processing
13) Nörolojik ve psikiyatrik bozuklukların bilişsel profili: Şizofreni, Alzheimer, parkinson APA Neuropsychology guidelines
14) Nörolojik ve psikiyatrik bozuklukların bilişsel profili: Demans, Epilepsi, Multiple Seklerozis APA Neuropsychology guidelines

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1. Kolb, B., & Whishaw, I.Q. (2009). Fundamentals of human neuropsychology (6th ed). Worth Publishers.
2. Lezak, M.D. (1995). Neuropsychological assessment (3rd ed). Oxford Univ. Press.
Diğer Kaynaklar: Kolb, B., & Whishaw, I. Q. (2021). Fundamentals of Human Neuropsychology (8th ed.). Worth Publishers.

Goldstein, L. H., & McNeil, J. E. (Eds.). (2013). Clinical Neuropsychology: A Practical Guide to Assessment and Management for Clinicians (2nd ed.). Wiley-Blackwell.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 1 % 10
Ödev 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 15 45
Laboratuvar 6 30
Sınıf Dışı Ders Çalışması 13 65
Ara Sınavlar 1 13
Final 1 10
Toplam İş Yükü 163

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme. 1
1) Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. 2
1) Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme. 3
1) Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme. 1
1) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve bu değerleri öğretebilme. 4
1) Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. 5
1) Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme. 4
2) Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme 4
2) Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme. 4
2) Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme, 5
2) Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla incelemeyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme. 1
3) Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme. 5
3) Alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilme. 5