EĞİTİM TEKNOLOJİSİ (TÜRKÇE, DOKTORA)
Doktora TYYÇ: 8. Düzey QF-EHEA: 3. Düzey EQF-LLL: 8. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
EDT6016 Biliş, Öğrenme ve Teknoloji Güz 3 0 3 12
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANSÜSTÜ
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. YAVUZ SAMUR
Opsiyonel Program Bileşenleri: Yok
Dersin Amacı: Bu ders nörobilim, bilişsel psikoloji ve eğitim teknolojisinin kesişimini araştırmaktadır. Öğrenciler, multidisipliner bir bakış açısıyla beynin bilgiyi nasıl işlediğini, biliş ilkelerini ve teknolojiyle etkili öğrenme deneyimleri tasarlamanın sonuçlarını inceleyeceklerdir.

Doktora seviyesindeki bu derste, eğitim teknolojisi bağlamında beyin fonksiyonu, biliş ve öğrenme arasındaki karmaşık ilişkiyi araştırıyoruz. Öğrenciler, eğitim teknolojisi müdahalelerinin tasarımını, uygulanmasını ve değerlendirilmesini bilgilendirmek için sinirbilim ve bilişsel psikoloji ilkelerini entegre eden bir yolculuğa çıkacaklar. Ders, beyin bilimi ve eğitim teknolojisinin kesiştiği karmaşık konuları ele almak için eleştirel düşünmeyi ve bilgi sentezini teşvik eden multidisipliner bir yaklaşım benimsemektedir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Temel Anlayış: Sinirbilim ve bilişsel psikolojinin temel kavramlarında sağlam bir temel geliştirerek, eğitim teknolojisini bilişsel bir mercekle analiz etmek için bir çerçeve sağlar.
Disiplinlerarası Entegrasyon: Sinirbilim ve bilişsel psikolojiden elde edilen içgörülerin eğitim teknolojisi alanına nasıl etkili bir şekilde entegre edilebileceğini keşfedin ve öğrenme süreçlerinin bütünsel bir şekilde anlaşılmasını teşvik edin.
Bilişsel Çıkarımlar: Çeşitli eğitim teknolojisi araçlarının ve müdahalelerinin bilişsel sonuçlarını analiz ederek beynin doğal süreçleriyle nasıl uyum sağladıklarını ve bunları nasıl etkilediklerini değerlendirin.
Bilişsel Bilimin Uygulanması: Bilişsel bilimin ilkelerini, öğrenme çıktılarını geliştirmeye odaklanarak eğitim teknolojisi müdahalelerinin tasarımına ve değerlendirilmesine uygulayın.
Eleştirel Değerlendirme: Beyin bilimi ve eğitim teknolojisinin kesişme noktasındaki araştırmaları eleştirel bir şekilde değerlendirme becerisini geliştirmek, sağlam bilimsel kanıtlar ve popüler iddialar arasında ayrım yapmak.
Bilişsel Yük Yönetimi: Öğrenme deneyimlerini optimize etmeyi ve bilişsel aşırı yükü en aza indirmeyi amaçlayan bilişsel yük teorisini anlamak ve öğretim tasarımına uygulamak.
Gelişen Teknolojiler: Sanal gerçeklik, artırılmış gerçeklik ve yapay zeka gibi gelişmekte olan teknolojilerin bilişsel süreçler üzerindeki etkisini ve eğitim bağlamlarındaki potansiyelini araştırmak.
Uyarlanabilir Öğrenme Sistemleri: Bireysel bilişsel profillerle nasıl uyum sağladıklarını ve kişiselleştirilmiş öğrenme deneyimlerine nasıl katkıda bulunduklarını göz önünde bulundurarak uyarlanabilir öğrenme sistemlerinin arkasındaki ilkeleri inceleyin.
Etik Hususlar: Beyin ve bilişsel bilim tarafından bilgilendirilen eğitim teknolojisinin kullanımıyla ilgili etik hususları tartışın, potansiyel riskleri ve faydaları araştırın.
Gelecekteki Yönelimler: Sinirbilim ve bilişsel psikolojideki ilerlemelerin eğitim teknolojisi ortamını nasıl şekillendirebileceğini öngörerek, alandaki mevcut eğilimleri ve gelecekteki yönelimleri keşfedin.

Dersin İçeriği

Bilişsel Yük Teorisi, Biliş ve Multimedya Öğrenmenin Bilişsel Teorisi: Beyin Ekran Karşısında Nasıl Öğrenir? ve İlgili Araştırmalar (teorik bölüm, arka plan, bilişsel süreçler, kısa ve uzun süreli bellek, içsel ve dışsal bilişsel yük)
Bilişsel Yük Etkileri - Mayer ve Swellers'ın Multimedya Öğrenme Tasarım İlkeleri
Öğrenme ve Öğretme Uygulamalarında İçerik Tasarımı, Duygusal Tasarım ve Mesaj Tasarımı ve İlgili Araştırmalar (Sunum, İnfografik, Yazı Tasarım Araçları, Metin Kutuları ve Özellikleri, Yazı Tipleri, Yazı ve Metin Kullanımı, Metnin Mesajlar Üzerindeki Etkisi, Kelime Bulutları, E-kitaplar, Karikatürler ve Posterler) ve İlgili 5 Araştırma
Öğrenme ve Öğretme Uygulamalarında Görsel Tasarım ve Duygusal Tasarım ve İlgili Araştırmalar (Animasyon, Video, Etkileşimli Video, Avatar Seslendirme Araçları, Video Düzenleme Araçları, Görsellerin/Videoların Öğrenme Üzerindeki Etkileri) ve İlgili 5 Araştırma
Öğrenme ve Öğretme Uygulamalarında Video, Görsel, İşitsel ve Metinsel İçerik için Yapay Zeka Araçları (ChatGPT, Dall-E, MidJourney, Music LM gibi uygulamalar) ve 5 İlgili Araştırmas

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Genel Bakış
2) Biliş ve Öğrenmeye Giriş Bölüm: Sternberg#1
3) Gözleme ve Öğrenme Bölüm: Mazur#12
4) Dikkat ve Bilinç Sternberg#4
5) Hafıza: Modeller ve Araştırma Yöntemleri Sternberg#5
6) Hafıza: Süreçler Sternberg#6
7) Bağlam ve Dil bozukluklarındaki Dil Sternberg#10
8) Dil, Öğrenme ve Bellek Biyopsikoloji Pinel#11& #16
9) İnsan ve Yapay Zeka Croker#9 &Sternberg#13
10) Problem Çözme ve Yaratıcılık Sternberg#11
11) Vize
12) Sunum
13) Sunum
14) Final Sınavı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: • "Mind, Brain, and Education: Neuroscience Implications for the Classroom" by David A. Sousa
• "How People Learn: Brain, Mind, Experience, and School" by National Research Council
• "Cognition in the Digital World" by Herre van Oostendorp
• Counts, E. L. (2003). Multimedia Design and Production for Students ve Teachers. Boston: Allyn & Bacon.
• Mayer, R. (2005). The Cambridge Handbook of Multimedia Learning. New York: Cambridge University Press.
• Mayer, R. (2007). Multimedia Learning. New York: Cambridge University Press.
• Related book chapters
Diğer Kaynaklar:

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 14 % 5
Ödev 1 % 10
Ara Sınavlar 1 % 35
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sunum / Seminer 1 10 10
Ödevler 1 30 30
Ara Sınavlar 1 80 80
Final 1 150 150
Toplam İş Yükü 312

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Eğitim teknolojisi alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri kavrama ve eğitim ile ilişkilendirebilmek. 5
2) Eğitim teknolojisinin diğer disiplinler ile olan ilişkilerini kavrama ve bu ilişkiler çerçevesinde olası uygulamalar ile ilgili fikirlerini ifade edebilmek. 4
3) Eğitim teknolojisi alanına yenilik getiren yeni bir düşünce, yöntem veya uygulama tasarlayabilme, geliştirebilme ve değerlendirebilme 4
4) Disiplinlerarası bakış açısını kullanarak eğitim teknolojisi alanında özgün araştırmalar yönetebilme 4
5) Eğitim teknolojisi alanında özgün bir konuyu bilimsel araştırma yöntemleri ilkeleri çerçevesinde bağımsız veya işbirliği içerisinde araştırabilme, elde ettiği sonuçları araştırma raporu olarak sunabilme 4
6) Eğitim teknolojisi alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşleri savunabilme 4
7) Eğitim teknolojisi alanındaki uzmanlar ile yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurabilme 3
8) Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak eğitim teknolojisi ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirebilme. 5
9) Eğitim teknolojisi alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri takip ederek, toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunabilme. 4
10) Eğitim teknolojisi ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunabilme ve bu değerlerin gelişimini destekleyebilme. 4
11) Eğitim teknolojisi alanında bir bilimsel makaleyi ulusal/uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak alandaki bilgi birikimine katkı getirebilme. 4
12) Özgün ve disiplinlerarası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme. 4