SOSYOLOJİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
VCD3115 Etkileşim Tasarımı İlkeleri Bahar 2 2 3 5
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: English
Dersin Türü: Non-Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi İPEK TORUN
Dersi Veren(ler): Öğ.Gör. SERKAN ŞİMŞEK
Prof. Dr. HASAN KEMAL SUHER
Opsiyonel Program Bileşenleri: Yok
Dersin Amacı: The main objective of this course is to introduce the area of multimedia which is media and content that utilizes a combination of different content forms. The course also focuses on the theory of multimedia and managing the variable content that is the combination of text, audio, still images, animation, video, and interactivity content forms.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1) Çoklu-ortam’ın ve etkileşimli ortamın özelliklerini tanımak
2) Çoklu-ortama ve etkileşim tasarımına yönelik eleştirel ve akademik bakış açısı geliştirmek için gerekli olan teorik ve tarihsel bilgiye sahip olmak
3) Etkileşimli ortam tasarımının aşamalarını ayrı ayrı tasarlayabilme yetisini kazanmak
4) Çoklu-ortamda kullanabilirlik ve deneyim tasarımı hakkında bilgi sahibi olmak
5) Etkileşimli ortam tasarımının temel prensiblerini öğrenmek
6) Çoklu-ortama özelleşen estetik ve işlevsellik arasında denge oluşturarak çözümler önerebilmek
7) Konsept ve ürün arasındaki ilişkiyi kuramek ve bütüncül bakış açısı geliştirebilmek
8) Tasarım aşamalarını teorik ve pratik kısımlarıyla birarada düşünerek gerekli proje yönetim becerilerini kazanmak
9) Etkileşimli ortam tasarımında zaman yönetimi becerisini kazanmak

Dersin İçeriği

Bu dersin amacı farklı içeriği biraraya getiren çoklu ortam alanını tanıtmaktır. Ders ayrıca çoklu ortam teorisi ile birlikte tekst, ses, hareketli ve durağan görsellerle etkileşimli içeriği yönetebilme üzerine yoğunlaşır.
Çokluortam farklı içerik formlarını birarada kullanıma sunan bir ortamdır. Terim hem bir isim olarak (çoklu içerik formlarına sahip bir ortam) ya da çoklu içerik formlarına sahip ortamı tanımlamak için bir sıfat olarak kullanılabilir. Bu terim, özellikle geleneksel basılı yöntemler ve elle üretilmiş malzeme içeren ortamlara karşıt olarak kullanılmaktadır. Çoklu ortam temelde yazı (tekst), ses, durağan ve hareketli görüntü, animasyon (canlandırma) ve etkileşimli içeriği biraraya getirir.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin tanıtmı, genel bir bakış. Ders işleyişinin açıklanması. Ders için gerekli dökümanların dağıtımı. Önümüzdeki hafta için: Multimedia ve etkileşim ile ilgili araştırma yapınız.
2) Çokluortam (Multimedia) nedir? Nerelerde bulunur? Etkileşim (interaction) nedir? Sınıf tartışması Etkileşimli araç tasarımı ödevi anonsu
3) Düzenek ve Senaryo. Örnekler. Etkileşimli araç tasarım ödevi kritiği ve teslimi, Senaryo ödevi anonsu Önümüzdeki hafta için: Etkileşimli araç tasarım ödevi REDO teslimi.
4) Düzenek ve Senaryo. Örnekler. Senaryo ödevi kritiği ve teslim. Düzenek ödevi veriliş. Önümüzdeki hafta için: Senaryo ödevi REDO teslimi.
5) Enformasyon Tasarımı: Lineer, hiyerarşik ve ağ yapıları Düzenek ödevi kritiği ve teslimi Enformasyon tasarımı ödevi veriliş Önümüzdeki hafta için: Düzenek ödevi REDO teslimi.
6) Enformasyon tasarımı ödevi kritiği ve teslimi Flowchart ödevi veriliş Okuma: Flowcharts (ISO 14915-2 sec 3,5 & 6) Önümüzdeki hafta için: Enformasyon tasarımı ödevi REDO teslimi.
7) 13 Altın Kural Flowchart ödevi kritiği ve teslimi Navigasyon araç tasarımı ödevi 1 anonsu Okuma: Apple Interface Guideline Önümüzdeki hafta için: Flowchart ödevi REDO teslimi.
8) 13 Altın Kural Navigasyon araç tasarımı ödevi 1 kritiği ve teslimi Navigasyon araç tasarımı ödevi 2 anonsu Önümüzdeki hafta için: Navigasyon araç tasarımı ödevi 1 REDO teslimi. Okumalarınızı yapmayı unutmayınız!
9) Grafik Arayüz Tasarımı Navigasyon araç tasarımı ödevi 2 kritiği ve teslimi Arayüz tasarımı ödevi anonsu Final projesi veriliş Okuma : Software Branding (Microsoft Windows Vista Software Branding) Information technology, User system interfaces and symbols, Icon symbols and functions (ISO 11581-1) Önümüzdeki hafta için: Navigasyon araç tasarımı ödevi 2 REDO teslimi
10) Final Projesi: Senaryo Arayüz tasarımı ödevi kritiği ve teslimi Önümüzdeki hafta için: Arayüz tasarımı ödevi tasarımı ödevi REDO teslimi
11) Final Projesi: Düzenek + Flowchart
12) Final Projesi: Grafik Arayüz
13) Final Projesi: Grafik Arayüz
14) Final Projesi: Genel Değerlendirme

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: • Microsoft Windows Vista Software Branding
• Iphone Human Interface Guidelines
• IPTV Standards (BBC Standards)
• Apple Interface Guideline
• Flowcharts (ISO 14915-2 sec 3,5 & 6)
• Cognitive Perception (ISO 14915-3 D)
• Information technology - User system interfaces and symbols - Icon symbols and functions (ISO 11581-1)
Diğer Kaynaklar:

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 20
Ödev 8 % 40
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 56
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 42
Ödevler 8 32
Final 1 4
Toplam İş Yükü 134

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Klasik ve güncel başlıca sosyoloji perspektiflerini öğrenmek ve karşılaştırmak ve bunların hepsini sosyal durumların analizine uygulamak. 1
2) Yerel ve küresel ölçekte, sosyolojik ve antropolojik bilginin kurulmasında temel metodolojik yaklaşımları belirlemek 1
3) Sosyal bilimlerde istatistik alanında edinilmiş, teorik ve uygulamalı bilginin kullanılmasını sağlamak 1
4) Sosyolojiye katkıda bulunacak diğer disiplinlere ait temel bilginin alınması (psikoloji, tarih, siyaset bilimi, iletişim ve edebiyat ) ve bu bilgiyi sosyolojik sürecin analiz edilmesinde kullanabilmek 1
5) Sosyolojik verilerin toplanmasında, yorumlanmasında ve yayınlanmasında bilimsel ve etik prensiplere ilişkin bilgi sahibi olmak, bu prensipleri uygulayabilmek; ve aynı zamanda bu verinin uzmanlar ve ilgili kişilerle etkili iletişim yetenekleri ile nasıl paylaşılacağı becerisini geliştirme 1
6) Kalitatif ve kantitatif analizler için, bilgisayar programlarını kullanarak sosyolojik bilgiyi analiz etme ve yayımlama yeteneği geliştirmek ve bu alandaki yeni gelişmeleri takip etme tutumu geliştirmek 1
7) Kent ve kır sosyolojisi ve demografi; siyaset sosyolojisi; toplumsal cinsiyet sosyolojisi; beden sosyolojisi; görsel sosyoloji; iş sosyolojisi; din sosyolojisi; bilgi sosyolojisi ve suç sosyolojisi ile ilgili teorileri tanımlamak ve bu teoriler hakkında bilgi sahibi olmak 1
8) Felsefi ve tarihi bakış açısına göre sosyolojinin bilimsel bir disiplin olarak nasıl konumlandığı bilgisine sahip olmak 1
9) Türk toplumundaki sosyal konular üzerine farkındalık sahibi olmak, bu konulara eleştirel yaklaşabilmek ve Türk sosyologlarının çalışmaları hakkında bilgi sahibi olmak ve bu bilgileri aktarabilmek 1
10) Sosyal konular ve küresel sosyal süreçler üzerine farkındalık sahibi olmak ve sosyolojik analizleri kalkınma ve sosyal sorumluluk projelerine uygulamak. 1
11) Bireysel veya takım üyesi olarak, sosyolojinin çeşitli alanları için araştırma sorusu belirleme, araştırma projesi üretme ve tamamlanmış yazılı rapor hazırlama kabiliyetine sahip olmak 1
12) Sosyoloji alanında kazanılmış bilginin lise derecesine aktarabilmek 1