GASTRONOMİ (TÜRKÇE)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
TLT2014 Kan ve İdrar Analizleri Güz 2 0 2 3
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Türü: Non-Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğ.Gör. ZEYNEP GÜL
Dersi Veren(ler): Arş.Gör. BESTENUR YALÇIN
Öğ.Gör. ZEYNEP GÜL
Opsiyonel Program Bileşenleri: Laboratuvar
Dersin Amacı: Canlılarda sağlıklı haller dışında hastalıklarında moleküler temelini biyokimya araştırır. klinik biyokimyada idrar ve kan organizma sıvılarının normal ve patolojik hallerdeki değişiklik durumları önemlidir. Bu bilgilerin sunulması amacımızdır

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler,
Kan ve idrar alınırken nelere dikkat edilmelidir,
Kan şekeri tayin metodları ve glukoz tolerans testinin yapılışını bilir.

Dersin İçeriği

Canlılarda sağlıklı haller dışında hastalıklarında moleküler temelini biyokimya araştırır. Hastalıkların teşhis ve tedavisini kolaylaştırmak için biyokimyasal tahlillere ihtiyaç duyulmaktadır. Bunun için klinik biyokimyada idrar ve kan organizma sıvılarının normal ve patolojik hallerdeki değişiklik durumları önemlidir. Bu bilgilerin sunulması amacımızdır.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Laboratuvar Organizasyonu ve Laboratuvar Kazaları Yok
2) Biyokimyasal Analizlerde Hata Kaynakları Yok
3) Kan Numunelerinin Alınışı ve Antikoagülanlar Yok
4) Kanın Bileşimi, İşlevleri ve Kan Sayım Yöntemleri Yok
5) Hematokrit ve Eritrosit Sedimentasyon Hızı Yok
6) Kanın Pıhtılaşması, Koagülasyon Faktörleri, D- Dimer, Protein - C, Protein - S, Antitrombin II, PT, aPTT, Fibrinojen, Fibrinojen Yıkım Ürünleri. Yok
7) Osmotik Frajilite, Hemoglobin Elektroforez Yok
8) Kan gazları, pH,Asit - Baz dengesi ve Bozukluklar Yok
9) Böbrek ve İdrar Biyokimyası -1
10) Böbrek ve İdrar Biyokimyası -2 Yok
11) Laboratuvar Analiz Sonuçlarını Etkileyen Faktörler Yok
12) Kalite Kontrolü Yok
13) Çözeltiler ve Konsantrasyon Kavramları Yok
14) Tampon Çözeltiler Yok

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Sağlık Bilimleri İçin Biyokimya, Doç.Dr.Serdal ÖĞÜT, Kongre Kitabevi, Klinik Biyokimya El Kitabı, Prof. Dr. İdris Mehmetoğlu, Nobel Tıp Kitabevi
https://www.mustafaaltinisik.org.uk/
Diğer Kaynaklar:

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Küçük Sınavlar 1 % 10
Ödev 1 % 10
Ara Sınavlar 1 % 20
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 3 42
Ödevler 1 2 2
Ara Sınavlar 1 1 1
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 75

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) - Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma
2) - Alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. - Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme.
3) Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme. - Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. -Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme. - Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. - Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. - Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme. - Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma.
4) - Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, - Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve öğrenmesini yönlendirebilme. -Yaşamboyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirebilme.
5) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme. - Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma.
6) Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. - Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. - Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme.