HEMŞİRELİK (TÜRKÇE) | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
DYZ2012 | Diyaliz Hastalıklarında Ruh Sağlığı ve Sorunları | Güz |
2 | 0 | 2 | 3 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | Turkish |
Dersin Türü: | Non-Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Öğ.Gör. ZEYNEP GÜL |
Dersi Veren(ler): |
Öğ.Gör. AYBİKE ELİF BOLCAN Dr. Öğr. Üyesi SEDA GÖKÇE TURAN |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Diyaliz Merkezleri |
Dersin Amacı: | Bu ders; ruh sağlığı ile ilgili temel kavramlara, temel ruh sağlığı sorunlarına, kronik hastalıkların ruh sağlığı üzerine etkilerine, akut - kronik böbrek yetmezliğinde ve diyaliz sürecinde görülen ruhsal sorunlara ilişkin bilgi vermeyi amaçlar. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bu dersin sonunda öğrenciler; 1- Ruh sağlığı ile ilgili temel kavramları açıklar. 2- Hemodiyaliz hastalarında kayıp ve ölüme ilişkin düşünceleri ifade eder. 3- Krizi tanımlar ve krize müdahale yöntemlerini bilir. |
Bu ders; ruh sağlığı ile ilgili temel kavramlar, kronik hastalık ve aile, diyaliz hastalarında ölüme ilişkin düşünceler, kriz ve krize müdahale, anksiyete bozuklukları ve depresyon, hemodiyaliz hastasının sosyal yaşamının düzenlenmesiyle ilgili genel ilkeler, evde bakım ve baş etmeler gibi konuları içerir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Ruh Sağlığı İle İlgili Temel Kavramlar | |
2) | Sağlık, Hastalık, Ruh Sağlığı, Beden İmgesi, Umut-Uyum, Kendini Tanıma, Davranış , Tutum, Kişilik Gelişimi ve Kişilik Bozuklukları | |
3) | Kültür ve Psikiyatri | |
4) | Kronik Hastalık Ve Aile, Hemodiyaliz Hastalarında Kayıp Ve Ölüme İlişkin Düşünceler | |
5) | Kriz Ve Krize Müdahale | |
6) | Organ Bağışı Ve Psiko-Sosyal Yaklaşımlar | |
7) | Bireysel, Aile, Toplumsal, Diyaliz Hastalarında Görülen Ruhsal Sorunlar | |
8) | Genel Belirtiler, Psikosomatik Hastalıklar | |
9) | Anksiyete Bozuklukları, Depresyon | |
10) | Suicidal Girişimler | |
11) | Cinsel Problemler | |
12) | Hemodiyaliz Hastasının Sosyal Yaşamının Düzenlenmesiyle İlgili Genel İlkeler | |
13) | Evde Bakım, Başetmeler | |
14) | Sosyal Destek, Çalışma Yaşantısı, Bağlı Olduğu Örgütler |
Ders Notları / Kitaplar: | Weekly distributed by the course lecturer. |
Diğer Kaynaklar: | 1- Linda M. Gorman; Donna F. Sultan (2007) Psychosocial Nursing for General Patient Care.Edition: 3. Publisher: F.A. Davis 2- Patricia D. Barry (1996) Psychosocial Nursing: Care of Physically Ill Patients and Their Families. Edition: Third. Publisher: Lippincott Williams & Wilkins. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Küçük Sınavlar | 1 | % 10 |
Ödev | 1 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 20 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 2 | 28 |
Ödevler | 3 | 5 | 15 |
Küçük Sınavlar | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınavlar | 1 | 1 | 1 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 75 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Sağlık bakımı alanında kuramsal ve kanıta dayalı uygulamalar doğrultusunda, bütüncül bir anlayışla hemşirelik bakımını planlamak ve değerlendirmek. | |
2) | Hemşirelik uygulamalarında etik ilke ve değerlere uygun davranmak. | |
3) | Yaşam boyu öğrenme, sorun çözme ve eleştirel düşünme becerilerini kullanmak. | |
4) | Sağlığın korunması, geliştirilmesi ve bakımda Hemşirelik model/kuramlarını kulanmak. | |
5) | Toplumsal sorumluluk bilinci ile, interdisipliner anlayış içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol almak. | |
6) | Birey, aile ve toplumun sağlık eğitim gereksinimlerine yönelik eğitim ve danışmanlık becerisine sahip olmak. | |
7) | Toplumun sağlık sorunlarına duyarlı olmak ve çözüm önerileri üretebilmek. | |
8) | Hemşirelik uygulamalarında kişilerarası ve kültürlerarası iletişim becerilerini etkili kullanabilmek. | |
9) | Hemşirelik uygulama ve araştırmalarında bilişim ve bakım teknolojilerini kullanabilmek. | |
10) | Sağlık bilimlerine yönelik veritabanları ve bilgi kaynaklarında literatür taraması yapmak, bilgiye erişme ve kullanma becerisi kazanmak. | |
11) | En az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izleme ve meslektaşları ile uluslararası düzeyde iletişim ve işbirliği gerçekleştirebilmek. | |
12) | Sağlık hizmetleri ve hemşirelik mesleğinin gelişimine katkı sağlayacak etkinliklerde sorumluluk almak ve öncülük etmek. |