HEMŞİRELİK (TÜRKÇE, DOKTORA) | |||||
Doktora | TYYÇ: 8. Düzey | QF-EHEA: 3. Düzey | EQF-LLL: 8. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
HEM6026 | Psikoterapi | Güz | 3 | 0 | 3 | 9 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | Türkçe |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi HAYAT YALIN |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok. |
Dersin Amacı: | Farklı psikoterapi kuramları ve yöntemleri (Psikanalitik, Humanistik, Varoluşçu, Bilişsel-Davranışçı, Gestalt) ve farklı psikoterapi alanları (çocuk-aile-ergen-yetişkin-grup) hakkında temel bir kavramsal çerçeve kazandırarak psikoterapinin etkililiğini sorgulamak. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. Psikoterapi-Psikoterpist, Kuram-Yöntem-Süreç, Semptom kavramlarını tanımlayabilmek. 2.Farklı psikoterapi yöntemlerini sınıflamak, karşılaştırmak ve örneklendirmek. 3. Farklı yöntemler arasındaki ayırd edici noktaları karşılaştırmak 4. Farklı psikoterapi yöntemlerinden ortak mesleki etik ilkeler oluşturmak. 5. Farklı kuramsal ve yöntemsel bilgileri uygulamalı alanlarda kullanabilme |
Kavramsal Tanımlamalar(Psikoterapi-Psikoterapist, Danışan, Kuram, Teknik, Süreç, Semptom, Etik),Psikodinamik Psikoterapi sürecinin özellikleri (Serbest Çağrışım, Aktarım ilişkisi, direnç) ve evreleri (başlangıç-orta-bitiriş),Bilişsel-Davranışçı Terapiler,Grup Terapileri: Temel dinamikler. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Dersin tanıtılması. | |
2) | Kavramsal Tanımlamalar(Psikoterapi-Psikoterapist, Danışan, Kuram, Teknik, Süreç, Semptom, Etik) | |
3) | Psikanalizin keşfi ve çağdaş psikoterapinin doğuşu: Bilinçdışı Kuramı | |
4) | Psikodinamik Psikoterapi: Ruhsal aygıtın işleyişi, 1. ve 2. Topik Kuram & Dürtü Kuramı | |
5) | Psikodinamik Psikoterapi sürecinin özellikleri (Serbest Çağrışım, Aktarım ilişkisi, direnç) ve evreleri (başlangıç-orta-bitiriş) | |
6) | Düşünsel Duygulanımcı Davranış Terapisi | |
7) | Bilişsel-Davranışçı Terapiler | |
8) | Humanistik&Varoluşçu Terapiler | |
9) | Gestalt Terapisi: Temel Yöntem ve Kavramlar | |
10) | Grup Terapileri: Temel dinamikler | |
11) | Çocuk Psikoterapisi (M. Klein, A. Freud, D. Winnicott) | |
12) | Çocuk Psikoterapisi: Çocuk, ailesi ve semptomu + Vaka örneği | |
13) | Psikoterapinin etkililiği ve psikoterapi etiği | |
14) | Dersin değerlendirilmesi. |
Ders Notları / Kitaplar: | Her hafta verilecek. |
Diğer Kaynaklar: | Brenner, C., (1998) Psikanaliz Temel Kavramlar, Ankara: Hyb yayncılık Corey G., Theory and practice of counseling and psychoterapy, USA: Thomson Books Freud, S., Yaşamım ve Psikanaliz, İstanbul: Say yayınları Köroğlu E. & Türkçapar H., Psikoterapi yöntemleri. Kuramlar ve Uygulama Yönergeleri, Ankara: Hyb yay. Leahy R. L., Bilişsel terapi uygulamaları, İstanbul : Litera yayıncılık Perls, F. S., Hefferline, R. P. , Goodman, P., (1992) Gestalt terapisi : İçimizdeki Çocuk 1&2, İstanbul: Söz yayıncılık Pomerantz, A. M., Clinical Psychology. Science, Practice and Culture, USA: Sage publications Tura S. M., Günümüzde Psikoterapi, İstanbul: Metis Weiner, R.B., Bornstein, R.P., Principles of Psychotherapy. Promoting Evidence-Based Psychodynamic Practice, USA: Wiley Yalom, I., Varoluşcu Psikoterapi, İstanbul: Kabalcı Yalom, I. Kısa Süreli Grup Terapileri, İstanbul: Kabalcı |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 6 | 84 |
Sunum / Seminer | 2 | 10 | 20 |
Ödevler | 5 | 5 | 25 |
Ara Sınavlar | 1 | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 173 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Hemşirelik alanındaki bilgilerini beceriye dönüştürebilmek, kapsamlı ve çağdaş bilgi, yaratıcı ve eleştirel düşünebilme becerisine sahip olmak. | |
2) | Sağlık bakımı uygulamalarında etik ilke ve kurulların birey ve toplum için önemini bilmek. | 3 |
3) | Ulusal ve uluslararası düzeyde birey, aile ve toplumun sağlık sorunlarına ve bakım gereksinimlerine duyarlı, sağlığı koruma, geliştirme ve sağlık sorunlarının çözümüne yönelik toplum destekli, multidisipliner yaklaşımlı yöntemleri kullanabilmek. | 3 |
4) | Hemşirelik alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal bilgiyi uygulama ile birleştirebilme, sentezleyebilme, araştırma ve uygulamalarına yansıtabilme becerisine sahip olmak. | |
5) | Hemşirelik alanındaki güncel mesleki bilişim ve bakım teknolojilerini çok ileri düzeyde kullanabilmek, yeni çözümler üretebilmek. | |
6) | Hemşireliğin kavram, ilke ve yöntemlerine ilişkin bilgiye erişebilmek, değerlendirebilmek, bilimsel araştırma yapabilmek, kazandığı bilgi ve becerileri uygulama alanına aktarabilmek. | 2 |
7) | Kanıta dayalı uygulamaları takip etmek ve mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak araştırmalar yapmak. | |
8) | Mesleki uygulamalarında, sağlık alanındaki bilimsel araştırmalar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarındaki gelişim ve değişimleri izlemek. | |
9) | Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma ve projelerde rol almak. | 2 |
10) | Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirmek. | 2 |
11) | Alanı ile ilgili ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapmak. | 4 |
12) | Sağlık alanı ile ilgili ileri düzeyde mesleki gelişim ve yaşam boyu öğrenme ilkelerini gerçekleştirdiği çalışmalar yapmak. |