KENTSEL SİSTEMLER VE ULAŞTIRMA YÖNETİMİ (TÜRKÇE, TEZLİ) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
KSU5420 | Deneysel Mekanik ve Demiryolu Araçlarında Uygulamalar | Bahar | 3 | 0 | 3 | 12 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | Turkish |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi NİLGÜN CAMKESEN |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | Bu ders genel olarak mühendislikte yapıların, araçların sayısal yöntemler kullanılarak yapılan tasarımlarının kontrolu için bazı mekanik büyüklüklerin ölçülmesi ve sonuçlarının ilgili uluslararası standardlara göre uygunluğunun kontrolu için gerekmektedir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenci; • Strain Gage ve optik ölçme yöntemleri • Kaydedilen verilerden gerilme hesabı yapmayı • Strain gage temelli transduserlerin tasarımını ve uygulaması konularında temel bilgileri edinip, çalışmalarında kullanabilme becerisine sahip olacaktır. |
Gerilme ve Şekil Değiştirme. Deneysel Gerilme Analizi Yöntemleri. Ölçüm Sistemleri, Elektrik Direnç Strain Gageler. Elektrik Direnç Strain Gagelerin Ölçüm Prensibi. Gage Konfigurasyonu ve Sınıflandırılması. Strain Gagelerin Yapıştırılması ve Ölçüme Hazırlık Operasyonları. Gage Faktoru ve Çapraz Duyarlılık Katsayısı. Wheatstone Köprü Devresi. Tam, Yarım ve Çeyrek Wheatsone Köprü Devreleri. Strain Gage Temelli Kuvvet, Basınç, Potansiyometre ve İvme Sensörleri. Strain Gage Rozetleri ve Veri Analizi. Optik Ölçüm Yöntemleri. Raylı Sistem Araçlarının Kabulü ile İlgili Uluslararası Standardlar. Raylı Sistem Araçlarında Statik ve Dinamik Testler. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Gerilme ve Şekil Değiştirme. | |
2) | Ölçüm Sistemleri, Elektrik Direnç Strain Gageler. | |
3) | Elektrik Direnç Strain Gagelerin Ölçüm Prensibi | |
4) | Gage Konfigurasyonu ve Sınıflandırılması. | |
5) | Strain Gagelerin Yapıştırılması | |
6) | Ölçüme Hazırlık Operasyonları | |
7) | Gage Faktörü ve Çapraz Duyarlılık Katsayısı. Wheatstone Köprü Devresi | |
8) | Tam, Yarım ve Çeyrek Wheatsone Köprü Devreleri | |
9) | Strain Gage Temelli Kuvvet, Basınç, Potansiyometre ve Ivme Sensörleri | |
10) | Strain Gage Rozetleri ve Veri Analizi | |
11) | Optik Ölçüm Yöntemleri | |
12) | Raylı Sistem Araçlarının Kabulü ile İlgili Uluslararası Standardlar | |
13) | Raylı Sistem Araçlarında Statik ve Dinamik Testler | |
14) | Raylı Sistem Araçlarında Statik ve Dinamik Testler |
Ders Notları / Kitaplar: | Derste verilen notlar / Lecture notes |
Diğer Kaynaklar: | Strain Measurements and Stress Analysis Akhtar S. Khan, Xinwei Wang 2001 Prentice Hall Experimental Stress Analysis James W. Dally, William F. Riley 2009 Mc Graw Hill Modern Experimental Stress Analysis James F. Doyle, 2004, Wiley |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | 10 | % 0 |
Küçük Sınavlar | 4 | % 10 |
Ödev | 5 | % 20 |
Ara Sınavlar | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 10 | 6 | 60 |
Ödevler | 5 | 20 | 100 |
Küçük Sınavlar | 4 | 10 | 40 |
Ara Sınavlar | 1 | 30 | 30 |
Final | 1 | 40 | 40 |
Toplam İş Yükü | 270 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Ulaştırma kapsamında lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı alanda veya ilgili yan alanlarda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirmek ve derinleştirmek. | 5 |
2) | Ulaştırma içerikli mühendislikte uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olmak. | 5 |
3) | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalığa sahiptir; gerektiğinde bunları incelemek ve öğrenmek. | 5 |
4) | Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlamak ve uygulamak; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirmek. | |
5) | Mühendislik problemlerini kurgulamak, çözmek için yöntem geliştirmek ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulamak. | |
6) | Yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirmek; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirmek. | |
7) | Çalışmaların süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya alan dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarmak; bir yabancı dili anlama, okuma ve yazmayı en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurmak. | |
8) | Teknoloji uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlamak. Teknoloji alanında uygulanan güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları, etkileri ve sonuçlarını listelemek. | |
9) | Verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetmek. | |
10) | Teknoloji alanında uygulamalı araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşmak, bilgiyi değerlendirmek ve uygulamak. | |
11) | Tanımlanmış teknoloji problemlerini çözmek için yöntem geliştirmek ve çözümlerde yenilikçi yöntemleri uygulamak. | |
12) | Modelleme ve deneysel araştırmaları uygulamak; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları çözümlemek. |