PSİKOLOJİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
ALD5019 Çocuk Sağlığı ve Bakım Bahar 3 0 3 8
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Turkish
Dersin Türü: Non-Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi ARZU BUYRUK GENÇ
Dersin Amacı: Bu dersin amacı, çocukların fiziksel, ruhsal ve sosyal gelişimlerini destekleyecek sağlık ve bakım uygulamalarını tanımak; aile danışmanlarının bu alandaki bilgi ve becerilerini artırmaktır. Öğrenciler, çocuk sağlığının temel ilkeleri, çocukluk döneminde sık karşılaşılan sağlık sorunları, beslenme, hijyen, güvenlik ve aile destek sistemleri hakkında bilgi sahibi olacaklardır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Çocuk sağlığının temel ilkelerini açıklar.

Bebeklikten ergenliğe kadar gelişim dönemlerini tanımlar.

Sık karşılaşılan çocuk hastalıklarını tanır ve önleme yollarını açıklar.

Sağlıklı beslenme ilkelerini çocuk gelişimiyle ilişkilendirir.

Ailelerin hijyen ve bakım konularında bilinçlendirilmesini sağlar.

Çocuklarda kazalardan korunma yollarını açıklar.

Aşı takvimi ve bağışıklık sistemini değerlendirir.

Ruh sağlığı ve erken müdahale ilkelerini tanımlar.

Çocuk istismarı ve ihmali konularında farkındalık kazanır.

Aile içi bakım rollerinin çocuk sağlığına etkisini tartışır.

Özel gereksinimli çocukların sağlık ve bakım ihtiyaçlarını tanımlar.

Aile danışmanlığında çocuk sağlığına bütüncül bir bakış geliştirir.

Dersin İçeriği

Derste Kullanılan Öğretim Yöntem ve Teknikleri
-Vaka Çalışması
-Teknoloji Destekli Öğrenme
-Simülasyon
-Bireysel Çalışma
-İşbirliğine Dayalı Öğrenme
-Okuma
-Anlatım
-Tartışma

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Çocuk sağlığına giriş
2) Çocuk gelişimi ve sağlık ilişkisi
3) Sık görülen çocuk hastalıkları
4) Beslenme ve büyüme
5) Hijyen ve çocuk sağlığı
6) Ailelerin bakım rolleri
8) Vize
9) Çocuk kazalarının önlenmesi, Ruh sağlığı ve erken müdahale
10) Çocuk istismarı ve ihmali
11) Özel gereksinimli çocukların bakımı
12) Çocuk sağlığında kültürel faktörler
13) Aile danışmanlığında çocuk sağlığına bütüncül yaklaşım
14) Genel tekrar

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
Diğer Kaynaklar: Berk, L. E. (2022). Infants, children, and adolescents (9th ed.). Pearson.

Marcdante, K., & Kliegman, R. M. (2022). Nelson essentials of pediatrics (9th ed.). Elsevier.

World Health Organization. (2018). Caring for children: A guide for parents and caregivers. WHO.

Sağlık Bakanlığı. (2019). Çocuk sağlığı izlemleri rehberi. Ankara: Halk Sağlığı Genel Müdürlüğü.

Akman, B., & Ünüvar, P. (Eds.). (2021). Erken çocuklukta sağlık ve bakım. Ankara: Vize Yayıncılık.

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ödev 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 10 140
Ödevler 2 10 20
Final 1 3 3
Toplam İş Yükü 205

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) İnsan zihnine ve davranışlarına karşı yakın bir ilgi uyandırmak, hem eleştirel düşünme becerileri elde etmek (özellikle psikolojik teorileri deneysel kanıt kullanarak değerlendirme becerisi), hem de psikolojiyi kanıta dayalı bir bilim olarak algılamak.
2) İnsan davranışı hakkında biyopsikososyal bir bakış açısı kazanmak. Yani, davranışın biyolojik, psikolojik, ve sosyal değişkenlerini anlamak.
3) Teorik ve uygulama bilgisi edinmek ve temel psikolojik kavram ve bakış açılarını öğrenmek.
4) Bilimsel araştırma yöntemlerini takip ederek yöntem ve veri değerlendirme tekniklerini tanımak (örneğin korelasyona dayalı çalışmalar, deneysel, boylamsal, vaka çalışması).
5) Ölçme ve araştırma yaparken veya gruplarla çalışırken etik duyarlılık göstermek.
6) Psikolojinin temel alanlarını tanımak (bilişsel, gelişim, klinik, sosyal, davranışsal ve biyolojik).
7) Niceliksel ve niteliksel bulguları değerlendirirken, raporlar yazarken ve onları sunarken gerekli becerileri edinmek.
8) Psikolojik ölçme ve değerlendirme için gerekli temel bilgiyi kazanmak.
9) Psikolojiye katkıda bulunacak diğer disiplinlere (sosyoloji, tarih, siyaset bilimi, iletişim, felsefe, antropoloji, edebiyat, hukuk, sanat vd.) ait temel bilgilerin alınması ve bu bilgiyi psikolojik süreçlerin anlaşılması ve yorumlanmasında kullanabilmek. 3