ENM4112 Technology and Industrial StrategyBahçeşehir ÜniversitesiAkademik Programlar YAZILIM MÜHENDİSLİĞİÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal YeterliliklerBologna Komisyonu
YAZILIM MÜHENDİSLİĞİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
ENM4112 Teknoloji ve Endüstriyel Strateji Güz 3 0 3 6
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: İngilizce
Dersin Türü: Non-Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi ALPER CAMCI
Opsiyonel Program Bileşenleri: Yok
Dersin Amacı: Bu ders öğrencilerin teknolojik değişim ve rekabet arasındaki ilişkiye dair farkındalıklarını ve bilgilerini geliştirmek üzere tasarlanmıştır. Bu ders boyunca öğrenciler teknolojik değişime sektör ve ulusal düzeyde rekabet stratejileri açısından bakacak dolayısıyla sadece mikro düzeyde değil makro düzeyde teknolojik değişim ve iktisadi rekabet arasındaki ilişkiye odaklanacaklardır. Sektörel ve ulusal düzeyde rekabet stratejileri teknolojik değişimler ile birlikte değişmektedir. Bu derste amaç teknoloji ve sektörel rekabet ilişkisine farklı yaklaşımların incelenmesi ve bu sayede öğrencilerin teknolojik yeniliklerin sektörel ve ulusal rekabet üzerine etkileri hakkında derinlemesine bilgi sahibi olmalarıdır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Dersin sonunda öğrencilerin aşağıdaki kazanımları elde etmeleri beklenmektedir:
I. Teknolojik yenilik ve rekabet gücü arasındaki ilişkiyi sektörel ve ulusal düzeyde inceleyen farklı yaklaşım ve teorileri öğrenmesi
II. Ulusal, sektörel ve bölgesel yenilik sistemlerini ve bu sistemlerin temel unsurlarını; bu unsurlara yönelik sektörel ve ulusal yenilik politikalarının önemini kavraması
III. Ağlar ve ağ ekonomisi konusunda bilgi sahibi olması
IV. Teknoloji transferi ve transferi süreçlerine aşina olması ve bunları yönetebilmesi
V. Gelişmekte olan ülkelerdeki yenilik, teknoloji geliştirme ve teknoloji transferi sorunları hakkında fikir sahibi olması

Dersin İçeriği

Derste ilk olarak teknolojik yenilik ve rekabet arasındaki ilişki üzerinde durulacaktır. Sonrasında ise sektörel ve ulusal düzeyde teknolojik yenilikler ve rekabet arasındaki ilişkilere odaklanan farklı teoriler ve yaklaşımlar tartışılacaktır. Burada özellikle yenilik sistemi yaklaşımı ele alınacaktır. Yenilik sistemi yaklaşımından sonra kümelenme ve yenilik ağları; bunların teknolojinin öğrenilmesi ve yenilik süreçlerine etkileri üzerinde durulacaktır. Bu ders içinde ayrıca uluslararası teknoloji transferi, üniversite sanayi ilişkileri üzerinde de durulacaktır.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Teknolojik yenilikler ve sanayi stratejisine giriş Yok
2) Kümelenme ve sanayi kolları Ders notları
3) Yüksek-teknoloji kümelenmeleri ve rekabet Ders notları
4) Yenilik sistemleri Ders notları
5) Ulusal yenilik sistemi Ders notları
6) Sektörel yenilik sistemi Ders notları
7) Bölgesel yenilik sistemleri Ders notları
8) Ara sınav Ara sınav hazırlık
9) Teknoloji transferi Ders notları
10) Ağlar: firmalar neden yenilik ağlarına girmek ister. Ders notları
11) Teknoloji ve firma ağları Ders notları
12) Ağ yapıları Ders notları
13) Dönem sonu proje sunumları Sunum için hazırlık
14) Dönem sonu proje sunumları Sunum için hazırlık

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ders notları ve sunumlar.
Fagerberg, J., Mowery, D.C. & Nelson, R.R. (2006). Oxford Handbook of Innovation, Oxford University Press, NY.
Diğer Kaynaklar: Porter, M. (1998). Clusters and the new economics of competition
Saxenian, AL. (1994). Regional advantage: culture and competition at Silicon Valley and Route 128
Lundvall, BA. (1992). National Systems of Innovation: Toward a Theory of Innovation and Interactive Learning .
Edquist, C. (1997). Systems of Innovation: Technologies, Institutions and Organizations

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 2 % 10
Sunum 1 % 5
Projeler 1 % 15
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 45
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 55
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 3 42
Sunum / Seminer 1 1 1
Proje 1 25 25
Ödevler 2 4 8
Ara Sınavlar 1 12 12
Final 1 12 12
Toplam İş Yükü 142

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Karmaşık mühendislik problemlerine yönelik yazılım proje, süreç ve ürünlerine ait fonksiyonel ve fonksiyonel olmayan özellikleri tanımlayabilmek.
2) Karmaşık mühendislik problemlerinde yazılım mimarisi, bileşenleri, ara yüzleri ve sisteme ait diğer alt bileşenleri tasarlayabilmek.
3) Kodlama, doğrulama, sınama ve hata ayıklama konularını da içerecek şekilde karmaşık yazılım sistemleri geliştirebilmek.
4) Karmaşık mühendislik problemlerinde yazılımı, programın davranışlarını beklenen sonuçlara göre sınayarak doğrulayabilmek.
5) Karmaşık yazılım sistemlerinin çalışması sırasında, çalışma ortamının değişmesi, yeni kullanıcı istekleri ve yazılım hatalarının ortaya çıkması ile meydana gelen bakım faaliyetlerine yönelik işlemleri yapabilmek.
6) Karmaşık yazılım sistemlerinde yapılan değişiklikleri izleyebilmek ve kontrol edebilmek, entegrasyonunu sağlayabilmek, yeni sürümlerini sistematik olarak planlayabilmek ve riskleri yönetebilmek.
7) Disiplin içi ve disiplinler arası takımlarda görev alarak karmaşık yazılım sistemleri yaşam süreçlerini tanımlayabilmek, değerlendirebilmek, ölçebilmek, yönetebilmek ve uygulayabilmek.
8) Karmaşık mühendislik problemlerinde gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında yazılım gereksinimlerini toplama, yazılımı tasarlama, geliştirme, sınama, bakımını yapma konularındaki çeşitli araçları ve yöntemleri kullanabilmek.
9) Temel kalite metrikler tanımlayabilmek, yazılım yaşam döngüsü süreçlerini uygulayabilmek, yazılım kalitesini ölçebilmek, kalite model karakteristiklerini tanımlayabilmek, standartları uygulayabilmek ve bunları karmaşık yazılım sistemlerini analiz etmekte, tasarlamakta, geliştirmekte, doğrulamakta ve sınamakta kullanabilmek.
10) Yazılım mühendisliği ile ortak sınırlara sahip olan matematik, fen bilimleri, bilgisayar mühendisliği, endüstri mühendisliği, sistem mühendisliği, ekonomi, yönetim ve sürdürülebilir kalkınma gibi diğer disiplinler hakkında teknik bilgi kazanabilmek ve bunlar aracılığıyla yenilikçi fikirleri karmaşık mühendislik problemlerinde ve girişimcilik faaliyetlerinde kullanabilmek.
11) Yazılım mühendisliği kültürü ve etik anlayışını kavrayabilmek ve bunları yazılım mühendisliğinde uygulayabilecek temel bilgilere sahip olmak, meslek hayatı boyunca gerekli teknik becerileri öğrenip başarıyla uygulayabilmek.
12) Yabancı dil ve Türkçe kullanarak etkin rapor yazabilmek ve yazılı raporları anlayabilmek, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilmek, etkin sunum yapabilmek, açık ve anlaşılır talimat verebilmek ve alabilmek.
13) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları ile mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları hakkında bilgi sahibi olmak.