ÇOCUK GELİŞİMİ (TÜRKÇE)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
CGB2001 Özel Eğitim I Güz 2 0 2 6

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Türü: Must Course
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi DİLEK KARAHOCA
Opsiyonel Program Bileşenleri: Yok
Dersin Amacı: Özel eğitime gereksinim duyan öğrenciler ve özel eğitim süreci hakkında bilgiler sunmak,
Özel eğitimde değerlendirme metodlarını tanıtmak,
Bireyselleştirilmiş eğitim programı ve öğretiminin bireyselleştirilmesi konusunda öğretmen adaylarını bilgilendirmek,
Kaynaştırma ve destek özel eğitim hizmetlerini tanıtmak,
• Özel eğitimde farkı türde özel eğitime ihtiyacı olan öğrencileri ayırt edebilmek,
Zihinsel yetersizliği, işitsel yetersizliği, görme yetersizliği ve fiziksel yetersizliği olan öğrenciler hakkında güncel bilgiler sunmak,
Konuşma bozukluğu, öğrenme güçlüğü, davranış bozukluğu ya da otistik bozukluğu olan öğrenciler hakkında bilgiler vermek.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1. Farklı eğitim çeşitlerini tanımlayabilir.
2. Özel eğitime ihtiyaç duyan ve farklı yetersizlikleri bulunan öğrencileri karşılaştırabilir.
3. Yaşamboyu öğrenme ve sorgulama becerilerini kullanabilir.
4. Özel eğitim süreçlerini analiz edebilir.
5. Bilgi paylaşma ve birlikte öğrenme yetkinliğini geliştirebilir.
6. Özel eğitimin önemini değerlendirebilir.

Dersin İçeriği

Dersin içeriği, öğrencilerin; özel eğitime gereksinim duyan öğrencileri tanıması, bu konuda çalışmalar yapmış özel eğitim uzmanlarının tecrübe ve projelerinden yararlanılması ve çeşitli engeli bulunan öğrencilerle bir araya gelerek pratik uygulamalar yapılmasını içermektedir.

Ders bütünüyle öğrencilerin katılımı, grup halinde yürütecekleri çalışmalar ve deneyimleri üzerine kurulacaktır. Bilgi gelişimi için kısa seminerler ve ders sunumları, beceri gelişimi için grup çalışması ve sözlü sunuşlar, tutum ve davranış değişikliği için simülasyon ve grup tartışmaları ve değerler temeli için derinlemesine tartışmaya zemin hazırlama amaçlı konferanslar öngörülmüştür.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Derse Giriş Tanışma, ders tanımı, konu listesi, ders işlenişi hakkında bilgilendirme.
2) Özel Eğitime gereksinim Duyanlar ve Özel Eğitim Özel Eğitimde Temel Kavramlar Özel Eğitime Gereksinim Duyanlar Etiketleme ve Kullanılan Dil Özel Eğitim Nedir?
3) Özel Eğitime gereksinim Duyanlar ve Özel Eğitim Özel Gereksinimi Olan Bireylerin Ne Kadarı Özel Eğitim Hizmetlerinden Yararlanabilir? Üstünlere Sağlanan Destekler Sınıflandırma
4) Özel Eğitime gereksinim Duyanlar ve Özel Eğitim Özel Eğitim Personeli Özel Eğitimde Yasal Düzenlemeler Özel Eğitimin Dünü, Bugünü ve Özel Eğitime İlişkin Eğilimler konularının kitaptan okunması
5) Özel Eğitimde Değerlendirme Özel Eğitimde Değerlendirme Değerlendirme Sürecinin Adımları/ Amaçları
6) Özel Eğitimde Değerlendirme Değerlendirme İlkeleri Değerlendirme Türleri
7) Özel Eğitimde Değerlendirme Öğrenci Başarılarının Değerlendirilmesinin Yasal Dayanakları Alternatif Değerlendirme konularının kitaptan okunması
8) Vize ----
9) Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı Hazırlama ve Öğretimin Bireyselleştirilmesi Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı nedir? Hangi Öğrenciler İçin Hazırlanır? Kimler Tarafından Hazırlanır? İçeriğinde Neler Yer Alır?
10) Bireyselleştirilmiş Eğitim Programı Hazırlama ve Öğretimin Bireyselleştirilmesi İzleme ve Değerlendirme Öğretimin Bireyselleştirilmesi Nedir? Hangi Öğrenciler İçin Uyarlanır? Neden Gereklidir? Neleri İçerir konularının kitaptan okunması
11) Kaynaştırma ve Destek Özel Eğitim Hizmetleri Kaynaştırmayla İlgili Yasal Düzenlemeler Kaynaştırma Sınıfında Bulunması Gereken Unsurlar Kaynaştırmada İşbirliği Yapacak Ekip Çalışmaları Uzmanlar Arası İşbirliği konularının kitaptan okunması
12) Aile Eğitimi Çocuğun Eğitimine Ailenin Katılımının Önemi Özel Gereksinimli Çocuğun Doğumuyla Aile Tepkilerinin Evreleri Özel Gereksinimli Çocuğa Sahip Ailelerin Yapması Gereken Sorumluluklar
13) Aile Eğitimi Öğretmenlerin Sahip Olması Gereken Kişiler Arası İletişim Becerileri Ev- Okul İletişiminin Sağlanması Ailenin Sınıfa Katılımı Ailenin Ev Ortamında Çocuğun Eğitimine Katılımı konularının kitaptan okunması
14) Zihinsel Yetersizliği olan Öğrenciler Zihinsel Yetersizliğin Tanımı Sınıflandırılması Tanılanması ve Değerlendirilmesi Yaygınlığı Nedenleri

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ders notları haftalık verilecektir.
Diğer Kaynaklar: Enç, M., Çağlar, D., ve Özsoy, Y. (1979) Özel eğitime giriş. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınlan.

Eripek, S. (2009). Zihinsel yetersizliği olan çocuklar. Ankara: Maya Akademi.

İftar, E. (2008). "Özel Gereksinimleri Belirleme ve Gelişimi İzleme," Özel Eğitim (Editör.

Sucuoğlu. B. ve Kargın, T. (2006). İlköğretimde Kaynaştırma Uygulamaları. Yaklaşımlar

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 1 % 10
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 12 10 120
Ara Sınavlar 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 150

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Çocuğun fiziksel, bilişsel, sosyal-duygusal gelişim alanlarını kapsayan, kuramsal ve uygulama bilgisine sahip olmak. 5
2) Mesleki uygulamalarda etik ilke ve değerlere uygun davranmak. 5
3) Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanarak, yaşam boyu öğrenme ilkesini benimsemek. 5
4) Çocuk gelişim evrelerini bilmek ve çocukların bilişsel, duyuşsal, psiko-motor gelişimine uygun model/kuramları kullanabilmek. 4
5) Toplumsal sorumluluk bilinciyle, mesleki proje, araştırma ve etkinlikler planlamak, uygulamak ve değerlendirmek. 4
6) Çocuk ve ailelere yönelik rehberlik/danışmanlık çalışmalarında etkin iletişim yöntemlerini kullanabilmek. 4
7) Çocuğun gelişim evrelerini dikkate alarak, çocuk ve aile sorunlarına duyarlı olmak, kişilik kazandırıcı ve hayata hazırlayıcı eğitim ve öğretim yöntemlerini uygulamak. 4
8) Çocuğun gelişim evrelerine uygun olarak eğitim ve iletişim materyalleri kullanmak, eğitim ortamı düzenlemek. 4
9) Çocuk gelişimi ve eğitimi alanında interdisipliner bir yaklaşımla sorumluluk almak, bilişim teknolojilerini kullanmak, proje ve etkinliklerde bulunmak. 4
10) Çocuk sağlığı gelişimine özgü araştırma alanlarında bilgi teknolojilerini kullanmak. 5
11) En az bir yabancı dil kullanarak alanındaki bilgileri izlemek ve meslektaşları ile uluslararası düzeyde iletişim ve işbirliği gerçekleştirebilmek. 5
12) Çocuk gelişimi alanında edindiği ileri düzeydeki bilgileri kullanarak, çağdaş ve profesyonel kimliği ile meslektaşları ve topluma örnek olmak. 5