ÇOCUK GELİŞİMİ (TÜRKÇE)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
CGB2002 Özel Eğitim II Bahar 2 0 2 6

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi DİLEK KARAHOCA
Opsiyonel Program Bileşenleri: Yok
Dersin Amacı: • Özel eğitime gereksinim duyan öğrenciler ve özel eğitim süreci hakkında bilgiler sunmak,
• Özel eğitimde değerlendirme metodlarını tanıtmak,
• Bireyselleştirilmiş eğitim programı ve öğretiminin bireyselleştirilmesi konusunda öğretmen adaylarını bilgilendirmek,
• Kaynaştırma ve destek özel eğitim hizmetlerini tanıtmak,
• Özel eğitimde farkı türde özel eğitime ihtiyacı olan öğrencileri ayırt edebilmek,
• Zihinsel yetersizliği, işitsel yetersizliği, görme yetersizliği ve fiziksel yetersizliği olan öğrenciler hakkında güncel bilgiler sunmak,
• Konuşma bozukluğu, öğrenme güçlüğü, davranış bozukluğu ya da otistik bozukluğu olan öğrenciler hakkında bilgiler vermek.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1. Farklı eğitim çeşitlerini tanımlayabilir.
2. Özel eğitime ihtiyaç duyan ve farklı yetersizlikleri bulunan öğrencileri karşılaştırabilir.
3. Yaşamboyu öğrenme ve sorgulama becerilerini kullanabilir.
4. Özel eğitim süreçlerini analiz edebilir.
5. Bilgi paylaşma ve birlikte öğrenme yetkinliğini geliştirebilir.
6. Özel eğitimin önemini değerlendirebilir.
7. Alanındaki yenilik ve inovasyonlar hakkında bilgi sahibi olur.

Dersin İçeriği

Dersin içeriği, öğrencilerin; özel eğitime gereksinim duyan öğrencileri tanıması, bu konuda çalışmalar yapmış özel eğitim uzmanlarının tecrübe ve projelerinden yararlanılması ve çeşitli engeli bulunan öğrencilerle bir araya gelerek pratik uygulamalar yapılmasını içermektedir.

Ders bütünüyle öğrencilerin katılımı, grup halinde yürütecekleri çalışmalar ve deneyimleri üzerine kurulacaktır. Bilgi gelişimi için kısa seminerler ve ders sunumları, beceri gelişimi için grup çalışması ve sözlü sunuşlar, tutum ve davranış değişikliği için simülasyon ve grup tartışmaları ve değerler temeli için derinlemesine tartışmaya zemin hazırlama amaçlı konferanslar öngörülmüştür.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Derse Giriş Tanışma, ders tanımı, konu listesi, ders işlenişi hakkında bilgilendirme.
2) İşitme ve Görme Yetersizliği Olan Öğrenciler İşitme Kaybı Tanımı, İşitme Süreci, İşitme Kaybının Tipleri ve Dereceleri Yaygınlık İşitmezlik Nedenleri İşitme Yetersizliği Olan Öğrencilerin Özellikleri, Değerlendirilmeleri, Eğitimi, Etkili Öğretimsel Stratejileri Kullanma İşitme Yetersizliği Olan Öğrenciler İçin Tavsiye Edilen Eğitsel Uygulamalar Görme Yetersizliğinin Tanımı ve Sınıflandırılması
3) İşitme ve Görme Yetersizliği Olan Öğrenciler Yaygınlık Gözün Yapısı ve İşleyişi Görme Yetersizliğinin Nedenleri Görme Yetersizliği Olan Öğrencilerin Özellikleri, Değerlendirilmeleri, Dil Gelişimleri Öğretim ve Hizmetlerin Olanlanması Öğretim Sürecinde Uyarlamalar Görme Yetersizliği Olan Öğrenciler İçin Eğitim Ortamları Öğrencilerin İlerlemelerini Değerlendirme konularının kitaptan okunması
4) Fiziksel Yetersizliği , Dil ve Konuşma Bozukluğu Olan Öğrenciler Fiziksel Yetersizliğin Tanımı Nedenleri Tanılaması ve Değerlendirilmesi Sınıflandırılması Yaygınlığı Özellikleri Teknolojisi Günlük Yaşamda Protez, Ortez ve Aparatif Cihazlar
5) Fiziksel Yetersizliği , Dil ve Konuşma Bozukluğu Olan Öğrenciler Öğretmenlere Öneriler İletişim, Dil ve Konuşma Tanımları Dil ve Konuşma Sorunlarının Yaygınlığı İletişim Sorunları Konuşma Bozuklukları Dil Bozukluklarının Sınıflandırılması Okullarda Dil ve Konuşma Bozukluklarının Tanılanma ve Değerlendirilmesi Müdahale Yöntemleri Okullarda Dil ve Konuşma Bozuklukları Terapisi konularının kitaptan okunması
6) Öğrenme Güçlüğü ve Duygu Davranış Bozukluğu olan Öğrenciler Öğrenme Güçlüğünün Tanımlanması Nedenleri Tanılaması Öğrenme Güçlüğünü Belirlemede Kullanılan Ayırıcı Ölçütler Ülkemizde Öğrenme Güçlüğünün Tanılanması Yaygınlık
7) Öğrenme Güçlüğü ve Duygu Davranış Bozukluğu olan Öğrenciler Öğrenme Güçlüğü Olan Öğrencilerin Özellikleri Etkili Öğretim Yöntemleri Okul Öncesi Dönemde Öğrenme Güçlüğü Gösteren Öğrencilere Sunulacak Destekler konularının kitaptan okunması
8) Vize ----
9) Öğrenme Güçlüğü ve Duygu Davranış Bozukluğu olan Öğrenciler Okul Döneminde Öğrenme Güçlüğü Gösteren Öğrencilere Sunulacak Destekler Genel Eğitim Sınıflarında Bulunan Öğrenme Güçlüğü Olan Öğrencileri Desteklemek İçin Yapılacak Eğitimsel Düzenlemeler Duygu Davranış Bozukluğu Olan Öğrencilerin Tanımı Nedenleri
10) Öğrenme Güçlüğü ve Duygu Davranış Bozukluğu olan Öğrenciler Tanılama ve Değerlendirmesi Yaygınlığı Özellikleri Bilimsel Dayanaklı Müdahale Yöntemleri Öğretmenlere Öneriler konularının kitaptan okunması
11) Otistik ve Çoklu Yetersizliği olan Öğrenciler Otistik Bozuklukluğun Tanımı Kısa Tarihçesi Yaygınlığı Nedenleri
12) Otistik ve Çoklu Yetersizliği olan Öğrenciler Özellikleri Tıbbi ve Eğitsel Değerlendirme, Yerleştirme Otistik Bozukluk Gösteren Öğrencilere Etkili Öğretim Sunma Stratejileri konularının kitaptan okunması
13) Otizm ve Sosyal İletişim Bozukluklarında Yeni Teknolojilerin Kullanımı Sınıfında Otistik Bozukluk Gösteren Öğrenci Bulunan Öğretmenlere İpuçları Çoklu Yetersizlik Nedir? Çoklu Yetersizliği Olan Öğrencilerin Yaygınlığı, Özellikleri, Değerlendirilmesi
14) Özel Eğitim ve Dikkat Eksikliği/Hiperaktivite Bozukluğu’nda Yeni Teknolojilerin Kullanımı Çoklu Yetersizliğin Nedenler Çoklu Yetersizliği Olan Öğrencilerin Eğitimi, Eğitim Stratejileri, Eğitim Yaklaşımları konularının kitaptan okunması
15) Üstün Zekalı Öğrenciler Üstün Zeka Tanımları Üstün Zeka Kuramları Erken Çocukluk Yıllarında Üstün Zekalı Çocuk Üstün Zekalı Öğrencilerin Tanılanması Üstün Zekalı Öğrencilerin Eğitiminde Öğretim Stratejileri konularının kitaptan okunması
16) Final -----

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ders notları haftalık verilecektir.
Diğer Kaynaklar: Enç, M., Çağlar, D., ve Özsoy, Y. (1979) Özel eğitime giriş. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınlan.

Eripek, S. (2009). Zihinsel yetersizliği olan çocuklar. Ankara: Maya Akademi.

İftar, E. (2008). "Özel Gereksinimleri Belirleme ve Gelişimi İzleme," Özel Eğitim (Editör.

Sucuoğlu. B. ve Kargın, T. (2006). İlköğretimde Kaynaştırma Uygulamaları. Yaklaşımlar

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 1 % 10
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Arazi Çalışması 4 6 24
Sınıf Dışı Ders Çalışması 4 3 12
Sunum / Seminer 4 3 12
Küçük Sınavlar 2 2 4
Ara Sınavlar 1 3 3
Final 1 3 3
Toplam İş Yükü 100

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Çocuğun fiziksel, bilişsel, sosyal-duygusal gelişim alanlarını kapsayan, kuramsal ve uygulama bilgisine sahip olmak. 4
2) Mesleki uygulamalarda etik ilke ve değerlere uygun davranmak. 4
3) Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanarak, yaşam boyu öğrenme ilkesini benimsemek. 5
4) Çocuk gelişim evrelerini bilmek ve çocukların bilişsel, duyuşsal, psiko-motor gelişimine uygun model/kuramları kullanabilmek. 4
5) Toplumsal sorumluluk bilinciyle, mesleki proje, araştırma ve etkinlikler planlamak, uygulamak ve değerlendirmek. 5
6) Çocuk ve ailelere yönelik rehberlik/danışmanlık çalışmalarında etkin iletişim yöntemlerini kullanabilmek. 5
7) Çocuğun gelişim evrelerini dikkate alarak, çocuk ve aile sorunlarına duyarlı olmak, kişilik kazandırıcı ve hayata hazırlayıcı eğitim ve öğretim yöntemlerini uygulamak. 4
8) Çocuğun gelişim evrelerine uygun olarak eğitim ve iletişim materyalleri kullanmak, eğitim ortamı düzenlemek. 5
9) Çocuk gelişimi ve eğitimi alanında interdisipliner bir yaklaşımla sorumluluk almak, bilişim teknolojilerini kullanmak, proje ve etkinliklerde bulunmak. 4
10) Çocuk sağlığı gelişimine özgü araştırma alanlarında bilgi teknolojilerini kullanmak. 5
11) En az bir yabancı dil kullanarak alanındaki bilgileri izlemek ve meslektaşları ile uluslararası düzeyde iletişim ve işbirliği gerçekleştirebilmek. 4
12) Çocuk gelişimi alanında edindiği ileri düzeydeki bilgileri kullanarak, çağdaş ve profesyonel kimliği ile meslektaşları ve topluma örnek olmak. 5