SİNEMA VE TELEVİZYON | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
FTV2915 | Sinema Tarihi | Güz | 3 | 0 | 3 | 5 |
Öğretim Dili: | English |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. NİLAY ULUSOY |
Dersi Veren(ler): |
Prof. Dr. NİLAY ULUSOY |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Gelişmiş Film Analiz Teknikleri: Film dilini, stilini ve anlatı tekniklerini anlamak için detaylı analiz yöntemleri. Teknolojinin Sinemaya Etkisi: Sessiz filmden dijital sinemaya kadar sinema tarihindeki teknolojik ilerlemelerin etkisi. Belgesel Sinema: Belgesel filmlerin tarihi ve gelişimi, önemli belgeseller ve yönetmenler üzerinde durma. Film Restorasyonu ve Korunması: Klasik filmlerin restore edilmesi ve korunması teknikleri ve bu süreçte karşılaşılan zorluklar. Deneysel Sinema: Deneysel ve avangart filmlerin sinema tarihindeki rolü ve ana akım sinemayı nasıl etkilediğini anlama. |
Dersin Amacı: | Bu ders, sinema tarihini detaylı bir şekilde inceleyerek öğrencilerin film dünyasındaki önemli hareketler, dönemler, filmler ve yönetmenler hakkında bilgi sahibi olmalarını amaçlar. Öğrenciler, sinema tarihindeki etkili akımları ve tartışmaları anlamak ve bu bilgiyi çağdaş sinemayı eleştirel bir şekilde değerlendirmek için kullanabilmek üzere donanımlı hale gelirler. Ders, öğrencilere geçmişten bugüne sinema sanatındaki değişim ve gelişmeleri kavrayarak, modern filmleri nesnel bir bakış açısıyla analiz etme yetisi kazandırmayı hedefler. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Öğrenciler sinemanın doğuşu ve sessiz sinema dönemi hakkında genel bir bilgiye sahip olacaklardır. Öğrenciler sinema tarihindeki farklı dönemler ve akımlar (Sovyet montaj sineması, İtalyan yeni gerçekçiliği, Fransız yeni dalgası, vb.) Öğrenciler film türleri (korku, melodram, western, müzikal, vb.) hakkında genel bir bilgiye sahip olacaklardır. Öğrenciler erken dönem sinemanın önemli yönetmenlerini (Kurosawa, Griffith, De Sica, Hitchcock, vb.) ve sinema tarihine katkılarını bileceklerdir. Öğrenciler klasik sinema, modern sinema, ana akım sinema anlatısı ve sanat sineması anlatısı ayrımlarını daha kolay anlama şansına sahip olacaklardır. |
Sinemanın gelişimi: Erken dönemden sesli sinema ve modern sinemaya kadar. Ana akımlar ve dönemler: Hollywood Altın Çağı, Avrupa Yeni Dalgası ve modernist sinema. Temel tartışmalar ve teoriler: Realizm vs. Formalizm, auteur teorisi, toplum ve sinema ilişkisi. Önemli filmler ve yönetmenler: Griffith, Eisenstein, Truffaut, De Sica, Robert Altman gibi. Çağdaş sinema analizi: Sinema tarihindeki bilgileri kullanarak modern filmleri eleştirel bir şekilde değerlendirme. Ders, sinema tarihinin ana akımlarını, teorilerini ve önemli yönetmenlerini tartışmalı ders anlatımları ve film analizleriyle ele alır; öğrenciler, öğrendikleri kuramsal bilgileri kullanarak modern filmler üzerine yazılı analizler yaparak değerlendirilir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | The rise of dialectic image and the age of photography | - |
2) | Sinemanın uluslararası alanda popülerleşmesi | Lumieres Kardeşlerin Belgeselleri ve E. S. Porter ın Büyük Tren Soygunu İzlenecektir |
3) | D.W. Griffith ve anlatı formunun gelişimi | Bir Ulusun Doğuşu izlenecektir |
4) | Sovyet sessiz filmleri ve montaj teorisi | Potemkin Zırhlısı izlenecektir |
5) | Weimar Dönemi Alman Sineması ve 1930'larda Avrupa number of related creative movements beginning in Germany before the First World War that reached a peak in Berlin, during the 1920s. | Doktor Caligari'nin Muayenehanesi izlenecektir |
6) | Fransız Şiirsel Gerçekçiliği ve II. Dünya Savaşı öncesi Avrupa Sineması | Atalante izlenecektir |
7) | Amerikan Stüdyo sistemi ve Hollywood türleri | Arka Pencere izlenecektir |
8) | Hollywood filmlerinin Avrupayı işgal etmesi italyan yeni gerçekçiliği | Ayakkabı boyacıları izlenecektir |
9) | Fransız yeni dalga akımı ve anlatısı | Serseri aşıklar izlenecektir |
10) | İngiliz Özgür Sineması-İngiltere'de Yeni Sinema | “Saturday Night Sunday Morning” izlenecektir |
11) | Avrupa Rönesansı Yeni Alman Sineması | Berlin Üzerinde Gökyüzü izlenecektir |
12) | Yeni Hollywood 1965... | Bonnie ve Clyde izlenecektir |
13) | 3. Dünya Sineması | Kurz ve Schmerzlos izlenecektir |
14) | Uzak Doğu Sineması | Kaplan ve Ejderha izlenecektir |
Ders Notları / Kitaplar: | Books: Cook, David A. A History of Narrative Film. 4th Ed. New York and London: W.W. Norton and Company, 2004. Oxford Guide to Film Studies John Hill& P.C. Gibson (eds.) Oxford University Press 1998 |
Diğer Kaynaklar: | 1. Thompson, Kristin and David Bordwell. Film History an Introduction, McGraw-Hill, 2002. 2. Cook, David A. A History of Narrative Film. 4th Ed. New York and London: W.W. Norton and Company, 2004. 3. Cook, Pam. The Cinema Book, 3. Ed. London: BFI Publishing, 2008. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ödev | 2 | % 10 |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 11 | 55 |
Ödevler | 2 | 20 |
Ara Sınavlar | 1 | 4 |
Final | 1 | 4 |
Toplam İş Yükü | 125 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Dünyayı ve toplumu anlamaya yönelik sosyal bilimlerin ve güzel sanatların kuramsal ve analitik temel kavramlarına ve yöntemlerine aşina olmak | 5 |
2) | Farklı medyalara ve sanat dallarına ilişkin temel bilgilere hâkim | 5 |
3) | Sesli-hareketli görüntü mecralarında dünyada ve Türkiye’deki tarihsel birikime ve yeni gelişmelere hâkim | 4 |
4) | Dünyada ve Türkiye’deki sesli-hareketli görüntü diline ve estetiğine hâkim | 2 |
5) | Kurmaca olan ve olmayan bir sesli hareketli görüntü ürününde kullanılabilecek bir anlatı oluşturabilen | 2 |
6) | Çekime hazır bir senaryo yazabilen | 3 |
7) | Mevcut bir senaryoyu photoboardlaştırıp, kamera, ışık ve diğer gerekli teçhizatı kullanarak çekimini gerçekleştirebilen | 2 |
8) | Çekilmiş görüntüleri dijital ortama aktararak kurgulayabilen ve diğer post-prodüksiyon işlemlerini yapabilen | 2 |
9) | Belgesel nitelikli bir sesli-hareketli görüntü ürününü ön hazırlık, çekim, kurgu ve post-prodüksiyon aşamalarıyla birlikte hazırlayabilen | 2 |
10) | Televizyon ve radyo mecralarına özgü sesli-hareketli görüntü ürünlerini ön hazırlık, çekim, kurgu ve post-prodüksiyon aşamalarıyla birlikte hazırlayabilen | 3 |
11) | Bir sesli-hareketli görüntü ürününü görsel-işitsel dili ve anlatısı açısından anlamlandırabilecek, eleştirel yaklaşabilecek ve bu yaklaşımlarını yazılı olarak ifade edebilecek kültürel ve kuramsal analitik donanıma sahip | 4 |
12) | Etik ve toplumsal sorumluluk duygusuna sahip | 4 |