İLERİ OYUNCULUK (TÜRKÇE, TEZLİ)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
IOY5963 Tiyatro Tarihi Güz 3 0 3 7
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANSÜSTÜ
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. BÜLENT SEZGİN
Dersi Veren(ler): Doç. Dr. SENEM CEVHER
Doç. ULUÇ ESEN
Dersin Amacı: Oyunculuk ve tiyatro eğitimi alan her öğrenci için tiyatro sanatının nasıl ortaya çıktığı ve çağlar boyu nasıl geliştiği oldukça önemlidir. Bu dersin amacı tiyatronun dramatik bir sanat dalı olarak kökenlerini araştırmak ve tiyatronun disiplinlerarası bağlamda gelişimini estetik, politik ve tarihsel bir perspektifle incelemektir. Antik Yunan’dan günümüze tiyatro sanatının ve tiyatro teorisinin değişim ve dönüşümleri katılımcı öğrenme metotları kullanılarak tartışılacaktır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Bu dersi başarıyla tamamladığınızda aşağıdakileri yapabiliyor olacaksınız.

- tiyatro tarihine dair analitik bir bakış açısı geliştirmek
- tiyatro teorisine dair perspektif geliştirmek
- oyunculuk ve tiyatro teorisi arasında bağ kurmak
- oyunculuk ve dramaturji bilgisi arasında bağ kurmak

Dersin İçeriği

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Tanışma ve tiyatro teorisine giriş • Ders İzlencesinin İncelenmesi •Dersten beklentiler
2) Tiyatronun kökenleri ve Antik Yunan tiyatro tarihine giriş Metin okumaları
3) Antik Yunan’da Tiyatro teorisi ve dram sanatının temelleri Aristoteles’in Poetika adlı eseri ve Sofokles’in Kral Oidipus adlı eseri okunmuş olmalı.
4) Roma Döneminde sanatın dönüşümü ve tiyatro-otorite ilişkisi Gladyatör filmi izlenmiş olmalı. Platus Çömlek ve/veya Terentius’un Andros Güzeli adlı oyunu okunmuş olmalı.
5) Ortaçağ’da skolastik düşünce ve dinsel tiyatro türleri Umberto Eco’nun Gülün Adlı Filmi izlenmiş olmalı.
6) Rönesans aydınlanması ve tiyatronun yeniden doğuşu Commedia Dell Art türü üzerine inceleme yapılacak. Ara sınav-yüz yüze-açık kitap
7) Avrupa’da yazar tiyatrosu ve klasiklerin incelenmesi Shakespeare’in Hamlet, Moliere’in Cimri oyunları okunmuş olmalı
8) Realizm, naturalizm ve romantizmin tiyatro sanatı ve oyun yazarlığı üzerine etkileri: Yönetmen, dramaturg ve rejisörlük kavramının ortaya çıkışı Metin okumaları
9) Stanislavski ve Oyunculuk Kuramları Sonia Moore: Oyunculuk Eğitimi için Bir El Kitabı Okunmalı
10) Avrupa’da tarihsel avantgartlar ve öncü sanat akımlarının tiyatroya etkileri Metin okumaları
11) Politik ve Epik Tiyatro düşüncesi Brecht’in Üç Kuruşluk Opera ve/veya Cesaret Ana oyunlarının okunmuş olması Sunum konularının belirlenmesi
12) Bertolt Brecht’in Diyalektik Tiyatro Düşüncesi Brech’in Küçük Organon adlı metninin okunması
13) 1945 sonrasında Absürd ve post-absürd tiyatro İts learning’e yüklenecek metinler okunacak Sunumların its learninge yüklenmesi
14) 1970 sonrasında post-avangart ve post-modern tiyatro İts learning’e yüklenecek metinler okunacak Final sınavı hakkında bilgilendirme

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar: • Tiyatro Tarihi, Oscar G. Brocket, Franklin J. Hildy, Mitos Boyut Yayınları
• Dünden Bugüne Tiyatro Düşüncesi, Sevda Şener, Dost Yayınları
• Stanislavski Sistemi, Sonia Moore, BGST Yayınları
• Poetika, Aristoteles
• Epik Tiyatro, Bertolt Brecht
• Avant-Garde Tiyatro 1892-1992, Christopher Innes, Dost yayınları

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Sunum 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 10 6 60
Ara Sınavlar 1 48 48
Final 1 50 50
Toplam İş Yükü 200

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı