ÇEVRE MÜHENDİSLİĞİ | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
GEP0431 | Türk İşaret Dili | Güz | 3 | 0 | 3 | 5 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | Türkçe |
Dersin Türü: | GE-Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | E-Öğrenme |
Dersin Koordinatörü: | |
Dersi Veren(ler): |
Öğ.Gör. HALE ERSÖZ BOZACI Prof. Dr. AHMET YAYLA Öğ.Gör. AHU AKIN ŞAHİN |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı katılımcılara başlangıç seviyede Türk İşaret Dili’nin (TİD) öğretilmesidir. Dilbilgisi yapısı Türkçe’den farklı olan TİD’in yapısı incelenecektir. İşitme engellilerin kültür yapısı hakkında bilgilendirerek ve TİD alfabesi, temel kelimeleri ve dilbilgisi yapısı aktarılarak öğrencilere işitme engeliler ile günlük hayatta iletişim kurma becerileri kazandırmak, farkındalıklarını artırmak amaçlanmaktadır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; - Bu dersin sonunda öğrenciler; 1. TİD tarihçesini, gelişimini ve kültürünü anlayabilecekler 2. TİD parmak alfabesini öğrenerek hızlı iletişime geçebilme becerisini kazanabilecekler 3. Temel TİD dilbilgisi kavramlarını, yapısını, cümle kurmayı, soru sormayı, cevaplamayı öğrenebilecekler 4. Duyguları ve eylemleri, fiilleri TİD ile ifade etmeyi öğrenebilecekler 5. İşitme engelliler için hayati önem taşıyan mimik, jest kullanımlarını öğrenerek el ve beden koordinasyonu kazanabilecekler 6. TİD ile günlük hayatta temelde kullanılan kelimeleri, kalıpları, cümleleri öğrenerek iletişim kurabilme becerisi kazanabilecekler 7. TİD kullanarak kendileri, çevreleri ve diğer kişiler hakkında temel bilgiler verebilecekler, soru sorabilecekler 8. Karşılıklı konuşma pratikleri yapılarak akıcı ve anlaşılır el, mimik, jest kullanımını pekiştirebileceklerdir |
Derste Türk İşaret Dili öğrenmek için hazırlanan bir kitap esas alınacaktır. Dersin eğitmenine ait ve bu kitapta olmayan kelimelerin bulunduğu notlardan da faydalanılacaktır. Dersle ilgili dokümanlar, dersin eğitmeni tarafından katılımcılara temin edilecektir. Derste kullanılan öğretim yöntem ve teknikleri: anlatım, uygulama, bireysel çalışma, gözlem, teknoloji destekli öğrenme ve dijital kaynakların kullanımıdır. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | TİD parmak alfabe işaretleri ve TİD tarihçe, pratik uygulama | |
2) | TİD temel, basit cümle kalıpları, günlük konuşmada kullanılan işaretler, pratik uygulama | |
3) | TİD adıllar (zamirler), kısa temel kapalı ve açık uçlu sorular ve cevap cümleleri, pratik uygulama | |
4) | TİD ile temel çevre ve aile bireyleri işaretleri, olumlu – olumsuz kalıplar, pratik uygulama | |
5) | TİD ile zaman ifadeleri, pratik uygulama | |
6) | TİD ile temel duygu işaretleri, pratik uygulama | |
7) | TİD kavramlarının tekrarı, el ve mimik çalışmalarının öneminin aktarılması, pratik uygulama | |
8) | ARA SINAV/VİZE | |
9) | TİD ile temel fiil işaretleri, pratik uygulama | |
10) | TİD ile temel ulaşım, taşıtlar ve ilgili eylemlerin ifadeleri, pratik uygulama | |
11) | TİD’nde emir soru ve cümle kalıpları, pratik uygulama | |
12) | TİD ile sayısal ifadeler ve ilgili eylemleri, | |
13) | Karşılıklı iletişimde akıcılık sağlama amaçlı çalışmalar | |
14) | Temel kavramları kullanarak karşılıklı konuşma, cümle kurma, anladığını aktarma çalışmaları | |
15) | Genel tekrar ve kısa metin çalışmaları ile pratik uygulama | |
16) | FİNAL SINAVI |
Ders Notları / Kitaplar: | 1. http://turkisaretdili.bahcesehir.edu.tr/ Bahçeşehir Üniversitesi tarafından İstanbul Edebiyat Derneği (İSEDER) işbirliği ile yürütülen Avrupa Birliği Hayat Boyu Öğrenme Projesi TİDBAU' nun (Türk İşaret Dili İle Bariyerleri Aşın ve Uzlaşın) erişilebilir uzaktan eğitim portalı, 2017 2. Ders eğitmeninin seviyeye göre hazırladığı özel ders notlar |
Diğer Kaynaklar: | 3. Güncel Türk İşaret Dili Sözlüğü www.tidsozluk.net Bahtiyar Makaroğlu , Hasan Dikyuva, ASPB, ANKARA, 2017 4. Yabancı Dil Olarak Türk İşaret Dili Öğrenci Kitabı, Bahtiyar Makaroğlu , Hasan Dikyuva, ANKARA ÜNİVERSİTESİ YAYINEVİ,2015 5. MEB Türk İşaret Dili Sözlüğü, 2015 6. MEB Türk İşaret Dili Sözlüğü 2013 7. Türk İşaret Dili, Birinci Seviye, Hasan Dikyuva-Ulrike Zeshan, İshara Press, 2008 8. İSEM İşaret Dili Sözlüğü |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Toplam | % | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 0 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % | |
Toplam | % |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Çevre Mühendisliği disiplini tarafından küresel, sosyal ve çevresel konularda sunulan çözüm önerilerinin çevresel etkilerini anlamak ve çok yönlü değerlendirmek için gereken kapsamlı eğitim ve bilgi birikimini oluşturmak. | |
2) | Çevre Mühendisliği'nin ilgi alanlarına giren mühendislik problemlerinin çözümü, modern mühendislik teknikleri, yetenekleri ve araçları ile biyoloji, kimya, fizik, matematik, istatistik temel kavramlarını birleştirerek çevresel sistemleri değerlendirebilmek. | |
3) | Belirlenmiş performans, maliyet, zaman, güvenlik ve kalite gereklilikleri ile birlikte hedefleri karşılamak üzere gerek mühendislik yaklaşımıyla çözümlenen sistemlerin gerekse doğal sistemlerin, özellikle planlama, bütüncül tasarım, uygulama ve işletme adımlarını da kapsayacak şekilde, Çevre Mühendisliği'ne dair sorunlarını tespit edebilmek, ve bu sorunlara çözüm üretebilmek. | |
4) | Hava, su ve toprak sistemlerini analiz etmek üzere çalışmalar kurgulamak ve gerçekleştirmek, bu çalışmalar sonucunda ortaya çıkan verileri kullanarak çevre sağlığı üzerindeki etkileri belirleyebilmek. | |
5) | Teknik konuları sözlü ve yazılı makale/raporlarla ifade edebilmek, önerilen çözümleri gerektiğinde teknik çizimlerle detaylı olarak anlatabilmek. | |
6) | Modern araştırma teknik ve yöntemlerinin öğrenilerek gerekli bilgilere veritabanları, kütüphaneler ve diğer kaynakları kullanarak ulaşabilmek. | |
7) | Avrupa İleri Düzey Bilgisayar Kullanım Lisans programı düzeyinde bilgisayar kullanabilmek, bu becerinin Çevre Mühendisliğinde kullanılabilecek diğer yazılım programlarıyla bütünleştirebilmek. | |
8) | Bireysel veya çok-disiplinli takım çalışmalarını yürütebilmek üzere Avrupa Dil Kurumu tarafından onaylanan B1 seviyesi yabancı dil becerisine sahip olmak. | |
9) | Profesyonel, sosyal ve etik sorumlulukların farkında olmak. | |
10) | Çevre Mühendisliğinde girişimcilik ve yenilik kavramlarının farkında olmak ve benimsemek. | |
11) | Yaşam boyu öğrenme ilkelerini benimsemek ve bu kavrama açık olmak | |
12) | Çevre Mühendisliği faaliyet alanlarında devlet kurumlarının ve özel kuruluşların fonksiyonlarını ve sorumluluklarını kavramak. |