HEMŞİRELİK (TÜRKÇE, DOKTORA) | |||||
Doktora | TYYÇ: 8. Düzey | QF-EHEA: 3. Düzey | EQF-LLL: 8. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
HEM6016 | Yoğun Bakım | Bahar | 3 | 0 | 3 | 12 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | Türkçe |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi HAYAT YALIN |
Dersi Veren(ler): |
Prof. Dr. FATMA ETİ ASLAN |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | Yok. |
Dersin Amacı: | Öğrenciye yoğun bakım ünitesi (YBÜ) hastasının özelliklerine uygun bakım verebilecek bilgi ve beceri kazandırmak. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; 1. Yoğun bakım hastası, ailesi ve ortamının özelliklerini bilir. 2. Yoğun bakım hastasın değerlendirilmesi ve izlemine ilişkin temel bilgileri bilir ve uygular. 3. Temel ve ileri yaşam desteğinin ana ilkelerini, acil kod ekibi ve uygulamalarına ilişkin temel bilgileri bilir ve uygular. 4. Kullanılan ilaçlar, etki ve yan etkilerini, ilaç doz hesaplamalarını ve çizelgelerini bilir. 5. Yoğun bakımın psikososyal boyutlarını ve yoğun bakım hastasının özel sorunlarını bilir. |
YBÜ’ sinin özellikleri, YB hasta ve aile özellikleri ve yaklaşım, YB’ da yasal ve etik konular, YB hastasının değerlendirilmesi, YB hastası izlem parametreleri ve değerleri, YBÜ hasta nakilleri, Temel ve ileri yaşam desteği, YBÜ sık kullanılan ilaçlar, etki, yan etki, dozlar, Yoğun bakımın psikososyal boyutları, YB hastasının özel sorunları- ağrı, anksiyete, deliryum, depresyon |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Dersin tanıtımı. | |
2) | Yoğun bakım Ünitesinin özellikleri | |
3) | Yoğun bakımda hasta ve aile özellikleri ve yaklaşım | |
4) | Yoğun bakımda yasal ve etik konular | |
5) | Yoğun bakım hastasının değerlendirilmesi | |
6) | Yoğun bakım hastası izlem parametreleri ve değerleri | |
7) | Temel ve ileri yaşam desteği | |
8) | Yoğun bakımın psikososyal boyutları | |
9) | Yoğun bakım hastasının özel sorunları- ağrı, anksiyete, deliryum, depresyon | |
10) | Dahili ve Cerrahi Yoğun Bakım Ünitesi | |
11) | Koroner yoğun bakım | |
12) | kardiyovasküler cerrahi yoğun bakım | |
13) | Nöroşirurji yoğun bakım | |
14) | Travma cerrahisi yoğun bakım ve dersin değerlendirilmesi. |
Ders Notları / Kitaplar: | Her hafta verilecek. |
Diğer Kaynaklar: | 1. Bullard JM. (2010) Critical Care in Nursing 1st Ed. İngiltere, Pearson. 2. Carlson KK. (2009) Advanced Critical Care Nursing 1st Ed. Canada, Saunders Company 3. Çelik S. (2014) Erişkin Yoğun Bakım Hastalarında Temel Sorunlar ve Hemşirelik Bakımı, İstanbul, Nobel Tıp Kitabevi 4. Hardin SR, Kaplow R. (2010) Cardiac Surgery Essentials for Critical Care Nursing 1st Ed. USA, Jones&Barlett 5. Jones J, Fix B. (2009) Critical Care Notes: Clinical Pocket Guide 1 st Ed. USA, DAVIS 6. Özcengiz D. (2011) Yoğun Bakım El Kitabı. 3. Baskı, Adana Nobel Kitabevi 7. Şahinoğlu H. (2008) Yoğun Bakım Komplikasyonları, İstanbul, Nobel Tıp Kitabevi 8. Şahinoğlu H. (2011) Yoğun Bakım Sorunları ve Tedavileri, İstanbul, Nobel Tıp Kitabevleri 9. Woods SL. (2010) Medical Surgical Nursing: A Pathophysiological Approach 1st Ed. Philadelphia, Lippincott Williams &Wilkins 10. Urden LD, Stacy KM, Lough ME. (2009) Critical Care Nursing: Diagnosis and Management, 6th Ed. USA, Mosby |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 9 | 126 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 5 | 8 | 40 |
Sunum / Seminer | 6 | 6 | 36 |
Ödevler | 6 | 8 | 48 |
Küçük Sınavlar | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınavlar | 1 | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 253 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Hemşirelik alanındaki bilgilerini beceriye dönüştürebilmek, kapsamlı ve çağdaş bilgi, yaratıcı ve eleştirel düşünebilme becerisine sahip olmak. | 3 |
2) | Sağlık bakımı uygulamalarında etik ilke ve kurulların birey ve toplum için önemini bilmek. | 5 |
3) | Ulusal ve uluslararası düzeyde birey, aile ve toplumun sağlık sorunlarına ve bakım gereksinimlerine duyarlı, sağlığı koruma, geliştirme ve sağlık sorunlarının çözümüne yönelik toplum destekli, multidisipliner yaklaşımlı yöntemleri kullanabilmek. | |
4) | Hemşirelik alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal bilgiyi uygulama ile birleştirebilme, sentezleyebilme, araştırma ve uygulamalarına yansıtabilme becerisine sahip olmak. | 4 |
5) | Hemşirelik alanındaki güncel mesleki bilişim ve bakım teknolojilerini çok ileri düzeyde kullanabilmek, yeni çözümler üretebilmek. | |
6) | Hemşireliğin kavram, ilke ve yöntemlerine ilişkin bilgiye erişebilmek, değerlendirebilmek, bilimsel araştırma yapabilmek, kazandığı bilgi ve becerileri uygulama alanına aktarabilmek. | 3 |
7) | Kanıta dayalı uygulamaları takip etmek ve mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak araştırmalar yapmak. | 4 |
8) | Mesleki uygulamalarında, sağlık alanındaki bilimsel araştırmalar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarındaki gelişim ve değişimleri izlemek. | 3 |
9) | Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma ve projelerde rol almak. | 4 |
10) | Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirmek. | |
11) | Alanı ile ilgili ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapmak. | 4 |
12) | Sağlık alanı ile ilgili ileri düzeyde mesleki gelişim ve yaşam boyu öğrenme ilkelerini gerçekleştirdiği çalışmalar yapmak. | 4 |