ENDÜSTRİ ÜRÜNLERİ TASARIMI
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
NMD3205 Televizyon Gazeteciliği Bahar 2 2 3 5
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: İngilizce
Dersin Türü: Non-Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi TİRŞE ERBAYSAL FİLİBELİ
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi TİRŞE ERBAYSAL FİLİBELİ
Dersin Amacı: Bu ders gazeteciliğin iki ana dalı arasındaki ayrımla ilgilenir: yazılı ve görsel-işitsel gazetecilik. Bu iki dalın yanı sıra, internet gazeteciliği de gazetecilik yöntem ve araçlarına son yıllarda eklenmiştir. Bu ders aynı zamanda televizyon gazeteciliğinin görsel-işitsel medya içerisindeki önemini de inceler.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler;

- Gazetecilik için televizyonu anlayacak,
- Görsel medya için haber yazımını öğrenecek,
- TV için haber yazımından kameraya kadar her şeyi öğrenecek,
- Sunuş, muhabirlik, söyleşi, röportaj, canlı programlar ve program sunumu hakkında bilgi sahibi olacak,
- TV kanalı için haber derlemeyi öğrenecek.

Dersin İçeriği

Bu ders televizyon haberciliği ve hikayelerin haber haline getirilme şekillerini tartışır. Sosyo-kültür, ekonomi ve seyirci perspektiflerini de katarak, bir mecra olarak televizyonun nasıl değiştiğini irdeler. Televizyonda değişen türler ve formatlar üzerine düşünmeyi sağlar ve televizyonun gündelik hayattaki etkisine habercilik açısından bakar.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Derse giriş: Sesli sunum; radyo haberleri, Televizyon için sunum: televizyon haberlerinin gücü, Ne? Nerede? Ne Zaman? Neden? Nasıl? Kim?, Kablolu yayıncılığa giriş, "Lead" yazma
2) Haber toplama: nereden geliyor?, Modern gazetecilikte ve mahremiyet konularında etik, haber merkezi sorumlulukları ve görevleri, "Lead" yazma ve başlı başına televizyon için hikaye üretme, TV için sinopsis üretme, ses seçiminin ve kullanımının ilkeleri
3) Sesinizi kullanma, Haber bülteni zorlukları, Son dakika haberleri, Basın toplantıları
4) Kaynaklar ve bir söyleşiden olabildiğince bilgi toplamak, Farklı kaynaklarla aynı anda çalışma
5) TV haberi yazımı, çekimi, çerçeveleme ve kurgulama, Bir hikaye nasıl satılır?
6) Ticari meseleler: reytingler, satış, herkes nasıl para kazanıyor, sponsorlu içerik, Takım çalışması: bir ekiple nasıl çalışılır, prodüktörler, yardımcı prodüktörler, ünlü sunucular, muhabirler, haber masası, fotoğrafçılar ve yönetim, Çerçeveleme üzerine çalışma, TV röportajının ilkeleri
7) Gözden geçirme: radyo ve tv yazımı
8) Grafik için yaratma ve yazma, video için yazma, Grafikli ve videolu hikaye üretme
9) Çekim ve kurgulama, Dijital için yazıma giriş
10) Dijital hikayeler için fotoğraf çekme ve çerçeveleme, başlık ve spot yazma, manşet alma için çalışma
11) Dijital hikayelerin farklı türleri, Özel dijital prodüksiyonlar: "Dinner around the world and Chinatown", 11 Eylül saldırılarında medyada ses kullanımı, Pratik: son dakika haberleri için hızlı yazım, farklı formatlarda yapacağınız hikayeler için detaylı "pitch" yazma
12) Radyo, televizyon ve dijital için yazım atölyesi
13) Spor haberi ve ekonomi haberi yazımı
14) Dönemin gözden geçirilmesi

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Cushion, Stephen (2011). Television Journalism (Journalism Key Text)
ISBN: 1446207412
Diğer Kaynaklar:

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 2 % 10
Sunum 1 % 10
Projeler 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 20
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 2 28
Uygulama 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 3 42
Ödevler 10 2 20
Ara Sınavlar 1 3 3
Final 1 3 3
Toplam İş Yükü 124

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Endüstri Ürünleri Tasarımı meslek alanının kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahip olmak
2) Mesleki bilgiyi ürün, hizmet ve deneyim geliştirme alanlarında uygulayabilmek
3) Tasarım kavramlarını, mesleki kültür ve dili anlayabilmek, kullanabilmek, yorum yapabilmek ve değerlendirmek
4) Endüstri Ürünleri tasarımı alanında araştırma yöntemlerini bilmek, bu yöntemlerle bilgi toplamak, toplanan bilgiyi yorumlamak ve uygulayabilmek
5) Endüstri ürünleri tasarımı problemlerini tanımlamak, problem koşul ve gereklerini değerlendirebilmek, çözüm önerileri üretebilmek
6) Endüstri Ürünleri Tasarımında önerilen çözümlerin toplumsal, kültürel, çevresel, ekonomik ve insani değerlerin göz önünde bulundurarak geliştirilmesi; kişisel farklılık ve yetenek düzeylerine duyarlı olması
7) Tasarım kavramlarına ve çözümlerine ait bilgiyi, yazılı, sözlü ve görsel anlatım yöntemleriyle aktarma yeteneğine sahip olmak
8) Tasarım çözümlerine ait malzeme, biçimlenme,detaylandırma, servis ve üretim yöntemleri kavramları arasındaki ilişkiyi ve yöntemleri tanımlayabilmek ve uygulayabilmek
9) Endüstri ürünleri tasarımı çözüm ve uygulamalarını anlatabilecek düzeyde bilgisayar destekli bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanmak
10) Endüstri ürünleri tasarımının disiplinler arası yapısına kaynak oluşturan, işletme, mühendislik, psikoloji, ergonomi, görsel iletişim alanlarına ait tasarım çözümlerini destekleyecek yöntem ve bilgiye sahip olmak; gerektiğinde bu alanlara ait bilgiyi araştırma, edinme ve kullanma yeteneğine sahip olmak
11) Bir yabancı dili kullanarak endüstri ürünleri tasarımı alanına ait dile hakim olabilmek ve farklı kültürlerden meslektaşlarıyla iletişim kurabilmek
12) Teknolojik ve bilimsel gelişmelere bağlı olarak mesleğin gereksinim duyduğu yeni tasarım konularını ve eğilimlerini takip edebilmek ve değerlendirebilmek