SİNEMA VE TELEVİZYON | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
FTV4937 | Sinema ve Medya Kültürü | Güz | 3 | 0 | 3 | 5 |
Öğretim Dili: | English |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi GÖNÜL EDA ÖZGÜL |
Dersi Veren(ler): |
Dr. Öğr. Üyesi GÖNÜL EDA ÖZGÜL |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | Bu ders, medya kültürü üzerine sosyolojik ve eleştirel bir perspektif geliştirilmesini ve medya ürünlerinin içinden çıktıkları ve biçimlendirdikleri sosyo-ekonomik ve kültürel bağlamı değerlendirmeyi amaçlamaktadır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bu dersi başarıyla tamamladığınızda aşağıdakileri yapabiliyor olacaksınız: 1. Eleştirel düşünebilme 2. Medya, toplum ve kültüre ilişkin kavramları sorunsallaştırabilme 3. Farklı iletişim araçlarının kültürle ilişkisini değerlendirebilme 4. Modernliğin görüntü ile ilişkisini değerlendirebilme 5. Farklı görsellik rejimlerinin nasıl farklı gerçeklik, zaman, mekân ve varoluş anlayışları ürettiğini görebilme 6. Farklı anlatı biçimlerini ve dayandıkları/ürettikleri dünya görüşlerini değerlendirebilme 7. Teorik bilgiyi çok katmanlı sanat eserleri üretebilmek için kullanma |
Bu dersin amacı medya ve sinemayı içinden çıktıkları kültürün ürünleri ve üreticileri olarak ele almak ve medya, kültür ve toplum ilişkisine sosyolojik bir bakış sunmaktır. Ders kapsamında, medya, anlatı ve farklı görme biçimleri arasındaki ilişkiye odaklanılacaktır. Kültürel ürünlerle içinden çıktıkları sosyo-politik ve kültürel bağlam arasındaki ilişki görmeye dayalı rejimler, öznellik, mekânsallık ve zamansallık gibi kavramlar ekseninde değerlendirilecektir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Tanışma ve giriş | |
2) | Modernlik Öncesi Medya | |
3) | Rönesans ve Perspektif İdeolojisi | |
4) | Görsel Kültür ve Görmeye Dayalı Modern Rejim Görmenin Politikası Gözün Merkeziliği | Filmler: Hi, Mom [Brian de Palma, 1970] Arka Pencere [Hitchcock, 1954] |
5) | Aydınlanma ve Görsellik | Okumalar: Italo Calvino - Görünmez Kentler Filmler: Geçen Sene Marienbad'da (Alain Resnais, 1961) Berlin Üzerinde Gökyüzü (Wim Wenders, 1987) |
6) | Modernlik ve Medya : Fotoğraf Endüstri Devrimi Pozitivizm Liberalizm Marx | Okumalar: Roland Barthes - Camera Lucida Walter Benjamin - "A Small History of Photography" (Benjamin, Walter (2015). On Photography içinde) Susan Sontag - On Photography John Berger - Understanding a Photograph |
7) | Modernlik ve Medya: Sinema Kitle Toplumu Marksizm, Leninizm, Faşizm ve Nasyonalizm Freud Hareket | |
8) | Ara Dönem Proje Sunumları | |
9) | Medyanın Ekonomi-Politiği | |
10) | Yeni Medya ve Kültür: Selfie Medya, Benlik ve Kimlik Selfie ve Rönesans Otoportreleri | |
11) | Otoportre Sunumları | |
12) | Gösteri/Gözetim/Simulakra Toplumu | George Orwell - 1984 Haruki Murakami - 1Q84 |
13) | Farklı Görsellik Biçimleri | |
14) | Final Projeleri Sunumu ve Yazı Teslimi |
Ders Notları / Kitaplar: | Books: • Benjamin, Walter (2015). On Photography. London: Reaktion Books [https://bproxy.bahcesehir.edu.tr:4947/lib/bahcesehirebooks/detail.action?docID=4438926] * Barthes, Roland (1981). Camera Lucida: Reflections on Photography. New York: Hill and Wang [TR 642 .B3713 1981] * Sontag, Susan (1977). On Photography. New York: Farrar, Straus, Giroux [TR 183 .S65 1977] * John Berger (2013). Understanding a Photograph. New York: Penguin Books [ TR187.B47 2013] * Calvino, Italo (1974). Invisible Cities. New York: Harcourt Brace Jovanovich [PQ4809.A45 C35 1974] * DeLillo, Don (2009). White Noise. Penguin Books [PS 3554 .E447/W419 2002] * Orwell, George (2018). 1984. London: Vintage Books [PR 6029 .R8/N5 1990] * Murakami, Haruki (2012). 1Q84. London: Vintage Books [PL 856 .U673/A61219 2012] Diğer kaynaklar itslearning üzerinden duyurulacaktır. |
Diğer Kaynaklar: | Books: • Benjamin, Walter (2015). On Photography. London: Reaktion Books [https://bproxy.bahcesehir.edu.tr:4947/lib/bahcesehirebooks/detail.action?docID=4438926] * Barthes, Roland (1981). Camera Lucida: Reflections on Photography. New York: Hill and Wang [TR 642 .B3713 1981] * Sontag, Susan (1977). On Photography. New York: Farrar, Straus, Giroux [TR 183 .S65 1977] * John Berger (2013). Understanding a Photograph. New York: Penguin Books [ TR187.B47 2013] * Calvino, Italo (1974). Invisible Cities. New York: Harcourt Brace Jovanovich [PQ4809.A45 C35 1974] * DeLillo, Don (2009). White Noise. Penguin Books [PS 3554 .E447/W419 2002] * Orwell, George (2018). 1984. London: Vintage Books [PR 6029 .R8/N5 1990] * Murakami, Haruki (2012). 1Q84. London: Vintage Books [PL 856 .U673/A61219 2012] The other sources will be announced via itslearning. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 14 | % 10 |
Ödev | 1 | % 15 |
Sunum | 3 | % 15 |
Projeler | 1 | % 20 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 12 | 5 | 60 |
Sunum / Seminer | 3 | 4 | 12 |
Proje | 1 | 4 | 4 |
Ödevler | 1 | 3 | 3 |
Final | 1 | 4 | 4 |
Toplam İş Yükü | 125 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Dünyayı ve toplumu anlamaya yönelik sosyal bilimlerin ve güzel sanatların kuramsal ve analitik temel kavramlarına ve yöntemlerine aşina olmak | 5 |
2) | Farklı medyalara ve sanat dallarına ilişkin temel bilgilere hâkim | 3 |
3) | Sesli-hareketli görüntü mecralarında dünyada ve Türkiye’deki tarihsel birikime ve yeni gelişmelere hâkim | 3 |
4) | Dünyada ve Türkiye’deki sesli-hareketli görüntü diline ve estetiğine hâkim | 3 |
5) | Kurmaca olan ve olmayan bir sesli hareketli görüntü ürününde kullanılabilecek bir anlatı oluşturabilen | |
6) | Çekime hazır bir senaryo yazabilen | |
7) | Mevcut bir senaryoyu photoboardlaştırıp, kamera, ışık ve diğer gerekli teçhizatı kullanarak çekimini gerçekleştirebilen | |
8) | Çekilmiş görüntüleri dijital ortama aktararak kurgulayabilen ve diğer post-prodüksiyon işlemlerini yapabilen | |
9) | Belgesel nitelikli bir sesli-hareketli görüntü ürününü ön hazırlık, çekim, kurgu ve post-prodüksiyon aşamalarıyla birlikte hazırlayabilen | |
10) | Televizyon ve radyo mecralarına özgü sesli-hareketli görüntü ürünlerini ön hazırlık, çekim, kurgu ve post-prodüksiyon aşamalarıyla birlikte hazırlayabilen | |
11) | Bir sesli-hareketli görüntü ürününü görsel-işitsel dili ve anlatısı açısından anlamlandırabilecek, eleştirel yaklaşabilecek ve bu yaklaşımlarını yazılı olarak ifade edebilecek kültürel ve kuramsal analitik donanıma sahip | 5 |
12) | Etik ve toplumsal sorumluluk duygusuna sahip | 5 |