TIBBİ LABORATUVAR TEKNİKLERİ (TÜRKÇE) | |||||
Önlisans | TYYÇ: 5. Düzey | QF-EHEA: Kısa Düzey | EQF-LLL: 5. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
TLT2003 | Klinik Laboratuvar Uygulamaları I | Güz | 1 | 2 | 2 | 3 |
Öğretim Dili: | Turkish |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | ÖNLİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Öğ.Gör. ZEYNEP GÜL |
Dersi Veren(ler): |
Dr. Öğr. Üyesi ÖZLEM UNAY DEMİREL Dr. Öğr. Üyesi SEYDA İĞNAK |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Laboratuvar |
Dersin Amacı: | Dersin amacı; Biyokimya laboratuvarlarında yapılan tüm işlemleri teorik ve uygulamalı olarak açıklamak. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1)Radyoimmünassay ve kemilüminesans yöntemlerini uygular 2) Türbidimetrik ve nefelometrik ölçümler yapar. 3) Biyokimya otoanalizörünü kullanır. 4) İdrar analizi (manuel ve otomasyon) yapar. 5) Kan sayımı yöntemlerini (manuel ve otomasyon) uygular. 6)Hasta kaydını yapar, örnek toplar. |
Hasta kaydı yapılması, Örnek toplama kuralları, Örnek toplama ve işleme, preanalitik hatalar nelerdir?, Kan sayımı yöntemleri (manuel), Kan sayımı yöntemleri (otomasyon), İdrar analizi (manuel ve otomasyon), protein ve kreatinin tayinleri, idrar sediment analizi (mikroskopi), Biyokimya otoanalizörü çalışmaları, Türbidimetrik yöntemler (pıhtı ölçme vb.), Nefelometrik ölçümler (Apo A ve Apo B vb.), HPLC yöntemleri (HbA1c vb.), Radyoimmunassay yöntemler, Kemiluminesans yöntemler (hormon analizleri, ilaç düzeyleri analizleri) |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Genel laboratuvar kuralları | Yok |
2) | Çözelti kavramları ve çözelti hazırlama | Yok |
3) | Asid-baz kavramı ve pH ölçüm yöntemleri | Yok |
4) | Numunelerin laboratuvara transferi, taşınması ve saklanması koşulları | Yok |
5) | Örnek toplama, örneklerin laboratuvara kabulü ve kan alma uygulaması | Yok |
6) | Laboratuvarda ölçüm yöntemleri ve laboratuvarda kullanılan cihazlar | Yok |
7) | Spektrofotometre kullanımı | Yok |
8) | Kemilüminesans yöntemler | Yok |
9) | Enzim immunoassay yöntemi ve ELISA pratiği | Yok |
10) | Serolojik testler (Antijen-antikor etkileşimleri) | Yok |
11) | Kan hücreleri | Yok |
12) | Koagülasyon ve manuel olarak kanama zamanı bakılması | Yok |
13) | Kan grubu tayini ve çapraz karşılaştırma testi | Yok |
14) | Laboratuvarda toplam kalite yönetimi | Yok |
Ders Notları / Kitaplar: | 1- Ders notları haftalık olarak verilecektir. Weekly distributed by the course lecturer. 2- Klinik Biyokimya, Tietz (Çeviri kitap); Klinik Biyokimya Laboratuvar El Kitabı, Prof.Dr. Ebubekir Bakan |
Diğer Kaynaklar: | 1- Laboratory Test Hanbook, Jacobs, De MOtt, Oxley, 5th ed. 2001 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 2 | 28 |
Laboratuvar | 14 | 2 | 28 |
Ödevler | 2 | 8 | 16 |
Ara Sınavlar | 1 | 1 | 1 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 75 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Tıbbi laboratuara özgü tıbbi terim ve terminolojiye hakim olabilmek | 5 |
2) | Tıbbi laboratuarın her alanındaki testleri ilgili testlerin analizlerini yapabilecek bilgiye sahip olmak | 5 |
3) | İnsan vücudunun metabolizması ve çalışma prensibi hakkında hakkında bilgi sahibi olmak ve tıbbi laboratuarın her alanındaki testler ve sonuçları ile metabolizma arasındaki ilişkiyi kurabilecek bilgiyi ve düşünsel yapıyı kazanmak | 5 |
4) | Analiz öncesi hazırlık işlemlerini yapabilmek ve sonrasında dezenfeksiyon ile sterilizasyon tekniklerini uygulayabilme | 5 |
5) | Testlerin uygulaması sırasında oluşan hataları ayıklamak ve oluşan sorunları giderebilmek | 5 |
6) | Mesleki yetki ve sorumluluklarına sahip olmak | 5 |
7) | Mesleki etik kurallar çerçevesinde laboratuar çalışmalarını düzgün ve uygun şekilde yapabilmek | 5 |
8) | Tarihi ve sosyal değerlere saygılı, sağlık hizmetlerinin uygun şekilde yürütülebilmesi açısından sağlık personeli ve hasta ile etkili iletişimi kurabilen, gerektiğinde sağlık personeli ile takım çalışmasını yapabilen sorumluluk bilincine sahip olabilmek | 5 |
9) | Hayat boyu yeni bilgilere ve değişimlere açık bir birey olabilme ve ülke ve dünyada değişen teknolojik gelişmelere ayak uydurabilme kabiliyetinin gelişmesi | 5 |