EĞİTİM TEKNOLOJİSİ (TÜRKÇE, DOKTORA)
Doktora TYYÇ: 8. Düzey QF-EHEA: 3. Düzey EQF-LLL: 8. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
EDT6001 Eğitim Araştırmalarında Nicel Yöntemler Bahar
Güz
3 0 3 9
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Turkish
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANSÜSTÜ
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi ZEYNEP CÖMERT
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. ALİ BAYKAL
Opsiyonel Program Bileşenleri: Yok
Dersin Amacı: Bu ders katılımcıların araştırma becerilerini geliştirmek için üst düzey bilişsel hedeflere göre tasarım ve değerlendirme yapmalarına yol gösterecektir:
* Öncelikle insan yaşamına yapılan eğitsel müdahalelerin öneminin kavranması.
* Araştırmaların yorumlanması ve çözümlenmesi,
* Araştırma tasarımı ve değerlendirmesine betimleyici, açıklayıcı ve yordayıcı katkı,
* Gözlemlerde ve anlatımlarda eleştirel ve yaratıcı anlayışla yaklaşım,
* Öğrenme deneyimlerinin bütünlük ve çeşitliliğini gönüllü kabullenme,
* Öğrencilerin öğrenme amaçlarını ve öğretmenlerin öğretici işlevlerini zenginleştirecek özgün araştırmalar önerme coşkusu...

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Bu ders aşağıdaki hedef kazanımlara göre tasarlanmıştır ve aynı ölçütlere göre değerlendirilecektir. Dersin başarılı biçimde tamamlanmış olabilmesi için bu hedeflere erişilmiş olunmalıdır.
* Araştırma kavramlarını ve terimlerini yerinde ve doğru kullanma;
* Eğitsel araştırmaların yapısal bileşenlerini algılama ve ayırt etme;
* Gözlem ve kanıtları doğru yorumlama;
* Özgün araştırma önerileri geliştirme;
* Araştırma yöntemlerinin olası katkılarını ve sınırlılıklarının farkına varma.

Dersin İçeriği

ÖLÇME KAVRAMLARI
Veri kaynakları
Evren, örneklem, istatistik, parametre
Betimsel ve vardamsal istatistik
Parametrik ve parametrik olamayan istatistikler
Ölçme Düzeyleri
Sınıflama
Sıralama ve dereceleme
Eşit Aralıklı
Oranlı
Kesikli ve sürekli değişkenler
Sıklık sayıları kasnağı
VERİ SUNUMU
Çubuk Çizge
Gelişim Çizgesi
Sıklık Çokgeni
Birikimli Sıklık çizgesi ve Büklümlü Çizge
BAŞARININ OALĞAN ÖLÜMÜ
Ortalama
Ortanca
Tepe değer
Olağan dağılım
Olağan dağılımın matematiksel özellikleri
BAŞARIDAKİ DEĞİŞKENLİĞİN ÖLÇÜMÜ
Aralık
Standart sapma
Varyans
GÖRELİ BAŞARININ ÖLÇÜMÜ
Yüzdelikler
Standart puanlar ve z puanları
T-ölçeği
Not verme
BAĞLANTILARIN ÖLÇÜMÜ
İki etkenin bağımlılıktan uzaklaşması
İlişki içeren ölçümler
Pearson ilişki katsayısı r
Sıra düzeni ilişki katsayısı
Kendall sıra düzeni ilişki katsayısı (t, tau)
Some further thoughts on relationships
The coefficient of determination
REGRESSION ANALYSIS
Simple linear regression
Multiple regression
Using the coefficient of determination in multiple regression analysis
INFERENTIAL STATISTIC
Sampling methods
Simple random sampling
Systematic sampling
Stratified sampling
Cluster sampling
Stage sampling .»
Sampling error
Levels of confidence
distributions
Degrees of freedom
Hypothesis formulation and testing
Statistical significance
One-tailed and two-tailed tests
Type 1 and Type 2 error
Independent and dependent variable
Correlated and uncorrelated data
Parametric and non-parametric statistics: some further observations
ONE GROUP DESIGN: SINGLE OBSERVATIONS ON ONE VARIABLE
Using the chi square one-sample test
Using the Kolmogorov-Smirnov one-sample test
ONE GROUP DESIGN: ONE OBSERVATION PER SUBJECT ON EACH OF TWO OR MORE VARIABLES
Using the Pearson product moment correlation coefficient
Using simple linear regression
Using Spearman's rank order correlation coefficient (rho)
Using Kendall's rank order correlation coefficient (tau)
Using the point biserial correlation coefficient
Using the correlation coefficient tetrachoric r
Using partial correlation
Using the phi coefficient
Using Yule's Q
Using the contingency coefficient
Choosing a measure of association
ONE GROUP DESIGN: REPEATED OBSERVATIONS ON THE SAME SUBJECTS UNDER TWO CONDITIONS OR BEFORE AND AFTER
Using the r test for correlated data
Using the Wilcoxon matched pairs signed ranks test
ONE GROUP—MULTI-TREATMENT (TRIALS): TREATMENTS AS INDEPENDENT VARIABLE
Using the one-way analysis of variance for correlated means (with repeated
measures on the same sample or separate measures on matched samples)
Using the Friedman two-way analysis of variance by ranks
TWO GROUP DESIGNS: STATIC COMPARISONS ON ONE OR MORE VARIABLES
Using the (test for independent samples (pooled variance)
Using the t test for independent samples (separate variance)
Using the Mann-Whitney U test (for moderately large samples N2 between 9
Using the Mann-Whitney U test (for large samples JV2 20)
Using x2, chi square (2 x k)
Using the Kolmogorov-Smirnov two-sample test
MULTI GROUP PESIGN: MORE THAN TWO GROUPS, ONE SINGLE VARIABLE
Using one-way analysis of variance, independent samples.
Using the Kruskal-Wallis one-way analysis of variance by ranks
Using chi square in (fcxn) tables
FACTORIAL DESIGNS—THE EFFECT OF TWO INDEPENDENT VARIABLES ON THE DEPENDENT VARIABLE
(a) No repeated measures on factors
(b) Repeated measures on ONE factor
(c) Repeated measures on BO

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) ÖLÇÜM KAVRAMLARI Ölçüm Değerlendirme Değerlendirme Veri kaynakları Popülasyonlar, parametreler, örnekler ve istatistikler Tanımlayıcı ve çıkarımsal istatistikler Parametrik ve parametrik olmayan istatistikler Ölçüm ölçekleri Nominal ölçek Sıralı ölçek Aralık ölçeği Oran ölçeği İzomorfizm Hatası Gary Shank, Launcelot Brown. Exploring Research Literacy. Routledge: Taylor&Francis; 2007. Norman Blaike. Designing Social Research. Polity Press; 2007 Paul R. Kinnear, Colin D. Gray. PASW Statistics 17. Psychology Press: Taylor&Francis; 2010. Robert C. Bogdan, Sari Knopp Biklen. Qualitative Research in education. Allyn and Bacon; 1998. L. R. Gay, G. E. Mills, P. Airasian. Educational Research. Pearson Educational International; 2009.
2) VERILERIN HAZIRLANMASI VE SUNULMASI Kesikli ve sürekli değişkenler Sayıların sınırları Frekans tablosu Çubuk grafik Histogram Frekans polygo Kümülatif frekans grafiği Cohen, L., Manion, L., Morrison, K. (n.d.). Research methods in education. Retrieved from http://knowledgeportal.pakteachers.org/sites/knowledgeportal.pakteachers.org/files/resources/RESEARCH%20METHOD%20COHEN%20ok.pdf
3) TIPIK BAŞARININ ÖLÇÜLMESI GÖRELI BAŞARININ ÖLÇÜLMESI BAŞARIDAKI DEĞIŞIMLERIN ÖLÇÜLMESI Gruplanmamış verilerden ortalama hesaplama Medyan Medyan hesaplama Mod Bir merkezi eğilim ölçüsü seçme Ortalamayı kullanın Medyan değerini kullanın Modu kullanın Normal eğri Normal olasılık eğrisinin pratik bir uygulaması Normal olasılık eğrisinin bazı matematiksel özellikleri Menzil Ortalama sapma (A.D) Standart sapma (S.D) Gruplanmamış verilerden standart sapmanın hesaplanması Varyasyon katsayısı (V) yüzdelik dilimler Yöntem 1: Yüzdelik puanların hesaplanması Yöntem 2: Bireysel puanlar için yüzdelik sıraların hesaplanması Standart puanlar veya Z puanları T-ölçekli Cohen, L., Manion, L., Morrison, K. (n.d.). Research methods in education. Retrieved from http://knowledgeportal.pakteachers.org/sites/knowledgeportal.pakteachers.org/files/resources/RESEARCH%20METHOD%20COHEN%20ok.pdf
4) BIRLIKTELIK, BAĞIMLILIK VE ILIŞKININ ÖLÇÜLMESI İki faktör arasındaki bağımsızlıktan ayrılma Alt grup farklılıklarının büyüklüğü İkili karşılaştırmaların özeti İlişkilendirme hata ölçümlerinde oransal azalma Korelasyon içeren ölçümler Çarpım moment korelasyon katsayısı r'nin hesaplanması Sıra korelasyon katsayıları Kendall'ın sıralama korelasyon katsayısı (t, tau) İlişkiler üzerine bazı başka düşünceler Belirleme katsayısı Cohen, L., Manion, L., Morrison, K. (n.d.). Research methods in education. Retrieved from http://knowledgeportal.pakteachers.org/sites/knowledgeportal.pakteachers.org/files/resources/RESEARCH%20METHOD%20COHEN%20ok.pdf
5) TEK GRUP TASARIMI: IKI VEYA DAHA FAZLA DEĞIŞKENIN HER BIRINDE DENEK BAŞINA BIR GÖZLEM Pearson çarpım momenti korelasyon katsayısını kullanarak Basit doğrusal regresyon kullanarak Spearman'ın sıralama korelasyon katsayısı (rho) kullanılarak Kendall'ın sıralama korelasyon katsayısını (tau) kullanarak Nokta iki serili korelasyon katsayısını kullanarak Korelasyon katsayısı tetrakorik r kullanılarak Kısmi korelasyon kullanımı phi katsayısını kullanarak Yule'un Q'sunu kullanarak Olumsallık katsayısını kullanarak İlişkilendirme ölçütü seçme Simulation of pearson r on MS-Excell
6) TEK GRUP TASARIMI: AYNI DENEKLER ÜZERINDE IKI KOŞUL ALTINDA VEYA ÖNCE VE SONRA TEKRARLANAN GÖZLEMLER IKI GRUPLU TASARIMLAR: BIR VEYA DAHA FAZLA DEĞIŞKEN ÜZERINDE STATIK KARŞILAŞTIRMALAR Korelasyonlu veriler için r testini kullanma Wilcoxon eşleştirilmiş çiftler işaretli sıralar testi kullanılarak (Bağımsız örneklemler için test (havuzlanmış varyans)) kullanarak Bağımsız örneklemler için t testini kullanma (ayrı varyans) Cohen, L., & Holliday, M. (1982). Statistics for Social Scientists: An Introductory Text with Computer Programs in Basic. Harper and Row Publisher London
7) IKI GRUPLU TASARIMLAR: BIR VEYA DAHA FAZLA DEĞIŞKEN ÜZERINDE STATIK KARŞILAŞTIRMALAR Mann-Whitney U testi kullanılarak (orta derecede büyük örneklemler için N2 9 Mann-Whitney U testini kullanarak (büyük örnekler için JV2 20) Cohen, L., & Holliday, M. (1982). Statistics for Social Scientists: An Introductory Text with Computer Programs in Basic. Harper and Row Publisher London
8) TEK GRUP-ÇOKLU TEDAVI (DENEMELER): BAĞIMSIZ DEĞIŞKEN OLARAK TEDAVILER Korelasyonlu ortalamalar için tek yönlü varyans analizi kullanılarak (tekrarlanan önlemler Cohen, L., & Holliday, M. (1982). Statistics for Social Scientists: An Introductory Text with Computer Programs in Basic. Harper and Row Publisher (pp.206-306) London
9) TEK GRUP-ÇOKLU TEDAVI (DENEMELER): BAĞIMSIZ DEĞIŞKEN OLARAK TEDAVILER Sıralamalara göre Friedman iki yönlü varyans analizi kullanılarak Cohen, L., & Holliday, M. (1982). Statistics for Social Scientists: An Introductory Text with Computer Programs in Basic. Harper and Row Publisher (pp.206-306) London
10) IKI GRUPLU TASARIMLAR: BIR VEYA DAHA FAZLA DEĞIŞKEN ÜZERINDE STATIK KARŞILAŞTIRMALAR x2, ki kare (2 x k) kullanarak Kolmogorov-Smirnov iki örneklem testini kullanarak Cohen, L., & Holliday, M. (1982). Statistics for Social Scientists: An Introductory Text with Computer Programs in Basic. Harper and Row Publisher (pp.206-306) London
11) ÇOKLU GRUP TASARIMI: IKIDEN FAZLA GRUP, TEK BIR DEĞIŞKEN Tek yönlü varyans analizi kullanarak, bağımsız örnekler. Sıralamalara göre Kruskal-Wallis tek yönlü varyans analizini kullanarak Cohen, L., & Holliday, M. (1982). Statistics for Social Scientists: An Introductory Text with Computer Programs in Basic. Harper and Row Publisher (pp.206-306) London
12) Ara Sınav Gay, L.R., Mills, G.E., & Airasian, P.W. (2014) Educational Research: Competencies for Analysis and Application (10th ed.). Pearson New International. Cohen, L., & Holliday, M. (1982). Statistics for Social Scientists: An Introductory Text with Computer Programs in Basic. Harper and Row Publisher (pp.206-306) London
13) ÇOKLU GRUP TASARIMI: IKIDEN FAZLA GRUP, TEK BIR DEĞIŞKEN (fcxn) tablolarında ki kare kullanımı Cohen, L., & Holliday, M. (1982). Statistics for Social Scientists: An Introductory Text with Computer Programs in Basic. Harper and Row Publisher London
14) FAKTÖRIYEL TASARIMLAR-IKI BAĞIMSIZ DEĞIŞKENIN BAĞIMLI DEĞIŞKEN ÜZERINDEKI ETKISI (a) Faktörler üzerinde tekrarlanan ölçüm yok (b) TEK faktör üzerinde tekrarlanan ölçümler (c) HER İKİ faktör üzerinde tekrarlanan ölçümler Cohen, L., & Holliday, M. (1982). Statistics for Social Scientists: An Introductory Text with Computer Programs in Basic. Harper and Row Publisher London

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Cohen, L., Manion, L., Morrison, K. (n.d.). Research methods in education: http://knowledgeportal.pakteachers.org/sites/knowledgeportal.pakteachers.org/files/resources/RESEARCH%20METHOD%20COHEN%20ok.pdf
Diğer Kaynaklar: Airasian, G. Mills (2014). Educational Research: Competencies for Analysis and Applications. Pearson: USA
Al-Habaish, S. M. (2012). The Correlation between General Self-Confidence and Academic Achievement in the Oral Presentation Course. Theory and Practice in Language Studies, 2(1), 60-65.
Antonios, R. (2013). Interpereting quantitative data with IBM SPSS statistics. Sage Publications.
Ary, D., Jacobs, L., Razavieh, A. & Sorensen, C. (2009) Introduction to Research in Education. Canada: Wadsworth Cengace Learning.
Bachman, L. F. (2004). Statistical Analyses for Language Assessment. Cambridge University Press.
Campbell, D. T., Stanley, J. C. (1966). Experimental and quasi-experimental designs for research. Boston: Houghton Mifflin Company.
Cohen, L., & Holliday, M. (1982). Statistics for Social Scientists: An Introductory Text with Computer Programs in Basic. Harper and Row Publisher (pp.206-306) London
Cohen, L., Manion, L., Morrison, K. (n.d.). Research methods in education. Retrieved from http://knowledgeportal.pakteachers.org/sites/knowledgeportal.pakteachers.org/files/resources/RESEARCH%20METHOD%20COHEN%20ok.pdf
Creswell, J. W. (2002). Educational research: Planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research. Saddle River, NJ: Prentice Hall.
Creswell, J. W. (2014). Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches. Fourth Edition, Lincoln: Sage Publications.
Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., & Hyun, H. H. (2012). How to design and evaluate research in education (Vol. 8). New York: McGraw-Hill.
Gay, L.R., Mills, G.E., & Airasian, P.W. (2014) Educational Research: Competencies for Analysis and Application (10th ed.). Pearson New International. 66, 124, 343, 503.
Graziano, A. M., & Raulin, M. L. (1993). Research methods: A process of inquiry. HarperCollins College Publishers.
Jackson, S. L. (2011) Research Methods and Statistics: A Critical Thinking Approach. United States: Wadsworth Cengace Learning.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 10 % 15
Ödev 10 % 20
Ara Sınavlar 1 % 25
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 1 20 20
Proje 1 10 10
Ödevler 12 15 180
Ara Sınavlar 1 20 20
Final 1 40 40
Toplam İş Yükü 312

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Eğitim teknolojisi alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri kavrama ve eğitim ile ilişkilendirebilmek. 5
2) Eğitim teknolojisinin diğer disiplinler ile olan ilişkilerini kavrama ve bu ilişkiler çerçevesinde olası uygulamalar ile ilgili fikirlerini ifade edebilmek. 3
3) Eğitim teknolojisi alanına yenilik getiren yeni bir düşünce, yöntem veya uygulama tasarlayabilme, geliştirebilme ve değerlendirebilme 3
4) Disiplinlerarası bakış açısını kullanarak eğitim teknolojisi alanında özgün araştırmalar yönetebilme 4
5) Eğitim teknolojisi alanında özgün bir konuyu bilimsel araştırma yöntemleri ilkeleri çerçevesinde bağımsız veya işbirliği içerisinde araştırabilme, elde ettiği sonuçları araştırma raporu olarak sunabilme 5
6) Eğitim teknolojisi alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşleri savunabilme 3
7) Eğitim teknolojisi alanındaki uzmanlar ile yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurabilme 2
8) Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak eğitim teknolojisi ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirebilme. 3
9) Eğitim teknolojisi alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri takip ederek, toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunabilme. 3
10) Eğitim teknolojisi ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunabilme ve bu değerlerin gelişimini destekleyebilme. 3
11) Eğitim teknolojisi alanında bir bilimsel makaleyi ulusal/uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak alandaki bilgi birikimine katkı getirebilme. 4
12) Özgün ve disiplinlerarası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilme. 3