EĞİTİM TEKNOLOJİSİ (TÜRKÇE, DOKTORA) | |||||
Doktora | TYYÇ: 8. Düzey | QF-EHEA: 3. Düzey | EQF-LLL: 8. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
EDT6010 | Technology-Aided Learning | Güz | 3 | 0 | 3 | 10 |
Öğretim Dili: | Turkish |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. ŞEFİKA FEZA ORHAN |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | Güncel öğretim teknolojisi eğilimleri, öğrenme süreçlerinin desteklenmesine yönelik olarak değişim göstermektedir. Bu kapsamda, değişen öğretim teknolojisi alanı doktora mezunlarının teknolojik araçlar ile desteklenmiş/güçlendirilmiş öğrenme ortamlarının tasarımı ve öğrenme üzerindeki sonuçları ile ilgili çalışmaların bilimsel temellerine hâkim olmasını ve aktif tasarım süreçlerine katkıda bulunabilmesini sağlamak bu dersin temel amacı olarak düşünülmektedir. Öğretim teknolojisinin bir boyutu, öğrenme problemlerine öğretime dayalı çözümler bulmaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. Teknolojik araçların entegrasyonu ile desteklenmiş öğrenme ortamlarının tasarımında araştırma alanlarını tanır ve alan ile ilişkisini analiz edebilir. 2. Teknolojik araçların entagrasyonu ile güçlendirilmiş öğretim süreçlerinin tasarımı, geliştirilmesi, sunumu ve değerlendirilmesi aşamalarını özellikleri ile açıklayabilir 4. Teknolojik araçların entagrasyonu için bir Teknoloji Entegrasyon Modelinin (TİPM) aşamalarını bilir. 5. Teknolojik araçlarla güçlendirilmiş öğretim süreçlerinin tasarımı, geliştirilmesi, sunumu ve değerlendirilmesi ile ilgili yapılmış araştırmaları okuma ve yapılan çalışmaların güçlü, zayıf yönlerini analiz edebilme becerilerini kazanacakatır. |
DERSİN ANA SORULARI: 1.Hangi farklı disiplinler öğretim teknolojileri araştırma alanı içinde yer alır? (Etkileyen ve etkilenen) 2. Neden ille de teknoloji entegrasyonuna dayalı öğretim tasarımı? 3. Başarılı teknoloji entegrasyonun göstergeleri nelerdir? |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Tanışma, Hedefler, dersin amacı, ders programının, yararlanılacak kaynakların tartışılması | |
2) | 1. Anımsama • Öğrenme nedir, nasıl gerçekleşir • Okul sürecinde öğrenmeyi (başarı!) etkiyen değişkenler nelerdir? | Kaynak 1 özet ve en az sıralı 3 soru çıkarılarak tartışılmak üzere hazır gelinecek |
3) | 2.Öğrenmeyi destekleme • Motivasyon • Motivasyonun başlıca göstergeleri nedir? • Performans | Tartışılacak ana sorular 1.Motivasyon nedir? 2.ARCS Modeli temel bileşenleri nedir? Model görseli üzerinden sunum. 3.Motivasyon sadece duyuşsal alana mı aittir? 4.İçsel-Dışsal Motivasyon arasındaki fark? |
4) | 2.Öğrenmeyi destekleme • Motivasyon • Motivasyonun başlıca göstergeleri nedir? • Performans | 1. ARCS Modeli çerçevesinden, öğrenmede motivasyonun önemi ve motivasyonun başlıca göstergeleri nedir ve öğretim teknolojileri ile ilişkisi nedir? Not: Tartışmanızı, teknoloji entegrasyonu sürecinde motivasyon değişkeninin çalışıldığı 2015 sonrası en az iki makale bulguları ile destekleyerek yapınız. |
5) | Teknolojik Araçlar ile Öğrenme/Öğretme Sürecini destekleme 1.Öğrenme ortamı bileşenleri nelerdir? 2.Teknolojik araçlarla destelenmiş öğrenme ortamından ne anlamalıyız? | Oku, not alarak derse gel (6) Roblyer,M.D., (2016) Integrating Educational Technology into Teaching 1.Perspectives that define ET (sf 3/pdf 33) 2.What we have learned from the past ? (sf 9/pdf 38) 3.Today’s ET Issues: Social, Educational, Culturel, Ethical (Table 1.4. sf13/pdf 42) |
6) | Teknolojik Araçlar ile Öğrenme/Öğretme Sürecini destekleme 1.Öğrenme ortamı bileşenleri nelerdir? 2.Teknolojik araçlarla destelenmiş öğrenme ortamından ne anlamalıyız? | Öğretim Teknolojileri Uygulamaları i. Video Tabanlı Öğrenme (Video-Based Learning) ii. Artırılmış Gerçeklik (AR-Augmented Reality) iii. Sanal Öğrenme (VR-Virtual Reality) |
7) | Teknolojik Araçlar ile Öğrenme/Öğretme Sürecini destekleme | Öğretim Teknolojileri Uygulamaları DEVAM i. Harmanlanmış Öğrenme (Blended Learning) ii. Ters Yüz Edilmiş Öğrenme (Flipped Learning) iii. Her yerde Mobil Öğrenme (Ubiquitous mobile Learning) iv. Micro öğrenme (Microlearning) v. Oyun ve Oyunlaştırma (Dijital Games &Gamification) |
8) | Teknolojik Araçlar ile Öğrenme/Öğretme Sürecini destekleme | Derse cevaplarla geliniz 1. (1) Reiser’a göre alanı yönlendiren sekiz eğilim nedir? Eklenecek eğilim var mı? 2.(4) Teknoloji entegrasyonu sürecinde öğretmenin tasarımcı olarak rolü hangi açıdan önemlidir? |
9) | Eğitim/ Teknoloji/ Teknolojinin Öğretim Sürecine Entegrasyonun Temelleri | 2. Entegrasyon Modelleri a. Yönlendirilmiş (Direcred) Modeller Şekil 2.7 (sf 36-41 pdf 41) ve a.a. Yönlendirilmiş TE Dayalı Stratejiler (sf 52-53, pdf 81) Table 2.3 |
10) | Eğitim/ Teknoloji/ Teknolojinin Öğretim Sürecine Entegrasyonun Temelleri 1. Başarılı TEP ve Uygulaması için gerekli önkoşullar. 2. Öğrenme Teorileri, Öğretim Tasarımı ve TE . Öğrenme Teorilerine Dayalı Entegrasyon : a. Yönlendirici Entegrasyona dayalı TE Öğretim Tasarımı (Edinme Metaphoru) b. Yapılandırmacı yaklaşıma dayalı T E Tasarımı (Üretme Metaphoru) c. Her iki Model | Ders Süreci Her öğrenci seklin bir öğesini ama herkes bütüne hâkim olarak hazırlansın |
11) | Teknoloji Entegrasyonu Planlama Modeli a. TEP Modelin ana basamakları nedir? Yeni bir öneriniz var mı ? b. Modelsiz olmaz mı? | 1. Hornack, A. M. (2011, 22 April). Technology Integration Matrix. EDD 7914. Technology Integrated Teaching and Learning.Nova Southern University. https://fcit.usf.edu/matrix/ 2. Kimmons, R., Graham, C. R., & West, R. E. (2020). The PICRAT model for technology integration in teacher preparation. Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, 20(1). https://citejournal.org/volume-20/issue-1-20/general/the-picrat-model-for-technology-integration-in-teacher-preparation |
12) | TE Models | Etkinlik : Case study örnekleri ile entegrasyon düzeyini tartışma. |
13) | 7. The Unified Theory of Acceptance and Use of Technology Model (UTAUT) | Modellerin, entegrasyon sürecine katkıları açısından karşılaştırılması |
14) | 1: Rogers’ Diffision of Innovation Theory | SORU: Roger’s Theory ve TRA+TAM Modelleri cevabını aradıkları sorular nelerdir ? Tartışmanın Ana Konusu: 3 teori arasındaki ilişki nedir, alanımızla bağlantısı nedir? |
Ders Notları / Kitaplar: | |
Diğer Kaynaklar: | 1. Roblyer M.D. (2016) , Integrating Educational Technology into Teaching, 7th Edition 2. Reiser, R.A., Dempsey, J.V.(Ed) (2018) , Trends &issues in ınstructional Design &Technology , 4th Edition, Pearson 3. F.Q. Lai & J.D. Lehman (Eds.) (2017), Learning and Knowledge Analytics in Open Education. Switzerland: Springer International Publishing 4. John M. Keller, (2010) Motivational Design for Learning and Performance: The ARCS Model Approach, Springer. 5. Çağıltay, K., Göktaş Y. (Ed) (2016) Öğretim Teknolojilerinin Temelleri: Teoriler, Araştırmalar, Eğilimler, Pegem YY. 6. Orhan, F.; Kurt,A.A., Bardakcı, S.(Ed) (2022) Öğrenme-Öğretme Sürecinde Teknoloji Entegrasyonu Üzerine Karma Yazılar, Pegem YY, Isbn 978-625-7228-48-0 7. Rogers,E.M. (1983) Diffusion of Innovation 3th edition, The Free Press. 8. Çınar, Y., & Orhan, F. Ş. (2019). Özel okullarda çalışan öğretim teknologlarının eğitim özgeçmişlerinin ve görevlerinin öğretim teknolojileri alanı ile örtüşmesi üzerine bir analiz. YILDIZ Journal of Educational Research, 4(2), 83-122 |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Final | 1 | % 100 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 0 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 100 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Final | 1 | 250 | 250 |
Toplam İş Yükü | 250 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Eğitim teknolojisi alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri kavrama ve eğitim ile ilişkilendirebilmek. | 5 |
2) | Eğitim teknolojisinin diğer disiplinler ile olan ilişkilerini kavrama ve bu ilişkiler çerçevesinde olası uygulamalar ile ilgili fikirlerini ifade edebilmek. | 5 |
3) | Eğitim teknolojisi alanına yenilik getiren yeni bir düşünce, yöntem veya uygulama tasarlayabilme, geliştirebilme ve değerlendirebilme | 3 |
4) | Disiplinlerarası bakış açısını kullanarak eğitim teknolojisi alanında özgün araştırmalar yönetebilme | 4 |
5) | Eğitim teknolojisi alanında özgün bir konuyu bilimsel araştırma yöntemleri ilkeleri çerçevesinde bağımsız veya işbirliği içerisinde araştırabilme, elde ettiği sonuçları araştırma raporu olarak sunabilme | 4 |
6) | Eğitim teknolojisi alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşleri savunabilme | 5 |
7) | Eğitim teknolojisi alanındaki uzmanlar ile yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurabilme | 4 |
8) | Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak eğitim teknolojisi ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirebilme. | 4 |
9) | Eğitim teknolojisi alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri takip ederek, toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunabilme. | 5 |
10) | Eğitim teknolojisi ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunabilme ve bu değerlerin gelişimini destekleyebilme. | 5 |
11) | Eğitim teknolojisi alanında bir bilimsel makaleyi ulusal/uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak alandaki bilgi birikimine katkı getirebilme. | 2 |
12) | Özgün ve disiplinlerarası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme. | 5 |