ELEKTRİK-ELEKTRONİK MÜHENDİSLİĞİ (İNGİLİZCE, TEZLİ) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
MCH5462 | İleri Robotik | Bahar | 3 | 0 | 3 | 8 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. MEHMET BERKE GÜR |
Dersi Veren(ler): |
Doç. Dr. MEHMET BERKE GÜR |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | Dersin genel amacı, Yüksek Lisans seviyesinde robotik sistemlerin kinematik, dinamik ve kontrol teorisi bilgisinin öğrencilere verilmesidir. Dersin özel hedefleri şunlardır: 1) Robotların temel kinematik özelliklerinin özetlenmesi, 2) Robotik dinamiğinin detaylı analizi, 3) Eklem ve iş uzayının karşılaştırılması analizi, 4) Eklem ve iş uzayından temel hareket kontrol stratejilerinin açıklanması, 5) Fiziksel kısıtların açıklanması, 6) Temel kuvvet kontrol stratejilerinin özetlenmesi, 7) Potansiyel alan yöntemine dayalı yol planlama yöntemlerinin açıklanması, 8) Haptik uygulamalarını açıklanması. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1) Robot kinematik ve kinetik analizini yapabilme, 2) Robot hareket denklemlerinde yer alan terimlerin işlevlerini ve robot hareketine etkilerini açıklayabilme, 3) Temel robot hareket ve kuvvet kontrol yöntemlerini uygulayabilme, 4) Fiziksel kısıtlamaları tanıyabilme, 5) İleri yol planlama yöntemlerini programlayabilme, 6) Haptik’in robotik alanındaki uygulamalılarını açıklayabilme, 7) Robot kontrol stratejilerini benzetimler sonucu sınayabilme ve karşılaştırabilme, 8) Basit bir iş için bir robotu programlayabilme. |
Dersin yol haritası, Proje konuları ve yönetimi, Laboratuvar Kaynakları, Proje gruplarının oluşturulması, Uzaysal dönüşümler ve robot kinematiği, Hız kinematiği, Hareket denklemleri , Çok Serbestlik Derecesine Sahip Sistemlerin Dinamiği, Newton-Euler Robot Dinamik Analizi, Lagrange Robot Dinamik Analizi, Eklem Uzayında Hareket Kontrolü, İş Uzayında Hareket Kontrolü, Kuvvet Kontrolü, Potansiyel Alanları ile Yol Planlama, Robotların haptik kontrolü |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Derse giriş ve yol haritası | |
2) | Proje konuları ve yönetimi, Laboratuvar kaynakları, proje guruplarının oluşturulması | |
3) | Uzaysal dönüşümler ve robot kinematiği | |
4) | Hız kinematiği, Jakobyen | |
5) | Gurupların proje fikierlerini sunumu | |
6) | Hareket denklemleri, genelleştirilmiş koordinatlar, kısıtlamalar | |
7) | Robot Dinamiği: Newton-Euler tanımlaması | |
8) | Robot Dinamiği: Lagrange tanımlaması | |
9) | Proje gelişiminin değerlendirilmesi | |
10) | Eklem Uzayında Hareket Kontrolü, Bağımsız eklem kontrolü, Ters dinamik kontrol | |
11) | İş Uzayında Hareket Kontrolü, Hareket denklemlerinin iş uzayında elde edilmesi, Ters dinamik kontrol | |
12) | Kuvvet kontrolü, Ters dinamik kontrol, Hibrid kontrol, impedans kontrolü | |
13) | Potansiyel Alanları ile Yol Planlama, Potansiyel alanlar | |
14) | Robotlarda haptik kontrol uygulamaları |
Ders Notları / Kitaplar: | Robot Modeling and Control, M. W. Spong et al., Wiley (2006). |
Diğer Kaynaklar: | Yok |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 10 | % 10 |
Projeler | 1 | % 50 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 10 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 90 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Uygulama | 13 | 2 | 26 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 9 | 126 |
Toplam İş Yükü | 194 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Elektrik ve Elektronik Mühendisliği problemlerini belirlemek, ifade etmek ve çözmek için matematik, fen ve mühendislik konuları hakkında yeterli altyapıya ve bildiklerini uygulama yeteneğine sahip olmak. | |
2) | Tasarım, uygulama ve etkin iletişim için elektrik ve elektronik mühendisliği çizimleri ve teknik sembolleri kullanmaya ek olarak uygun analiz ve modelleme teknikleri şeçip uygulayarak karmaşık mühendislik problemlerini tanımlamak, ifade etmek ve çözmek. | |
3) | Gerçekçi kısıtlar (tasarımın doğasına özgü olarak ekonomik, çevresel, sosyal, politik, sağlık ve emniyet, üretilebilirlik ve sürdürülebilirlik gibi konular olabilir) altında tanımlanmış ihtiyaçları karşılayacak bir sistem, bileşen ya da süreçin var olan tasarımını gerçekleştirmek ya da baştan tasarlamak için gerekli yetiye sahip olmak. | |
4) | Elektrik ve elektronik mühendisliği yapabilmek ve yeni uygulamalara uyum gösterebilmek için gerekli yenilikçi ve güncel teknikler, beceriler, bilgi teknolojileri ve modern mühendislik araçlarını geliştirmek, seçmek, uyarlamak ve kullanmak. | |
5) | Deney tasarlamak ve yapmanın yanı sıra gerekli veriyi toplamak, analiz etmek ve yorumlamak, ve bu bilgiyi tasarımı geliştirmek için kullanmak. | |
6) | Bireysel olduğu kadar farklı disiplinlerden oluşan takımlar içinde diğerleriyle işbirliği yaparak çalışabilmek. | |
7) | Hem İngilizce hem de Türkçe (eğer Türk vatandaşı ise) olarak etkin bir şekilde iletişim kurabilmek. | |
8) | Yaşam boyu ögrenmenin gerekliliğini fark etmek ve öğrenmeye devam etmenin yanı sıra teknolojik çevredeki değişimlere uyum sağlayabilmek. | |
9) | Profesyonel ve etik sorumlulukların farkında olmaya ek olarak işçilerin sağlığının, çevre ve iş emniyetinin bilincinde olmak. | |
10) | Proje, risk, idare gibi iş hayatı uygulamalarının yanı sıra girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürülebilir gelişim hakkında bilgi sahibi olmak. | |
11) | Elektrik ve Elektronik mühendisliği çözümlerinin global, ekonomik, çevresel, yasal ve toplumsal içerikteki etkilerini anlamak için gerekli bilgiye sahip olmak. |