TIBBİ LABORATUVAR TEKNİKLERİ (TÜRKÇE)
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
TLT2003 Klinik Laboratuvar Uygulamaları I Güz 1 2 2 3

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Turkish
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi: ÖNLİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğ.Gör. ZEYNEP GÜL
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi ÖZLEM UNAY DEMİREL
Dr. Öğr. Üyesi SEYDA İĞNAK
Opsiyonel Program Bileşenleri: Laboratuvar
Dersin Amacı: Dersin amacı; Biyokimya laboratuvarlarında yapılan tüm işlemleri teorik ve uygulamalı olarak açıklamak.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1)Radyoimmünassay ve kemilüminesans yöntemlerini uygular
2) Türbidimetrik ve nefelometrik ölçümler yapar.
3) Biyokimya otoanalizörünü kullanır.
4) İdrar analizi (manuel ve otomasyon) yapar.
5) Kan sayımı yöntemlerini (manuel ve otomasyon) uygular.
6)Hasta kaydını yapar, örnek toplar.

Dersin İçeriği

Hasta kaydı yapılması, Örnek toplama kuralları, Örnek toplama ve işleme, preanalitik hatalar nelerdir?, Kan sayımı yöntemleri (manuel), Kan sayımı yöntemleri (otomasyon), İdrar analizi (manuel ve otomasyon), protein ve kreatinin tayinleri, idrar sediment analizi (mikroskopi), Biyokimya otoanalizörü çalışmaları, Türbidimetrik yöntemler (pıhtı ölçme vb.), Nefelometrik ölçümler (Apo A ve Apo B vb.), HPLC yöntemleri (HbA1c vb.), Radyoimmunassay yöntemler, Kemiluminesans yöntemler (hormon analizleri, ilaç düzeyleri analizleri)

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Genel laboratuvar kuralları Yok
2) Çözelti kavramları ve çözelti hazırlama Yok
3) Asid-baz kavramı ve pH ölçüm yöntemleri Yok
4) Numunelerin laboratuvara transferi, taşınması ve saklanması koşulları Yok
5) Örnek toplama, örneklerin laboratuvara kabulü ve kan alma uygulaması Yok
6) Laboratuvarda ölçüm yöntemleri ve laboratuvarda kullanılan cihazlar Yok
7) Spektrofotometre kullanımı Yok
8) Kemilüminesans yöntemler Yok
9) Enzim immunoassay yöntemi ve ELISA pratiği Yok
10) Serolojik testler (Antijen-antikor etkileşimleri) Yok
11) Kan hücreleri Yok
12) Koagülasyon ve manuel olarak kanama zamanı bakılması Yok
13) Kan grubu tayini ve çapraz karşılaştırma testi Yok
14) Laboratuvarda toplam kalite yönetimi Yok

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: 1- Ders notları haftalık olarak verilecektir.
Weekly distributed by the course lecturer.

2- Klinik Biyokimya, Tietz (Çeviri kitap); Klinik Biyokimya Laboratuvar El Kitabı, Prof.Dr. Ebubekir Bakan
Diğer Kaynaklar: 1- Laboratory Test Hanbook, Jacobs, De MOtt, Oxley, 5th ed. 2001

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Laboratuvar 14 2 28
Ödevler 2 8 16
Ara Sınavlar 1 1 1
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 75

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Tıbbi laboratuara özgü tıbbi terim ve terminolojiye hakim olabilmek 5
2) Tıbbi laboratuarın her alanındaki testleri ilgili testlerin analizlerini yapabilecek bilgiye sahip olmak 5
3) İnsan vücudunun metabolizması ve çalışma prensibi hakkında hakkında bilgi sahibi olmak ve tıbbi laboratuarın her alanındaki testler ve sonuçları ile metabolizma arasındaki ilişkiyi kurabilecek bilgiyi ve düşünsel yapıyı kazanmak 5
4) Analiz öncesi hazırlık işlemlerini yapabilmek ve sonrasında dezenfeksiyon ile sterilizasyon tekniklerini uygulayabilme 5
5) Testlerin uygulaması sırasında oluşan hataları ayıklamak ve oluşan sorunları giderebilmek 5
6) Mesleki yetki ve sorumluluklarına sahip olmak 5
7) Mesleki etik kurallar çerçevesinde laboratuar çalışmalarını düzgün ve uygun şekilde yapabilmek 5
8) Tarihi ve sosyal değerlere saygılı, sağlık hizmetlerinin uygun şekilde yürütülebilmesi açısından sağlık personeli ve hasta ile etkili iletişimi kurabilen, gerektiğinde sağlık personeli ile takım çalışmasını yapabilen sorumluluk bilincine sahip olabilmek 5
9) Hayat boyu yeni bilgilere ve değişimlere açık bir birey olabilme ve ülke ve dünyada değişen teknolojik gelişmelere ayak uydurabilme kabiliyetinin gelişmesi 5