KLİNİK PSİKOLOJİ (İNGİLİZCE, TEZLİ) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
CPS5132 | Psikodinamik Psikoterapi | Güz Bahar |
3 | 0 | 3 | 6 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi ÇİĞDEM KOŞE |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı öğrencilere psikoanalitik yaklaşıma ait psikoterapinin temel becerilerini öğretmektir. Öğrenciler, psikodinamik tanı koyabilme ve psikodinamik model içerisinde vaka formülasyonunu öğreneceklerdir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Psikodinamik vaka formülasyonunun temel kavramları öğrenilir. Psikodinamik terapi içerisinde temel terapötik beceriler öğrenilir. Rüya çalışmasının temel mekanizmaları tanımlanır. Psikodinamik terapi içerisinde temel mülakat becerileri öğrenilir. |
Vaka formülasyonu ve Tarih Empati becerileri Empati becerileri ve uyum sağlama Savunmaların değerlendirilmesi Transferans Transferans Kontrtransferans Direnme Genel tekrar Mülakat becerileri Mülakat becerileri ve yorumlamaları Üslup ve yorumlama Rüya analizi Psikodinamik psikoterapilerin genel olarak değerlendirilmesi |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Vaka formülasyonu ve Tarih | Değerlendirme, Endikasyonlar ve Formülasyon |
2) | Empati becerileri | Terapötik Müdahaleler |
3) | Empati becerileri ve uyum sağlama | Hedefler ve Terapötik Etki |
4) | Savunmaların değerlendirilmesi | Dirençle Çalışma |
5) | Transferans | Karşıaktarımı Tanıma ve Karşıaktarımla Çalışma |
6) | Transferans | Karşıaktarımı Tanıma ve Karşıaktarımla Çalışma |
7) | Kontrtransferans | Krizle Mücadele |
8) | Direnme | Dirençle Çalışma |
9) | Genel tekrar | |
10) | Mülakat becerileri | Amaçlar ve Etki Şekli |
11) | Mülakat becerileri ve yorumlamaları | Amaçlar ve Etki Şekli |
12) | Üslup ve yorumlama | Yetkinliğin Değerlendirilmesi |
13) | Rüya analizi | Rüyaların Yorumu |
14) | Psikodinamik psikoterapilerin genel olarak değerlendirilmesi | Yetkinliğin Değerlendirilmesi |
Ders Notları / Kitaplar: | "1. Quinodoz, J-M. (2017). Freud’u Okumak (çev. Bahar Kolbay ve Özge Soysal). Bağlam Yayınları. (Orijinal eser 2005 yılında yayımlanmıştır) 2. FS: Mitchell, S. A. ve Black, M. J. (2014). Freud ve Sonrası: Modern Psikanalitik Düşüncenin Tarihi (çev. Ayhan Eğrilmez). İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları (Orijinal eser 2005 yılında yayımlanmıştır) 3. PGD: Freud, S. (2018). Psikanalize Giriş Dersleri (çev. Selçuk Budak). Öteki Yayınevi. (Orijinal eser 1916-1917 yıllarında yayımlanmıştır) 4. PYGD: Freud, S. (2016). Psikanalize Yeni Giriş Dersleri (çev. Selçuk Budak). Öteki Yayınevi. (Orijinal eser 1932-1933 yıllarında yayımlanmıştır)" |
Diğer Kaynaklar: | Fink, B. (1997). A clinical introduction to Lacanian psychoanalysis: Theory and technique. Harvard University Press. Freud, S. (2021). Uygarlığın Huzursuzluğu. çev. Haluk Barışcan. Metis Yayınları. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 1 | % 10 |
Ödev | 2 | % 30 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 30 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 70 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 30 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Ödevler | 2 | 25 | 50 |
Ara Sınavlar | 1 | 30 | 30 |
Final | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü | 152 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Kuramsal bilgi ve ampirik araştırma yoluyla insan psikopatolojisi ve psikolojik iyi olma hali hakkında derinlemesine bir anlayış geliştirmek. | 4 |
2) | Kanıta dayalı klinik uygulamaları geliştirmek için psikolojik teorileri, tedavi yaklaşımlarını ve ampirik bulguları eleştirel olarak değerlendirmek. | 2 |
3) | Klinik görüşme, vaka formülasyonu ve kanıta dayalı müdahale teknikleri dahil olmak üzere temel klinik becerilerde uzmanlaşmak. | 2 |
4) | Süpervizyon uygulamaları aracılığı ile psikolojik değerlendirme, tanı ve tedavi planlaması konularında bilgi ve pratik deneyim kazanmak. | 2 |
5) | Uygun araştırma yöntemleri (örn. deneysel, korelasyonel, boylamsal ve nitel çalışmalar) ve istatistiksel analizleri kullanarak klinik psikoloji alanında bağımsız araştırma yürütme konusunda yeterlilik geliştirmek. | 4 |
6) | Gözetimli klinik eğitim ve saha çalışması yoluyla psikoloji teorilerini ve araştırmalarını gerçek dünyadaki klinik uygulamalara entegre etme becerisini geliştirmek. | 2 |
7) | Klinik psikoloji uygulamaları ve araştırmalarında etik ilkelere ve mesleki standartlara bağlı kalmak; ayrımcılıktan kaçınma, kültürel duyarlılık ve sosyal sorumluluk bilinciyle hareket etmek. | 2 |
8) | Klinik psikoloji alanında eleştirel düşünme ve yaşam boyu öğrenmeyi teşvik edecek şekilde öz değerlendirme yapmak ve sürekli mesleki gelişime önem vermek. | 2 |
9) | Psikolojik bozuklukların değerlendirilmesi ve tedavisinde biyolojik, psikolojik ve sosyal faktörleri entegre ederek ruh sağlığına biyopsikososyal bir bakış açısı kazandırmak. | 3 |
10) | Bilişsel-davranışçı ve psikodinamik terapi yaklaşımlarında yetkinlik kazanmak ve bunlardan birinde uzmanlaşmak. | 4 |
11) | Klinik ortamlarda pratik deneyim yoluyla süpervizyon ve vaka formülasyon becerilerini geliştirmek, danışanlara ve meslektaşlara yapılandırılmış geri bildirim ve destek sağlama becerisini geliştirmek. | 4 |
12) | Araştırma soruları oluşturma, bağımsız bilimsel araştırma yürütme ve klinik psikoloji alanına katkı sağlama yetkinliğini gösteren bir yüksek lisans tezi tamamlamak. | 5 |