İLERİ OYUNCULUK (TÜRKÇE, TEZLİ) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
IOY5963 | Tiyatro Tarihi | Güz | 3 | 0 | 3 | 7 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | Türkçe |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. BÜLENT SEZGİN |
Dersi Veren(ler): |
Doç. Dr. SENEM CEVHER Doç. ULUÇ ESEN |
Dersin Amacı: | Oyunculuk ve tiyatro eğitimi alan her öğrenci için tiyatro sanatının nasıl ortaya çıktığı ve çağlar boyu nasıl geliştiği oldukça önemlidir. Bu dersin amacı tiyatronun dramatik bir sanat dalı olarak kökenlerini araştırmak ve tiyatronun disiplinlerarası bağlamda gelişimini estetik, politik ve tarihsel bir perspektifle incelemektir. Antik Yunan’dan günümüze tiyatro sanatının ve tiyatro teorisinin değişim ve dönüşümleri katılımcı öğrenme metotları kullanılarak tartışılacaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bu dersi başarıyla tamamladığınızda aşağıdakileri yapabiliyor olacaksınız. - tiyatro tarihine dair analitik bir bakış açısı geliştirmek - tiyatro teorisine dair perspektif geliştirmek - oyunculuk ve tiyatro teorisi arasında bağ kurmak - oyunculuk ve dramaturji bilgisi arasında bağ kurmak |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Tanışma ve tiyatro teorisine giriş | • Ders İzlencesinin İncelenmesi •Dersten beklentiler |
2) | Tiyatronun kökenleri ve Antik Yunan tiyatro tarihine giriş | Metin okumaları |
3) | Antik Yunan’da Tiyatro teorisi ve dram sanatının temelleri | Aristoteles’in Poetika adlı eseri ve Sofokles’in Kral Oidipus adlı eseri okunmuş olmalı. |
4) | Roma Döneminde sanatın dönüşümü ve tiyatro-otorite ilişkisi | Gladyatör filmi izlenmiş olmalı. Platus Çömlek ve/veya Terentius’un Andros Güzeli adlı oyunu okunmuş olmalı. |
5) | Ortaçağ’da skolastik düşünce ve dinsel tiyatro türleri | Umberto Eco’nun Gülün Adlı Filmi izlenmiş olmalı. |
6) | Rönesans aydınlanması ve tiyatronun yeniden doğuşu | Commedia Dell Art türü üzerine inceleme yapılacak. Ara sınav-yüz yüze-açık kitap |
7) | Avrupa’da yazar tiyatrosu ve klasiklerin incelenmesi | Shakespeare’in Hamlet, Moliere’in Cimri oyunları okunmuş olmalı |
8) | Realizm, naturalizm ve romantizmin tiyatro sanatı ve oyun yazarlığı üzerine etkileri: Yönetmen, dramaturg ve rejisörlük kavramının ortaya çıkışı | Metin okumaları |
9) | Stanislavski ve Oyunculuk Kuramları | Sonia Moore: Oyunculuk Eğitimi için Bir El Kitabı Okunmalı |
10) | Avrupa’da tarihsel avantgartlar ve öncü sanat akımlarının tiyatroya etkileri | Metin okumaları |
11) | Politik ve Epik Tiyatro düşüncesi | Brecht’in Üç Kuruşluk Opera ve/veya Cesaret Ana oyunlarının okunmuş olması Sunum konularının belirlenmesi |
12) | Bertolt Brecht’in Diyalektik Tiyatro Düşüncesi | Brech’in Küçük Organon adlı metninin okunması |
13) | 1945 sonrasında Absürd ve post-absürd tiyatro | İts learning’e yüklenecek metinler okunacak Sunumların its learninge yüklenmesi |
14) | 1970 sonrasında post-avangart ve post-modern tiyatro | İts learning’e yüklenecek metinler okunacak Final sınavı hakkında bilgilendirme |
Ders Notları / Kitaplar: | |
Diğer Kaynaklar: | • Tiyatro Tarihi, Oscar G. Brocket, Franklin J. Hildy, Mitos Boyut Yayınları • Dünden Bugüne Tiyatro Düşüncesi, Sevda Şener, Dost Yayınları • Stanislavski Sistemi, Sonia Moore, BGST Yayınları • Poetika, Aristoteles • Epik Tiyatro, Bertolt Brecht • Avant-Garde Tiyatro 1892-1992, Christopher Innes, Dost yayınları |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Sunum | 1 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 50 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 50 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 50 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 10 | 6 | 60 |
Ara Sınavlar | 1 | 48 | 48 |
Final | 1 | 50 | 50 |
Toplam İş Yükü | 200 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı |