EĞİTİM TEKNOLOJİSİ (TÜRKÇE, DOKTORA) | |||||
Doktora | TYYÇ: 8. Düzey | QF-EHEA: 3. Düzey | EQF-LLL: 8. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
EDT6001 | Eğitim Araştırmalarında Nicel Yöntemler | Bahar Güz |
3 | 0 | 3 | 9 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | Turkish |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi ZEYNEP CÖMERT |
Dersi Veren(ler): |
Prof. Dr. ALİ BAYKAL |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | Bu ders katılımcıların araştırma becerilerini geliştirmek için üst düzey bilişsel hedeflere göre tasarım ve değerlendirme yapmalarına yol gösterecektir: * Öncelikle insan yaşamına yapılan eğitsel müdahalelerin öneminin kavranması. * Araştırmaların yorumlanması ve çözümlenmesi, * Araştırma tasarımı ve değerlendirmesine betimleyici, açıklayıcı ve yordayıcı katkı, * Gözlemlerde ve anlatımlarda eleştirel ve yaratıcı anlayışla yaklaşım, * Öğrenme deneyimlerinin bütünlük ve çeşitliliğini gönüllü kabullenme, * Öğrencilerin öğrenme amaçlarını ve öğretmenlerin öğretici işlevlerini zenginleştirecek özgün araştırmalar önerme coşkusu... |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bu ders aşağıdaki hedef kazanımlara göre tasarlanmıştır ve aynı ölçütlere göre değerlendirilecektir. Dersin başarılı biçimde tamamlanmış olabilmesi için bu hedeflere erişilmiş olunmalıdır. * Araştırma kavramlarını ve terimlerini yerinde ve doğru kullanma; * Eğitsel araştırmaların yapısal bileşenlerini algılama ve ayırt etme; * Gözlem ve kanıtları doğru yorumlama; * Özgün araştırma önerileri geliştirme; * Araştırma yöntemlerinin olası katkılarını ve sınırlılıklarının farkına varma. |
ÖLÇME KAVRAMLARI Veri kaynakları Evren, örneklem, istatistik, parametre Betimsel ve vardamsal istatistik Parametrik ve parametrik olamayan istatistikler Ölçme Düzeyleri Sınıflama Sıralama ve dereceleme Eşit Aralıklı Oranlı Kesikli ve sürekli değişkenler Sıklık sayıları kasnağı VERİ SUNUMU Çubuk Çizge Gelişim Çizgesi Sıklık Çokgeni Birikimli Sıklık çizgesi ve Büklümlü Çizge BAŞARININ OALĞAN ÖLÜMÜ Ortalama Ortanca Tepe değer Olağan dağılım Olağan dağılımın matematiksel özellikleri BAŞARIDAKİ DEĞİŞKENLİĞİN ÖLÇÜMÜ Aralık Standart sapma Varyans GÖRELİ BAŞARININ ÖLÇÜMÜ Yüzdelikler Standart puanlar ve z puanları T-ölçeği Not verme BAĞLANTILARIN ÖLÇÜMÜ İki etkenin bağımlılıktan uzaklaşması İlişki içeren ölçümler Pearson ilişki katsayısı r Sıra düzeni ilişki katsayısı Kendall sıra düzeni ilişki katsayısı (t, tau) Some further thoughts on relationships The coefficient of determination REGRESSION ANALYSIS Simple linear regression Multiple regression Using the coefficient of determination in multiple regression analysis INFERENTIAL STATISTIC Sampling methods Simple random sampling Systematic sampling Stratified sampling Cluster sampling Stage sampling .» Sampling error Levels of confidence distributions Degrees of freedom Hypothesis formulation and testing Statistical significance One-tailed and two-tailed tests Type 1 and Type 2 error Independent and dependent variable Correlated and uncorrelated data Parametric and non-parametric statistics: some further observations ONE GROUP DESIGN: SINGLE OBSERVATIONS ON ONE VARIABLE Using the chi square one-sample test Using the Kolmogorov-Smirnov one-sample test ONE GROUP DESIGN: ONE OBSERVATION PER SUBJECT ON EACH OF TWO OR MORE VARIABLES Using the Pearson product moment correlation coefficient Using simple linear regression Using Spearman's rank order correlation coefficient (rho) Using Kendall's rank order correlation coefficient (tau) Using the point biserial correlation coefficient Using the correlation coefficient tetrachoric r Using partial correlation Using the phi coefficient Using Yule's Q Using the contingency coefficient Choosing a measure of association ONE GROUP DESIGN: REPEATED OBSERVATIONS ON THE SAME SUBJECTS UNDER TWO CONDITIONS OR BEFORE AND AFTER Using the r test for correlated data Using the Wilcoxon matched pairs signed ranks test ONE GROUP—MULTI-TREATMENT (TRIALS): TREATMENTS AS INDEPENDENT VARIABLE Using the one-way analysis of variance for correlated means (with repeated measures on the same sample or separate measures on matched samples) Using the Friedman two-way analysis of variance by ranks TWO GROUP DESIGNS: STATIC COMPARISONS ON ONE OR MORE VARIABLES Using the (test for independent samples (pooled variance) Using the t test for independent samples (separate variance) Using the Mann-Whitney U test (for moderately large samples N2 between 9 Using the Mann-Whitney U test (for large samples JV2 20) Using x2, chi square (2 x k) Using the Kolmogorov-Smirnov two-sample test MULTI GROUP PESIGN: MORE THAN TWO GROUPS, ONE SINGLE VARIABLE Using one-way analysis of variance, independent samples. Using the Kruskal-Wallis one-way analysis of variance by ranks Using chi square in (fcxn) tables FACTORIAL DESIGNS—THE EFFECT OF TWO INDEPENDENT VARIABLES ON THE DEPENDENT VARIABLE (a) No repeated measures on factors (b) Repeated measures on ONE factor (c) Repeated measures on BO |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | ÖLÇÜM KAVRAMLARI Ölçüm Değerlendirme Değerlendirme Veri kaynakları Popülasyonlar, parametreler, örnekler ve istatistikler Tanımlayıcı ve çıkarımsal istatistikler Parametrik ve parametrik olmayan istatistikler Ölçüm ölçekleri Nominal ölçek Sıralı ölçek Aralık ölçeği Oran ölçeği İzomorfizm Hatası | Gary Shank, Launcelot Brown. Exploring Research Literacy. Routledge: Taylor&Francis; 2007. Norman Blaike. Designing Social Research. Polity Press; 2007 Paul R. Kinnear, Colin D. Gray. PASW Statistics 17. Psychology Press: Taylor&Francis; 2010. Robert C. Bogdan, Sari Knopp Biklen. Qualitative Research in education. Allyn and Bacon; 1998. L. R. Gay, G. E. Mills, P. Airasian. Educational Research. Pearson Educational International; 2009. |
2) | VERILERIN HAZIRLANMASI VE SUNULMASI Kesikli ve sürekli değişkenler Sayıların sınırları Frekans tablosu Çubuk grafik Histogram Frekans polygo Kümülatif frekans grafiği | Cohen, L., Manion, L., Morrison, K. (n.d.). Research methods in education. Retrieved from http://knowledgeportal.pakteachers.org/sites/knowledgeportal.pakteachers.org/files/resources/RESEARCH%20METHOD%20COHEN%20ok.pdf |
3) | TIPIK BAŞARININ ÖLÇÜLMESI GÖRELI BAŞARININ ÖLÇÜLMESI BAŞARIDAKI DEĞIŞIMLERIN ÖLÇÜLMESI Gruplanmamış verilerden ortalama hesaplama Medyan Medyan hesaplama Mod Bir merkezi eğilim ölçüsü seçme Ortalamayı kullanın Medyan değerini kullanın Modu kullanın Normal eğri Normal olasılık eğrisinin pratik bir uygulaması Normal olasılık eğrisinin bazı matematiksel özellikleri Menzil Ortalama sapma (A.D) Standart sapma (S.D) Gruplanmamış verilerden standart sapmanın hesaplanması Varyasyon katsayısı (V) yüzdelik dilimler Yöntem 1: Yüzdelik puanların hesaplanması Yöntem 2: Bireysel puanlar için yüzdelik sıraların hesaplanması Standart puanlar veya Z puanları T-ölçekli | Cohen, L., Manion, L., Morrison, K. (n.d.). Research methods in education. Retrieved from http://knowledgeportal.pakteachers.org/sites/knowledgeportal.pakteachers.org/files/resources/RESEARCH%20METHOD%20COHEN%20ok.pdf |
4) | BIRLIKTELIK, BAĞIMLILIK VE ILIŞKININ ÖLÇÜLMESI İki faktör arasındaki bağımsızlıktan ayrılma Alt grup farklılıklarının büyüklüğü İkili karşılaştırmaların özeti İlişkilendirme hata ölçümlerinde oransal azalma Korelasyon içeren ölçümler Çarpım moment korelasyon katsayısı r'nin hesaplanması Sıra korelasyon katsayıları Kendall'ın sıralama korelasyon katsayısı (t, tau) İlişkiler üzerine bazı başka düşünceler Belirleme katsayısı | Cohen, L., Manion, L., Morrison, K. (n.d.). Research methods in education. Retrieved from http://knowledgeportal.pakteachers.org/sites/knowledgeportal.pakteachers.org/files/resources/RESEARCH%20METHOD%20COHEN%20ok.pdf |
5) | TEK GRUP TASARIMI: IKI VEYA DAHA FAZLA DEĞIŞKENIN HER BIRINDE DENEK BAŞINA BIR GÖZLEM Pearson çarpım momenti korelasyon katsayısını kullanarak Basit doğrusal regresyon kullanarak Spearman'ın sıralama korelasyon katsayısı (rho) kullanılarak Kendall'ın sıralama korelasyon katsayısını (tau) kullanarak Nokta iki serili korelasyon katsayısını kullanarak Korelasyon katsayısı tetrakorik r kullanılarak Kısmi korelasyon kullanımı phi katsayısını kullanarak Yule'un Q'sunu kullanarak Olumsallık katsayısını kullanarak İlişkilendirme ölçütü seçme | Simulation of pearson r on MS-Excell |
6) | TEK GRUP TASARIMI: AYNI DENEKLER ÜZERINDE IKI KOŞUL ALTINDA VEYA ÖNCE VE SONRA TEKRARLANAN GÖZLEMLER IKI GRUPLU TASARIMLAR: BIR VEYA DAHA FAZLA DEĞIŞKEN ÜZERINDE STATIK KARŞILAŞTIRMALAR Korelasyonlu veriler için r testini kullanma Wilcoxon eşleştirilmiş çiftler işaretli sıralar testi kullanılarak (Bağımsız örneklemler için test (havuzlanmış varyans)) kullanarak Bağımsız örneklemler için t testini kullanma (ayrı varyans) | Cohen, L., & Holliday, M. (1982). Statistics for Social Scientists: An Introductory Text with Computer Programs in Basic. Harper and Row Publisher London |
7) | IKI GRUPLU TASARIMLAR: BIR VEYA DAHA FAZLA DEĞIŞKEN ÜZERINDE STATIK KARŞILAŞTIRMALAR Mann-Whitney U testi kullanılarak (orta derecede büyük örneklemler için N2 9 Mann-Whitney U testini kullanarak (büyük örnekler için JV2 20) | Cohen, L., & Holliday, M. (1982). Statistics for Social Scientists: An Introductory Text with Computer Programs in Basic. Harper and Row Publisher London |
8) | TEK GRUP-ÇOKLU TEDAVI (DENEMELER): BAĞIMSIZ DEĞIŞKEN OLARAK TEDAVILER Korelasyonlu ortalamalar için tek yönlü varyans analizi kullanılarak (tekrarlanan önlemler | Cohen, L., & Holliday, M. (1982). Statistics for Social Scientists: An Introductory Text with Computer Programs in Basic. Harper and Row Publisher (pp.206-306) London |
9) | TEK GRUP-ÇOKLU TEDAVI (DENEMELER): BAĞIMSIZ DEĞIŞKEN OLARAK TEDAVILER Sıralamalara göre Friedman iki yönlü varyans analizi kullanılarak | Cohen, L., & Holliday, M. (1982). Statistics for Social Scientists: An Introductory Text with Computer Programs in Basic. Harper and Row Publisher (pp.206-306) London |
10) | IKI GRUPLU TASARIMLAR: BIR VEYA DAHA FAZLA DEĞIŞKEN ÜZERINDE STATIK KARŞILAŞTIRMALAR x2, ki kare (2 x k) kullanarak Kolmogorov-Smirnov iki örneklem testini kullanarak | Cohen, L., & Holliday, M. (1982). Statistics for Social Scientists: An Introductory Text with Computer Programs in Basic. Harper and Row Publisher (pp.206-306) London |
11) | ÇOKLU GRUP TASARIMI: IKIDEN FAZLA GRUP, TEK BIR DEĞIŞKEN Tek yönlü varyans analizi kullanarak, bağımsız örnekler. Sıralamalara göre Kruskal-Wallis tek yönlü varyans analizini kullanarak | Cohen, L., & Holliday, M. (1982). Statistics for Social Scientists: An Introductory Text with Computer Programs in Basic. Harper and Row Publisher (pp.206-306) London |
12) | Ara Sınav | Gay, L.R., Mills, G.E., & Airasian, P.W. (2014) Educational Research: Competencies for Analysis and Application (10th ed.). Pearson New International. Cohen, L., & Holliday, M. (1982). Statistics for Social Scientists: An Introductory Text with Computer Programs in Basic. Harper and Row Publisher (pp.206-306) London |
13) | ÇOKLU GRUP TASARIMI: IKIDEN FAZLA GRUP, TEK BIR DEĞIŞKEN (fcxn) tablolarında ki kare kullanımı | Cohen, L., & Holliday, M. (1982). Statistics for Social Scientists: An Introductory Text with Computer Programs in Basic. Harper and Row Publisher London |
14) | FAKTÖRIYEL TASARIMLAR-IKI BAĞIMSIZ DEĞIŞKENIN BAĞIMLI DEĞIŞKEN ÜZERINDEKI ETKISI (a) Faktörler üzerinde tekrarlanan ölçüm yok (b) TEK faktör üzerinde tekrarlanan ölçümler (c) HER İKİ faktör üzerinde tekrarlanan ölçümler | Cohen, L., & Holliday, M. (1982). Statistics for Social Scientists: An Introductory Text with Computer Programs in Basic. Harper and Row Publisher London |
Ders Notları / Kitaplar: | Cohen, L., Manion, L., Morrison, K. (n.d.). Research methods in education: http://knowledgeportal.pakteachers.org/sites/knowledgeportal.pakteachers.org/files/resources/RESEARCH%20METHOD%20COHEN%20ok.pdf |
Diğer Kaynaklar: | Airasian, G. Mills (2014). Educational Research: Competencies for Analysis and Applications. Pearson: USA Al-Habaish, S. M. (2012). The Correlation between General Self-Confidence and Academic Achievement in the Oral Presentation Course. Theory and Practice in Language Studies, 2(1), 60-65. Antonios, R. (2013). Interpereting quantitative data with IBM SPSS statistics. Sage Publications. Ary, D., Jacobs, L., Razavieh, A. & Sorensen, C. (2009) Introduction to Research in Education. Canada: Wadsworth Cengace Learning. Bachman, L. F. (2004). Statistical Analyses for Language Assessment. Cambridge University Press. Campbell, D. T., Stanley, J. C. (1966). Experimental and quasi-experimental designs for research. Boston: Houghton Mifflin Company. Cohen, L., & Holliday, M. (1982). Statistics for Social Scientists: An Introductory Text with Computer Programs in Basic. Harper and Row Publisher (pp.206-306) London Cohen, L., Manion, L., Morrison, K. (n.d.). Research methods in education. Retrieved from http://knowledgeportal.pakteachers.org/sites/knowledgeportal.pakteachers.org/files/resources/RESEARCH%20METHOD%20COHEN%20ok.pdf Creswell, J. W. (2002). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research. Saddle River, NJ: Prentice Hall. Creswell, J. W. (2014). Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches. Fourth Edition, Lincoln: Sage Publications. Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., & Hyun, H. H. (2012). How to design and evaluate research in education (Vol. 8). New York: McGraw-Hill. Gay, L.R., Mills, G.E., & Airasian, P.W. (2014) Educational Research: Competencies for Analysis and Application (10th ed.). Pearson New International. 66, 124, 343, 503. Graziano, A. M., & Raulin, M. L. (1993). Research methods: A process of inquiry. HarperCollins College Publishers. Jackson, S. L. (2011) Research Methods and Statistics: A Critical Thinking Approach. United States: Wadsworth Cengace Learning. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 10 | % 15 |
Ödev | 10 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 25 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 1 | 20 | 20 |
Proje | 1 | 10 | 10 |
Ödevler | 12 | 15 | 180 |
Ara Sınavlar | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 40 | 40 |
Toplam İş Yükü | 312 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Eğitim teknolojisi alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri kavrama ve eğitim ile ilişkilendirebilmek. | 5 |
2) | Eğitim teknolojisinin diğer disiplinler ile olan ilişkilerini kavrama ve bu ilişkiler çerçevesinde olası uygulamalar ile ilgili fikirlerini ifade edebilmek. | 3 |
3) | Eğitim teknolojisi alanına yenilik getiren yeni bir düşünce, yöntem veya uygulama tasarlayabilme, geliştirebilme ve değerlendirebilme | 3 |
4) | Disiplinlerarası bakış açısını kullanarak eğitim teknolojisi alanında özgün araştırmalar yönetebilme | 4 |
5) | Eğitim teknolojisi alanında özgün bir konuyu bilimsel araştırma yöntemleri ilkeleri çerçevesinde bağımsız veya işbirliği içerisinde araştırabilme, elde ettiği sonuçları araştırma raporu olarak sunabilme | 5 |
6) | Eğitim teknolojisi alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşleri savunabilme | 3 |
7) | Eğitim teknolojisi alanındaki uzmanlar ile yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurabilme | 2 |
8) | Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak eğitim teknolojisi ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirebilme. | 3 |
9) | Eğitim teknolojisi alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri takip ederek, toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunabilme. | 3 |
10) | Eğitim teknolojisi ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunabilme ve bu değerlerin gelişimini destekleyebilme. | 3 |
11) | Eğitim teknolojisi alanında bir bilimsel makaleyi ulusal/uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak alandaki bilgi birikimine katkı getirebilme. | 4 |
12) | Özgün ve disiplinlerarası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme. | 3 |