OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLİĞİ
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
ECE2004 Erken Çocuklukta Matematik ve Fen Bilgisi Öğretimi Bahar 3 0 3 5
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: English
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANS
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. SEDA SARAÇ
Opsiyonel Program Bileşenleri: Yok
Dersin Amacı: 1. Bilişsel gelişim sıralaması ile matematik ve fen bilimleri öğrenmeyi ilişkilendirir
2. Sıralı matematik kavramları gelişimi sırasını özetler
3. Çocuklar için uygun bilimsel kavramları listeler
4. Matematik kavramlarının gelişiminin çocukların düşünme becerilerini nasıl ilerlettiğini tanımlar
5. Çocukların fen bilimleri kavramlarını ve süreçlerini aktif ve uygulamalı olarak keşfinin onların bilişsel gelişimlerini ve dünyayı algılamalarını nasıl geliştirdiğini açıklar
6. Bilişsel gelişim teorilerini matematik ve bilimle olan ilişkileri açısından karşılaştırır
7. Beyin gelişiminin kavram oluşumunu nasıl etkilediğini özetler
8. Matematik ve fen bilimleri kavramlarının öğrenilmesinde cinsiyetler arası benzerlik ve farklılıkları karşılaştır
1. Bilimsel süreci ve bilimsel sürecin erken çocukluk döneminde iç ve dış mekân öğrenme çevrelerine uygulanmasını açıklar
9. Çocukların kendilerini yetkin birer bilimsel kâşif olarak görmeleri için nasıl teşvik edileceğini açıklar
10. Çocukların bilimsel düşünebilme becerilerini ilerletme yollarını tanımlar (örn.: gözlemleme, tanımlama, sınıflandırma ve sıralama imkânları sunarak)
11. Etraflarındaki dünyayı araştırma ve bir şeyler keşfetmelerini teşvik ederek çocukların doğal merakını besleme yollarını özetler
1. Çocuklarda düşünme ve problem çözme becerilerini ilerletecek stratejiler geliştirir
12. Değişik düşünme şekillerini kapsayan eğitici metotların (örn. araştırma, keşfetme yoluyla öğrenme, problem çözme) çocukların matematiksel ve bilimsel anlayışlarını nasıl geliştirdiğini açıklar
13. Çocukların disiplinler arası ilişkiler kurabilmesi için müfredat içeriğinin çeşitli öğrenme deneyimleriyle nasıl birleştirileceğini açıklar.
14. Müfredat boyunca matematik ve fen bilimlerini bütünleştirme tekniklerini açıklar
15. Çocukların entelektüel meraklarının geliştirilmesi, problem çözmeleri, karar vermeleri ve kritik düşünürler haline gelmelerine yardım etmek için, oyun, küçük projeler, açık uçlu sorular, grup tartışmaları, müşterek öğrenme ve sorgulama deneyimleri içeren gelişimsel olarak uygun metotlar planlar
16. Kızların matematik ve fen bilimlerinde kendilerini yetkin hissetmeleri için yöntemler geliştirmek için beyin fırtınası yapmak
1. Her bir çocuk için keşfetme deneyimi planlama temeli olarak gözlem ve değerlendirmeyi faydalı hale getirir
17. Çeşitli ölçme stratejilerini değerlendirir
18. Ölçme/değerlendirme bilgilerinin nasıl yorumlandığını ve gelişimsel olarak uygun öğrenme aktiviteleri sağlamada kullanıldığını açıklar
19. Çocuğun istenilen sonuçlara ulaşmasındaki gelişimini takip etmek ve öğrenme aktivitelerini planlamada değişik değerlendirme teknikleri kullanır
1. Matematik ve fen bilimleri kavramlarının idrakini destekleyecek gelişimsel Matematik ve fen bilimleri kavramlarını iyileştiren çocuk kitaplarını, programlarını, el becerilerini geliştiren materyalleri gelişimsel uygunluk açısından değerlendiririr
21. Matematik gelişimini ve bilimsel kavramayı geliştirebilecek çeşitli anlamlı ve somut öğrenme deneyimlerinin tanımlanması
22. Teknolojinin felsefi ve fiziksel kullanımının müfredattaki matematik ve fen kavramlarının gelişimini desteklemek için nasıl bütünleştirilebileceğini tartışmak
23. Matematik ve fen kavramlarını geliştirmek için mevcuttaki kültürel içerik barındıran topluluk kaynaklarının keşfi.
24. Özel matematik ve fen kavramlarının gelişimini desteklemek için, gelişimsel olarak uygun olan kültürel çeşitliliği ve cinsiyetçi olmayan etkinlikleri ve materyalleri kullanım.
25. Özel ihtiyaçları olan çocuklar için matematik ve bilim etkinliklerinin, malzeme, donanım ve ortamların uyarlanması.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Ders sonunda ogrenciler bunlari yapabilecekler
1. Bilişsel gelişim sıralaması ile matematik ve fen bilimleri öğrenmeyi ilişkilendirir
2. Sıralı matematik kavramları gelişimi sırasını özetler
3. Çocuklar için uygun bilimsel kavramları listeler
4. Matematik kavramlarının gelişiminin çocukların düşünme becerilerini nasıl ilerlettiğini tanımlar
5. Çocukların fen bilimleri kavramlarını ve süreçlerini aktif ve uygulamalı olarak keşfinin onların bilişsel gelişimlerini ve dünyayı algılamalarını nasıl geliştirdiğini açıklar
6. Bilişsel gelişim teorilerini matematik ve bilimle olan ilişkileri açısından karşılaştırır
7. Beyin gelişiminin kavram oluşumunu nasıl etkilediğini özetler
8. Matematik ve fen bilimleri kavramlarının öğrenilmesinde cinsiyetler arası benzerlik ve farklılıkları karşılaştır
1. Bilimsel süreci ve bilimsel sürecin erken çocukluk döneminde iç ve dış mekân öğrenme çevrelerine uygulanmasını açıklar
9. Çocukların kendilerini yetkin birer bilimsel kâşif olarak görmeleri için nasıl teşvik edileceğini açıklar
10. Çocukların bilimsel düşünebilme becerilerini ilerletme yollarını tanımlar (örn.: gözlemleme, tanımlama, sınıflandırma ve sıralama imkânları sunarak)
11. Etraflarındaki dünyayı araştırma ve bir şeyler keşfetmelerini teşvik ederek çocukların doğal merakını besleme yollarını özetler
1. Çocuklarda düşünme ve problem çözme becerilerini ilerletecek stratejiler geliştirir
12. Değişik düşünme şekillerini kapsayan eğitici metotların (örn. araştırma, keşfetme yoluyla öğrenme, problem çözme) çocukların matematiksel ve bilimsel anlayışlarını nasıl geliştirdiğini açıklar
13. Çocukların disiplinler arası ilişkiler kurabilmesi için müfredat içeriğinin çeşitli öğrenme deneyimleriyle nasıl birleştirileceğini açıklar.
14. Müfredat boyunca matematik ve fen bilimlerini bütünleştirme tekniklerini açıklar
15. Çocukların entelektüel meraklarının geliştirilmesi, problem çözmeleri, karar vermeleri ve kritik düşünürler haline gelmelerine yardım etmek için, oyun, küçük projeler, açık uçlu sorular, grup tartışmaları, müşterek öğrenme ve sorgulama deneyimleri içeren gelişimsel olarak uygun metotlar planlar
16. Kızların matematik ve fen bilimlerinde kendilerini yetkin hissetmeleri için yöntemler geliştirmek için beyin fırtınası yapmak
1. Her bir çocuk için keşfetme deneyimi planlama temeli olarak gözlem ve değerlendirmeyi faydalı hale getirir
17. Çeşitli ölçme stratejilerini değerlendirir
18. Ölçme/değerlendirme bilgilerinin nasıl yorumlandığını ve gelişimsel olarak uygun öğrenme aktiviteleri sağlamada kullanıldığını açıklar
19. Çocuğun istenilen sonuçlara ulaşmasındaki gelişimini takip etmek ve öğrenme aktivitelerini planlamada değişik değerlendirme teknikleri kullanır
1. Matematik ve fen bilimleri kavramlarının idrakini destekleyecek gelişimsel Matematik ve fen bilimleri kavramlarını iyileştiren çocuk kitaplarını, programlarını, el becerilerini geliştiren materyalleri gelişimsel uygunluk açısından değerlendiririr
21. Matematik gelişimini ve bilimsel kavramayı geliştirebilecek çeşitli anlamlı ve somut öğrenme deneyimlerinin tanımlanması
22. Teknolojinin felsefi ve fiziksel kullanımının müfredattaki matematik ve fen kavramlarının gelişimini desteklemek için nasıl bütünleştirilebileceğini tartışmak
23. Matematik ve fen kavramlarını geliştirmek için mevcuttaki kültürel içerik barındıran topluluk kaynaklarının keşfi.
24. Özel matematik ve fen kavramlarının gelişimini desteklemek için, gelişimsel olarak uygun olan kültürel çeşitliliği ve cinsiyetçi olmayan etkinlikleri ve materyalleri kullanım.
25. Özel ihtiyaçları olan çocuklar için matematik ve bilim etkinliklerinin, malzeme, donanım ve ortamların uyarlanması.

Dersin İçeriği

Çocuklarda fen ve doğa kavramlarının gelişimi; fen ve doğanın önemi; problem çözme ve bilimsel düşünme becerileri geliştirme; araştırma, gözlem, veri toplama becerileri geliştirme; yaşam döngüsü, üreme, sağlık, vücudumuz, beslenme, dünya, çevre, uzay, madde, güç ve hareket, ısı, ışık ve ses gibi temel fen ve doğa kavramlarının okulöncesi sınıflarında öğretimi; okulöncesi dönem fen ve doğa öğretiminde kullanılan araç ve gereçler; fen ve doğa öğrenme ortamlarının düzenlenmesi; fen öğreniminin değerlendirilmesi

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1)
2)
3)
4)
5)
6)
7)
8)
9)
10)
11)
12)
13)
14)

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: • Lind, K. K. (2004). Exploring science in early childhood education. New York, NY: Wadsworth Publishing.
• Charlesworth, R. &Lind, K K.(2012). Math and science for young children. Clifton Park, NY: Thomson Delmar Learning.
• Seefeldt, C., Galper, A., & jones, I. (2012). Active experiences for active children: Science. Columbus, OH: Merrill
Diğer Kaynaklar:

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Toplam %
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI %
Toplam %

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Laboratuvar 6 8 48
Sunum / Seminer 4 4 16
Proje 1 2 2
Toplam İş Yükü 108

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Okul öncesi eğitimde temel kavram, fikir ve uygulamalarını bilmek, bilimsel olarak yorumlayabilmek ve eleştirel bir şekilde değerlendirebilmektir. 3
2) 0-66 ay grubu çocukların gelişim ve öğrenme özelliklerini tanımak, bu özelliklere etki eden faktörleri bilmek, anlamak ve bu özellikleri eğitim sürecine yansıtabilmektir. 3
3) Okul öncesi eğitim için gerekli olan içerik, pedagojik ve meslek bilgisine ulaşmayı bilmek, bu bilgiyi elde etmek ve onu kullanabilmektir. 4
4) 0-66 ay grubu çocukların çok boyutlu gelişimleri göz önünde tutularak bilgi, beceri ve davranışların, anlamlı ve yaşama uyarlanabilir bir şekilde çocuklara öğretilmesi potansiyelini oluşturmaktır. 4
5) Her bir çocuk için esnek, bireyselleştirmeye uygun okulöncesi eğitim programları, öğretim yaklaşım, yöntem ve teknikleri ile öğrenme ortamları geliştirmeyi, kullanmayı ve değerlendirmeyi bilmektir. 3
6) Okul öncesi eğitime uygun ölçme ve değerlendirme yöntemlerini ve araçlarını bilmek, bunları geliştirmek ve kullanabilmektir. 3
7) Çocuklar, aileler ve toplumdaki bireyler ile olumlu, destekleyici ve yapıcı ilişkiler geliştirerek onların gelişim süreçlerine katkı sağlayacak projeler geliştirebilmek ve uygulayabilmektir.
8) Okul öncesi eğitimi farklı programlar ve farklı yaş gruplarıyla çalışma bilgi ve deneyimine sahip olmaktır. 3
9) Okul öncesi eğitimi alanında gelişim ve yenilikleri takip ederek, bilgi ve becerilerini güncelleştirerek ve mesleki bilgi-beceri anlamında kendini yenilemektir. 3
10) Okul öncesi eğitimcisi olarak diğer kişi ve kurumlarla işbirliği içinde okulöncesi eğitimi ve önemi konusunda toplumu bilinçlendirme bilgi ve becerisine sahip olmaktır.
11) Okul öncesi eğitimde karşılaşılan sorunları tanımlayabilmek, bu sorunlar üzerindeki düşüncelerini ve çözüm önerilerini bilimsel verilerle destekleyerek paylaşabilmek ve bu sorunların çözümlerine yönelik projelerde sorumluluk alıp etkin bir şekilde çalışabilmektir. 3
12) Okul öncesi eğitimcisi olarak alanıyla ilgili görev, hak ve sorumluluklara ilişkin yasa, yönetmelik, mevzuatları bilmek ve onlara uygun davranmaktır. 3
13) Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere sahip olmaktır.
14) Farklı kültürleri tanımak, saygı duymak, bireysel ve kültürel farklılıklara duyarlı olmaktır.
15) Bilişim ve iletişim teknolojileri alanlarında yetkin olmak ve bunları mesleğinde etkili olarak kullanabilmektir. 2
16) İngilizceyi okul öncesi eğitimi alanında iletişim, bilgi paylaşımı, mesleki gelişim alanlarında etkin kullanabilmektir.