MEKATRONİK (TÜRKÇE)
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
DYZ2005 Hasta Bakım İlkeleri Bahar 2 0 2 3
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Turkish
Dersin Türü: Non-Departmental Elective
Dersin Seviyesi: ÖNLİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğ.Gör. ZEYNEP GÜL
Dersi Veren(ler): Öğ.Gör. GAZİ KARAKURT
Opsiyonel Program Bileşenleri: Diyaliz merkezleri
Dersin Amacı: Dersin amacı; öğrencilere sağlık, hastalık hakkında temel kavramları öğretmeyi ve hastalıklarda bakımı kavratmaktır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;

1) Sağlık ve hastalık kavramlarını bilir.
2) Diyaliz hastalarındaki hayati belirtileri tanımlar.
3) Diyaliz hastalarının ateş, nabız, T.A. değerlerini ölçer ve soğuk-sıcak uygulamalarda bulunur.

Dersin İçeriği

Bu ders; insan ve temel gereksinimleri, sağlık ve hastalık kavramları, sağlık ekibi, güvenli hastane ortamı, hayati belirtiler, ateş-Nb-T.A, solunum ölçülmesi, kaydedilmesi, sıcak soğuk uygulamalar, hastane enfeksiyonları, izolasyon, asepsi, antisebsi, sterilizasyon, dezenfeksiyon, bireysel hijyen, bakım, saç-yüz bakımı, ağız bakımı, yatakbaşı hasta bakımı, sabah tuvaleti, uygulama ANTA alma, yatak istirahati, yarar ve zararları, dekubitüs oluşumu ve tedavisi, uygulama yatak yapımı, masajlar, hastanın yatak içinde döndürülmesi ve kullanılan pozisyonları, beslenme gereksiniminin karşılanması, hastanın oral ve gavajla beslenmesi, mide entübasyonu, ilaç uygulama yöntemleri, sondalar, lavmanlar ve ölümü yaklaşan hasta bakımına dair bilgiler içerir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) İnsan ve temel gereksinimler, Sağlık ve hastalık kavramları
2) İletişim ve iletişim ilkeleri, Sağlık ekibi, güvenli hastane ortamı
3) Hayati Belirtiler, Ateş-Nb-T.A.-Solunum Ölçülmesi Kaydedilmesi,
4) Hastane Enfeksiyonları, İzolasyon – Asepsi – Antisebsi – Sterilizasyon - Dezenfeksiyon
5) Bireysel Hijyen-Bakım, Deri ve Derinin Görevleri -Saç,Yüz, Ağız bakımı -Yatakbaşı Hasta Bakımı – Sabah Tuvaleti
6) Uygulama ANTA Alma, Steril Bohca Açma - Eldiven Giyme, Steril Forseps Kullanma
7) Yatak İstirahati, Yarar ve Zararları, Masaj Ve Uygulamalar - Dekubitüs Oluşumu ve Tedavisi
8) Uygulama Yatak Yapımı, Masajlar, Hastanın Yatak İçinde Döndürülmesi, Kullanılan Pozisyonları
9) Hastanın Beslenme Gereksiniminin Karşılanması, Hastanın Oral Yol Ve Gavajla Beslenmesi, Mide Entübasyonu, Boşaltım Sistemi ve Boşaltım Sistemi ve Sorunları Kullanımı, Sondalar, Lavmanlar
10) İlaç Uygulama Yöntemleri, Oral İlaçlar Ve Şekilleri, İlaç Hazırlama Parenteral İlaç Uygulaması, Uygulanan Bölgeler
11) 11) İntravenöz Sıvı Tedavisi Kullanılan Solüsyon Ve Malzemeler, IV.Sıvı Tablosu Komplikasyonları
12) Solunum Sistemi Fizyolojisi, Uyku Ve Dinlenmenin Sağlanması
13) Üriner Sistem Ve Uygulamaları Kullanılan Sonda ve Kateterleri
14) Ölümü Yaklaşan Hasta Bakımı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Weekly distributed by the course lecturer.
Diğer Kaynaklar: AŞTI, Prof. Dr. Türkinaz Atabek, Babadağ, K., (2013) Hemşirelik Esasları Uygulama Rehberi, İstanbul Medikal Yayıncılık.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Küçük Sınavlar 1 % 10
Ödev 1 % 10
Ara Sınavlar 1 % 20
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 2 28
Ödevler 3 5 15
Küçük Sınavlar 1 1 1
Ara Sınavlar 1 1 1
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 75

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Temel bilgisayar bilgisini geliştirmek, ofis ve paket programların kullanılmasını sağlamak.
2) Ortaöğretimde kazanılan yeterlilikler üzerine kurulan temel matematik ile ilgili materyalleri kullanabilme yeteneğine ve bilgi donanımına sahip olmak,
3) İmalatta kullanılan makine elemanlarının genel yapılarını ve şekillendirilme özelliklerini tanımak,
4) İmalat usullerini ve kesici takım gereçlerini kavrayabilmek, Malzeme, statik, mekanik ve akışkanlar bilim dalında temel bilgileri kavrayabilmek,
5) Birleştirme ve hareket elemanlarının imalat resimlerini çizebilmek, bir sistemin komple ve detay yapım resimlerini çizebilmek,
6) Temel imalat işlemlerini, tornalama, frezeleme, delme, taşlama ve kaynak teknikleri hakkında bilgi sahibi olmak. Ve bu tezgâhlarda çalışabilecek güvene sahip olmak,
7) Bilgisayarlı sayısal kontrollü tezgâhlarda yapılacak işin programını yazabilmek, ve Bilgisayar Destekli çizim yapabilmek,
8) Proje raporu hazırlayabilmek, projenin imalatı takip edip, projeyi gerçekleştirebilmek,
9) Elektronik devre elemanlarının kullanım alanlarını ve çalışma karakteristiklerini öğrenebilmek. Mikrodenetleyici entegrelerinin programlama mantıklarını kavramak ve programlayabilmek, ayrıca bu programa uygun devre tasarımı yapabilmek.
10) Elektrik motorlarının çalışma prensiplerini ve AC-DC analizlerini yapabilmek,
11) Bir görsel programlama diline hakimiyet kazandırmak.
12) Türk dilini iyi kullanarak etkili iletişim kurabilmek ve meslektaşları ve müşterileriyle iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilmek,