EĞİTİM TEKNOLOJİSİ (TÜRKÇE, TEZSİZ)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
EDE5121 Eğitimde Ölçme Güz
Bahar
3 0 3 8
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Turkish
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANSÜSTÜ
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. ALİ BAYKAL
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. ALİ BAYKAL
Dersin Amacı: Eğitsel ölçme konusunda varolan bilgilerin katılımcılar tarafından özümsenmesi, uygulamaya aktarılması ve özgün katkıların sağlanmasıdır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrencilerin eğitsel ölçme kapsamındaki kavram, ilke ve kuramları anlatabilmeli, uygulayabilmeli, çöümleyebilmebilmeli, ilişkilendirebilmeli ve eleştirel değerlendirmeler yapabilmelidirler.

Dersin İçeriği

Ölçme ve değerlendirme nedir?
Eğitimde ölçme-değerlendirme neden zorunludur?
Eğitimde neleri ölçeriz?
Eğitsel ölçmelerde aranan nitelikleri nelerdir?
Eğitimde hangi araç ve yöntemlerle ölçeriz?
Ölçekler ve ölçümler nasıl değerlendirilir?


Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Ölçme Değerlendirme Ölçek Düzeyleri Oranlı Eşit Aralıklı Sıralama Dereceleme Sınıflama Sıfır: Mutlak / seçilmiş / Yok Birimler: Özdeş / Öznel https://www.academia.edu/22542535/%C3%96l%C3%A7me_Nedir_De%C4%9Ferlendirme_Nedir
1) Test ve Madde Analizi
1)
1) https://www.academia.edu/19277498/MS-EXCEL_%C4%B0LE_MADDE_ANAL%C4%B0Z%C4%B0_KURGUSU
2) Eğitim ve ölçmeye sistem yaklaşımı https://www.academia.edu/3783346/E%C4%9Fitime_De%C4%9Fer_mi https://www.academia.edu/35228536/%C3%96l%C3%A7meye_Sistem_Bak%C4%B1%C5%9F%C4%B1
3) Eğitsel ölçmenin gerekçeleri https://www.academia.edu/23523763/SINAVIN_VARLIK_NEDENi_YOKLU%C4%9EUNDA_ANLA%C5%9EILIR
4) Eğitsel Ölçmede Aranan Nitelikler https://www.academia.edu/3783582/E%C4%9Fitimde_%C3%96l%C3%A7me_ve_Aranan_Nitelikler
5) Ölçmede Geçerlilik Yapısal Kapsam Yordam Görünüş Eşzamanlılık https://www.academia.edu/3774345/Davran%C4%B1%C5%9F_%C3%96l%C3%A7%C3%BCm%C3%BCnde_Yap%C4%B1sal_Ge%C3%A7erlik_G%C3%B6stergesi
6) Yordam Geçerliliği https://www.academia.edu/5850444/High_Stake_Testing_At_The_Entrance_to_Higher_Education_In_Turkey
8) Eşzamanlı Geçerlilik https://www.academia.edu/30100350/%C5%9EANS_E%C4%9ER%C4%B0S%C4%B0N%C4%B0_DO%C4%9ERULTMAK_%C4%B0%C3%87%C4%B0N_YAPILAN_YANLI%C5%9ELAR
9) Kapsam Geçerliliği https://www.academia.edu/24922837/E%C4%9E%C4%B0T%C4%B0M_TASARIMI_NEREDEN_NEREYE
10) Eğitsel Ölçmede Güvenilirlik https://www.academia.edu/3774334/Test_G%C3%BCvenilirli%C4%9Fini_Saptama_Y%C3%B6ntemlerinin_G%C3%BCvenilmezli%C4%9Fi
11) Açık Uçlu Sınavlar https://www.academia.edu/9685890/SINAV_SORUSU_NASIL_YAZILMALI
12) Seçki Beklentili Ölçmeler https://www.academia.edu/9685890/SINAV_SORUSU_NASIL_YAZILMALI
13) Yetenek ve Zeka ölçümü https://www.academia.edu/3774479/Yetenek_%C3%96l%C3%A7%C3%BCm%C3%BCnde_Tangram_Tetris_ve_Kaleidoskopik_Bi%C3%A7imler
14) Sınavlara Genel Bakış: Türkiye'nin sınavları https://www.academia.edu/25064487/%C3%96SYS_KONUSUNDA_CAN_ALICI_SORULARA_CAN_SIKICI_CEVAPLAR
15) Tümleşik Değerlendirme: Ölçümlerin Toplanması https://www.academia.edu/21889873/T-Puanlar%C4%B1_Elmalarla_armutlar_nas%C4%B1l_toplan%C4%B1r
16) Kendi sınavını kendin yap: https://www.academia.edu/25341520/Kendin_%C3%B6l%C3%A7_kendin_de%C4%9Ferlendir

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar:

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 16 5 80
Ödevler 5 15 75
Ara Sınavlar 1 1 1
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 200

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme.
2) Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme.
3) Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme.
4) Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme.
5) Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme.
6) Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme.
7) Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla incelemeyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme.
8) Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme.
9) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve bu değerleri öğretebilme.
10) Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme.
11) Alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanabilme.
12) Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme.
13) Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme.
14) Alanı ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme.