GÖRSEL İLETİŞİM TASARIMI | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
VCD2017 | Görsel İletişim Tasarımı Tarihi | Güz | 3 | 0 | 3 | 4 |
Öğretim Dili: | İngilizce |
Dersin Türü: | Must Course |
Dersin Seviyesi: | LİSANS |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi ECE ARIHAN |
Dersi Veren(ler): |
Prof. Dr. NAZLI EDA NOYAN CELAYİR Öğ.Gör. DİDEM WONG |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Sanat, Kültür ve Toplum/ Görsel Kültür |
Dersin Amacı: | Bu ders boyunca grafik tasarımın önemli kilometre taşlarını oluşturan dönemleri, tasarım akımlarını ve stillerini, tasarımcılarını kronolojik ve bölgesel bir kategorilendirme ile anlamaya ve öğrenmeye çalışacağız. Görsel malzeme üzerinden konu anlatımı, tartışma ve sunumlar ile ilerleyecek derste, tasarımın toplum, teknoloji, politika, doğa ile ilişkisi geniş bir kültürel çerçevede Türkiye ile ilişkilendirilerek anlatılırken Türk tasarım tarihi de ele alınacaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1) Görsel iletişim tasarımı disiplininin kapsamını ve kültürel, toplumsal, ekonomik, politik önemini tanımlayabilirler. 2) Görsel iletişim tasarımı terimlerini tanıyabilirler. 3) Görsel iletişim tasarımının tarihsel dönüm noktalarını tanımlayabilirler. 4) Etkili tasarım hareketleri ve stilleri ile tasarımcımları tanıyabilirler. 5) Görsel haznelerini farklı tarihsel stilleri keşfederek zenginleştirebilir ve öğrendiklerini uygulayabilirler. 6) Çeşitli görsel iletişim tasarımı ürünlerinde kompozisyon, içerik ve kavramları mukayese edebilirler. 7) Günümüzde görsel iletişim tasarımına kavramsal ve pratik üretim aşamasında eleşirel ve sentezleyen bir yaklaşım sergileyecek altyapıyı geliştirebilirler. 8) Görsel iletişim tasarımını ve tarihçesini tasarim kavramları ve tarihsel bilgileri üzerinden tartışabilirler. |
Bu derste öğrenciler görsel iletişim tasarımı alandaki gelişmeleri tarihsel dönüm noktaları, önemli akımlar ve önde gelen figürler üzerinden keşfedeceklerdir. Öğrencilere görsel iletişim tasarımının kültürel, sosyal, ekonomik ve politik akımlarla olan etkileşimi ile ilgili ayrıntılı bilgi verilecek ve Türk görsel iletişim tasarımı tarihine odaklanılacaktır. Derslerde görsel materyaller üzerinden tartışmalar yürütülecek ve dinamik sunumlar yapılacak, böylece öğrenciler tasarımın daha geniş sosyal yankılarını tanımlayabilecek, temel tasarım terminolojisine hâkim olacak ve tasarım tarihindeki önemli dönemleri öğreneceklerdir. Dersin sonunda öğrenciler tarihsel bilgileri ve uygun tasarım kavramlarını kullanarak görsel iletişim tasarımını tartışmaya hazır hale gelecek, geçmişteki yenilikleri günümüzün yaratıcı zorluklarıyla harmanlayabileceklerdir. Dersin Öğretme Yöntemi: Anlatım, Bireysel Çalışma, Tartışma, Proje Hazırlama, Uygulama |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Giriş, ders içeriğine genel bakış, beklentiler | ders içeriğne dair ön bilgi |
2) | 2. Hafta: “How art made the world” Belgesel Gösterimi GDC Bölüm 2 - Graphic Design and Communication sf: 9-29 GDC Bölüm 8 - Graphic Design and Art sf: 162-178 | okumalar |
3) | Başlangıç: Tarih öncesi zamanlar, Antik Mısır, Antik Yunan: alfabeler Belgesel Gösterimi HGD Bölüm I - Prologue sf: 4-54 | okumalar |
4) | Elyapımı kitaplar: 2 Belgesel Gösterimi HGD Bölüm I - Prologue sf: 4-54 | okumalar |
5) | Temeller; 17. Yüzyıl -18. Yüzyıl: Printing, Typography, Fashion 2 Belgesel Gösterimi HGD Bölüm II - A Graphic Renaissance sf: 58-85 | okumalar |
6) | Endüstriyel Devrim, 19. Yüzyıl: Photography; Pioneers Belgesel Gösterimi HGD Bölüm III - The Industrial Revolution sf: 126-144 | okumalar |
7) | I. Dünya savaşı sonrası, 20. Yüzyıl: Pioneers GDC Bölüm 6 - Modernism sf: 111-135 | okumalar |
8) | Dergiler Post Modernism, Öncüler: GDC Bölüm 7 - Postmodernism and Globalization sf: 137-161 | okumalar |
9) | Türkiye’de grafik tasarım: Political posters; Commercial and movie posters; Pioneers - World Graphics Day | okumalar |
9) | Türkiye’de grafik tasarım: Political posters; Commercial and movie posters; Pioneers - World Graphics Day | okumalar |
10) | arasınav tekrar | sınav hazırlığı |
11) | 21. Yüzyıl: Şimdi ve Gelecek Sunumları | sunum hazırlığı |
12) | 21. Yüzyıl: Şimdi ve Gelecek Sunumları | sunum hazırlığı |
13) | 21. Yüzyıl: Şimdi ve Gelecek Sunumları | sunum hazırlığı |
14) | Türkiye’de grafik tasarım: Political posters; Commercial and movie posters; Pioneers - World Graphics Day sunumlar devam | okumalar ve sunum hazırlığı |
Ders Notları / Kitaplar: | Will be given weekly. Ek yazılı ders malzemesine OIS üzerinden ulaşılabilir. |
Diğer Kaynaklar: | Barnard, Malcom. Graphic Design As Communication. Londra: Routledge. 2005. ISBN:0415278139 Meggs, Philip B., A History of Graphic Design. 3rd Edition. NY: John Wiley & Sons; 1998. Heler, Steven. Graphic Style: From Victorian to Digital, Harry N. Abrams, 2001. Aynsley, Jeremy. A Century of Graphic Design. Hong Kong: Barron’s, 2001 Bhaskaran, Lakshmi. Designs of the Times, Mies: Rotovision, 2005 Hollis, Richard. Graphic Design: A Concise History. Londra: Thames & Hudson, 1994. Livingston, Alan & Isabella. Encyclopaedia of Graphic Design and Designers. Londra: Thames & Hudson, 1994. Lupton, Ellen. and Abbott Miller. Design, Writing, Research. Writing on Graphic Design. Londra: Phaidon, 1996. ISBN: 0714838519 Albrecht, Donald; Lupton, Ellen & Holt, Steven Skov. Design Culture Now: The National Design Triennial by, Princeton Architectural Press, 2000. ISBN: 1568982186 Noyan, Nazlı Eda. “Romantik Aşkın Yeniden Sunumu: 1965-1975 Türk Melodram Posterlerindeki Tasarım ve Anlamın İncelenmesi”. Yüksek Lisans Tezi, Bilkent Üniversitesi, 1998. ____. “Grafik Tasarım ve Sinemanın Arakesitinde Türk Sinemasında Film Jenerikleri Tarihi”, Doktora Tezi, İTÜ, 2009. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Sunum | 1 | % 40 |
Ara Sınavlar | 1 | % 20 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 70 |
Sunum / Seminer | 1 | 5 |
Ara Sınavlar | 1 | 4 |
Final | 1 | 4 |
Toplam İş Yükü | 125 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | İletişimin görsel alanı üzerinde tasarım odaklı uygulama yapabilme yetisini kazandırmak. | 2 |
2) | Görsel iletişime yönelik kavramsal tabanlı tasarım çözümleri önerebilme ve bütüncül bakış açısı oluşturabilme becerisini geliştirmek. | 2 |
3) | Tasarım sürecini, verilen problemin analizinden çözümlerin önerilmesi ve sonuçlandırma anına kadar yönetebilme yetisini kazandırmak. | 2 |
4) | Tasarımda yaratıcı yaklaşım, yaratıcı düşünme ve üretim süreçlerini yürütebilme yetkinliklerini kazandırmak. | 5 |
5) | Görsel iletişimin temel mecralarına (basılı, hareketli ve etkileşimli) hakim olarak, ortamlar arası bağlantılar kurabilme yetisini kazandırmak. | 5 |
6) | İletişim problemlerinin, görsel ortamlardaki karşılıklarının tasarım odaklı çözümlemelerini gerçekleştirebilme ve uygulayabilme becerisini kazandırmak. | 5 |
7) | Görsel iletişim mecralarında tasarımların sonuçlandırılması ve son ürüne dönüştürülebilmesi için gerekli operasyon ve uygulama bilgilerini edindirmek. | 3 |
8) | Tasarımda güncel olan ve sürekli bir değişime sahip olan estetik anlayışları ve güncel olayları takip edebilme, bunları özgün olarak değerlendirebilme yetisini kazandırmak. | 5 |
9) | Karmaşıklaşan iletişim kanallarına, gelişen bilgi teknolojilerine ve tasarım yazılımlarına adapte olabilme, takip edebilme ve kullanabilme yetilerini geliştirmek. | 2 |
10) | Görsel İletişimin ve tasarımın tarihsel köklerini ve düşünsel temellerini anlayabilmek için gerekli teorik bilgileri kazandırmak. | 5 |
11) | Bir tasarım projesinin zaman yönetimini gerçekleştirebilme yetisini kazandırmak. | 2 |
12) | Grup çalışması, liderlik özelliği ve bireysel özelliklerini gruba zenginlik olarak katabilme becerilerini geliştirmek. | 3 |
13) | Görsel iletişim mecralarına yönelik tasarım çalışmalarını kompozisyonel çözümler ve estetik beceriler ile gerçekleştirmek için gerekli yetileri kazandırmak. | 3 |
14) | Global ve lokal görsel iletişim ürünlerine ve aynı zamanda kendi çalışmalarına yönelik akademik, entellektüel ve eleştirel bakış açısı oluşturabilme yetisini geliştirmek. | 5 |