HEMŞİRELİK (TÜRKÇE, DOKTORA) | |||||
Doktora | TYYÇ: 8. Düzey | QF-EHEA: 3. Düzey | EQF-LLL: 8. Düzey |
Ders Kodu | Ders Adı | Yarıyıl | Teorik | Pratik | Kredi | AKTS |
HEM6027 | Sağlığın Değerlendirilmesi ve İleri Klinik Karar Verme | Bahar | 3 | 0 | 3 | 9 |
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir. |
Öğretim Dili: | Türkçe |
Dersin Türü: | Departmental Elective |
Dersin Seviyesi: | LİSANSÜSTÜ |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Dersin Koordinatörü: | Dr. Öğr. Üyesi HAYAT YALIN |
Dersi Veren(ler): |
Prof. Dr. FATMA ETİ ASLAN |
Opsiyonel Program Bileşenleri: | yok |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı, öğrenciye sağlıklı ya da hasta bireyi baştan ayağa ve odaklanmış değerlendirme ile olası sağlık sorunlarını saptayabilme bu konuda düşünsel ve algısal beceriyi geliştirebilme yetisi kazandırabilmektir. Bu süreçte öğrenci öğrendiği teorik bilgi ve beceri ile hasta yakınmaları gibi subjektif, ayrıca fizik muayene, de diğer tanı işlemleri sonucu elde edile objektif bulgulara dayanarak ileri klinik karar verebilir ve elde edilen bu bakım sorunlarına yönelik önerilen tıbbi tedavi ve bakımı uygulayabilir, sonuçları analiz eder, çözüm yolları geliştirebilir ve süreçleri bütün olarak değerlendirebilir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Bu ders sonunda 1. Öğrenci Sağlıklı hasta bireyi baştan ayağa değerlendirebilir 2. Öğrenci Objektif ve sübjektif verilere dayanarak klinik karar verebilir 3. Öğrenci klinik kararlarına dayanarak, mevcut soruna/sorunlara yönelik hastanın bakım gereksinimlerini belirler ve gidermeye yönelik ileri girişimleri yapar sonuçları değerlendirebilir. |
1- Hastalık/sağlık çevre ve hemşirelik kavramları, 2- Sağlığın tanımı ve sağlıkta eşitsizlikler, 3- Sağlığın korunması ve geliştirilmesi, ilke ve yöntemleri, 4- Türkiye’de toplumun sağlık sorunları, 5- Ana sağlığının korunması ve geliştirilmesi, 6- Okul sağlığının korunması ve geliştirilmesi 7- Erişkin sağlığının korunması ve geliştirilmesi 8- İşçi/çalışanın sağlığının korunması ve geliştirilmesi, 9- Yaşlı sağlığının korunması ve geliştirilmesi. |
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | HEM6027 dersine giriş. Ödevler ve teslim tarihlerine ilişkin bilgilendirme | |
2) | Terim olarak ölçme değerlendirme | |
3) | Ölçme ve değerlendirme yorumlama yöntem/ araçlarının incelenmesi Yakınma, gözlem, semptom, bulgudan yola çıkarak klinik karara varma: Tanı Veri yorumlama ilkeleri | |
4) | Örnek çalışmalar Veri toplama formunun tanıtılması | |
5) | Anamnez: Sağlık öyküsü alma Fizik muayene yöntemler Uygulamalı anlatılacak | |
6) | Laboratuvar tanı yöntemleri Yakınma, gözlem, semptom, bulgudan yola çıkarak klinik karara varma: Tanı koyma | |
7) | Ara sınav | |
8) | Baştan ayağa değerlendirme İlgili ölçekler kullanılarak Yakınma, gözlem, semptom, bulgudan yola çıkarak klinik karara varma: Tanı koyma | |
9) | Kültürel değerlendirme Şok, Ağrı ve Beslenmenin Değerlendirilmesi ve olası sorunlara yönelik klinik kararlara varma | |
10) | Sinir-kas ve duyu Sistemlerinin değerlendirilmesi Yakınma, gözlem, semptom, bulgudan yola çıkarak ileri klinik karara varma:Tanı koyma | |
11) | Üst ve alt GİS ve eklerinin( KC, SK, Pankres) değerlendirilmesi Yakınma, gözlem, semptom, bulgudan yola çıkarak ileri klinik karara varma: Tanı koyma | |
12) | Deri ve ilişkili bozukluklar Sistemin değerlendirilmesi Yakınma, gözlem, semptom, bulgudan yola çıkarak ileri klinik karara varma:Tanı koyma | |
13) | Endokrin Sistemin değerlendirilmesi Yakınma, gözlem, semptom, bulgudan yola çıkarak ileri klinik karara varma:Tanı koyma | |
14) | Dersi değerlendirme, öğrenci görüş ve önerilerini tartışma |
Ders Notları / Kitaplar: | Kitaplar 1. Eti Aslan, F. (Ed). (2017). Sağlığın Değerlendirilmesi ve Klinik Karar Verme. Akademisyen Kitabevi, Ankara. 2. Eti Aslan, F., Karakovan, A., (2022). Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım. Akademisyen Kitabevi, Ankara. 3. Eti Aslan, F. (2016). Cerrahi Bakım : Vaka analizleri ile birlikte. Akademisyen Kitabevi, Ankara 4. Eti Aslan, F. (2014). Ağrı, Doğası ve Kontrolü. Akademisyen Kitabevi, Ankara 5. Brown, D., Edwards, H., Seaton, L., and Buckley, T. (2015). Lewis's Medical-surgical Nursing: Assessment and Management of Clinical Problems. Elsevier Health Sciences. 6. Dirksen, S. R., Heitkemper, M. M., and Bucher, L. (2014). Medical-surgical Nursing: Assessment and Management of Clinical Problems. Elsevier/Mosby. Diğer gerekli literatür, Itslearning aracılığıyla öğrencilere ulaştırılacaktır. Herhangi bir materyale erişemiyorsanız, lütfen dersin öğretim elemanı ile iletişime geçin. |
Diğer Kaynaklar: | Kitaplar 1. Eti Aslan, F. (Ed). (2017). Sağlığın Değerlendirilmesi ve Klinik Karar Verme. Akademisyen Kitabevi, Ankara. 2. Eti Aslan, F., Karakovan, A., (2022). Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım. Akademisyen Kitabevi, Ankara. 3. Eti Aslan, F. (2016). Cerrahi Bakım : Vaka analizleri ile birlikte. Akademisyen Kitabevi, Ankara 4. Eti Aslan, F. (2014). Ağrı, Doğası ve Kontrolü. Akademisyen Kitabevi, Ankara 5. Brown, D., Edwards, H., Seaton, L., and Buckley, T. (2015). Lewis's Medical-surgical Nursing: Assessment and Management of Clinical Problems. Elsevier Health Sciences. 6. Dirksen, S. R., Heitkemper, M. M., and Bucher, L. (2014). Medical-surgical Nursing: Assessment and Management of Clinical Problems. Elsevier/Mosby. Diğer gerekli literatür, Itslearning aracılığıyla öğrencilere ulaştırılacaktır. Herhangi bir materyale erişemiyorsanız, lütfen dersin öğretim elemanı ile iletişime geçin. |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 9 | 126 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 6 | 84 |
Sunum / Seminer | 2 | 10 | 20 |
Ödevler | 5 | 5 | 25 |
Ara Sınavlar | 1 | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 257 |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Hemşirelik alanındaki bilgilerini beceriye dönüştürebilmek, kapsamlı ve çağdaş bilgi, yaratıcı ve eleştirel düşünebilme becerisine sahip olmak. | 5 |
2) | Sağlık bakımı uygulamalarında etik ilke ve kurulların birey ve toplum için önemini bilmek. | 4 |
3) | Ulusal ve uluslararası düzeyde birey, aile ve toplumun sağlık sorunlarına ve bakım gereksinimlerine duyarlı, sağlığı koruma, geliştirme ve sağlık sorunlarının çözümüne yönelik toplum destekli, multidisipliner yaklaşımlı yöntemleri kullanabilmek. | 5 |
4) | Hemşirelik alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal bilgiyi uygulama ile birleştirebilme, sentezleyebilme, araştırma ve uygulamalarına yansıtabilme becerisine sahip olmak. | 5 |
5) | Hemşirelik alanındaki güncel mesleki bilişim ve bakım teknolojilerini çok ileri düzeyde kullanabilmek, yeni çözümler üretebilmek. | 5 |
6) | Hemşireliğin kavram, ilke ve yöntemlerine ilişkin bilgiye erişebilmek, değerlendirebilmek, bilimsel araştırma yapabilmek, kazandığı bilgi ve becerileri uygulama alanına aktarabilmek. | 5 |
7) | Kanıta dayalı uygulamaları takip etmek ve mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak araştırmalar yapmak. | 4 |
8) | Mesleki uygulamalarında, sağlık alanındaki bilimsel araştırmalar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarındaki gelişim ve değişimleri izlemek. | 5 |
9) | Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma ve projelerde rol almak. | 5 |
10) | Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirmek. | 4 |
11) | Alanı ile ilgili ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapmak. | 4 |
12) | Sağlık alanı ile ilgili ileri düzeyde mesleki gelişim ve yaşam boyu öğrenme ilkelerini gerçekleştirdiği çalışmalar yapmak. | 5 |