HEMŞİRELİK (TÜRKÇE, DOKTORA) | |||||
Doktora | TYYÇ: 8. Düzey | QF-EHEA: 3. Düzey | EQF-LLL: 8. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
HEM6022 | Kültürlerarası Bakım | Bahar | 3 | 0 | 3 | 9 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | Türkçe |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi HAYAT YALIN |
Dersi Veren(ler): |
Prof. Dr. FATMA ETİ ASLAN |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok. |
Dersin Amacı: | Bu ders, teorilere ve araştırmalara dayalı yaklaşım kullanarak, kültürel yetkinlikte bakım konusunda derin bilgi ve beceri kazandırmayı amaçlamaktadır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1 Seçilmiş transkültürel hemşirelik modellerini analiz edebilme ve kullanabilme 2 Teoriye dayalı kültürel tanılama yapabilme 3 Kültür sağlık ilişkisini araştırma sonuçlarına dayalı açıklayabilme. 4 Seçilmiş kültürlerin sağlık ve hastalığa geleneksel bakışlarını değerlendirebilme 5 Kültürel yetkinlikte bakım vermek için stratejileri tanımlayabilme 6 Kültürel yetkinlikte bakım vermek kullandığı stratejileri analiz edebilme 7 Hemşirelik eğitiminde kültürel çeşitliliğin rolünü açıklayabilme, 8 Toplumun sağlığını ve eşit bakım almasını sağlamak için kullanılan stratejileri deneyimleyebilme |
Kültürlerarası hemşirelik, Kültürlerarası hemşirelikte bakım,Transkültürel hemşirelikte bakım modelleri, Farklı kültürlerin sağlık ve hastalığa gelenekçi bakış açıları, Kültürlerarası hemşirelikte bakım modelleri proje sunumu |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Dersin tanıtımı. | |
2) | Transkültürel hemşirelik felsefesi | |
3) | Hemşirelikte kültürel yeterlilik; teoriler ve araçlar | |
4) | Leininger'in Gün doğumu Modeli | |
5) | Giger ve Davidhizar'ın Transkültürel Tanılama Modeli | |
6) | Campinha-Bacote'nin kültürel Yeterlilik Modeli | |
7) | Purnell ın Kültürel yeterlilik modeli | |
8) | Papadopoulus, Tilki and Tailor un kültürel Yeterlilik Gelişimi Modeli | |
9) | Kültüre uygun hemşirelik bakım stratejileri | |
10) | Kültüre uygun hemşirelik bakım stratejileri | |
11) | Kültürel yetkinlikte bakım örnekleri proje sunumu | |
12) | Kültürel yetkinlikte bakım örnekleri proje sunumu | |
13) | Kültürel yetkinlikte bakım örnekleri proje sunumu | |
14) | Dersin değerlendirilmesi. |
Ders Notları / Kitaplar: | Her hafta verilecek. |
Diğer Kaynaklar: | Leininger, M., McFarland, MR. Culture Care Diversity and Universality: A Worldwide Nursing Theory. Jones & Bartlett Learning, 2006. Purnell, L. Transcultural Health Care: A Culturally Competent Approach. F.A. Davis Company; 4 edition, 2012. Galanti, GA. Caring for Patients from Different Cultures. University of Pennsylvania Press, 2008. Weinstein, S., Brooks, AMT. Nursing Without Borders: Values, Wisdom, Success Markers. Sigma Theta Tau, 2007. Rahman F. İslam Geleneğinde Sağlık ve Tıp Değişim ve Kimlik, Ankara Okulu Yayınları, 1997. Bacote JC. The Process of Cultural Competence in The Delivery of Healthcare Services. 2002 Cultural Competency Education. American Association of Colleges of Nursing Bachelor level-Master/Doctorate level Onarati MG & Bednarz F. Building Intercultural Competences. A Handbook for Professionals in Education, Social Work and Health Care, 2010, Leuven Fromkin D, Hawass, Halevi YK, Mackey S et al. Başlangıçtan Bugüne Ortadoğu da Tarih ve İnanç, 2003. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 9 | 126 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 4 | 6 | 24 |
Sunum / Seminer | 6 | 8 | 48 |
Proje | 2 | 8 | 16 |
Ödevler | 4 | 10 | 40 |
Küçük Sınavlar | 2 | 2 | 4 |
Ara Sınavlar | 1 | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 260 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Hemşirelik alanındaki bilgilerini beceriye dönüştürebilmek, kapsamlı ve çağdaş bilgi, yaratıcı ve eleştirel düşünebilme becerisine sahip olmak. | 3 |
2) | Sağlık bakımı uygulamalarında etik ilke ve kurulların birey ve toplum için önemini bilmek. | 5 |
3) | Ulusal ve uluslararası düzeyde birey, aile ve toplumun sağlık sorunlarına ve bakım gereksinimlerine duyarlı, sağlığı koruma, geliştirme ve sağlık sorunlarının çözümüne yönelik toplum destekli, multidisipliner yaklaşımlı yöntemleri kullanabilmek. | 5 |
4) | Hemşirelik alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal bilgiyi uygulama ile birleştirebilme, sentezleyebilme, araştırma ve uygulamalarına yansıtabilme becerisine sahip olmak. | 3 |
5) | Hemşirelik alanındaki güncel mesleki bilişim ve bakım teknolojilerini çok ileri düzeyde kullanabilmek, yeni çözümler üretebilmek. | |
6) | Hemşireliğin kavram, ilke ve yöntemlerine ilişkin bilgiye erişebilmek, değerlendirebilmek, bilimsel araştırma yapabilmek, kazandığı bilgi ve becerileri uygulama alanına aktarabilmek. | 2 |
7) | Kanıta dayalı uygulamaları takip etmek ve mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak araştırmalar yapmak. | |
8) | Mesleki uygulamalarında, sağlık alanındaki bilimsel araştırmalar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarındaki gelişim ve değişimleri izlemek. | 3 |
9) | Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma ve projelerde rol almak. | 1 |
10) | Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirmek. | 2 |
11) | Alanı ile ilgili ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapmak. | |
12) | Sağlık alanı ile ilgili ileri düzeyde mesleki gelişim ve yaşam boyu öğrenme ilkelerini gerçekleştirdiği çalışmalar yapmak. | 3 |