İLERİ OYUNCULUK (TÜRKÇE, TEZLİ) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
IOY5971 | Sahne Dili | Güz | 3 | 0 | 3 | 8 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | Türkçe |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. SENEM CEVHER |
Dersin Amacı: | Bu derste, Ileri Oyunculuk Bölümü öğrencileri, sahne dilinin temel ilkelerini, kuramsal ve uygulamalı çalışmalarla yaparlar. Bu çalışmalardaki öncelikli hedef öğrencilere farklı bakış açıları kazandırmaktır. Bu bakış açıları doğrultusunda, oyun metinlerine yeni yaklaşımların nasıl getirilebileceği ve bu yaklaşımların atölye çalışmaları ile sahneye nasıl taşınabileceği araştırılır. Dram sanatının temelini oluşturan ‘’ çatışma’’ kavramı üzerinde durulur. Temel çatışma biçimleri uygulamalı çalışmalarla sahne üzerinde oluşturulur. Alan ve alan oluşturma çalışmaları ile çatışmaların yerleştirilebileceği alan araştırmaları yapılır. Oluşturulan alanlara çatışmalar yerleştirilir. Bu çalışmalar üzerinden verili metinlere geçilir. ‘’Oyun metinleri sahneleme teknikleri aracılığıyla sahneye nasıl uygulanır?’’ sorusuna cevaplar aranır. Konsantrasyon, dikkat, kontak, iletişim, tanıma, tanışma, güven, takım ruhu, rahatlama, vb. çalışmaları yapılır. Öğrencilerin, profesyonel hayatları boyunca kullanacakları: ısınma, esneklik, solunum ve tınlatıcı egzersizleri, setler haline getirilip, öğretilir. Oyun oynama kapasiteleri farklı oyunlar tanıtılıp, oynatılarak ve çocuk oyunları ile desteklenerek arttırılır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1-Sahne dilinin temellerini ve oyun metinlerine farklı yaklaşımlar geliştirmeyi öğrenir. 2-Dramatik çatışma kavramını ve sahne üzerinde alan oluşturma çalışmalarını deneyimler. 3-Oyun metinlerini sahneleme teknikleriyle sahneye uygulamayı öğrenir. 4-Konsantrasyon, iletişim, güven gibi temel oyunculuk becerilerinin geliştirilmesi hdeflenir. 5-Isınma, esneklik egzersizleri ve oyun oynama kapasitesinin arttırılması hedeflenir. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Hamlet metni üzerinden temel işçilik çalışmalarının öğretilmesi | Isınma setlerinin öğretilmesi. Tanıma ve tanışma çalışmaları. Oyunlar kurarak, oyun oynama kapasitelerinin araştırılması |
2) | Hamlet metni üzerinden temel işçilik çalışmalarının sahneye uygulanması. | Isınma setlerinin geliştirilmesi. Tanıma ve tanışma çalışmalarının geliştirilmesi. Oyunlar kurarak, oyun oynama kapasitelerinin araştırılması. |
3) | Hamlet metnine, ‘Sıcak Sandalye’ de yaklaşmak. Sahneye çıktıları uygulamak. | Isınma setlerinin geliştirilmesi. Tanıma ve tanışma çalışmalarının geliştirilmesi. Oyunlar kurarak, oyun oynama kapasitelerinin araştırılması. |
4) | Hamlet metninin sahneye uygulanması | Serbest parça seçimi ve sahne seçimlerinin yapılması. |
5) | Seçilen metinlerin çalışılması. | Isınma setlerinin geliştirilmesi ve yeni setlerin eklenmesi. Monologlu setlerin çalışmalara katılması. Çalışmalar sırasında oluşturulan durumların içine monologların katılması. Temel çatışma biçimleri çalışmaları. |
6) | Parçaların; eylem grafiklerinin oluşturulması. Eylem araştırmaları. | Isınma setlerinin geliştirilmesi ve yeni setlerin eklenmesi. Monologlu setlerin çalışmalara katılması. Çalışmalar sırasında oluşturulan durumların içine monologların katılması. Temel çatışma biçimleri çalışmaları. |
7) | Karakterlerin eylemleri ile çatışma alanlarına yerleştirilmesi. | Isınma setlerinin geliştirilmesi ve yeni setlerin eklenmesi. Temel çatışma biçimleri çalışmaları. Alan oluşturma çalışmaları. Belirgin karakterler oluşturma çalışmaları. |
8) | Ara sınav | |
9) | Karakterin verili alanlara ve eylemlere uyumlanması. | Isınma setlerinin geliştirilmesi ve yeni setlerin eklenmesi. Temel çatışma biçimleri çalışmaları. Alan oluşturma çalışmaları. Belirgin karakterler oluşturma çalışmaları. |
10) | Karakter, eylem, text ve alan uyumlanması çalışmaları. | Isınma setlerinin geliştirilmesi ve yeni setlerin eklenmesi. Temel çatışma biçimleri çalışmaları. Alan oluşturma çalışmaları. Belirgin karakterler oluşturma çalışmaları. |
11) | Temel, oyunculuk parametrelerinin uygulanması için yeni parça seçimleri ve serbest çalışmalar. | Isınma setlerinin geliştirilmesi ve yeni setlerin eklenmesi. Temel çatışma biçimleri çalışmaları. Alan oluşturma çalışmaları. Belirgin karakterler oluşturma çalışmaları. Verili metinlerin çalışmalara katılması. Oyun metinlerinin doğaçlama teknikleri aracılığıyla sahneye uygulanması konusunda çalışmalar. |
12) | Verili metinlerin sahneye uygulanması ve parametrelerin oluşturulması. | Isınma setlerinin geliştirilmesi ve yeni setlerin eklenmesi. Temel çatışma biçimleri çalışmaları. Alan oluşturma çalışmaları. Belirgin karakterler oluşturma çalışmaları. Verili metinlerin çalışmalara katılması. Oyun metinlerinin doğaçlama teknikleri aracılığıyla sahneye uygulanması konusunda çalışmalar. |
13) | Parça uygulamalarının değerlendirilmesi. Oyunculuk skorlarının değerlendirilmesi ve geri besleme. | Isınma setlerinin geliştirilmesi ve yeni setlerin eklenmesi. Temel çatışma biçimleri çalışmaları. Alan oluşturma çalışmaları. Belirgin karakterler oluşturma çalışmaları. Verili metinlerin çalışmalara katılması. Oyun metinlerinin doğaçlama teknikleri aracılığıyla sahneye uygulanması konusunda çalışmalar. |
14) | 14 hafta boyunca yapılan çalışmalarla ilgili karşılıklı geri besleme, değerlendirme. Final sınavı iççin içerik belirlenmesi. | Exploration of the Concept of Conflict and Its Spatial Manifestations, Enabling the Creation of a Play Space. Development of Characters Compatible with These Spaces. Ability to Convey Texts. |
Ders Notları / Kitaplar: | |
Diğer Kaynaklar: | George Tohmpson İnsanın Özü George Tohmpson Aiskhylos ve Atina Konstantin Stanislavski Bir Aktör Hazırlanıyor Konstantin Stanislavski Bir Karakter Yaratmak Peter Brook Boş Alan Peter Brook Açık Kapı Niyazi Berkes Türkiye’de Çağdaşlaşma Antonin Artaud Tiyatro ve İkizi Jerzy Grotovsky Yoksul Tiyatro Augusto Boal Ezilenlerin Tiyatrosu Kerem Karaboğa Oyunculuk Sanatında Yöntem ve Paradoks Ayşın Candan Yirminci Yüzyılda Öncü Tiyatro Michael Chekov Oyuncuya Martin Esslin Dram Sanatının Alanı Patrice Pavis Gösterimlerin Çözümlenmesi Eugenio Barba/Nicola Savaresse Oyuncunun Gizli Sanatı |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 1 | % 30 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 10 | 6 | 60 |
Ara Sınavlar | 1 | 48 | 48 |
Final | 1 | 50 | 50 |
Toplam İş Yükü | 200 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı |