REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMANLIK
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
GEP0616 Trafik ve Yol Güvenliği Güz 3 0 3 5
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Türü: GE-Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme
Dersin Koordinatörü: Dr. BURCU ALARSLAN ULUDAŞ
Dersi Veren(ler): Öğ.Gör. RECEP ALİ YÜCE
Opsiyonel Program Bileşenleri: Yok
Dersin Amacı: Trafikte Yol Güvenliği. Trafik kazalarına karşı farkın dalık eğitimi. Genel Trafik bilgisi yanı sıra en çok kazalara neden olan konulardan Hız-Araç Sollama- Kavşaklar- Durma (Fren) konularını detaylı incelemek. Araç bakımı - İlk Yardım ve kaza yeri önlemleri konularını incelemek. Trafikte araç kullanan insan yetenekleri ve algılama zamanı. Kazalarda kurtarıcı faktörler Kemer-Kask kullanımının faydaları. Araç kullanırken Cep telefonu ve beynin meşgul olması ve algılama zamanının uzaması. Yeni sürücünün doğru alışkanlıkları öğrenmesi ve kazalarda faydaları. Bilgi ile iyi bir sürücünün olabilecekleri önceden doğru tahmin etmesini sağlamak.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Trafikte Yol Güvenliği dersinde öğrencimizin edindiği bilgilerle olabilecek kazaları önceden doğru tahmin etmesini sağlamak. trafik kazalarına karşı farkın dalık eğitimi. Trafikte en çok kazaların olduğu yerleri bilmesi ve önle alması duyarlılığın artırılması. Araç-Sürücü-Yol ve diğer sürücülerden gelebilecek tehlikelere karşı hazırlıklı olması. Yorgun ve uykusuz araç kullanmanın tehlikelerinin bir kere daha farkına varması. Sürücünün uzun zaman araç kullanırsa algılama zamanı uzayacağından kaza riski taşıdığını bilmesi. Koltuk ve direksiyon ayarlarının önemi. Geleceğin Araçları. Sürücüsüz kara taşıtları.

Dersin İçeriği

Trafikte Yol Güvenliği olabilecek Trafik kazalarına karşı farkında lığı artırmak.
Sürücüden-Yoldan-Araçtan ve diğer sürücülerden gelecek tehlikelerin tanımı.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Trafik Hukuku - Belgeler-Yurt dışında araç kullanma Yurt İçinde ve Dışında Araç Kullanma-kiralama- Kaza tespiti-Sigorta ve hukuk –Dikkat edilmesi gerekenler. Eğitim Videosu ve Tartışma.
1) Giriş, Syllabus- Konuya ait istatistik bilgiler, Trafik kazaları Trafik Yol Güvenliği ile ilgili neler öğreneceğiz. Dersin önemi. Biz ne kadar biliyoruz. Eğitim Videosu, Tartışma Genel bilgi ve ilgili kaynaklar.
2) Sürücü Eğitimi Türkiye'de ve Dünyada :) Direksiyon Sınav ve Stajyer Sürücü Sürüş Eğitiminde Türkiye’nin Dünyadaki yeri. Kendimizi tanıma. Eğitim Videosu. Tartışma Genel bilgi ve ilgili kaynaklar.
3) Sürücü sağlığı - İnsan Faktörü (Göz-Beyin- Oksijen-Algılama) Kazaların % 95 sürücü tarafından yapılıyorsa !Sürücü sağlığı .Algılama. Eğitim Videosu. Tartışma Genel bilgi ve ilgili kaynaklar.
4) Kaza Anı- Kaza yeri önlemleri ve Kazada yapılması gerekenler. İlk Yardım Kaza anında neler yapmalı. Haklarımız ve Tutanaklar. Trafik kazalarında İlk Yardım Eğitim Videosu ve Tartışma Genel bilgi ve ilgili kaynaklar.
5) Araç Bakımı- Göstergeler- Lastikler- Direksiyon ve Fren sistemi- Aydınlatma- Periyodik Bakımlar Sürücünün araç hakkında bilmesi gerekenler Quiz1: 8 Mart 09.00 – 11 Mart 00.00 Genel bilgi ve ilgili kaynaklar.
6) Hız- Araç geçme- Virajlar En Önemli kaza nedenlerinden Arkadan Çarpma ve Araç Geçme Eğitim Videosu ve Tartışma. Genel bilgi ve ilgili kaynaklar.
7) Kavşaklar- Asli Kusur En Önemli kaza nedenlerinden Kavşaklar ve Asli Kusur Quiz2: 22 Mart 09.00 – 25 Mart 00.00 Genel bilgi ve ilgili kaynaklar.
8) Gece Sürüşü- Kaygan Yol- (Karlı ve yağışlı hava)- Sıcak hava Değişik Hava-Yol şartları ve gece Sürüşü Quiz3: 28 Mart 09.00 – 01 Nisan 00.00
9) Diğer sürücülerin yaratacağı Tehlikeler Kazaya neden Diğer Faktörler (kazaya neden olabilecek Diğer Sürücüler) 1. Ara Sınav: 5 Nisan 09.00 – 8 Nisan 00.00
10) Arazide araç Kullanmak (Off Road) Arazi Araçları Her koşulda Arazide Araç Kullanmak Eğitim Videosu ve Tartışma.
11) Motosikletler ve Sürüş Güvenliği Motosiklet - Giysi Donanımı ve Güvenli Sürüş Quiz4: 19 Nisan 09.00 – 22 Nisan 00.00
12) Büyük Araçlar- SRC belgeleri-Otobüs- Kamyon ve Tanker Büyük Araçlar. Kara yolu Yük ve Yolcu Taşımacılığı Genel bilgi ve ilgili kaynaklar.
13) Trafikte Yol Güvenliği Özet Trafikte Yol Güvenliği Özeti 2. Ara Sınav: 3 Mayıs 09.00 – 6 Mayıs 00.00
14) Trafik Hukuku - Belgeler-Yurt dışında araç kullanma- Yurt İçinde ve Dışında Araç Kullanmakiralama- Kaza tespiti-Sigorta ve hukuk – Dikkat edilmesi gerekenler.Eğitim Videosu ve Tartışma Genel bilgi ve ilgili kaynaklar.
15) Final Sınavı
16) Sınav Çalışmaları.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar: ÖMTC TTI ( Avusturya Yol Güvenliği ) ADAC ( Almanya Yol Güvenliği
BMW Rider Academy- Graz Teknik Üniversitesi - MAGNA ( Avusturya Makina- Araç Araştırma ve Geliştirme Kurumu) Googel -Waymo Sürücüsüz araçlar.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Küçük Sınavlar 11 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 10 4 40
Küçük Sınavlar 11 4 44
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 128

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Okul psikolojik danışmanları öğrencilerin ve danışanların gelişimini desteklemek, potansiyellerini ortaya çıkarmak ve ihtiyaca yönelik hizmet sunabilmek için uygun ölçme ve değerlendirme yöntemlerini bilir ve kullanır; temel ölçme de değerlendirme türlerini birbirinden ayırt edebilir ve standartlaştırılmış ve standartlaştırılmamış ölçmenin temel kavramlarını bilir. 2
2) Okul psikolojik danışmanları bireyin iyilik halini destekleyecek şekilde yaşam boyu gelişimi ve öğrenmeyi ilke edinir ve bu durumu mesleki her türlü uygulamasına, kişisel yaşam felsefesine, insana bakış açısına yansıtır. 4
3) Okul psikolojik danışmanları teknoloji ve bilişim becerilerini kullanarak yeni beceriler geliştirir; gelişimsel ve kapsamlı okul psikolojik danışma programlarını hazırlamada, alanyazını izlemede, kayıt tutmada, araştırmalarda, veri analizlerinde teknoloji kullanabilir. 2
4) Okul Psikolojik danışmanları yaşam döngüsündeki gelişimsel basamaklar hakkındakigelişim kuramlarını (bilişsel, duygusal, fiziksel, ahlaki, tinsel) ve kavramları bilir; psikosoyal ve kültürel faktörlerin insan gelişimi üzerindeki derin etkisinin farkındadır; gelişimsel krizler için çözüm yolları önerebilir. 2
5) Okul Psikolojik danışmanları çokültürlülük kavramını bilir ve belirli grupların (din, etkin köken, politik duruş, sosyoekonomik düzeye bağlı toplumsal sınıflar, dil, cinsel tercih, inanç sistemi, yaş grupları, özel gereksinimli bireyler) kültürel ihtiyaçlarını fark eder; her bireyin okul psikolojik danışma programına ulaşmasını kolaylaştırır; kültürel ihtiyaçlara uygun müdahaleler ile cevap verir. 4
6) Okul psikolojik danışmanları insanın değişim aşamalarını kapsayan süreci psikolojik danışma kuramları çerçevesinde bilir; danışana uygun amaç belirlemede, amaçlarına ulaşmada ve yaşam durumları ile başetme kapasitelerini arttırmada danışanlara yardım edecek etkili psikolojik danışma becerilerini sergiler. 1
7) Okul psikolojik danışmanları mesleki etik kurallara ve yasal yükümlülüklere bağlıdır ve buna göre hareket eder; etik ikilemlerde ilgili kişileri bilgilendirir; etiğe uygun olarak profesyonel mesleki yeterliliğini ve gelişimini sürdürür. 2
8) Okul psikolojik danışmanları kapsamlı ve gelişimsel okul psikolojik danışma programları tasarlar ve uygularlar ve yönetirler; grup rehberlik etkinlikleri, grupla psikolojik danışma uygulamaları, bireysel psikolojik danışma hizmeti sunar 1
9) Okul psikolojik danışmanları mesleki ve kişisel anlamda güçlü yanlarını, sınırlılıklarını ve bireysel niteliklerini bilir; etkili bir meslek elemanı olmak için gerekli kişilik özelliklerini, bilgi ve temel becerilere sahiptir, mesleki bilgileri sürekli yeniler, gerektiğinde süpervizyon alır; mesleğin güçlenmesi için aktif olarak destek sağlar; mesleğin savunuculuğunu yapar. 2
10) Okul psikolojik danışmanları intihar, doğal afet gibi kriz durumlarında okul krize müdahale programları geliştirir, uygular ve değerlendirir; disiplinlerarası afet çalışmalarında yer alır, psikolojik ilk yardım hizmetini sunar. 1
11) Okul psikolojik danışmanları bireyler, veliler, öğretmenler, yöneticiler, ve kurumlara rehberlik, gelişimsel ihtiyaçlar, problemler, programlar ve okuldaki etkinlikler ile ilgili konsültasyon çalışmaları yapar; gruplara yönelik program geliştirir, bilgi kaynaklarına ulaşır. 1
12) Okul psikolojik danışmanları araştırma yöntemlerini ve istatistiksel analizleri bilir ve uygular; paydaşlarla araştırma sonuçlarını paylaşır ve yorumlar; program değerlendirmede araştırma sonuçlarından yararlanır. 1
13) Okul psikolojik danışmanı uygulamaları ile ilgili kayıtları tutar, okul personeline, anne-babalara refere kurumlarını tanıtır ve bu kurumlardan destek alma konusunda paydaşlara yardım eder. 1
14) Okul psikolojik danışmanı yürürlükteki özel eğitimle ilgili hukuki temelleri tanır, özel eğitime ihtiyaç duyan bireyleri belirler ve yönlendirir. 1
15) Okul psikolojik danışmanları eğitim sistemlerini, öğrenme yaklaşımlarını, öğrenmeyi etkileyen faktörleri bilir, eğitimle ile ilgili sorunlara eleştirel düşünme yaklaşımı geliştirir; öğrencilerin gelişimini artırmak amacıyla sorun odaklı çözümleri psikolojik danışma programına dahil eder. 1