HEMŞİRELİK (TÜRKÇE, DOKTORA)
Doktora TYYÇ: 8. Düzey QF-EHEA: 3. Düzey EQF-LLL: 8. Düzey

Ders Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu Ders Adı Yarıyıl Teorik Pratik Kredi AKTS
HEM6023 Geriatri Bahar 3 0 3 9
Bu katalog bilgi amaçlıdır, dersin açılma durumu, ilgili bölüm tarafından yarıyıl başında belirlenir.

Temel Bilgiler

Öğretim Dili: Türkçe
Dersin Türü: Departmental Elective
Dersin Seviyesi: LİSANSÜSTÜ
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr. Öğr. Üyesi HAYAT YALIN
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. FATMA ETİ ASLAN
Opsiyonel Program Bileşenleri: Yok.
Dersin Amacı: Yaşlı sağlığına ilişkin temel kavram ve ilkeleri, yaşlı bireylerin sağlık sorunlarına ilişkin birincil ve ikincil korunma, yaşlı bireylerde sık karşılaşılan sağlık sorunlarında tanılama, bakımını planlama, uygulama ve değerlendirme süreci doğrultusundaki bilgileri kapsar.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
1. Yaşlı hastalıklarının etiyolojisini, semptomlarını, tedavi ve
bakımlarını bilir
2. Yaşlılarla iletişim becerileri gelişir
3. Yaşlılarda yaşam kalitesini değerlendirir
4. Yaşlılarda beslenme ve sıvı elektrolit dengesini değerlendirir
5. Yaşlılarda ilaç kullanım özelliklerini bilir
6. Yaşlı rehabilitasyon programını bilir
7. Yaşlı istismarını değerlendirir

Dersin İçeriği

Yaşlılıkta genel prensipler, yaşlı tanımı, Dünya’da ve ülkemizde yaşlı nüfus, yaşlanma teorileri, yaşlı hastalara yaklaşım, yaşlıdaki fizyolojik değişikler, yaşlılarda yaşam kalitesi, yaşlılarda beslenme ve sıvı dengesi, yaşlılarla iletişim, yaşlı hastalıkları, ev kazalarının ve düşmelerin önlenmesi, yaşlılara ilaç kullanımı, yaşlılarda psikososyal gereksinimler, yaşlılarda rehabilitasyon, yaşlı istismarı

Haftalık Ayrıntılı Ders İçeriği

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin tanıtımı
2) Yaşlılıkta Genel Prensipler
3) Yaşlı Tanımı, Dünya'da ve Ülkemizde Yaşlı nüfus
4) Yaşlanma Teorileri
5) Yaşlı Hastalara Yaklaşım
6) Yaşlıdaki Fizyolojik Değişikler
7) Yaşlılarda Yaşam Kalitesi
8) Yaşlılarda Beslenme ve Sıvı Dengesi
9) Yaşlılarla İletişim
10) Yaşlı Hastalıkları
11) Ev Kazalarının ve Düşmelerin Önlenmesi, Yaşlılara İlaç Kullanımı
12) Yaşlılarda Psikososyal Gereksinimler
13) Yaşlılarda Rehabilitasyon
14) Yaşlı İstismarı ve dersin değerlendirilmesi.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Haftalık verilecek.
Diğer Kaynaklar: 1. Cobbs EL, Duthie EH, Murphy JB. (2002) Geriatrics Review Syllabus 5th Ed. New York, Kendall/Hunt Publishing
2. Durna Z. (2012). Kronik Hastalıklar ve Bakım, İstanbul, Nobel Tıp Kitabevleri
3. Karadakovan A , Eti Aslan F (2014) Dahili ve cerrahi hastalıklarda bakım, Geliştirilmiş 3. Baskı, Ankara, Akademi Kitabevi.
4. LeMone P, Burke K. (2008) Medical Surgical Nursing 4 th Ed. New Jersey, Prentice Hall
5. Altındiş M. (2013) Yaşlılarda Güncel Sağlık Sorunları ve Bakımı, İstanbul, İstanbul Tıp Kitabevleri
1. Roach S. (2000) İntroductory Gerontological Nursing. 1 st Ed. Philadelphia, Lippincott Williams & Wilkins

Değerlendirme Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

AKTS / İş Yükü Tablosu

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 9 126
Sınıf Dışı Ders Çalışması 5 8 40
Sunum / Seminer 5 9 45
Ödevler 5 8 40
Ara Sınavlar 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 253

Program ve Öğrenme Kazanımları İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Hemşirelik alanındaki bilgilerini beceriye dönüştürebilmek, kapsamlı ve çağdaş bilgi, yaratıcı ve eleştirel düşünebilme becerisine sahip olmak.
2) Sağlık bakımı uygulamalarında etik ilke ve kurulların birey ve toplum için önemini bilmek. 4
3) Ulusal ve uluslararası düzeyde birey, aile ve toplumun sağlık sorunlarına ve bakım gereksinimlerine duyarlı, sağlığı koruma, geliştirme ve sağlık sorunlarının çözümüne yönelik toplum destekli, multidisipliner yaklaşımlı yöntemleri kullanabilmek. 4
4) Hemşirelik alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal bilgiyi uygulama ile birleştirebilme, sentezleyebilme, araştırma ve uygulamalarına yansıtabilme becerisine sahip olmak. 3
5) Hemşirelik alanındaki güncel mesleki bilişim ve bakım teknolojilerini çok ileri düzeyde kullanabilmek, yeni çözümler üretebilmek. 3
6) Hemşireliğin kavram, ilke ve yöntemlerine ilişkin bilgiye erişebilmek, değerlendirebilmek, bilimsel araştırma yapabilmek, kazandığı bilgi ve becerileri uygulama alanına aktarabilmek. 4
7) Kanıta dayalı uygulamaları takip etmek ve mesleki uygulamalar ile ilgili kendi alanında kanıt oluşturacak araştırmalar yapmak. 2
8) Mesleki uygulamalarında, sağlık alanındaki bilimsel araştırmalar, gelişen teknoloji ve güncel sağlık politikalarındaki gelişim ve değişimleri izlemek. 2
9) Toplumsal sorumluluk bilinciyle sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde araştırma ve projelerde rol almak. 5
10) Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirmek. 4
11) Alanı ile ilgili ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapmak. 3
12) Sağlık alanı ile ilgili ileri düzeyde mesleki gelişim ve yaşam boyu öğrenme ilkelerini gerçekleştirdiği çalışmalar yapmak. 4