HEMŞİRELİK (TÜRKÇE, DOKTORA)
Doktora TYYÇ: 8. Düzey QF-EHEA: 3. Düzey EQF-LLL: 8. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
HEM6026 Psikoterapi Güz 3 0 3 9
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANSÜSTÜ
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi HAYAT YALIN
Opsiyonel Program Bileşenleri: Yok.
Dersin Amacı:
Farklı psikoterapi kuramları ve yöntemleri (Psikanalitik, Humanistik, Varoluşçu, Bilişsel-Davranışçı, Gestalt) ve farklı psikoterapi alanları (çocuk-aile-ergen-yetişkin-grup) hakkında temel bir kavramsal çerçeve kazandırarak psikoterapinin etkililiğini sorgulamak.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1. Psikoterapi-Psikoterpist, Kuram-Yöntem-Süreç, Semptom kavramlarını tanımlayabilmek.
2.Farklı psikoterapi yöntemlerini sınıflamak, karşılaştırmak ve örneklendirmek.
3. Farklı yöntemler arasındaki ayırd edici noktaları karşılaştırmak
4. Farklı psikoterapi yöntemlerinden ortak mesleki etik ilkeler oluşturmak.
5. Farklı kuramsal ve yöntemsel bilgileri uygulamalı alanlarda kullanabilme

Dersin İçeriği

Kavramsal Tanımlamalar(Psikoterapi-Psikoterapist, Danışan, Kuram, Teknik, Süreç, Semptom, Etik),Psikodinamik Psikoterapi sürecinin özellikleri (Serbest Çağrışım, Aktarım ilişkisi, direnç) ve evreleri (başlangıç-orta-bitiriş),Bilişsel-Davranışçı Terapiler,Grup Terapileri: Temel dinamikler.

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin tanıtılması.
2) Kavramsal Tanımlamalar(Psikoterapi-Psikoterapist, Danışan, Kuram, Teknik, Süreç, Semptom, Etik)
3) Psikanalizin keşfi ve çağdaş psikoterapinin doğuşu: Bilinçdışı Kuramı
4) Psikodinamik Psikoterapi: Ruhsal aygıtın işleyişi, 1. ve 2. Topik Kuram & Dürtü Kuramı
5) Psikodinamik Psikoterapi sürecinin özellikleri (Serbest Çağrışım, Aktarım ilişkisi, direnç) ve evreleri (başlangıç-orta-bitiriş)
6) Düşünsel Duygulanımcı Davranış Terapisi
7) Bilişsel-Davranışçı Terapiler
8) Humanistik&Varoluşçu Terapiler
9) Gestalt Terapisi: Temel Yöntem ve Kavramlar
10) Grup Terapileri: Temel dinamikler
11) Çocuk Psikoterapisi (M. Klein, A. Freud, D. Winnicott)
12) Çocuk Psikoterapisi: Çocuk, ailesi ve semptomu + Vaka örneği
13) Psikoterapinin etkililiği ve psikoterapi etiği
14) Dersin değerlendirilmesi.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Her hafta verilecek.
Diğer Kaynaklar: Brenner, C., (1998) Psikanaliz Temel Kavramlar, Ankara: Hyb yayncılık

Corey G., Theory and practice of counseling and psychoterapy, USA: Thomson Books

Freud, S., Yaşamım ve Psikanaliz, İstanbul: Say yayınları

Köroğlu E. & Türkçapar H., Psikoterapi yöntemleri. Kuramlar ve Uygulama Yönergeleri, Ankara: Hyb yay.

Leahy R. L., Bilişsel terapi uygulamaları, İstanbul : Litera yayıncılık

Perls, F. S., Hefferline, R. P. , Goodman, P., (1992) Gestalt terapisi : İçimizdeki Çocuk 1&2, İstanbul: Söz yayıncılık

Pomerantz, A. M., Clinical Psychology. Science, Practice and Culture, USA: Sage publications

Tura S. M., Günümüzde Psikoterapi, İstanbul: Metis

Weiner, R.B., Bornstein, R.P., Principles of Psychotherapy. Promoting Evidence-Based Psychodynamic Practice, USA: Wiley

Yalom, I., Varoluşcu Psikoterapi, İstanbul: Kabalcı

Yalom, I. Kısa Süreli Grup Terapileri, İstanbul: Kabalcı

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 6 84
Sunum / Seminer 2 10 20
Ödevler 5 5 25
Ara Sınavlar 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 173

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Hemşirelik alanındaki bilgilerini beceriye dönüştürebilmek, kapsamlı ve çağdaş bilgi, yaratıcı ve eleştirel düşünebilme becerisine sahip olmak.
2) Sağlık bakımı uygulamalarında etik ilke ve kurulların birey ve toplum için önemini bilmek. 3
3) Ulusal ve uluslararası düzeyde birey, aile ve toplumun sağlık sorunlarına ve bakım gereksinimlerine duyarlı, sağlığı koruma, geliştirme ve sağlık sorunlarının çözümüne yönelik toplum destekli, multidisipliner yaklaşımlı yöntemleri kullanabilmek. 3
4) Hemşirelik alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal bilgiyi uygulama ile birleştirebilme, sentezleyebilme, araştırma ve uygulamalarına yansıtabilme becerisine sahip olmak.
5) Hemşirelik alanındaki güncel mesleki bilişim ve bakım teknolojilerini çok ileri düzeyde kullanabilmek, yeni çözümler üretebilmek.
6) Hemşireliğin kavram, ilke ve yöntemlerine ilişkin bilgiye erişebilmek, değerlendirebilmek, bilimsel araştırma yapabilmek, kazandığı bilgi ve becerileri uygulama alanına aktarabilmek. 2
7) Kanıta dayalı uygulamaları takip etmek ve mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak araştırmalar yapmak.
8) Mesleki uygulamalarında, sağlık alanındaki bilimsel araştırmalar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarındaki gelişim ve değişimleri izlemek.
9) Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma ve projelerde rol almak. 2
10) Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirmek. 2
11) Alanı ile ilgili ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapmak. 4
12) Sağlık alanı ile ilgili ileri düzeyde mesleki gelişim ve yaşam boyu öğrenme ilkelerini gerçekleştirdiği çalışmalar yapmak.