EKONOMİ VE FİNANS | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
LOG4432 | Ulaşım Ekonomisi | Güz | 3 | 0 | 3 | 6 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi TUBA TORU DELİBAŞI |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok |
Dersin Amacı: | Dersin amacı, öğrencileri ulaştırma ekonomisinin temel kavram, teori, model ve yöntemleri ile tanıştırmak ve öğrencilerin bu aletleri güncel kentsel ulaştırma politikası problemlerinin analiz ve çözümünde kullanmasını sağlamaktır. Ders bu amaçla, talep ve maliyet analizi, fiyatlama, regülasyon, piyasa yapısı, toplu taşıma analizi, ağ ekonomisi, dışsallıklar, ulaştırma yatırım analizi gibi konuları ele alır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Ulaştırma ekonomisindeki temel kavram, teori, model ve yöntemlerin bilgisi. Ulaştırma ekonomisindeki güncel soru, sorun ve politikaların bilgisi. Lojistik ve tedarik zinciri yönetimindeki güncel soru ve sorunların bilgisi. Ulaştırma sektörünün yapısını, piyasanın ve lojistik hizmetlerin durumunu tanımlamak ve analiz edebilmek. Lojistik kavramının bileşenlerini ayırt edebilme, ve uyum halinde bir bütün oluşturmasının önemini anlamak. İş hayatında üretkenliği artırmaya yönelik gereksinimlerin farkında olmak Küreselleşmenin gereksinimlerini ve önemli sorunlarını kavramak Küreselleş ve Lojistik Yönetimi arasındaki çift yönlü etkileşimi anlamak ve verimli bir yönetim için kullanmak. İş süreçlerini ayırt edebilme ve süreçlerin lojistik yönetiminde verimlilik artışındaki önemini kavramak. |
I. ULAŞTIRMA TALEBİ / Neden Ulaştırma Ekonomisi? / Ulaştırma Talebinin Kaynağı / Nakliye Talebi / Yolcu Ulaştırma Talebi II. ULAŞTIRMA MALİYETLERİ. / Kavramlar. / Sabit Maliyetler. / Araç Maliyetleri. / Ulaştırma Araçlarının İşletmenin Maliyeti. III. ULAŞTIRMA FİYATLAMASININ İKTİSADİ İLKELERİ. / Ulaştırma Yatırımları. / Etkin Fiyatlama. / Ulaştırma Hizmetleri Harcamaları. IV. ULAŞTIRMA İLE İLGİLİ DEVLET DÜZENLEMELERİ. / Ulaştırmada Piyasa Gücü. / Piyasa Düzenlemeleri |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Giriş | |
2) | ULAŞTIRMA TALEBİ / Neden Ulaştırma Ekonomisi? | Textbook |
3) | I. ULAŞTIRMA TALEBİ / Ulaştırma Talebinin Kaynağı | Textbook |
4) | I. ULAŞTIRMA TALEBİ / Nakliye Talebi / Yolcu Ulaştırma Talebi | Textbook |
5) | II. ULAŞTIRMA MALİYETLERİ / Kavramlar | Textbook |
6) | II. ULAŞTIRMA MALİYETLERİ / Sabit Maliyetler | Textbook |
7) | II. ULAŞTIRMA MALİYETLERİ / Araç Maliyetleri. / Ulaştırma Araçlarının İşletmenin Maliyeti | Textbook |
8) | Genel Değerlendirme ve Özet | |
9) | Ara Sınav | |
10) | III. ULAŞTIRMA FİYATLAMASININ İKTİSADİ İLKELERİ / Ulaştırma Yatırımları | Textbook |
11) | III. ULAŞTIRMA FİYATLAMASININ İKTİSADİ İLKELERİ / Etkin Fiyatlama | Textbook |
12) | III. ULAŞTIRMA FİYATLAMASININ İKTİSADİ İLKELERİ / Ulaştırma Hizmetleri Harcamaları | Textbook |
13) | IV. ULAŞTIRMA İLE İLGİLİ DEVLET DÜZENLEMELERİ / Ulaştırmada Piyasa Gücü | Textbook |
14) | IV. ULAŞTIRMA İLE İLGİLİ DEVLET DÜZENLEMELERİ / Piyasa Düzenlemeleri | Textbook |
15) | Genel Değerlendirme ve Özet | |
16) | FİNAL SINAVI |
Ders Notları / Kitaplar: | Principles of Transportation Economics, Kenneth D. Boyer, Michigan State University ISBN-10: 0321011031 |
Diğer Kaynaklar: | . |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 13 | 3 | 39 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 10 | 9 | 90 |
Ödevler | 8 | 3 | 24 |
Ara Sınavlar | 2 | 2 | 4 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 159 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Matematik ve istatistik alanlarında geliştirilen bilgili birikimi ile hem mikro hem de makro düzeyde ekonomik mekanizmaların nasıl çalıştığını anlamak. | 3 |
2) | Piyasaların, sanayinin ve piyasa düzenleme ve politikalarının ortak ve ayırt edici özelliklerini anlamak. | 3 |
3) | İktisadi gelişmelere farklı açılardan bakabilme becerisi geliştirmek, bu farklı açıların iktisat tarihi boyunca neden ve nasıl oluşturulduğunu kavramak, ve bu bakış açıları arasındaki farkları ekonomik olayları açıklayabilme derecelerine göre anlamak. | 1 |
4) | Siyasetin ekonomiye müdahalelerini ve aynı şekilde ekonominin siyasete müdahalelerini tahlil etmek. | 1 |
5) | Eğitim sürecinde edindiği iktisadi bilgileri günlük ekonomik sorunların çözümünde kullanabilme ve bu sorunlara önerilen karşıt çözüm politikalarını değerlendirebilme becerisini kazanmak. | 4 |
6) | Güncel ve yeni ekonomik gelişmeleri ve yeni iktisadi yaklaşımların nasıl oluştuğunu kavramak ve değerlendirmek. | 2 |
7) | Belirli ekonomik gelişmeleri ve haberleri yazılı, sözlü ve grafiklerle açıklayabilme ve aktarabilme becerilerini geliştirmek. | 2 |
8) | İktisadi meselelerin nasıl çözümlenebileceğini bilmek ve bu doğrultuda belli bir hipotez, ilgili yazın taraması, metodoloji ve görgül sonuçlar içerecek şekilde planlı yazılmış çözümler üretebilmek. | 1 |
9) | Kazanılan sayısal ve sözel becerileri gösterebilmek ve iktisadi varsayımlar ve çıkarımları destekleyecek bulguları sunmak. | 3 |
10) | Bir yabancı dili kullanarak ekonomiyle ilgili bilgileri ve değişiklikleri izleyebilmek ve meslektaşları ile iletişim kurabilmek. | 3 |