EĞİTİM TEKNOLOJİSİ (TÜRKÇE, DOKTORA)
Doktora TYYÇ: 8. Düzey QF-EHEA: 3. Düzey EQF-LLL: 8. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
EDT6011 Teknoloji ile Bütünleştirici Eğitim Güz
Bahar
3 0 3 12
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANSÜSTÜ
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi YAVUZ SAMUR
Opsiyonel Program Bileşenleri: Yok
Dersin Amacı: Bu dersin amacı, özel eğitime ihtiyacı olan bireylerin eğitiminde kullanılmak ve onlara yardımcı olmak üzere oluşturulan yardımcı teknolojilerin temelleri, teknikleri, uygulanma alanlarına ve ilgili yeniliklere dair becerileri öğrencilere kazandırmaktır. Dersin birincil hedefi, basitten en karmaşık teknolojilere kadar geniş bir alanda, engelli bireylerin öğrenmelerinde önündeki engelleri kaldırmak üzere bilgisayar ve eğitim teknolojilerinden nasıl faydalanılabileceğini göstermektir. Stratejik Teknoloji Analizi ve yardımcı teknolojileri özel eğitim ve kaynaştırılmış sınıflara entegre etme stratejileri ayrıca tartışılacaktır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1- Evrensel Tasarım prensiplerini açıklayabilir.
2- Yardımcı Teknolojiler ile Öğrenmeye yönelik Evrensel tasarım arasındaki farkları ayırt edebilir.
3- IEP (Kişiye Özel Eğitim Programı)’nın temel prensiplerini ve amaçlarını kavrayabilir.
4- Yardımcı Teknolojilere dair yasal mevzuatları takip edebilir.
5- Okullarda teknoloji kullanımı ile ilgili etik ve yasal konuları açıklayabilir.
6- Yardımcı teknolojiler ile bağlantılı ulusal ve yerel kuruluşları belirleyebilir.
7- Yardımcı teknolojileri geliştirme sürecini ve bu süreçte yer alan profesyonellerin rollerini açıklayabilir.
8- Engelli kategorilerine uygun yardımcı teknolojileri ve detaylarını kavrayabilir.
9. AT ölçme ve değerlendirme kriterleri sürecini tartışabilir.
10- Erişilebilirlik kriterlerine göre web sayfalarını test edebilir.

Dersin İçeriği

IEP (Kişiye Özel Eğitim Programı) ve Evrensel Tasarım (UD)/Erişimi, Özelleştirilmiş Uyarlanabilir Aygıtlar and Stratejiler, Windows & Mac Erişilebilirlik Araçları, Metin Okuma, Sesi Metne Çevirme, Web Erişilebilirliği ve Temel Programlama Teknikleri

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Derse giriş
2) Yardımcı Teknolojiler: Tanım, Kurallar, Devamlılık ve Sınıf içi Kullanım, Yardımcı Teknolojiler yasalarına ve Bilim ve Teknoloji Politikalarına genel bir bakış
3) Evrensel Tasarım, Erişilebilirlik, Öğrenmeye Yönelik Evrensel Tasarım
4) AT & UDL Kullanım Alanları, UD & UDL İlişkisi
5) Teknoloji Değerlendirmesi, Yardımcı Teknolojileri Değerlendirmede Kullanılan araç ve çerçeveleri Keşfetme
6) IEP (Kişiye Özel Eğitim): Amaçlar ve Çıktıları
7) Yardımcı Teknolojiler & Otizm
8) Çocuklar ve ergenler için Yardımcı Teknolojiler
9) İleri seviye engelliler için Yardımcı Teknolojiler
10) Yardımcı Teknolojiler: Konumlama ve Hareket Kabiliyeti
11) İletişim için Yardımcı Teknolojiler
12) Yardımcı Teknolojiler: Duyu ve algı zayıflığı
13) Uzaktan Eğitim için Yardımcı Teknolojiler Web Erişilebilirliği
14) Yardımcı Teknolojiler Proje Sunumları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: - Bryant, D.P. and Bryant, B.R.(2012). Assistive Technology for people with disabilities. The Unites States:Pearson Education Inc.
- Sadao, K.C. and Robinson, N.B. (2010). Assistive technology for young children. Maryland:Paul H. Brookes Publishing Co.
- Dell, A.G., Newton, D.A. and Petroff, J. G. (2012). Assistive Technology in the classroom. New Jersey: Pearson Education Inc.
- Beard, L.A., Bowden Carpenter, L., & Johnston, L. B. (2011). Assistive technology access for all students (2nd ed.). New Jersey: Pearson Education Inc.
- Wehmeyer, M.L., Smith,S.J., Palmer, S.B., Davies, D.K., & Stock, S.E. (2004). Technology use with mental retardation. International review of research in mental retardation. Volume 29, Elsevier Academic Press: Sam Diego California
- Wehmeyer, M.L, Palmer, S.B., Smith,S.J.,Parent, W. Davies, D.K., & Stock (2006). Technology use by people with intellectual and developmental disabilities to support employment activities: A single-subject design meta analysis,.Journal of Vocational Rehabilitation 24, 81–86.
- Wehmeyer, M.L.,Tasse, M.J., Davies, D.K., & Stock, S. (2012). The role of technology use by a person with intellectual or developmental disabilities as a family support. Rivistadi studi familiari. 16(2), 90-99.
Diğer Kaynaklar:

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 10 % 20
Ödev 2 % 40
Projeler 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Proje 1 80 80
Ödevler 2 40 80
Toplam İş Yükü 202

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Eğitim teknolojisi alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri kavrama ve eğitim ile ilişkilendirebilmek.
2) Eğitim teknolojisinin diğer disiplinler ile olan ilişkilerini kavrama ve bu ilişkiler çerçevesinde olası uygulamalar ile ilgili fikirlerini ifade edebilmek.
3) Eğitim teknolojisi alanına yenilik getiren yeni bir düşünce, yöntem veya uygulama tasarlayabilme, geliştirebilme ve değerlendirebilme
4) Disiplinlerarası bakış açısını kullanarak eğitim teknolojisi alanında özgün araştırmalar yönetebilme
5) Eğitim teknolojisi alanında özgün bir konuyu bilimsel araştırma yöntemleri ilkeleri çerçevesinde bağımsız veya işbirliği içerisinde araştırabilme, elde ettiği sonuçları araştırma raporu olarak sunabilme
6) Eğitim teknolojisi alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşleri savunabilme
7) Eğitim teknolojisi alanındaki uzmanlar ile yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurabilme
8) Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak eğitim teknolojisi ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirebilme.
9) Eğitim teknolojisi alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri takip ederek, toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunabilme.
10) Eğitim teknolojisi ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunabilme ve bu değerlerin gelişimini destekleyebilme.
11) Eğitim teknolojisi alanında bir bilimsel makaleyi ulusal/uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak alandaki bilgi birikimine katkı getirebilme.
12) Özgün ve disiplinlerarası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme.