SİNEMA VE TELEVİZYON | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
FTV4936 | Yapım ve Post-prodüksiyon | Güz | 3 | 0 | 3 | 5 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | English |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. NİLAY ULUSOY |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Gelişmiş Düzenleme Teknikleri: Video ve ses manipülasyonu için ileri düzey düzenleme yazılımı ve tekniklerinin öğrenilmesi. Özel Etkiler: Görsel efektlerin tanıtımı ve medya prodüksiyonunda entegrasyon teknikleri. Kamera Teknikleri: Farklı kamera tekniklerinin detaylı incelenmesi ve yaratıcı uygulamaları. Ses Tasarımı: Medya içeriğini geliştirmek için ses yaratma ve manipülasyon teknikleri. Işık Tasarımı: Farklı prodüksiyon türleri için ışık tasarımı prensiplerinin keşfi. |
Dersin Amacı: | Producing and Post-Producing dersi, öğrencilere medya prodüksiyonunun her aşamasında kapsamlı bilgi ve beceri kazandırmayı amaçlamaktadır. Dersin amacı, öğrencilere video ve film prodüksiyonunun başlangıçtan sonuna kadar tüm süreçlerini anlamalarını sağlamak; kamera kullanımı, çekim teknikleri, ses kaydı, kurgusal analiz ve post-prodüksiyon teknikleri hakkında derinlemesine bilgi sunmaktır. Öğrencilerin yaratıcı ve teknik süreçlerde doğru kararlar alabilmesi için gerekli becerileri geliştirmelerine yardımcı olur ve medya prodüksiyonunda profesyonel bir anlayış kazandırmayı hedefler. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. Prodüksiyon Aşamalarını Anlama: Öğrenciler, medya prodüksiyonunun çeşitli aşamaları arasında planlama, çekim ve düzenleme süreçleri de dahil olmak üzere farkı tanımlayabilecek ve bunları ayırt edebileceklerdir. 2. Video Prodüksiyonu Teknik Becerileri: Öğrenciler, kamera ekipmanını kullanma, ses kaydı cihazları, aydınlatma teknikleri ve düzenleme yazılımlarını kullanma konularında teknik beceriler geliştireceklerdir. 3. Düzenleme Teknikleri: Öğrenciler, ileri düzey düzenleme tekniklerini, non-linear düzenleme, görsel efektler, renk derecelendirme ve ses miksajı gibi uygulayarak medya içeriğini geliştirmeyi öğreneceklerdir. 4. Yaratıcı Karar Verme: Öğrenciler, medya içeriğinin hikaye anlatım unsurlarını, görsel estetiğini ve ses tasarımını oluştururken bilinçli yaratıcı kararlar alabileceklerdir. 5. Post-prodüksiyon İş Akışı Yönetimi: Öğrenciler, ham görüntüden son çıktı arasında sorunsuz entegrasyon sağlamak için post-prodüksiyon iş akışını verimli bir şekilde yönetme yeteneği kazanacaklardır. |
Pre-Production: Prodüksiyon öncesi aşamalar, senaryo yazma, çekim planları oluşturma, görsel ve ses tasarımının planlanması. Production: Kamera kullanımı, çekim teknikleri, ışıklandırma, ses kaydı ve yönetimi. Post-Production: Kurgu, görsel efektler, renk derecelendirme, ses miksajı ve editoryal süreçler. Teknik Beceriler: Video düzenleme yazılımları, kameralar, ses kayıt cihazları ve aydınlatma ekipmanlarının kullanımı. Yaratıcı Karar Verme: Görsel estetik, hikaye anlatımı ve ses tasarımında yaratıcı düşünme yeteneği geliştirme. İş Akışı Yönetimi: Prodüksiyon ve post-prodüksiyon sürecinde iş akışlarının yönetimi ve koordinasyonu.Bu derste, prodüksiyon öncesi, prodüksiyon, post-prodüksiyon, teknik beceriler, yaratıcı karar verme ve iş akışı yönetimi konuları, uygulamalı dersler, atölye çalışmaları ve proje tabanlı ödevlerle interaktif olarak öğretilirken, öğrenci başarısı performans değerlendirmeleri ve yazılı sınavlarla objektif olarak ölçülmektedir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Film prodüksiyonuna giriş: - Produksiyon tablosu ve akışı | |
2) | Film ekibinde iş bölümü: - Kim kimdir? - Kim ne iş yapar? | |
3) | Doğru cast bulmanın püf noktaları. Final projesi için cast araştırması ve belirlenmesi. | |
4) | Mekan seçiminin önemi: - Doğru mekan nasıl bulunur? Final projesi için mekan araştırması. | |
5) | Sanat departmanı (Styling, set dekoru, kostüm ve aksesuar) | |
6) | Doğru kamera ve ışık ekipmanlarının ve ekibin belirlenmesi. | |
7) | Film prodüksiyonuna yönelik olarak yemek, ulaşım ve lojistik unsurların yönetilmesi. | |
8) | Zaman planının ve senaryo çekim planının oluşturulması: - İç/dış ve gece/gündüz çekimlerinin dengelenmesi. | |
9) | Etkin bütçeleme: - Bütçe dağılımı - Tahmini bütçe Ödev 1 | |
10) | PPM için hazırlanmak ve sunum | |
11) | Post prodüksiyon aşamaları: - Post prodüksiyon şirketlerinin ve ekipmanların tanıtılması. Ödev 2 | |
12) | Offline ve online üretim aşamaları. | |
13) | Ses: - Doğru müziği ve ses efektlerini belirleyebilmek. - Dublaj ve miksaj. | |
14) | Reklam çekimi. |
Ders Notları / Kitaplar: | Konulara dair ders notları haftalık olarak dağıtılacaktır. / Related readings will be distributed on weekly basis. |
Diğer Kaynaklar: | "Shot for Shot: Film Editing Techniques for Screenwriters and Directors" by Steve Katz |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Projeler | 2 | % 30 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 30 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 70 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 9 | 45 |
Proje | 2 | 30 |
Ara Sınavlar | 1 | 4 |
Final | 1 | 4 |
Toplam İş Yükü | 125 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Dünyayı ve toplumu anlamaya yönelik sosyal bilimlerin ve güzel sanatların kuramsal ve analitik temel kavramlarına ve yöntemlerine aşina olmak | 3 |
2) | Farklı medyalara ve sanat dallarına ilişkin temel bilgilere hâkim | 2 |
3) | Sesli-hareketli görüntü mecralarında dünyada ve Türkiye’deki tarihsel birikime ve yeni gelişmelere hâkim | 5 |
4) | Dünyada ve Türkiye’deki sesli-hareketli görüntü diline ve estetiğine hâkim | 4 |
5) | Kurmaca olan ve olmayan bir sesli hareketli görüntü ürününde kullanılabilecek bir anlatı oluşturabilen | 5 |
6) | Çekime hazır bir senaryo yazabilen | 3 |
7) | Mevcut bir senaryoyu photoboardlaştırıp, kamera, ışık ve diğer gerekli teçhizatı kullanarak çekimini gerçekleştirebilen | 5 |
8) | Çekilmiş görüntüleri dijital ortama aktararak kurgulayabilen ve diğer post-prodüksiyon işlemlerini yapabilen | 5 |
9) | Belgesel nitelikli bir sesli-hareketli görüntü ürününü ön hazırlık, çekim, kurgu ve post-prodüksiyon aşamalarıyla birlikte hazırlayabilen | 2 |
10) | Televizyon ve radyo mecralarına özgü sesli-hareketli görüntü ürünlerini ön hazırlık, çekim, kurgu ve post-prodüksiyon aşamalarıyla birlikte hazırlayabilen | 5 |
11) | Bir sesli-hareketli görüntü ürününü görsel-işitsel dili ve anlatısı açısından anlamlandırabilecek, eleştirel yaklaşabilecek ve bu yaklaşımlarını yazılı olarak ifade edebilecek kültürel ve kuramsal analitik donanıma sahip | 5 |
12) | Etik ve toplumsal sorumluluk duygusuna sahip | 3 |